Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal? | NS Community

Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?


Binnenkort wordt het "van rit naar reis"-principe ingevoerd om een ontwerpfout op te lossen die ervoor zorgt dat een groep reizigers nu te veel betaalt voor hun reis. In de communicatie van NS hierover mis ik echter de uitleg hoe mensen met Traject Vrij moeten voorkomen dat zij hiervan de dupe worden wanneer zij hun reis in de spits beginnen op het afgekochte traject en hun reis buiten dit traject vervolgen wanneer de spits inmiddels is afgelopen.
Vroeger was het simpel: je kocht gewoon een kaartje met korting voor het niet-afgekochte traject en was klaar.
De huidige situatie is al een stuk klantonvriendelijker: je moet op het station waar de niet-afgekochte reis begint uitstappen en opnieuw inchecken. Dit levert in veel gevallen extra reistijd op maar je betaalt dan in ieder geval wel de juiste prijs voor je reis.
Hoe dit in de nieuwe situatie zou moeten is me echter niet duidelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat NS hier niet over heeft nagedacht (zelfs al waren ze deze groep reizigers vergeten dan zijn ze hier volgens mij door de consumentenorganisaties op gewezen) dus ik hoop dat jullie de oplossing die hiervoor is bedacht snel met ons willen delen.
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.

112 reacties

Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.


Daarmee maak je het niet overzichtelijker.
Een oplossing zou kunnen zijn om op basis van alle incheckmomenten achteraf te bepalen of het voor de reiziger voordeliger is om uit te gaan van het tarief op basis van de eerste incheck of om tussentijds te switchen van tariefsoort.

Een workaround zou kunnen zijn om in afwachting van een oplossing gedupeerde abbonnementhouders zonder extra kosten een tweede ov-chipkaart aan te bieden met daarop Dal Voordeel. Zij hebben dan wel het ongemak van tussentijds moeten wisselen van ov-chipkaart maar betalen dan in ieder geval wel een eerlijke prijs voor hun reis.

Een soort compromis tussen oplossing en workaround zou kunnen zijn om gedupeerde abonnementhouders de mogelijkheid te bieden om losse vervoersbewijzen (bijvoorbeeld via de kaartautomaat of in de vorm van een e-ticket) aan te schaffen met 40 procent korting.

Die laatste optie is overigens (meermaals) door Rover voorgesteld aan NS, maar is steeds afgewezen door hen.
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.

Zou moeten, maar is het ook zo?
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.


janjan stelt in reactie 16 de terechte vraag of je straks, als je tot de ontdekking komt te vroeg te hebben ingecheckt (of als je op tijd hebt ingecheckt, maar de klok van het poortje/paaltje een verkeerde tijd aangeeft), de incheck nog kan annuleren. Zolang NS geen eenduidig antwoord geeft op die vraag, kunnen we daarover slechts speculeren.
Reputatie 4
nsfreak, Ik vrees dat dat niet gaat lukken. Voor een overstap ga je toch een kort stuk moeten reizen, denk ik.

Wat jij doet is het annuleren van een incheck.


misschien annuleer ik mijn reis, maar ik check binnen 35 minuten weer gewoon in.
De eerst check is toch bepalend voor de reis?
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Reputatie 6
Badge +2
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Of als wordt aangekondigd dat de trein van een ander spoor vertrekt, en je daarvoor weer door de poortjes moet. Onderscheid tussen uitchecken en het annuleren van inchecken maakt het ook extra ingewikkeld.
Reputatie 4
of heeft ns het over van rit naar ergernis?
Reputatie 6
Badge +2
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.
Oplossing: Op de CICO paaltjes die op het perron of bij de poortjes worden
geplaatst zou je wel moeten kunnen overchecken,
om zo te kunnen profiteren van het meest gunstige tarief van dat moment.

Dan zouden er wel op alle stations met poortjes ook paaltjes moeten komen.
Als je ingecheckt bent en wegens een verstoring komt de trein met vertraging binnen op een ander perron dat binnen een andere OV-chipkaartzone ligt, dan zou je uit en weer in moeten kunnen checken op je vertrekstation zonder dat dat extra geld kost. Of het daadwerkelijk zo is, is een tweede.
Of als wordt aangekondigd dat de trein van een ander spoor vertrekt, en je daarvoor weer door de poortjes moet. Onderscheid tussen uitchecken en het annuleren van inchecken maakt het ook extra ingewikkeld.

