Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?



Toon eerste bericht

112 reacties

Blijkbaar is het voor de marketing medewerkers van de NS doodnormaal om gewoon te liegen, dat is toch wel erg jammer.
Ik ga hier uit van goede trouw, het is alleen wat slordig gezegd.


Zodra een moderator kan aangeven hoe ze dit punt het belangrijkste topic gemaakt hebben en hier 500 (stel dat ze er een factor 10 naast zaten) reacties op gekomen zijn zal ze ook het voordeel van de twijfel geven. Tot dit tijd zie ik het toch echt als een leugen.
Reputatie 4
@Neen
Er zijn twee mogelijkheden: of altijd het nieuwe tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (huidige regeling) of altijd het oude tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (nieuwe regeling). Wat jij wilt is van twee walletjes eten.
Reputatie 7
Badge
KJ "Hou er wel rekening mee dat wanneer de reis start in de spits, je de hele reis tegen spitstarief zult reizen, ook wanneer je tijdens de daluren uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent dat je met een Dal Voordeel vol tarief reist."

Dit is dus alleen op te lossen door met een tweede ovchipkaart met kortingsproduct te reizen?
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Reputatie 6
Badge +2
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Of als wordt aangekondigd dat de trein van een ander spoor vertrekt, en je daarvoor weer door de poortjes moet. Onderscheid tussen uitchecken en het annuleren van inchecken maakt het ook extra ingewikkeld.
Reputatie 4
of heeft ns het over van rit naar ergernis?
Bedankt voor deze aanvulling. Hopelijk kan ik binnenkort wat meer informatie en feedback geven.
Ik hoop deze week nog met een terugkoppeling op gegeven feedback te komen, maar het kan ook iets langer duren. Durf geen harde toezegging te doen.
Ik zal vandaag of morgen een terugkoppeling kunnen geven.
Ik heb het nog steeds niet helemaal scherp. Door de vakantie duurt het allemaal wat langer dan ik had gehoopt.
Je kunt je afvragen of het verstandig is om iedereen die verstand heeft van de gevolgen van deze verandering kort voor de invoering ervan minimaal vijf weken op vakantie te sturen zonder enige vorm van overdracht...
Reputatie 6
Badge +2
Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Als het tarief van de eerste incheck ook bepalend is als je die (op hetzelfde station) ''annuleert'', is dat nadelig als je te vroeg incheckt, maar wel voordelig als je vlak voor de spits incheckt en dan nog even van voorzieningen buiten de poortjes gebruik wilt maken. Het genoemde nadeel is te voorkomen door goed op te letten, daarom vind ik het toch beter als het tarief van de eerste incheck ook bepalend is als je die ''annuleert''. Nog beter is als het het voordeel blijft, maar er wel een mogelijkheid komt het te vroeg inchecken recht te zetten zonder 35 minuten te moeten wachten. (Trouwens, als je met dalurenkorting wilt reizen maar te laat bent moet je 2,5 uur wachten, ook als dit te laat komen overmacht is, 35 minuten wachten als gevolg van je eigen slordigheid valt zo bekeken wel mee.) bijdragevandennis 201608
Het inchecken om 8.54 kan je inderdaad voorkomen door op te letten, wel jammer dat bij iedere wijziging die verantwoordelijkheid weer extra bij de klant gelegd wordt.
Maar wat ik voor dit punt belangrijker vindt is de communicatie. Alle klanten weten nu dat je kan inchecken en dan moet letten op de melding 40% korting of VOL tarief. Als je het verkeerde ziet check je uit en wacht je nog even.
Het opletten moment is nu echter vervroegd, want het is niet meer te herstellen. Daar moet je je klanten goed en tijdig over informeren en niet in een bijzinnetje in algemene communicatie.
Inmiddels is een maand verstreken sinds ik dit topic ben gestart en heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie van NS ontvangen. Ik heb deze informatie echter wel nodig om te kunnen beoordelen of de kosten van mijn abonnement per 1 september nog opwegen tegen de baten ervan. Ik wil NS dan ook aansporen tot enige haast, zodat ik voldoende tijd heb om een dergelijke afweging te maken en een eventuele wijziging of opzegging per 1 september te laten ingaan.

