Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal? | NS Community

Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?



Toon eerste bericht

112 reacties

Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, bedoeling van het daltarief is om de gehele dal te stimuleren. Gesplitste afgifte is een creatief gebruik van de regels, maar ondersteunen wij niet.

Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
Eerlijk is een mening en suggereert dat we het op dit moment niet eerlijk doen. Ik denk dat we moeten bestrijden dat het geen positief nieuws is. Als NS moesten we een keuze maken tussen die reizigers die ongemerkt en ongevraagd in een ander tarief terecht kwamen en hebben met van rit naar reis nadrukkelijk voor de eerste groep gekozen. Dat heeft overigens een groot voordeel voor alle reizigers, namelijk dat de reis onderbroken kan worden voor een kop koffie, een toiletbezoek, of een vriendin ophalen buiten de poortjes van het station. De gesplitste afgifte is een bekende en geliefde truc onder de frequente treinreizigers, maar wordt feitelijk maar heel weinig gebruikt.

Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
Er wordt geen lange afstandskorting toegepast op doorreizen buiten het afgekochte traject.

Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoerbewijzen met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis? Denk aan het eticket.
Nee. We kunnen niet alles oplossen.

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Ja. Het product blijft bruikbaar als in de dal voor het eerst is ingecheckt en de tijd tussen Co en volgende Ci is 35 minuten of minder.
Neen, ik stuur Klaas-Jan een reminder. Excuses.
En inmiddels zijn er alweer zeven weken verstreken sinds het stellen van mijn vraag...
@pe_pe
Ik zie het niet zo als de bekentenis dat de ov-chipkaart geflopt is, maar een service aan de reizigers die het reizen op rekening niet zien zitten om wat voor reden dan ook.
Op het forum komen vaak vragen over dit soort vragen van forensen (werkgever betaald) of ouders.
Ik vrees dat er helemaal niets gaat gebeuren, dus ze zullen binnenkort wel strootjes gaan trekken over wie ons dit "goede nieuws" mag vertellen.
@marv87
Daarmee zou NS toegeven dat de OV-chipkaart geflopt is. Ik heb zo'n vermoeden dat ook dat niet gaat gebeuren.
Voor traject vrij is het probleem eenvoudig op te lossen. Geef de reiziger de keuze of ze wel of niet op rekening willen rijden. Als je dit wilt dan ben je overgeleverd aan de huidige willekeur/onduidelijkheid voor de prijsbepaling.
Als je dat niet wil dan mag je niet buiten je traject reizen, tenzij je een kaartje (via de automaat optioneel met korting) koopt en op je ov-chipkaart laat (net als bij de trajectkaart voorheen).

Lost gelijk een hoop andere issues van traject vrij op.
Ik koop er alvast maar een anonieme chipkaart bij. Hoop dat het bij twee kaarten blijft.
@Neen

Dat zou betekenen dat Traject Vrij abonnees dan onbeperkt sleutelkaarten kunnen genereren, namelijk de barcodes op die gratis e-tickets. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.
Een nog niet eerder genoemde workaround, die aansluit bij de workaround voor reizigers met de andere abonnementen, zou zijn dat NS mensen met Traject Vrij in de gelegenheid stelt om kosteloos e-tickets te bestellen voor het afgekochte traject. Deze reizigers kunnen dan het afgekochte gedeelte van hun reis afleggen met dit e-ticket en voor het vervolg van hun reis inchecken zodat ze op rekening verder reizen. Door de barcode op het e-ticket levert dit ook voor stations met poortjes geen problemen op.
Al zou het natuurlijk nog prettiger zijn als NS zelf met een oplossing zou komen, ze hebben er toch ruim de tijd voor gehad zou je denken.
Reputatie 6
Badge +2
Na invoering zal door ervaringen van reizigers meer bekend worden. Over het ondervangen of compenseren van voorzienbare nadelen zou NS de reizigers inderdaad van tevoren al nader moeten inlichten.bijdragevandennis 201608
Inmiddels is een maand verstreken sinds ik dit topic ben gestart en heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie van NS ontvangen. Ik heb deze informatie echter wel nodig om te kunnen beoordelen of de kosten van mijn abonnement per 1 september nog opwegen tegen de baten ervan. Ik wil NS dan ook aansporen tot enige haast, zodat ik voldoende tijd heb om een dergelijke afweging te maken en een eventuele wijziging of opzegging per 1 september te laten ingaan.

