Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal? | NS Community

Van rit naar reis: hoe voorkom ik dat ik straks te veel betaal?


Binnenkort wordt het "van rit naar reis"-principe ingevoerd om een ontwerpfout op te lossen die ervoor zorgt dat een groep reizigers nu te veel betaalt voor hun reis. In de communicatie van NS hierover mis ik echter de uitleg hoe mensen met Traject Vrij moeten voorkomen dat zij hiervan de dupe worden wanneer zij hun reis in de spits beginnen op het afgekochte traject en hun reis buiten dit traject vervolgen wanneer de spits inmiddels is afgelopen.
Vroeger was het simpel: je kocht gewoon een kaartje met korting voor het niet-afgekochte traject en was klaar.
De huidige situatie is al een stuk klantonvriendelijker: je moet op het station waar de niet-afgekochte reis begint uitstappen en opnieuw inchecken. Dit levert in veel gevallen extra reistijd op maar je betaalt dan in ieder geval wel de juiste prijs voor je reis.
Hoe dit in de nieuwe situatie zou moeten is me echter niet duidelijk.

Ik kan me niet voorstellen dat NS hier niet over heeft nagedacht (zelfs al waren ze deze groep reizigers vergeten dan zijn ze hier volgens mij door de consumentenorganisaties op gewezen) dus ik hoop dat jullie de oplossing die hiervoor is bedacht snel met ons willen delen.
Want het kan natuurlijk niet zo zijn dat een aanpassing die ervoor moet zorgen dat een groep reizigers niet langer te veel betaalt voor hun reis als gevolg heeft dat nu een andere groep reizigers de klos is.

112 reacties

Voor zover ik weet, en nu enkel kan controleren tegen een oud concept-ontwerp, zou je gewoon om 18:25 (1830-5min marge) tegen daltarief in moeten kunnen checken. Je hebt geen reis gemaakt namelijk toen je je cavia ging uitlaten binnen de poortjes (of wat je daar ook maar doet).
Reputatie 7
Tenzij je tussentijds bij een andere vervoerder in- en uitcheckt (zonder ook maar één meter met de andere vervoerder te reizen)...
@Henk,
Ik heb een papegaai. ?????????? mmm.... nouja een papegaai dus. 🆒
Reputatie 7
Badge +4
@Nooduitgang: Dat volgt er niet uit want je hebt niet gereisd.
.....Ik checkte afgelopen vrijdag in op Amersfoort om 18.05 en checkte weer uit om 18.12 op hetzelfde station. Toen ik vervolgens om 18.30 incheckte om mijn reis te starten moest ik toch het volle tarief betalen. Heb toen contact opgenomen met NS en die hebben me "uit coulance" het verschil terugbetaald, maar gezegd dat ik dus eigenlijk geen recht had op korting omdat ik al een keer was in- en uitgecheckt binnen 35 minuten dat ik mijn reis echt begonnen was. Begrijp ik uit dit bericht dat dit eigenlijk niet zou moeten gebeuren en dat ik dus toch geen tweede ov-chipkaart hoeft aan te schaffen als ik even door het station wil lopen voor ik mijn reis start?

Op Amersfoort zijn er meerdere vervoerders aanwezig, dus is Bertus reactie waarschijnlijk de verklaring.
Dus als ik het goed begrijp hoeft men dus normaalgesproken niet een tweede ov-chipkaart aan te schaffen, maar kwam het omdat ik overstapte van/naar een andere vervoerder. Dat klopt in dat geval inderdaad, want ik had net uitgecheckt bij een syntus bus waarmee ik aangekomen was. Omdat er ook poortjes van syntus op station Amersfoort zijn (valleilijn) ging NS ervanuit dat ik overstapte. Het was inderdaad een overstap, maar van syntus bus naar NS trein en ik heb ook het volledige instaptarief nogmaals bij NS betaald. Lijkt me dat er dan toch iets mis gaat.
Dus als ik het goed begrijp hoeft men dus normaalgesproken niet een tweede ov-chipkaart aan te schaffen, maar kwam het omdat ik overstapte van/naar een andere vervoerder. Dat klopt in dat geval inderdaad, want ik had net uitgecheckt bij een syntus bus waarmee ik aangekomen was. Omdat er ook poortjes van syntus op station Amersfoort zijn (valleilijn) ging NS ervanuit dat ik overstapte. Het was inderdaad een overstap, maar van syntus bus naar NS trein en ik heb ook het volledige instaptarief nogmaals bij NS betaald. Lijkt me dat er dan toch iets mis gaat.

De Valleilijn valt onder Connexxion. Een overstap van Bus naar Trein, of van Treinvervoerder A naar Treinvervoerder B heeft geen invloed op elkaar kwa spits en daltijden. Elk tarief wordt apart berekend. Als je bij NS incheckt voor de daluren en je checkt binnen 35 minuten uit en terug in, blijft het spitstarief gelden.
Behalve als ik dit weer uitcheck op hetzelfde station toch? Dit eerdere antwoord van NS suggereert dat:

Welk tarief brengt NS in rekening bij inchecken om 08:54, annuleren van deze check-in door direct weer uit te checken en vervolgens opnieuw inchecken om 08:55?
Een CiCo zonder reizigerskilometers wordt niet gezien als een reis. Bij inchecken om 8:55 wordt daarom een nieuwe reis gestart (tegen daltarief).

Als ik dus door het station loop (dus inchecken en weer uitchecken) in de spits (stel om 8.50 in en 8.55 uit) dan zou ik dus om 9.00 uur weer voor dalprijs moeten kunnen inchecken omdat ik geen reizigerskilometers heb gemaakt. Toch is mij al verschillende malen verteld door NS medewerkers dat ik nu toch spitsprijs moet betalen. Welke NS medewerker heeft nu eigenlijk gelijk?
Badge +3

Bij verlaten van hetzelfde station binnen 60 minuten wordt je incheck geannuleerd, het poortje geeft dat ook aan. Je kunt daarna gewoon na 8:55 op daltarief inchecken. De ‘passage’ maakt geen onderdeel uit van een reis.

Voorwaarde is wel dat er minimaal 35 minuten zit tussen een vorige treinreis en je incheck in de daluren. Als Syntus bussen als trein gezien worden (Valleilijn) gaat het inderdaad mis.

Probeer het anders eens, na 8:25 met een Syntus bus aankomen op Amersfoort en inchecken bij NS na 8:55 (maar dan zonder eerst door het station te lopen).

Reputatie 7
Badge +4
Om uw gedachten te bepalen: Als u incheckt en op hetzelfde station weer uitcheckt binnen een uur, geldt dat niet als een reis. Het heeft geen invloed op de prijs bij de volgende incheck, ook niet als u dat binnen 35 minuten doet.

Dus als u incheckt tijdens de spits en binnen een uur weer uitcheckt, kunt u na de spits meteen tegen daltarief inchecken, ook als het binnen 35 minuten na de uitcheck is waarbij u niet reisde.
Reputatie 6
Badge +2
Voor degenen voor wie "van rit naar reis" nadelig is, zonder eenvoudige remedie, kan de bug https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/bug-van-rit-naar-reis-45192 interessant zijn. Ik weet alleen niet bij welk btm en welke NS-abonnementen die zich verder nog voordoet.bijdragevandennis
Hmm, kan het an sich wel eens proberen en daarna de kaarten uitlezen. Arriva Zuid-Holland kom ik alleen prkatisch nooit, ff kijken ..........

Reageer