Sinds bovenstaande aansporing zijn alweer 11 dagen verstreken en de aan LOCOV beloofde heldere informatie laat nog altijd op zich wachten. Deelt NS mijn mening dat het niet reëel is om per 1 september een wijziging door te voeren als op dit moment zowel bij reizigers als bij medewerkers die hierover vragen van reizigers moeten beantwoorden de impact van deze wijziging nog steeds niet duidelijk is?
Reputatie 6
Badge +2
Na invoering zal door ervaringen van reizigers meer bekend worden. Over het ondervangen of compenseren van voorzienbare nadelen zou NS de reizigers inderdaad van tevoren al nader moeten inlichten.bijdragevandennis 201608
Ik koop er alvast maar een anonieme chipkaart bij. Hoop dat het bij twee kaarten blijft.
@marv87
Daarmee zou NS toegeven dat de OV-chipkaart geflopt is. Ik heb zo'n vermoeden dat ook dat niet gaat gebeuren.
Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, bedoeling van het daltarief is om de gehele dal te stimuleren. Gesplitste afgifte is een creatief gebruik van de regels, maar ondersteunen wij niet.

Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
Eerlijk is een mening en suggereert dat we het op dit moment niet eerlijk doen. Ik denk dat we moeten bestrijden dat het geen positief nieuws is. Als NS moesten we een keuze maken tussen die reizigers die ongemerkt en ongevraagd in een ander tarief terecht kwamen en hebben met van rit naar reis nadrukkelijk voor de eerste groep gekozen. Dat heeft overigens een groot voordeel voor alle reizigers, namelijk dat de reis onderbroken kan worden voor een kop koffie, een toiletbezoek, of een vriendin ophalen buiten de poortjes van het station. De gesplitste afgifte is een bekende en geliefde truc onder de frequente treinreizigers, maar wordt feitelijk maar heel weinig gebruikt.

Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
Er wordt geen lange afstandskorting toegepast op doorreizen buiten het afgekochte traject.

Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoerbewijzen met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis? Denk aan het eticket.
Nee. We kunnen niet alles oplossen.

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Ja. Het product blijft bruikbaar als in de dal voor het eerst is ingecheckt en de tijd tussen Co en volgende Ci is 35 minuten of minder.
Reputatie 6
Badge +2
Het blijft bij vlak voor de spits inchecken dus wel onvoordelig om daarna nog even van voorzieningen buiten de poortjes gebruik te maken. Ondermeer hiervoor blijft van belang welke voorzieningen binnen de poortjes zijn gesitueerd. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

De regel is dus: het moment van de laatste check-in vóór de eerste rit is bepalend voor de korting die bij de reis geldt. Dit blijkt inderdaad zo te werken. Te vroeg inchecken kan dus gecorrigeerd worden, terwijl anderzijds op tijd inchecken op het vertrekstation te niet gedaan kan worden door je nog even buiten de poortjes te begeven.

Als een trein in het begin van de spits met vertraging binnenkomt op een ander perron, zodanig dat je opnieuw door poortjes moet, is het dus essentieel dat deze opengezet worden. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Als een trein in het begin van de spits met vertraging binnenkomt op een ander perron, zodanig dat je opnieuw door poortjes moet, is het dus essentieel dat deze opengezet worden.
Waarom? :?

Als je in de daluren hebt ingecheckt zou alsnog het spitstarief gelden.

Het geldt trouwens ook zonder vertraging. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Ah, je hebt het niet over de reizigers die met die vertraagde trein aankomen, maar over de reizigers die op die trein staan te wachten en aan het begin van de spits door de poortjes moeten om naar het gewijzigde aankomstperron te gaan.
Inderdaad. Dat was niet zo duidelijk. bijdragevandennis 201608
Reputatie 3
Badge
Al met al gaat het erop lijken dat het lonend wordt om voor 7,50 een extra OV-chipkaart te kopen om in alle voorkomende gevallen je kansen op korting te optimaliseren. En wat geheugenuitbreiding in je hoofd te laten plaatsen om alle mogelijke scenario's te doorgronden.

Ik heb er zelfs overigens al drie met niet combineerbare abonnementen: Traject Vrij 2e klas, Weekend Vrij 2e klas, en Dal Voordeel 1e klas voor de gevallen waarin ik eerste klas wil reizen op een bepaald traject, maar waarin een upgrade voor de hele dag duurder is dan een losse reis. Volgens mij ben ik daarmee al tegen alle denkbare scenario's voor de tweede klas bestand, maar het is wel een heel gepuzzel, afhankelijk van hoe laat ik incheck en of dat op mijn vaste traject is of niet, en op welke dag/hoe laat ik dat traject eventueel binnenrijd of verlaat ....
Reputatie 3
Dat is het jaar 0, nu is het 10 NOV (na OV Chipkaart)

Nieuwe jaartelling volgens NS 😃

Reageer