Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?


Binnenkort wordt het "van rit naar reis"-principe ingevoerd om een ontwerpfout op te lossen die ervoor zorgt dat een groep reizigers nu te veel betaalt voor hun reis. In de communicatie van NS hierover mis ik echter de uitleg hoe mensen met Traject Vrij moeten voorkomen dat zij hiervan de dupe worden wanneer zij hun reis in de spits beginnen op het afgekochte traject en hun reis buiten dit traject vervolgen wanneer de spits inmiddels is afgelopen.
Vroeger was het simpel: je kocht gewoon een kaartje met korting voor het niet-afgekochte traject en was klaar.
De huidige situatie is al een stuk klantonvriendelijker: je moet op het station waar de niet-afgekochte reis begint uitstappen en opnieuw inchecken. Dit levert in veel gevallen extra reistijd op maar je betaalt dan in ieder geval wel de juiste prijs voor je reis.
Hoe dit in de nieuwe situatie zou moeten is me echter niet duidelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat NS hier niet over heeft nagedacht (zelfs al waren ze deze groep reizigers vergeten dan zijn ze hier volgens mij door de consumentenorganisaties op gewezen) dus ik hoop dat jullie de oplossing die hiervoor is bedacht snel met ons willen delen.
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.

112 reacties

Reputatie 6
Badge
Het lijkt erop, dat je een tweede ovchipkaart nodig hebt met een kortingsabonnement en dan je dan toch de trein uit moet om uit en in te checken. Ik hoop dat NS toch nog een beter / minder omslachtig antwoord heeft.
Reputatie 4
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.
Het geldt natuurlijk wel twee kanten op, 's morgens na de ochtendspits en 's middags bij het begin van de middagspits. Het kan niet zo zijn dat je 's morgens wel van opnieuw inchecken wilt profiteren, maar 's middags niet het nadeel daarvan wil accepteren.

Het geldt natuurlijk wel twee kanten op, 's morgens na de ochtendspits en 's middags bij het begin van de middagspits. Het kan niet zo zijn dat je 's morgens wel van opnieuw inchecken wilt profiteren, maar 's middags niet het nadeel daarvan wil accepteren.


Nee, het geldt niet twee kanten uit. Ik heb nu de keuze uit ingecheckt blijven en doorreizen tegen de eerste tariefsoort of opnieuw inchecken en doorreizen tegen de nieuwe tariefsoort. Die keuze wordt me ontnomen zonder dat er een voordeel tegenover staat, het gaat dus om een eenzijdige verslechtering, tenzij NS natuurlijk wel degelijk een oplossing hiervoor heeft die men tot op heden verzuimd heeft te communiceren.

Ik vind het aardig dat jullie meedenken maar ben vooral benieuwd naar een reactie van NS-medewerkers, de oplossing zal toch van hen moeten komen.
Reputatie 4
@Neen
Er zijn twee mogelijkheden: of altijd het nieuwe tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (huidige regeling) of altijd het oude tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (nieuwe regeling). Wat jij wilt is van twee walletjes eten.
Wat ik wil is voorkomen dat ik per september mijn recht op korting verlies wanneer mijn niet-afgekochte reis volledig in de daluren plaatsvindt. Als jij dat van twee walletjes eten vindt, vind ik je gebruikersnaam nogal ongelukkig gekozen.
Reputatie 6
Badge
Als de niet-afgekochte reis in de daluren plaatsvindt is er niets aan de hand. Het incheck moment blijft bepalend.
Het punt is juist de overgang van piek naar dal en het laatste stuk wens je tegen daltarief af te leggen. Dan moet er (dus) gebruik gemaakt worden van een tweede ovchipkaart, met kortingsproduct.
Als de niet-afgekochte reis in de daluren plaatsvindt is er niets aan de hand. Het incheck moment blijft bepalend.
Het punt is juist de overgang van piek naar dal en het laatste stuk wens je tegen daltarief af te leggen. Dan moet er (dus) gebruik gemaakt worden van een tweede ovchipkaart, met kortingsproduct.


