Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?



Toon eerste bericht

112 reacties

Als een trein in het begin van de spits met vertraging binnenkomt op een ander perron, zodanig dat je opnieuw door poortjes moet, is het dus essentieel dat deze opengezet worden.
Waarom? :?
Reputatie 6
Badge +2
Als een trein in het begin van de spits met vertraging binnenkomt op een ander perron, zodanig dat je opnieuw door poortjes moet, is het dus essentieel dat deze opengezet worden.
Waarom? :?

Als je in de daluren hebt ingecheckt zou alsnog het spitstarief gelden.

Het geldt trouwens ook zonder vertraging. bijdragevandennis 201608
Ah, je hebt het niet over de reizigers die met die vertraagde trein aankomen, maar over de reizigers die op die trein staan te wachten en aan het begin van de spits door de poortjes moeten om naar het gewijzigde aankomstperron te gaan.
Reputatie 6
Badge +2
Ah, je hebt het niet over de reizigers die met die vertraagde trein aankomen, maar over de reizigers die op die trein staan te wachten en aan het begin van de spits door de poortjes moeten om naar het gewijzigde aankomstperron te gaan.
Inderdaad. Dat was niet zo duidelijk. bijdragevandennis 201608
http://www.volkskrant.nl/economie/kortingskaart-ns-biedt-plots-geen-korting-meer~a4392343/

Bij consumentenorganisaties en de NS stromen de klachten sindsdien binnen. 'Daarom hebben we op ons klantenforum daar het belangrijkste thema van gemaakt', zegt de NS-woordvoerder


Sorry, maar mag ik nu toch echt een teiltje ? :8
Reputatie 3
Badge
Al met al gaat het erop lijken dat het lonend wordt om voor 7,50 een extra OV-chipkaart te kopen om in alle voorkomende gevallen je kansen op korting te optimaliseren. En wat geheugenuitbreiding in je hoofd te laten plaatsen om alle mogelijke scenario's te doorgronden.

Ik heb er zelfs overigens al drie met niet combineerbare abonnementen: Traject Vrij 2e klas, Weekend Vrij 2e klas, en Dal Voordeel 1e klas voor de gevallen waarin ik eerste klas wil reizen op een bepaald traject, maar waarin een upgrade voor de hele dag duurder is dan een losse reis. Volgens mij ben ik daarmee al tegen alle denkbare scenario's voor de tweede klas bestand, maar het is wel een heel gepuzzel, afhankelijk van hoe laat ik incheck en of dat op mijn vaste traject is of niet, en op welke dag/hoe laat ik dat traject eventueel binnenrijd of verlaat ....
Eindelijk is er een intern artikel over dit principe gepubliceerd voor collega's. Stond weinig nieuws in, alles staat al op dit forum vermeldt.
Ik las het artikel op de site van de NRC:
https://www.nrc.nl/nieuws/2016/10/10/slinkse-maatregel-ns-zorgt-voor-verontwaardigde-reiziger-a1525788


Voerde de NS de de maatregel met opzet stiekem door? Een woordvoerder ontkent dat nadrukkelijk. “We hebben hier vier maanden geleden al voor het eerst over gecommuniceerd. Bijvoorbeeld op ons serviceforum, waar we alle nieuwe informatie delen met onze reizigers. Op het bericht hierover zijn destijds 5000 reacties gekomen.” Wel is de ophef van vandaag volgens de NS reden de communicatie over de wijziging nog eens kritisch tegen het licht te houden.


Zou een moderator kunnen aanwijzen welk topic dat was dat 5000 reacties heeft gehad. Daarnaast zijn het gros van de reacties, die er wel waren, geweest dat het belangrijk was om dit goed te communiceren en dat het zeer wenselijk zou zijn om een degelijke oplossing voor de reizigers te hebben die hier gewoon recht op hebben.

In dat artikel staat ook:

De NS benadrukt bovendien dat het niet om een “nieuwe maatregel” gaat:

We hebben het reisprincipe eigenlijk niet aangepast: we hebben hersteld hoe het altijd al was. Vroeger was het ook zo dat het tijdstip waarop je je reis begon bepalend was voor het kortingstarief.

Dit slaat natuurlijk helemaal nergens op. Vroeger bepaalde het tijdstip dat je in de trein zat het kortingspercentage en niet het moment dat je begon met de treinreis.

