Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal? | NS Community

Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?



Toon eerste bericht

112 reacties

Blijkbaar is het voor de marketing medewerkers van de NS doodnormaal om gewoon te liegen, dat is toch wel erg jammer.
Ik ga hier uit van goede trouw, het is alleen wat slordig gezegd.


Vergissen is menselijk, maar als:
-NS via alle media verkondigt dat vijftig procent van de reizigers na het fluitsignaal zou instappen terwijl in werkelijkheid wordt verondersteld dat in vijftig procent van de treinen een of meer reizigers na het fluitsignaal instappen
-NS aan de media vertelt dat naar aanleiding van de klachten over rit naar reis dit het belangrijkste thema op het forum is terwijl in werkelijkheid op een hoekje van het forum over dit onderwerp wordt gesproken waarbij de moderators vooral schitteren door afwezigheid
-NS aan de media vertelt dat er 5000 reacties op een bericht over rit naar reis zijn terwijl het vermoedelijk over views gaat waarvan het maar de vraag is of ze uniek zijn.

Dan hebben we het volgens mij niet over vergissen maar over structureel pinocchio-gedrag.
Al zal ik uiteraard mijn mening herzien wanneer NS uit eigen beweging contact opneemt met dezelfde media om haar excuses aan te bieden voor de onjuiste informatie en deze te rectificeren. Ik vrees alleen dat dat niet gaat gebeuren.

Ik snap overigens best dat NS deze prijsverhoging zo slinks heeft ingevoerd. In de drukste maand van het jaar ga je de forenzen met hun peperdure abonnementen natuurlijk niet vertellen dat zij voortaan ook bij doorreizen in de daluren de hoofdprijs moeten blijven betalen terwijl het ondertussen in de spits nog drukker zal worden omdat de mensen die voor een habbekrats met een dalabbonement reizen nu ook in de spits onbeperkt mogen in- en uitchecken.
Reputatie 7
Het is niet begrijpen, dat men er maar niet in slaagt, een probleem op een eenvoudige en voor de klant (en NS) heldere manier op te lossen.

Ik reis al járen met een Voordeelurenabonnement. Tijdens de introductie van de OV-Chipkaart is het probleem de incheck buiten de voordeeluren al naar voren gekomen. Een oplossing was niet meteen voorhanden, maar iedereen die bij OV-Chipkaart betrokken was, riepen om het hardst dat er hard werd gewerkt om het probleem op te lossen.

Het harde werken heeft (vooralsnog) geen enkele vrucht afgeworpen, gezien de oplossing die NS biedt: de aanschaf van een extra OV Chipkaart(en). De slogan: Eén kaart voor al het OV kan dus de prullenbak in en vervangen worden door: Voor elk reisproduct één kaart.

Ik zal niet stellen dat de OV-Chipkaart helemaal mislukt is. Voor reizigers, die af en toe eens een reisje maken (en zich het woud van incheckpalen, uitcheckzuilen, overstappalen, toeslagpalen en ophaalpalen eigen hebben kunnen maken) op zich best voldoet, maar voor vaste klanten, met een of meerdere abonnementen, blijft het toch tobben en voortmodderen met weinig innovatieve oplossingen als de aankoop van een los treinkaartje of nóg maar een OV-Chipkaart.

Wanneer valt er nu eens echte vooruitgang te verwachten volgens het principe van Een kaart voor al het OV?
Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, bedoeling van het daltarief is om de gehele dal te stimuleren. Gesplitste afgifte is een creatief gebruik van de regels, maar ondersteunen wij niet.

Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
Eerlijk is een mening en suggereert dat we het op dit moment niet eerlijk doen. Ik denk dat we moeten bestrijden dat het geen positief nieuws is. Als NS moesten we een keuze maken tussen die reizigers die ongemerkt en ongevraagd in een ander tarief terecht kwamen en hebben met van rit naar reis nadrukkelijk voor de eerste groep gekozen. Dat heeft overigens een groot voordeel voor alle reizigers, namelijk dat de reis onderbroken kan worden voor een kop koffie, een toiletbezoek, of een vriendin ophalen buiten de poortjes van het station. De gesplitste afgifte is een bekende en geliefde truc onder de frequente treinreizigers, maar wordt feitelijk maar heel weinig gebruikt.

Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
Er wordt geen lange afstandskorting toegepast op doorreizen buiten het afgekochte traject.

Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoerbewijzen met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis? Denk aan het eticket.
Nee. We kunnen niet alles oplossen.

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Ja. Het product blijft bruikbaar als in de dal voor het eerst is ingecheckt en de tijd tussen Co en volgende Ci is 35 minuten of minder.
. Het systeem faalde bij mij onlangs met betrekking tot "Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief)." Ik checkte afgelopen vrijdag in op Amersfoort om 18.05 en checkte weer uit om 18.12 op hetzelfde station. Toen ik vervolgens om 18.30 incheckte om mijn reis te starten moest ik toch het volle tarief betalen. Heb toen contact opgenomen met NS en die hebben me "uit coulance" het verschil terugbetaald, maar gezegd dat ik dus eigenlijk geen recht had op korting omdat ik al een keer was in- en uitgecheckt binnen 35 minuten dat ik mijn reis echt begonnen was. Begrijp ik uit dit bericht dat dit eigenlijk niet zou moeten gebeuren en dat ik dus toch geen tweede ov-chipkaart hoeft aan te schaffen als ik even door het station wil lopen voor ik mijn reis start?
Als je op hetzelfde station de reis binnen een uur annuleerde en pas gedurende dal tarief weer incheckte op hetzelfde station zou je mogen verwachten dat je tegen dal tarief zou mogen reizen. Toch?
Dus als ik 18:10 de poortjes in Utrecht passeer en mijn vriendin naar het perron breng, haar uitzwaai, en om 18:20 weer door de poortjes naar buiten ga en mijn reis annuleer. Dan zou ik moeten wachten tot 18:56 om met korting te moeten reizen?
Voor zover ik weet, en nu enkel kan controleren tegen een oud concept-ontwerp, zou je gewoon om 18:25 (1830-5min marge) tegen daltarief in moeten kunnen checken. Je hebt geen reis gemaakt namelijk toen je je cavia ging uitlaten binnen de poortjes (of wat je daar ook maar doet).
@Henk,
Ik heb een papegaai. ?????????? mmm.... nouja een papegaai dus. 🆒
Behalve als ik dit weer uitcheck op hetzelfde station toch? Dit eerdere antwoord van NS suggereert dat:

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Als ik dus door het station loop (dus inchecken en weer uitchecken) in de spits (stel om 8.50 in en 8.55 uit) dan zou ik dus om 9.00 uur weer voor dalprijs moeten kunnen inchecken omdat ik geen reizigerskilometers heb gemaakt. Toch is mij al verschillende malen verteld door NS medewerkers dat ik nu toch spitsprijs moet betalen. Welke NS medewerker heeft nu eigenlijk gelijk?
Reputatie 7
Badge
Het lijkt erop, dat je een tweede ovchipkaart nodig hebt met een kortingsabonnement en dan je dan toch de trein uit moet om uit en in te checken. Ik hoop dat NS toch nog een beter / minder omslachtig antwoord heeft.
Reputatie 4
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.
Het geldt natuurlijk wel twee kanten op, 's morgens na de ochtendspits en 's middags bij het begin van de middagspits. Het kan niet zo zijn dat je 's morgens wel van opnieuw inchecken wilt profiteren, maar 's middags niet het nadeel daarvan wil accepteren.
Reputatie 4
@Neen
Er zijn twee mogelijkheden: of altijd het nieuwe tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (huidige regeling) of altijd het oude tarief bij tussentijds opnieuw inchecken (nieuwe regeling). Wat jij wilt is van twee walletjes eten.
Reputatie 7
Badge
Als de niet-afgekochte reis in de daluren plaatsvindt is er niets aan de hand. Het incheck moment blijft bepalend.
Het punt is juist de overgang van piek naar dal en het laatste stuk wens je tegen daltarief af te leggen. Dan moet er (dus) gebruik gemaakt worden van een tweede ovchipkaart, met kortingsproduct.
Op steeds meer stations passeer je poortjes bij het binnengaan van het station. Nu kan het voorkomen dat de reiziger bij een overstap deze poortjes moet passeren. Soms wijzigt door zo'n overstap het daltarief in spitstarief, of andersom. Dit kan leiden tot extra kosten. Gelukkig is er goed nieuws! Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis.