Als ik inderdaad een tweede abonnement nodig heb om in de door mij beschreven situatie de korting te krijgen waar mijn eerste abonnement reeds recht op geeft, verwacht ik dat NS mij dit tweede abonnement kosteloos verstrekt (zoals men eerder ook heeft gedaan bij gedupeerde Business Card houders). Overigens dan wel graag op een duidelijk herkenbare ov-chipkaart, een vergissing is immers snel gemaakt bij een dergelijke niet erg gebruiksvriendelijke noodoplossing.
Op steeds meer stations passeer je poortjes bij het binnengaan van het station. Nu kan het voorkomen dat de reiziger bij een overstap deze poortjes moet passeren. Soms wijzigt door zo'n overstap het daltarief in spitstarief, of andersom. Dit kan leiden tot extra kosten. Gelukkig is er goed nieuws! Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis.

Een voorbeeld
Wanneer een reis begint in de daluren tussen 9.00 uur en 16.00 uur, reis je met een Dal Voordeel abonnement met 40% korting. Op dit moment is het zo dat wanneer je in de spits (tussen 16.00 uur en 18.30 uur) door een overstap opnieuw moet uit- en inchecken, je voor dat deel van de reis het spitstarief betaalt. Onterecht, want je zet dezelfde reis voort.

Vanaf 1 september 2016 één tarief voor de hele reis
Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief van de volledige reis, mits er niet langer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken zit. Zo kan de reiziger zonder tariefsverhoging de poortjes passeren om over te stappen, maar ook om bijvoorbeeld een broodje te halen of een winkel te bezoeken. Hou er wel rekening mee dat wanneer de reis start in de spits, je de hele reis tegen spitstarief zult reizen, ook wanneer je tijdens de daluren uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent dat je met een Dal Voordeel vol tarief reist.

Let op! Deze wijziging geldt niet bij een overstap op een andere vervoerder.
Reputatie 6
Badge
KJ "Hou er wel rekening mee dat wanneer de reis start in de spits, je de hele reis tegen spitstarief zult reizen, ook wanneer je tijdens de daluren uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent dat je met een Dal Voordeel vol tarief reist."

Dit is dus alleen op te lossen door met een tweede ovchipkaart met kortingsproduct te reizen?
Jullie kiezen er dus wederom voor om de abonnementsvoorwaarden tussentijds te verslechteren?
Dan zal de prijs binnenkort wel weer worden verhoogd, "ter compensatie"...
Ik geloof niet dat ik een ander bedrijf ken dat zo schofterig om gaat met haar vaste klanten.
En dat noem je dan ook nog eens heel cynisch "goed nieuws"?
Overigens is er bij Traject Vrij bij reizen die gedeeltelijk binnen het afgelegde traject en gedeeltelijk erbuiten worden afgelegd natuurlijk helemaal geen sprake van "Van rit naar reis" aangezien jullie deze als losse ritten in rekening brengen, waarbij opnieuw het hoge instaptarief moet worden betaald zonder toepassing van langeafstandskorting. Hier lijkt dus het principe "Van rit naar potentieel duurdere rit" te worden toegepast...
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
LOCOV heeft dit ook al aangekaart, maar dat werd door NS laconiek terzijde geschoven. Zie:

Adviesaanvraag NS
Advies LOCOV
Besluit NS

Door LOCOV is niet opgemerkt dat hetzelfde probleem speelt voor gebruikers van een Altijd Voordeel abonnement die tijdens de spits een reis beginnen tegen 20% korting en na de spits willen herchecken naar 40% korting.
Het lijkt mij handig dat er minstens een overzicht komt van alle voor EN nadelen van de oplossing.
In ieder geval een overzicht dat iemand per abonnement zelf kan opzoeken in welke gevallen er welke consequenties zijn. Want dit topic bevat nu slechts een beperkt aantal gevallen.

Laatst kwam iemand met de suggestie dat je bij het inchecken met je dalvoordeel abonnement even moet opletten of je al aan het einde van de spits zit (8.55) en als je bij het inchecken zit 'voltarief' dat je even moet uitchecken en weer inchecken op het juiste tijdstip.
Als ik het goed begrijp is straks een dergelijk gemaakte fout niet meer te corrigeren, maar hoop toch dat hier wel een oplossing voor komt.

