Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal? | NS Community

Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?


Binnenkort wordt het "van rit naar reis"-principe ingevoerd om een ontwerpfout op te lossen die ervoor zorgt dat een groep reizigers nu te veel betaalt voor hun reis. In de communicatie van NS hierover mis ik echter de uitleg hoe mensen met Traject Vrij moeten voorkomen dat zij hiervan de dupe worden wanneer zij hun reis in de spits beginnen op het afgekochte traject en hun reis buiten dit traject vervolgen wanneer de spits inmiddels is afgelopen.
Vroeger was het simpel: je kocht gewoon een kaartje met korting voor het niet-afgekochte traject en was klaar.
De huidige situatie is al een stuk klantonvriendelijker: je moet op het station waar de niet-afgekochte reis begint uitstappen en opnieuw inchecken. Dit levert in veel gevallen extra reistijd op maar je betaalt dan in ieder geval wel de juiste prijs voor je reis.
Hoe dit in de nieuwe situatie zou moeten is me echter niet duidelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat NS hier niet over heeft nagedacht (zelfs al waren ze deze groep reizigers vergeten dan zijn ze hier volgens mij door de consumentenorganisaties op gewezen) dus ik hoop dat jullie de oplossing die hiervoor is bedacht snel met ons willen delen.
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.

112 reacties

Inmiddels is een maand verstreken sinds ik dit topic ben gestart en heb ik nog steeds geen inhoudelijke reactie van NS ontvangen. Ik heb deze informatie echter wel nodig om te kunnen beoordelen of de kosten van mijn abonnement per 1 september nog opwegen tegen de baten ervan. Ik wil NS dan ook aansporen tot enige haast, zodat ik voldoende tijd heb om een dergelijke afweging te maken en een eventuele wijziging of opzegging per 1 september te laten ingaan.

Sinds bovenstaande aansporing zijn alweer 11 dagen verstreken en de aan LOCOV beloofde heldere informatie laat nog altijd op zich wachten. Deelt NS mijn mening dat het niet reëel is om per 1 september een wijziging door te voeren als op dit moment zowel bij reizigers als bij medewerkers die hierover vragen van reizigers moeten beantwoorden de impact van deze wijziging nog steeds niet duidelijk is?
Reputatie 6
Badge +2
Na invoering zal door ervaringen van reizigers meer bekend worden. Over het ondervangen of compenseren van voorzienbare nadelen zou NS de reizigers inderdaad van tevoren al nader moeten inlichten.bijdragevandennis 201608
Een nog niet eerder genoemde workaround, die aansluit bij de workaround voor reizigers met de andere abonnementen, zou zijn dat NS mensen met Traject Vrij in de gelegenheid stelt om kosteloos e-tickets te bestellen voor het afgekochte traject. Deze reizigers kunnen dan het afgekochte gedeelte van hun reis afleggen met dit e-ticket en voor het vervolg van hun reis inchecken zodat ze op rekening verder reizen. Door de barcode op het e-ticket levert dit ook voor stations met poortjes geen problemen op.
Al zou het natuurlijk nog prettiger zijn als NS zelf met een oplossing zou komen, ze hebben er toch ruim de tijd voor gehad zou je denken.
@Neen

Dat zou betekenen dat Traject Vrij abonnees dan onbeperkt sleutelkaarten kunnen genereren, namelijk de barcodes op die gratis e-tickets. Ik heb zo'n vermoeden dat dat niet gaat gebeuren.
Ik koop er alvast maar een anonieme chipkaart bij. Hoop dat het bij twee kaarten blijft.
Voor traject vrij is het probleem eenvoudig op te lossen. Geef de reiziger de keuze of ze wel of niet op rekening willen rijden. Als je dit wilt dan ben je overgeleverd aan de huidige willekeur/onduidelijkheid voor de prijsbepaling.
Als je dat niet wil dan mag je niet buiten je traject reizen, tenzij je een kaartje (via de automaat optioneel met korting) koopt en op je ov-chipkaart laat (net als bij de trajectkaart voorheen).

Lost gelijk een hoop andere issues van traject vrij op.
@marv87
Daarmee zou NS toegeven dat de OV-chipkaart geflopt is. Ik heb zo'n vermoeden dat ook dat niet gaat gebeuren.
Ik vrees dat er helemaal niets gaat gebeuren, dus ze zullen binnenkort wel strootjes gaan trekken over wie ons dit "goede nieuws" mag vertellen.
@pe_pe
Ik zie het niet zo als de bekentenis dat de ov-chipkaart geflopt is, maar een service aan de reizigers die het reizen op rekening niet zien zitten om wat voor reden dan ook.
Op het forum komen vaak vragen over dit soort vragen van forensen (werkgever betaald) of ouders.
En inmiddels zijn er alweer zeven weken verstreken sinds het stellen van mijn vraag...
Neen, ik stuur Klaas-Jan een reminder. Excuses.
Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, bedoeling van het daltarief is om de gehele dal te stimuleren. Gesplitste afgifte is een creatief gebruik van de regels, maar ondersteunen wij niet.

Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
Eerlijk is een mening en suggereert dat we het op dit moment niet eerlijk doen. Ik denk dat we moeten bestrijden dat het geen positief nieuws is. Als NS moesten we een keuze maken tussen die reizigers die ongemerkt en ongevraagd in een ander tarief terecht kwamen en hebben met van rit naar reis nadrukkelijk voor de eerste groep gekozen. Dat heeft overigens een groot voordeel voor alle reizigers, namelijk dat de reis onderbroken kan worden voor een kop koffie, een toiletbezoek, of een vriendin ophalen buiten de poortjes van het station. De gesplitste afgifte is een bekende en geliefde truc onder de frequente treinreizigers, maar wordt feitelijk maar heel weinig gebruikt.

Gaat NS het "van rit naar reis"-principe consequent doorvoeren door ook op het verder reizen buiten mijn afgekochte traject langeafstandskorting toe te passen of blijft men twee afzonderlijke reizen in rekening brengen en is in de situatie van vraag 1 dus eigenlijk sprake van "van rit naar duurdere rit"?
Er wordt geen lange afstandskorting toegepast op doorreizen buiten het afgekochte traject.

Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoerbewijzen met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis? Denk aan het eticket.
Nee. We kunnen niet alles oplossen.

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Wordt het "van rit naar reis"-principe ook toegepast op eenmalige chipkaarten met daarop actieproducten zoals bijvoorbeeld de Dag Voordeelurenkaart en de Blokker dalkaarten zodat ook daarmee in de ochtendspits opnieuw kan worden ingecheckt voor een reis die voor de spits was begonnen?
Ja. Het product blijft bruikbaar als in de dal voor het eerst is ingecheckt en de tijd tussen Co en volgende Ci is 35 minuten of minder.
Waar ik voor vreesde komt dus uit. Wanneer ik buiten mijn afgekochte traject verder reis, brengt NS dit als een losse reis in rekening, maar toch wordt er volledig gekunsteld de incheck van mijn afgekochte reis bijgehaald. Dus geen "van rit naar reis" maar "van rit naar duurdere rit".

De motivatie dat dit is gedaan om het reizen in de daluren te stimuleren slaat als een tang op een varken. Allereerst stimuleert NS het REIZEN in de daluren helemaal niet, men stimuleert slechts het INCHECKEN in de daluren. Daarnaast heb ik met mijn abonnementsgeld al betaald voor een reis in de spitsuren, dus is het van de zotten als NS vervolgens wil gaan stimuleren dat ik hiermee in de daluren reis.

Je opmerking over het onderbreken van de reis klopt ook slechts deels. Wanneer het station waar dit gebeurt niet langs de kortste reisroute ligt, zal NS bij tussentijds uitchecken hiervoor nog steeds kosten in rekening brengen, ook al is het een toegestane reisroute en reis ik vervolgens verder.

Dat je dit dan wederom als positief nieuws probeert te verkopen is een schoffering van jullie reizigers, vooral omdat deze boodschap wordt onderbouwd met halve waarheden en hele leugens zoals ik hierboven al heb aangegeven.
Ook is jullie motivatie voor deze keuze onjuist: jullie hoefden niet te kiezen tussen het duperen van de ene groep reizigers of de andere. Er waren voldoende alternatieven om niemand te duperen, maar daar willen jullie niet aan, vermoedelijk omdat jullie het lucratiever vinden om een deel van je reizigers te veel te laten betalen voor hun reis.

Ik moet helaas constateren dat jullie communicatie, zoals gebruikelijk, weer lijkt te voldoen aan de 3 O's.
Onvolledig, onvoldoende en ontzettend laat.
Wordt het geen tijd om de servicemedewerkers op de stations te informeren. Ben nog geen medewerker tegengekomen die er iets zinnigs over wist te zeggen. Wel leuk dat het merendeel de vakantie als oorzaak noemt dat ze nog nooit van het rit naar reis principe hebben gehoord. Ook de conductrice die ik vandaag sprak was niet op de hoogte van de veranderingen per 1 september. Wat wel lief is van de NS medewerkers is dat ze een degelijk antwoord proberen te geven. Maarja, als je nog nooit van rit naar reis hebt gehoord, wordt dat lastig. Één medewerker wist het wel heel bont te maken....
Reputatie 6
Badge +2
Het blijft bij vlak voor de spits inchecken dus wel onvoordelig om daarna nog even van voorzieningen buiten de poortjes gebruik te maken. Ondermeer hiervoor blijft van belang welke voorzieningen binnen de poortjes zijn gesitueerd. bijdragevandennis 201608
Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Komt NS gedupeerde abonnementhouders tegemoet door hen kosteloos Dal Voordeel op een tweede ov-chipkaart aan te bieden?
We hebben ervoor gekozen om dat niet te doen, bedoeling van het daltarief is om de gehele dal te stimuleren. Gesplitste afgifte is een creatief gebruik van de regels, maar ondersteunen wij niet.