Een voorbeeld
Wanneer een reis begint in de daluren tussen 9.00 uur en 16.00 uur, reis je met een Dal Voordeel abonnement met 40% korting. Op dit moment is het zo dat wanneer je in de spits (tussen 16.00 uur en 18.30 uur) door een overstap opnieuw moet uit- en inchecken, je voor dat deel van de reis het spitstarief betaalt. Onterecht, want je zet dezelfde reis voort.

Vanaf 1 september 2016 één tarief voor de hele reis
Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief van de volledige reis, mits er niet langer dan 35 minuten tussen uit- en weer inchecken zit. Zo kan de reiziger zonder tariefsverhoging de poortjes passeren om over te stappen, maar ook om bijvoorbeeld een broodje te halen of een winkel te bezoeken. Hou er wel rekening mee dat wanneer de reis start in de spits, je de hele reis tegen spitstarief zult reizen, ook wanneer je tijdens de daluren uitcheckt en binnen 35 minuten weer incheckt. Dat betekent dat je met een Dal Voordeel vol tarief reist.

Let op! Deze wijziging geldt niet bij een overstap op een andere vervoerder.
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.
Reputatie 7
Badge
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.

Dit merkte ik vorige week in een ander draad op. Blijkbaar heeft janjan het ook opgemerkt. Een verkeerde tijdsaanduiding lijkt dan geen incident. Het rammelt blijkbaar daarmee. In het licht van 'rit naar reis' kan dit dus ook zuur gaan uitpakken. 😞
Reputatie 6
Badge +2
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.
Dit merkte ik vorige week in een ander draad op. Blijkbaar heeft janjan het ook opgemerkt. Een verkeerde tijdsaanduiding lijkt dan geen incident. Het rammelt blijkbaar daarmee. In het licht van 'rit naar reis' kan dit dus ook zuur gaan uitpakken. :(

De cijfers van de tijd (althans die van de minuten) zouden even groot moeten zijn als de letters van 'Vol tarief' enz. (er is nu zoals bekend een groot verschil, zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1457423857324/content/assets/ns-nl/reisinformatie/webdemopalenenpoorten.pdf#page=4). Dan merk je het nog niet mogelijk zijn van een dalurenincheck misschien niet pas bij het lezen van 'Vol tarief', maar al bij het lezen van bijvoorbeeld '24'.
Reputatie 2
dubbel
Reputatie 4
stel ik check om 06:30 uur in (dal vrij) en zou gratis reizen, maar om 06:33 uur check ik uit. Wanneer ik om 07:02 weer incheck, reis ik dan toch weer met dal vrij gratis?
Reputatie 7
Badge
Zo lijkt het wel: Binnen 35 minuten opnieuw inchecken blijft 1 reis.
Reputatie 4
ik woon tegenover het station, dus even een paar keer naar de overkant lopen en in en uitchecken, kan ik mooi in de spits reizen naar het werk. 😛
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.

Zou moeten, maar is het ook zo?
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.


janjan stelt in reactie 16 de terechte vraag of je straks, als je tot de ontdekking komt te vroeg te hebben ingecheckt (of als je op tijd hebt ingecheckt, maar de klok van het poortje/paaltje een verkeerde tijd aangeeft), de incheck nog kan annuleren. Zolang NS geen eenduidig antwoord geeft op die vraag, kunnen we daarover slechts speculeren.
Reputatie 4
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.


misschien annuleer ik mijn reis, maar ik check binnen 35 minuten weer gewoon in.
De eerst check is toch bepalend voor de reis?

Reageer