Verder is eerder door de NS toegezegd dat dit goed gecommuniceerd wordt, ik hoop dat er per abonnement een specifieke brief naar de klanten gestuurd worden met concrete verduidelijking wat deze wijziging (ook de nadelen) voor hen betekent.
Verder is eerder door de NS toegezegd dat dit goed gecommuniceerd wordt,

Dat staat er niet. Er staat dat NS zich "zal inspannen om de boodschap zo duidelijk mogelijk te verwoorden en NS-jargon te vermijden" en dat ze "ervoor zorgen dat communicatie uitingen (sic) over de wijzigingen duidelijk en voor een ieder (sic) begrijpelijk en helder zijn". Er staat niets over bijvoorbeeld de 'omvang', gerichtheid en tijdigheid van deze communicatie.
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.
Ik ben vooral verbijsterd dat NS, dat toch ooit de reputatie van een fatsoenlijk bedrijf had, willens en wetens een groep reizigers te veel laat betalen voor hun reis en dat nota bene om te voorkomen dat een andere groep reizigers te veel betaalt. Men verplaatst dus gewoon het probleem en noemt het een oplossing.
Waarschuwingen van verontruste reizigers en consumentenorganisaties worden stelselmatig genegeerd en in plaats van eerlijke informatie te verschaffen aan de reiziger die straks een poot wordt uitgedraaid kiest men ervoor om slechts het halve verhaal te vertellen en het zelfs te betitelen als "goed nieuws".

Het heeft nog het meeste weg van de welbekende Nigeriaanse oplichtersmails waarin de ontvangers gouden bergen beloofd worden, terwijl ze ondertussen worden kaalgeplukt. Alleen de opzichtige taalfouten ontbreken, wellicht kan NS die bij een volgende aanpassing her en der invoegen zodat het plaatje compleet is.
Reputatie 6
Badge
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.

Dit merkte ik vorige week in een ander draad op. Blijkbaar heeft janjan het ook opgemerkt. Een verkeerde tijdsaanduiding lijkt dan geen incident. Het rammelt blijkbaar daarmee. In het licht van 'rit naar reis' kan dit dus ook zuur gaan uitpakken. 😞
Reputatie 6
Badge +2
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.
Dit merkte ik vorige week in een ander draad op. Blijkbaar heeft janjan het ook opgemerkt. Een verkeerde tijdsaanduiding lijkt dan geen incident. Het rammelt blijkbaar daarmee. In het licht van 'rit naar reis' kan dit dus ook zuur gaan uitpakken. :(

De cijfers van de tijd (althans die van de minuten) zouden even groot moeten zijn als de letters van 'Vol tarief' enz. (er is nu zoals bekend een groot verschil, zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1457423857324/content/assets/ns-nl/reisinformatie/webdemopalenenpoorten.pdf#page=4). Dan merk je het nog niet mogelijk zijn van een dalurenincheck misschien niet pas bij het lezen van 'Vol tarief', maar al bij het lezen van bijvoorbeeld '24'.
Reputatie 2
dubbel
Reputatie 2
Gelukkig is er goed nieuws! Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis.
Dit is goed nieuws voor de NS. Niet voor een groep vaste reizigers die met de invoering van het traject vrij er al niet op vooruit zijn gegaan nu weer de dupe zijn
Reputatie 1
stel ik check om 06:30 uur in (dal vrij) en zou gratis reizen, maar om 06:33 uur check ik uit. Wanneer ik om 07:02 weer incheck, reis ik dan toch weer met dal vrij gratis?
Reputatie 6
Badge
Zo lijkt het wel: Binnen 35 minuten opnieuw inchecken blijft 1 reis.
Reputatie 1
ik woon tegenover het station, dus even een paar keer naar de overkant lopen en in en uitchecken, kan ik mooi in de spits reizen naar het werk. 😛
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.

Reageer