Dat is wat ik bedoelde.
Dan zouden er wel op alle stations met poortjes ook paaltjes moeten komen.
Paaltjes genoeg, nu deze worden vervangen door poortjes 😉
Reputatie 6
Badge +2
Dat is wat ik bedoelde.
O ja, sorry, ik las het niet goed.
Ik zal de zorgen/vragen in dit topic bespreken en binnenkort met een reactie komen.

Al enig idee wanneer binnenkort is?
Klaas-Jan heeft flink wat topics op zijn naam staan en is voor ieder topic druk bezig met uitzoekwerk. Zodra hij een terugkoppeling heeft, meldt hij dit.
Om het voor Klaas-Jan straks wat eenvoudiger te maken om een zo volledig mogelijk antwoord te geven, hieronder een (ongetwijfeld nog onvolledige) opsomming van de openstaande vragen:

  1. Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
  2. Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
  3. Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
  4. Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoersbedrijven met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis?
  5. Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
  6. Zorgt NS dat het probleem met de poortjes die verschillende tijden aangegeven is opgelost voor 1 september wanneer de gevolgen hiervan nog veel groter zijn dan nu al het geval is?
  7. Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
  8. Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Bedankt voor deze aanvulling. Hopelijk kan ik binnenkort wat meer informatie en feedback geven.
Ik hoop deze week nog met een terugkoppeling op gegeven feedback te komen, maar het kan ook iets langer duren. Durf geen harde toezegging te doen.
Inmiddels is een maand verstreken sinds ik dit topic ben gestart en heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie van NS ontvangen. Ik heb deze informatie echter wel nodig om te kunnen beoordelen of de kosten van mijn abonnement per 1 september nog opwegen tegen de baten ervan. Ik wil NS dan ook aansporen tot enige haast, zodat ik voldoende tijd heb om een dergelijke afweging te maken en een eventuele wijziging of opzegging per 1 september te laten ingaan.
Ik zal vandaag of morgen een terugkoppeling kunnen geven.
Reputatie 3
Is het al morgen of wordt het weer later ? 😃
Ik heb het nog steeds niet helemaal scherp. Door de vakantie duurt het allemaal wat langer dan ik had gehoopt.
Je kunt je afvragen of het verstandig is om iedereen die verstand heeft van de gevolgen van deze verandering kort voor de invoering ervan minimaal vijf weken op vakantie te sturen zonder enige vorm van overdracht...
Reputatie 6
Badge +2
Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Als het tarief van de eerste incheck ook bepalend is als je die (op hetzelfde station) ''annuleert'', is dat nadelig als je te vroeg incheckt, maar wel voordelig als je vlak voor de spits incheckt en dan nog even van voorzieningen buiten de poortjes gebruik wilt maken. Het genoemde nadeel is te voorkomen door goed op te letten, daarom vind ik het toch beter als het tarief van de eerste incheck ook bepalend is als je die ''annuleert''. Nog beter is als het het voordeel blijft, maar er wel een mogelijkheid komt het te vroeg inchecken recht te zetten zonder 35 minuten te moeten wachten. (Trouwens, als je met dalurenkorting wilt reizen maar te laat bent moet je 2,5 uur wachten, ook als dit te laat komen overmacht is, 35 minuten wachten als gevolg van je eigen slordigheid valt zo bekeken wel mee.) bijdragevandennis 201608
Misschien is het een idee om de invoering van deze wijziging uit te stellen tot jullie hier wel klaar voor zijn?
Het inchecken om 8.54 kan je inderdaad voorkomen door op te letten, wel jammer dat bij iedere wijziging die verantwoordelijkheid weer extra bij de klant gelegd wordt.
Maar wat ik voor dit punt belangrijker vindt is de communicatie. Alle klanten weten nu dat je kan inchecken en dan moet letten op de melding 40% korting of VOL tarief. Als je het verkeerde ziet check je uit en wacht je nog even.
Het opletten moment is nu echter vervroegd, want het is niet meer te herstellen. Daar moet je je klanten goed en tijdig over informeren en niet in een bijzinnetje in algemene communicatie.

Reageer