Blijkbaar is het voor de marketing medewerkers van de NS doodnormaal om gewoon te liegen, dat is toch wel erg jammer.
Reputatie 6
Badge +2
Het klopt inderdaad niet erg, ''we hebben hersteld hoe het altijd al was. Vroeger was het ook zo dat het tijdstip waarop je je reis begon bepalend was voor het kortingstarief. Toen de OV-chipkaart werd ingevoerd gingen mensen die moesten overstappen voor het tweede deel van hun reis opeens meer betalen.'' Voor ''vroeger'' moet je lezen ''oorspronkelijk bij reizen met de OV-chipkaart'' en ''toen de OV-chipkaart werd ingevoerd '' moet worden gelezen als ''toen er poortjes werden gesloten''. bijdragevandennis
Reputatie 3
Dat is het jaar 0, nu is het 10 NOV (na OV Chipkaart)

Nieuwe jaartelling volgens NS 😃
De NS heeft alle tijd gehad om de reizigers en het personeel op tijd te informeren. 🆒
Reputatie 6
Badge +2
Blijkbaar is het voor de marketing medewerkers van de NS doodnormaal om gewoon te liegen, dat is toch wel erg jammer.
Ik ga hier uit van goede trouw, het is alleen wat slordig gezegd.

Als je de ongenuanceerde kop in de Volkskrant leest, ''Kortingskaart NS biedt plots geen korting meer. Met een kortingskaart voor de daluren was een treinreis tot voor kort minstens 40 procent goedkoper. Maar de NS heeft zijn 'reisprincipe' aangepast met als gevolg: weg voordeel.'', schrik je sowieso, het drukt niet uit dat de verandering ook voordelig kan zijn. bijdragevandennis
Blijkbaar is het voor de marketing medewerkers van de NS doodnormaal om gewoon te liegen, dat is toch wel erg jammer.
Ik ga hier uit van goede trouw, het is alleen wat slordig gezegd.


Zodra een moderator kan aangeven hoe ze dit punt het belangrijkste topic gemaakt hebben en hier 500 (stel dat ze er een factor 10 naast zaten) reacties op gekomen zijn zal ze ook het voordeel van de twijfel geven. Tot dit tijd zie ik het toch echt als een leugen.
Reputatie 3
Wellicht wordt dit topic bedoeld, het sticky topic hierover en daar zijn 58 reacties en m, waarvan de eerste 5 al off topic zijn en beter verwijderd kunnen worden ter verduidelijking en maar liefst 2400 reizigers zijn er mee bereikt.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/belangrijk-ov-chipkaartwijziging-24563
Blijkbaar is het voor de marketing medewerkers van de NS doodnormaal om gewoon te liegen, dat is toch wel erg jammer.
Ik ga hier uit van goede trouw, het is alleen wat slordig gezegd.


Vergissen is menselijk, maar als:
-NS via alle media verkondigt dat vijftig procent van de reizigers na het fluitsignaal zou instappen terwijl in werkelijkheid wordt verondersteld dat in vijftig procent van de treinen een of meer reizigers na het fluitsignaal instappen
-NS aan de media vertelt dat naar aanleiding van de klachten over rit naar reis dit het belangrijkste thema op het forum is terwijl in werkelijkheid op een hoekje van het forum over dit onderwerp wordt gesproken waarbij de moderators vooral schitteren door afwezigheid
-NS aan de media vertelt dat er 5000 reacties op een bericht over rit naar reis zijn terwijl het vermoedelijk over views gaat waarvan het maar de vraag is of ze uniek zijn.

Dan hebben we het volgens mij niet over vergissen maar over structureel pinocchio-gedrag.
Al zal ik uiteraard mijn mening herzien wanneer NS uit eigen beweging contact opneemt met dezelfde media om haar excuses aan te bieden voor de onjuiste informatie en deze te rectificeren. Ik vrees alleen dat dat niet gaat gebeuren.

Ik snap overigens best dat NS deze prijsverhoging zo slinks heeft ingevoerd. In de drukste maand van het jaar ga je de forenzen met hun peperdure abonnementen natuurlijk niet vertellen dat zij voortaan ook bij doorreizen in de daluren de hoofdprijs moeten blijven betalen terwijl het ondertussen in de spits nog drukker zal worden omdat de mensen die voor een habbekrats met een dalabbonement reizen nu ook in de spits onbeperkt mogen in- en uitchecken.
Reputatie 6
Badge +2
Voor ''vroeger'' moet je lezen ''oorspronkelijk bij reizen met de OV-chipkaart''
''oorspronkelijk bij reizen met de OV-chipkaart zonder tussentijds omchecken''
bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
omdat de mensen die voor een habbekrats met een dalabbonement reizen nu ook in de spits onbeperkt mogen in- en uitchecken.
Dat is overdreven. Als dat zo was zou iedereen een dalabbonement nemen en was iedereen zeer tevreden. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
het is alleen wat slordig gezegd
Iemand die er het fijne van wil weten heeft er daarom niet veel aan. bijdragevandennis
Reputatie 7
Het is niet begrijpen, dat men er maar niet in slaagt, een probleem op een eenvoudige en voor de klant (en NS) heldere manier op te lossen.

Ik reis al járen met een Voordeelurenabonnement. Tijdens de introductie van de OV-Chipkaart is het probleem de incheck buiten de voordeeluren al naar voren gekomen. Een oplossing was niet meteen voorhanden, maar iedereen die bij OV-Chipkaart betrokken was, riepen om het hardst dat er hard werd gewerkt om het probleem op te lossen.