Sinds bovenstaande aansporing zijn alweer 11 dagen verstreken en de aan LOCOV beloofde heldere informatie laat nog altijd op zich wachten. Deelt NS mijn mening dat het niet reëel is om per 1 september een wijziging door te voeren als op dit moment zowel bij reizigers als bij medewerkers die hierover vragen van reizigers moeten beantwoorden de impact van deze wijziging nog steeds niet duidelijk is?
Het inchecken om 8.54 kan je inderdaad voorkomen door op te letten, wel jammer dat bij iedere wijziging die verantwoordelijkheid weer extra bij de klant gelegd wordt.
Maar wat ik voor dit punt belangrijker vindt is de communicatie. Alle klanten weten nu dat je kan inchecken en dan moet letten op de melding 40% korting of VOL tarief. Als je het verkeerde ziet check je uit en wacht je nog even.
Het opletten moment is nu echter vervroegd, want het is niet meer te herstellen. Daar moet je je klanten goed en tijdig over informeren en niet in een bijzinnetje in algemene communicatie.
Misschien is het een idee om de invoering van deze wijziging uit te stellen tot jullie hier wel klaar voor zijn?
Reputatie 6
Badge +2
Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Als het tarief van de eerste incheck ook bepalend is als je die (op hetzelfde station) ''annuleert'', is dat nadelig als je te vroeg incheckt, maar wel voordelig als je vlak voor de spits incheckt en dan nog even van voorzieningen buiten de poortjes gebruik wilt maken. Het genoemde nadeel is te voorkomen door goed op te letten, daarom vind ik het toch beter als het tarief van de eerste incheck ook bepalend is als je die ''annuleert''. Nog beter is als het het voordeel blijft, maar er wel een mogelijkheid komt het te vroeg inchecken recht te zetten zonder 35 minuten te moeten wachten. (Trouwens, als je met dalurenkorting wilt reizen maar te laat bent moet je 2,5 uur wachten, ook als dit te laat komen overmacht is, 35 minuten wachten als gevolg van je eigen slordigheid valt zo bekeken wel mee.) bijdragevandennis 201608
Je kunt je afvragen of het verstandig is om iedereen die verstand heeft van de gevolgen van deze verandering kort voor de invoering ervan minimaal vijf weken op vakantie te sturen zonder enige vorm van overdracht...
Ik heb het nog steeds niet helemaal scherp. Door de vakantie duurt het allemaal wat langer dan ik had gehoopt.
Reputatie 3
Is het al morgen of wordt het weer later ? 😃
Ik zal vandaag of morgen een terugkoppeling kunnen geven.
Inmiddels is een maand verstreken sinds ik dit topic ben gestart en heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie van NS ontvangen. Ik heb deze informatie echter wel nodig om te kunnen beoordelen of de kosten van mijn abonnement per 1 september nog opwegen tegen de baten ervan. Ik wil NS dan ook aansporen tot enige haast, zodat ik voldoende tijd heb om een dergelijke afweging te maken en een eventuele wijziging of opzegging per 1 september te laten ingaan.
Ik hoop deze week nog met een terugkoppeling op gegeven feedback te komen, maar het kan ook iets langer duren. Durf geen harde toezegging te doen.
Bedankt voor deze aanvulling. Hopelijk kan ik binnenkort wat meer informatie en feedback geven.
Om het voor Klaas-Jan straks wat eenvoudiger te maken om een zo volledig mogelijk antwoord te geven, hieronder een (ongetwijfeld nog onvolledige) opsomming van de openstaande vragen:

  1. Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
  2. Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
  3. Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
  4. Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoersbedrijven met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis?
  5. Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
  6. Zorgt NS dat het probleem met de poortjes die verschillende tijden aangegeven is opgelost voor 1 september wanneer de gevolgen hiervan nog veel groter zijn dan nu al het geval is?
  7. Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
  8. Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Klaas-Jan heeft flink wat topics op zijn naam staan en is voor ieder topic druk bezig met uitzoekwerk. Zodra hij een terugkoppeling heeft, meldt hij dit.
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.

Al enig idee wanneer binnenkort is?

Reageer