Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?



Toon eerste bericht

112 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Dat is wat ik bedoelde.
O ja, sorry, ik las het niet goed.
Dan zouden er wel op alle stations met poortjes ook paaltjes moeten komen.
Paaltjes genoeg, nu deze worden vervangen door poortjes 😉
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Of als wordt aangekondigd dat de trein van een ander spoor vertrekt, en je daarvoor weer door de poortjes moet. Onderscheid tussen uitchecken en het annuleren van inchecken maakt het ook extra ingewikkeld.

Dat is wat ik bedoelde.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.

Dan zouden er wel op alle stations met poortjes ook paaltjes moeten komen.
Reputatie 4
of heeft ns het over van rit naar ergernis?
Reputatie 6
Badge +2
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Of als wordt aangekondigd dat de trein van een ander spoor vertrekt, en je daarvoor weer door de poortjes moet. Onderscheid tussen uitchecken en het annuleren van inchecken maakt het ook extra ingewikkeld.
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Reputatie 4
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.


misschien annuleer ik mijn reis, maar ik check binnen 35 minuten weer gewoon in.
De eerst check is toch bepalend voor de reis?
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.


janjan stelt in reactie 16 de terechte vraag of je straks, als je tot de ontdekking komt te vroeg te hebben ingecheckt (of als je op tijd hebt ingecheckt, maar de klok van het poortje/paaltje een verkeerde tijd aangeeft), de incheck nog kan annuleren. Zolang NS geen eenduidig antwoord geeft op die vraag, kunnen we daarover slechts speculeren.
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.

Zou moeten, maar is het ook zo?
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.


Daarmee maak je het niet overzichtelijker.
Een oplossing zou kunnen zijn om op basis van alle incheckmomenten achteraf te bepalen of het voor de reiziger voordeliger is om uit te gaan van het tarief op basis van de eerste incheck of om tussentijds te switchen van tariefsoort.

Een workaround zou kunnen zijn om in afwachting van een oplossing gedupeerde abbonnementhouders zonder extra kosten een tweede ov-chipkaart aan te bieden met daarop Dal Voordeel. Zij hebben dan wel het ongemak van tussentijds moeten wisselen van ov-chipkaart maar betalen dan in ieder geval wel een eerlijke prijs voor hun reis.

Een soort compromis tussen oplossing en workaround zou kunnen zijn om gedupeerde abonnementhouders de mogelijkheid te bieden om losse vervoersbewijzen (bijvoorbeeld via de kaartautomaat of in de vorm van een e-ticket) aan te schaffen met 40 procent korting.

Die laatste optie is overigens (meermaals) door Rover voorgesteld aan NS, maar is steeds afgewezen door hen.
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.
Reputatie 4
ik woon tegenover het station, dus even een paar keer naar de overkant lopen en in en uitchecken, kan ik mooi in de spits reizen naar het werk. 😛
Reputatie 7
Badge
Zo lijkt het wel: Binnen 35 minuten opnieuw inchecken blijft 1 reis.
Reputatie 4
stel ik check om 06:30 uur in (dal vrij) en zou gratis reizen, maar om 06:33 uur check ik uit. Wanneer ik om 07:02 weer incheck, reis ik dan toch weer met dal vrij gratis?
Reputatie 2
Gelukkig is er goed nieuws! Vanaf 1 september 2016 is de eerste check-in bepalend voor het tarief voor de hele reis.
Dit is goed nieuws voor de NS. Niet voor een groep vaste reizigers die met de invoering van het traject vrij er al niet op vooruit zijn gegaan nu weer de dupe zijn
Reputatie 2
dubbel
Reputatie 6
Badge +2
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.
Dit merkte ik vorige week in een ander draad op. Blijkbaar heeft janjan het ook opgemerkt. Een verkeerde tijdsaanduiding lijkt dan geen incident. Het rammelt blijkbaar daarmee. In het licht van 'rit naar reis' kan dit dus ook zuur gaan uitpakken. :(

De cijfers van de tijd (althans die van de minuten) zouden even groot moeten zijn als de letters van 'Vol tarief' enz. (er is nu zoals bekend een groot verschil, zie http://www.ns.nl/binaries/_ht_1457423857324/content/assets/ns-nl/reisinformatie/webdemopalenenpoorten.pdf#page=4). Dan merk je het nog niet mogelijk zijn van een dalurenincheck misschien niet pas bij het lezen van 'Vol tarief', maar al bij het lezen van bijvoorbeeld '24'.
Reputatie 7
Badge
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.