Het harde werken heeft (vooralsnog) geen enkele vrucht afgeworpen, gezien de oplossing die NS biedt: de aanschaf van een extra OV Chipkaart(en). De slogan: Eén kaart voor al het OV kan dus de prullenbak in en vervangen worden door: Voor elk reisproduct één kaart.

Ik zal niet stellen dat de OV-Chipkaart helemaal mislukt is. Voor reizigers, die af en toe eens een reisje maken (en zich het woud van incheckpalen, uitcheckzuilen, overstappalen, toeslagpalen en ophaalpalen eigen hebben kunnen maken) op zich best voldoet, maar voor vaste klanten, met een of meerdere abonnementen, blijft het toch tobben en voortmodderen met weinig innovatieve oplossingen als de aankoop van een los treinkaartje of nóg maar een OV-Chipkaart.

Wanneer valt er nu eens echte vooruitgang te verwachten volgens het principe van Een kaart voor al het OV?
Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, bedoeling van het daltarief is om de gehele dal te stimuleren. Gesplitste afgifte is een creatief gebruik van de regels, maar ondersteunen wij niet.

Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
Eerlijk is een mening en suggereert dat we het op dit moment niet eerlijk doen. Ik denk dat we moeten bestrijden dat het geen positief nieuws is. Als NS moesten we een keuze maken tussen die reizigers die ongemerkt en ongevraagd in een ander tarief terecht kwamen en hebben met van rit naar reis nadrukkelijk voor de eerste groep gekozen. Dat heeft overigens een groot voordeel voor alle reizigers, namelijk dat de reis onderbroken kan worden voor een kop koffie, een toiletbezoek, of een vriendin ophalen buiten de poortjes van het station. De gesplitste afgifte is een bekende en geliefde truc onder de frequente treinreizigers, maar wordt feitelijk maar heel weinig gebruikt.

Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
Er wordt geen lange afstandskorting toegepast op doorreizen buiten het afgekochte traject.

Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoerbewijzen met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis? Denk aan het eticket.
Nee. We kunnen niet alles oplossen.

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Ja. Het product blijft bruikbaar als in de dal voor het eerst is ingecheckt en de tijd tussen Co en volgende Ci is 35 minuten of minder.
. Het systeem faalde bij mij onlangs met betrekking tot "Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief)." Ik checkte afgelopen vrijdag in op Amersfoort om 18.05 en checkte weer uit om 18.12 op hetzelfde station. Toen ik vervolgens om 18.30 incheckte om mijn reis te starten moest ik toch het volle tarief betalen. Heb toen contact opgenomen met NS en die hebben me "uit coulance" het verschil terugbetaald, maar gezegd dat ik dus eigenlijk geen recht had op korting omdat ik al een keer was in- en uitgecheckt binnen 35 minuten dat ik mijn reis echt begonnen was. Begrijp ik uit dit bericht dat dit eigenlijk niet zou moeten gebeuren en dat ik dus toch geen tweede ov-chipkaart hoeft aan te schaffen als ik even door het station wil lopen voor ik mijn reis start?
Reputatie 7
Badge +4
Nee, er is coulance verstrekt, maar de reiziger zit fout. In de door u geschetste situatie had voltarief gerekend moeten worden en dat is de normale gang van zaken.

Deze reiziger was om 18.12 uitgecheckt en had pas 35 minuten later tegen daltarief kunnen inchecken. Voor de zekerheid om 18.48, dan was het altijd goed gegaan. Dat is de normale gang van zaken. Zo werkt het hele systeem.

U kunt zich nooit op een geval van coulance beroepen, dat is per definitie al geen recht.
Als je op hetzelfde station de reis binnen een uur annuleerde en pas gedurende dal tarief weer incheckte op hetzelfde station zou je mogen verwachten dat je tegen dal tarief zou mogen reizen. Toch?
Reputatie 7
Badge +4
Er is sprake van twee situaties in de vraagstelling. Ik gaf op de laatste een antwoord.

Als je om 8.54 incheckt en meteen weer uitcheckt, zou je na 08.55 tegen daltarief moeten kunnen inchecken, want er is geen reis gemaakt. Dit geldt ook als je in de daluren incheckt en meteen weer uitcheckt. Dan kun je ook niet inchecken in de spits en met korting reizen.

Het lijkt me logisch dat het zo is.
Reputatie 7
Dat zou je inderdaad denken maar ja... de 'logica' van NS is voor de meeste van haar klanten nu eenmaal ondoorgrondelijk...
Dus als ik 18:10 de poortjes in Utrecht passeer en mijn vriendin naar het perron breng, haar uitzwaai, en om 18:20 weer door de poortjes naar buiten ga en mijn reis annuleer. Dan zou ik moeten wachten tot 18:56 om met korting te moeten reizen?

Reageer