beantwoord

Vanaf wanneer kun je je OV-Chipkaart/Pas toevoegen aan Apple Wallet onder 'Travel Card' (net als PASMO in Japan)

  • 12 March 2024
  • 24 reacties
  • 531 Bekeken

Goedendag NS Community,

Vanaf wanneer is het bijvoorbeeld mogelijk om je NS OV-Chipkaart toe te voegen aan je Apple Wallet onder 'Travel Cards' net als bij ICOCA en Pasmo in Japan bijvoorbeeld.

Had iets gelezen dat dit misschien mogelijk is als de nieuwe OV-Pas uitkomt dit jaar of volgend jaar, maar Nederland kennende wordt altijd alles uitgesteld.

Ik weet dat je al kan in- en uitchecken met je bankpas. Maar ik heb persoonlijk een vast Traject abonnement met een factuur elke maand. Zou wel relaxed zijn als je je fysieke OV pas niet meer hoeft mee te nemen. Dankjewel!

icon

Beste antwoord door Momo 12 March 2024, 14:53

Bekijk origineel

24 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Zeker relaxed voor de iphonebezitters. Maar ook fraudegevoelig. Met OV-pay kun je niet voor niets niet met abonnement reizen. En wat te doen als de telefoon leeg is? 

Zeker relaxed voor de iphonebezitters. Maar ook fraudegevoelig. Met OV-pay kun je niet voor niets niet met abonnement reizen. En wat te doen als de telefoon leeg is? 

Hey MoDe, thanks voor de reactie!

Op je eerste punt: Hoezo zou dit fraudegevoelig moeten zijn? Mensen hebben toch ook z'n bankpas of creditcard op Apple Pay staan, dan zou dat volgens deze redenatie ook niet moeten kunnen. Als mensen slim zijn (doen ze als hun telefoon wordt gestolen) deze zo snel mogelijk op Lost Mode zetten zodat er ook bijv met de bankpassen niks gedaan kan worden.

Op je tweede punt: Dat klopt, maar dat ligt eraan hoe je omgaat met je batterij van je telefoon, en je kan toch nog altijd kiezen om fysiek je pas mee te nemen als je weet dat je daar onhandig mee bent, of een powerbank.

Reputatie 7
Badge +3

Er wordt al langer aangekondigd dat de OV-chipkaart vervangen zal worden door de OV-Pas. Deze nieuwe OV-Pas moet dan in een digitale versie en als fysieke kaart komen. Door gebruik van een andere techniek zou die o.a. minder fraudegevoelig zijn. Maar wanneer het zover is blijft nog even een vraag. Eerst werd aangegeven in de loop van 2023, daarna werd het 2024, of dat nog gehaald wordt moet nog blijken. Hoe dat verder zal gaan werken met die digitale pas en of die ook kan worden toegevoegd aan een Apple Wallet is ook nog afwachten.

https://www.ovpay.nl/over-ovpay-en-de-ov-chipkaart

Het criterium bij abonnementen in OV-pay zal een foto op de pas zijn. Zonder foto is het voor abonnementen zo lek als een mandje.

Reputatie 2

Als ik op een gemiddeld station bij de poortjes kijk hoe er gefraudeerd wordt dan komt daar meestal geen kaart bij kijken.

Het criterium bij abonnementen in OV-pay zal een foto op de pas zijn. Zonder foto is het voor abonnementen zo lek als een mandje.

Lijkt me sterk als ik eerlijk ben. Aan je naam en geboortedatum is al genoeg informatie te zien over wie de pas is. Überhaupt een foto toevoegen aan de OV-Chipkaart nu is zo lek als een mandje want als je wil kun je de foto van Erdoğan gebruiken voor je OV😂

Reputatie 7
Badge +1

Zeker relaxed voor de iphonebezitters. Maar ook fraudegevoelig. Met OV-pay kun je niet voor niets niet met abonnement reizen. En wat te doen als de telefoon leeg is? 

Interrail bestaat al 3,5 jaar ook als mobiele versie en dat gaat de eerstvolgende jaren niet verdwijnen (90% wordt nu als mobiele pas verkocht i.p.v. op papier). Is dat volgens jou ook fraudegevoelig? Zo ja, waarom dan?

Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je telefoon voldoende geladen is. Als je je daar zorgen over maakt, neem dan een powerbank mee.

Reputatie 7
Badge +3

En bij e-tickets geladen in de app is het ook je eigen verantwoordelijkheid dat je telefoon voldoende opgeladen is. Is dat niet zo en kun je je eticket niet laten zien, heb je pech bij controle. 