Dit merkte ik vorige week in een ander draad op. Blijkbaar heeft janjan het ook opgemerkt. Een verkeerde tijdsaanduiding lijkt dan geen incident. Het rammelt blijkbaar daarmee. In het licht van 'rit naar reis' kan dit dus ook zuur gaan uitpakken. 😞
Ik ben vooral verbijsterd dat NS, dat toch ooit de reputatie van een fatsoenlijk bedrijf had, willens en wetens een groep reizigers te veel laat betalen voor hun reis en dat nota bene om te voorkomen dat een andere groep reizigers te veel betaalt. Men verplaatst dus gewoon het probleem en noemt het een oplossing.
Waarschuwingen van verontruste reizigers en consumentenorganisaties worden stelselmatig genegeerd en in plaats van eerlijke informatie te verschaffen aan de reiziger die straks een poot wordt uitgedraaid kiest men ervoor om slechts het halve verhaal te vertellen en het zelfs te betitelen als "goed nieuws".

Het heeft nog het meeste weg van de welbekende Nigeriaanse oplichtersmails waarin de ontvangers gouden bergen beloofd worden, terwijl ze ondertussen worden kaalgeplukt. Alleen de opzichtige taalfouten ontbreken, wellicht kan NS die bij een volgende aanpassing her en der invoegen zodat het plaatje compleet is.
Ik checkte zojuist is bij de poortjes op Amsterdam CS. De klok gaf 18:25 aan. Drie verschillende poortjes naast elkaar respectievelijk 18:23, 18:24 en 18:25. Voor mij checkt een jongeman in met zijn dalvrij bij één van de poortjes die nog niet 18:25 als tijd aangaf. Hij gaat dus de volle mep betalen. Nu kun je de reis nog annuleren en opnieuw inchecken. Kan dat straks ook of moet je dan 35 minuten wachten? Een vergissing is snel gemaakt als die poortjes verschillende tijden aangeven.
Verder is eerder door de NS toegezegd dat dit goed gecommuniceerd wordt,

Dat staat er niet. Er staat dat NS zich "zal inspannen om de boodschap zo duidelijk mogelijk te verwoorden en NS-jargon te vermijden" en dat ze "ervoor zorgen dat communicatie uitingen (sic) over de wijzigingen duidelijk en voor een ieder (sic) begrijpelijk en helder zijn". Er staat niets over bijvoorbeeld de 'omvang', gerichtheid en tijdigheid van deze communicatie.
Het lijkt mij handig dat er minstens een overzicht komt van alle voor EN nadelen van de oplossing.
In ieder geval een overzicht dat iemand per abonnement zelf kan opzoeken in welke gevallen er welke consequenties zijn. Want dit topic bevat nu slechts een beperkt aantal gevallen.

Laatst kwam iemand met de suggestie dat je bij het inchecken met je dalvoordeel abonnement even moet opletten of je al aan het einde van de spits zit (8.55) en als je bij het inchecken zit 'voltarief' dat je even moet uitchecken en weer inchecken op het juiste tijdstip.
Als ik het goed begrijp is straks een dergelijk gemaakte fout niet meer te corrigeren, maar hoop toch dat hier wel een oplossing voor komt.

Verder is eerder door de NS toegezegd dat dit goed gecommuniceerd wordt, ik hoop dat er per abonnement een specifieke brief naar de klanten gestuurd worden met concrete verduidelijking wat deze wijziging (ook de nadelen) voor hen betekent.
LOCOV heeft dit ook al aangekaart, maar dat werd door NS laconiek terzijde geschoven. Zie:

Adviesaanvraag NS
Advies LOCOV
Besluit NS

Door LOCOV is niet opgemerkt dat hetzelfde probleem speelt voor gebruikers van een Altijd Voordeel abonnement die tijdens de spits een reis beginnen tegen 20% korting en na de spits willen herchecken naar 40% korting.

Reageer