Dus als je om 18:15 vertrekt via je afgekochte traject en bijvoorbeeld om 19:00 op het station komt waar je je afgekochte traject verlaat, moet je van 19:00 tot 19:35 (dus tijdens de Daluren) op dat station duimen draaien en vervolgens op de volgende trein wachten die bij een halfuursdienst pas om 20:00 gaat. Bijna geen reiziger zal dat als een serieuze optie zien, dus kiezen voor spitstarief. En dat betekent weer dat je net zo goed wat eerder weg kan gaan en de héle reis in de spits afleggen.

"Gesplitste afgifte" is geen creatief gebruik van de regels, maar een noodzakelijke workaround vanwege het idiote principe dat het moment van inchecken het tarief bepaalt in plaats van het moment van reizen.

Dat die 35 minuten kunnen worden ingekort met een handeling bij de kaartautomaat is toch wel het minste dat jullie kunnen doen.


Gaat NS de toon van de campagne aanpassen zodat de reiziger eerlijk en volledig wordt geïnformeerd over de wijzigingen en stopt men dus met het presenteren van een wijziging die vooral voor veel mensen negatief zal uitpakken als "Goed nieuws"?
Eerlijk is een mening en suggereert dat we het op dit moment niet eerlijk doen. Ik denk dat we moeten bestrijden dat het geen positief nieuws is. Als NS moesten we een keuze maken tussen die reizigers die ongemerkt en ongevraagd in een ander tarief terecht kwamen en hebben met van rit naar reis nadrukkelijk voor de eerste groep gekozen. Dat heeft overigens een groot voordeel voor alle reizigers, namelijk dat de reis onderbroken kan worden voor een kop koffie, een toiletbezoek, of een vriendin ophalen buiten de poortjes van het station. De gesplitste afgifte is een bekende en geliefde truc onder de frequente treinreizigers, maar wordt feitelijk maar heel weinig gebruikt.

Jullie hoeven daarin geen keuze maken. Jullie kunnen er ook gewoon voor zorgen dat voor álle reizigers het juiste tarief wordt berekend. Dat lijkt me eigenlijk iets dat vanzelfsprekend zou moeten zijn.


Gaat NS, zoals door de consumentenorganisaties geadviseerd, losse vervoerbewijzen met korting herintroduceren om te voorkomen dat abonnementhouders straks te veel betalen voor hun reis? Denk aan het eticket.
Nee. We kunnen niet alles oplossen.

Dat KAN natuurlijk wel (zie de vervoerbewijzen met korting voor internationale reizen, bij een grensabonnement en bij een OV-begeleiderskaart), maar dat WILLEN jullie niet. Belangrijk verschil. Het enige dat in de weg staat is een nutteloos regeltje dat die vervoerbewijzen ongeldig verklaart voor gebruik bij andere abonnementen.


Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Gelukkig mocht je ook nog iets positiefs melden.
Nu blijkt dat ik van NS helemaal niets hoef te verwachten (weinig verrassend, maar desalniettemin niet erg chique om zeven weken te wachten met de mededeling dat men het vertikt om met een oplossing te komen voor het door hen gecreëerde probleem), richt ik me maar tot de medereizigers:
Heeft iemand nog tips hoe ik er toch, bij voorkeur zo legaal mogelijk, voor kan zorgen dat ik de juiste prijs betaal voor vervolgreizen in de daluren?
Ik neig zelf het meeste naar vergeten in te checken op het beginstation van het afgekochte traject, zodat ik dit alsnog kan doen op het eindstation ervan. Nadeel is wel dat dit enige creativiteit vereist als op dat eindstation gesloten poortjes staan.
@Neen

Het hoeft niet per se het eindstation van het afgekochte traject te zijn. Ieder station eerder dat na het ingaan van de daluren wordt gepasseerd voldoet ook om in te checken. Mogelijk staan daar paaltjes.

Misschien is het doorbreken van de reis af te dwingen met een handeling die de reis doorbreekt, maar dat is een kwestie van proberen. Denk bijvoorbeeld aan in- en uitchecken bij een andere vervoerder (tip: Bus/tram/metro zou ook kunnen werken), Samenreiskorting laden en in en uit checken, Inchecken zonder uitgecheckt te zijn (€0,01 bij Traject Vrij).
Samenreiskorting gaat hem helaas niet worden, reizigers die het opgedrongen "genoegen" hebben om op rekening te reizen, mogen geen samenreiskorting laden.
Ik weet niet hoe serieus de dreigementen zijn dat bij 12 keer vergeten uit te checken de kaart geblokkeerd wordt, maar ik heb niet heel veel zin om dat uit te gaan proberen.
Inchecken bij een andere vervoerder lijkt me dan de meest veilige optie.
Samenreiskorting gaat hem helaas niet worden, reizigers die het opgedrongen "genoegen" hebben om op rekening te reizen, mogen geen samenreiskorting laden.

Ja, sorry, dat was meer bedoeld voor meelezers met een Studentenabonnement of Altijd Voordeel die met hetzelfde probleem zitten.
Hoe kan ik straks in de daluren mijn reis met korting vervolgen buiten mijn afgekochte traject, nadat ik het afgekochte traject in de spits heb afgelegd?
Als u tijdens de spits incheckt en reist op uw afgekochte traject en u wilt uw reis buiten uw traject vervolgen in de daluren, dan dient u 35 minuten te wachten tussen uitchecken en weer inchecken.

Concreet betekent dit, dat je 45 tot 60 minuten op een (verlaten) station (zonder voorzieningen) moet wachten, vóórdat je pas met 40% of 100% korting verder kunt reizen. Lange afstandskorting is na 35 minuten óók al niet meer van toepassing!

Dat die 35 minuten kunnen worden ingekort met een handeling bij de kaartautomaat is toch wel het minste dat jullie kunnen doen.
Niet geweten, dat het zó simpel zou kunnen zijn
om die 35 minuten wachttijd ongedaan te maken!
Concreet betekent dit, dat je 45 tot 60 minuten op een (verlaten) station (zonder voorzieningen) moet wachten, vóórdat je pas met 40% of 100% korting verder kunt reizen. Lange afstandskorting is na 35 minuten óók al niet meer van toepassing!

Dat is nooit anders geweest. (Reden: Met papieren kaartjes uit de automaat was dat lastig te implementeren. Met de OV-chipkaart is het bezwaar nog slechts van bedrijfseconomische aard.)
Reputatie 3
Vanaf morgen gaat dit nieuwe reisprincipe in en ondanks dat ik een Dal Vrij ben, ben ik er op zich voorstander van. Echter, de informatievoorziening van de NS vind ik weer zwaar ondermaats! De enige voorlichting die ik heb gehad was een brief die enkele maanden geleden is verstuurd. Wat gaat de NS doen om deze aanpassing aan de reiziger uit te leggen? Mijn voorstel:

Morgen (en liefst nog een paar dagen erna) om 8:54 en 18:24 uur een omroep op álle stations dat het reisprincipe is aangepast. Bv. "Vanaf 1 september wordt het reisprincipe aangepast. Reizigers met een Dal abonnement reizen bij een overstap door op het tarief van hun oorspronkelijke check-in tijd. Om te kunnen reizen op spits- én daltarief dient u gebruik te maken van een andere ov-chipkaart."

Verder ben ik ook voorstander van de oplossing die Pe_pe heeft voorgesteld: Een optie om bij het kaartautomaat je reis te "resetten" zodat je geen overstap krijgt maar een nieuwe reis begint.
Reputatie 6
Badge +2
Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

De regel is dus: het moment van de laatste check-in vóór de eerste rit is bepalend voor de korting die bij de reis geldt. Dit blijkt inderdaad zo te werken. Te vroeg inchecken kan dus gecorrigeerd worden, terwijl anderzijds op tijd inchecken op het vertrekstation te niet gedaan kan worden door je nog even buiten de poortjes te begeven. bijdragevandennis 201608
Reputatie 6
Badge +2
Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

De regel is dus: het moment van de laatste check-in vóór de eerste rit is bepalend voor de korting die bij de reis geldt. Dit blijkt inderdaad zo te werken. Te vroeg inchecken kan dus gecorrigeerd worden, terwijl anderzijds op tijd inchecken op het vertrekstation te niet gedaan kan worden door je nog even buiten de poortjes te begeven.

Als een trein in het begin van de spits met vertraging binnenkomt op een ander perron, zodanig dat je opnieuw door poortjes moet, is het dus essentieel dat deze opengezet worden. bijdragevandennis 201608

Reageer