En zoals al vaker hier gezegd, er wordt gewoon gewerkt aan een nieuwe OV-Pas, die ook digitaal beschikbaar komt. Hoe die eruit komt te zien (met/zonder foto), hoe dat precies gaat werken en vooral wanneer het zover is moeten we nog afwachten. 

Reputatie 7
Badge +3

Zeker relaxed voor de iphonebezitters. Maar ook fraudegevoelig. Met OV-pay kun je niet voor niets niet met abonnement reizen. En wat te doen als de telefoon leeg is? 

Interrail bestaat al 3,5 jaar ook als mobiele versie en dat gaat de eerstvolgende jaren niet verdwijnen (90% wordt nu als mobiele pas verkocht i.p.v. op papier). Is dat volgens jou ook fraudegevoelig? Zo ja, waarom dan?

Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je telefoon voldoende geladen is. Als je je daar zorgen over maakt, neem dan een powerbank mee.

Ik heb geen ervaring met interrail,  ik weet alleen dat het geen abonnement is.

Ik hoef mij geen zorgen te maken over een voldoende opgeladen telefoon. Ik reis op een ov-chipkaart. Daarbij heb ik geen behoefte om veel geld uit te gaan geven aan een iPhone om daar een NS abonnement op te kunnen zetten.

Reputatie 7
Badge +1

Zeker relaxed voor de iphonebezitters. Maar ook fraudegevoelig. Met OV-pay kun je niet voor niets niet met abonnement reizen. En wat te doen als de telefoon leeg is? 

Interrail bestaat al 3,5 jaar ook als mobiele versie en dat gaat de eerstvolgende jaren niet verdwijnen (90% wordt nu als mobiele pas verkocht i.p.v. op papier). Is dat volgens jou ook fraudegevoelig? Zo ja, waarom dan?

Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je telefoon voldoende geladen is. Als je je daar zorgen over maakt, neem dan een powerbank mee.

Ik heb geen ervaring met interrail,  ik weet alleen dat het geen abonnement is.

Een continue pas is wel zeer vergelijkbaar met een abonnement.

Ik hoef mij geen zorgen te maken over een voldoende opgeladen telefoon. Ik reus op een ov-chipkaart. Daarbij heb ik geen behoefte om veel geld uit te gaan geven aan een iPhone om daar een NS abonnement op te kunnen zetten.

Niemand beweert dat je dat zou moeten.

Zeker relaxed voor de iphonebezitters. Maar ook fraudegevoelig. Met OV-pay kun je niet voor niets niet met abonnement reizen. En wat te doen als de telefoon leeg is? 

Interrail bestaat al 3,5 jaar ook als mobiele versie en dat gaat de eerstvolgende jaren niet verdwijnen (90% wordt nu als mobiele pas verkocht i.p.v. op papier). Is dat volgens jou ook fraudegevoelig? Zo ja, waarom dan?

Het is je eigen verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat je telefoon voldoende geladen is. Als je je daar zorgen over maakt, neem dan een powerbank mee.

Ik heb geen ervaring met interrail,  ik weet alleen dat het geen abonnement is.

Ik hoef mij geen zorgen te maken over een voldoende opgeladen telefoon. Ik reus op een ov-chipkaart. Daarbij heb ik geen behoefte om veel geld uit te gaan geven aan een iPhone om daar een NS abonnement op te kunnen zetten.

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

@Sjek je hoeft je geestelijke beperking hier echt niet uit te dragen hoor. 

Badge +3

Ik ben geen expert maar ik denk dat het komt omdat ov-chipkaart in de basis een offline systeem is, en o.a. het saldo op de chip van een fysieke ov-chipkaart staat.

Dat valt niet zomaar te combineren/synchroniseren met een digitale pas op een telefoon, dus zal heel het systeem op de schop moeten (wordt inderdaad wel tijd na 20 jaar en alle ontwikkelingen qua mobiele dataverbindingen).

Voor een trajectabonnement (en andere vormen van reizen op rekening) speelt dit niet, maar alsnog worden alle in/uitcheck en controletransacties naar de kaart zelf weggeschreven. Dat zal ook nog wel de nodige haken en ogen hebben bij een digitale transportkaart in een Wallet.

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

@Sjek je hoeft je geestelijke beperking hier echt niet uit te dragen hoor. 

Woman detected, opinion rejected 😢

Reputatie 7

Als we dan toch het hele systeem moeten verbouwen, dan had ik graag ook nog een extra feature willen hebben (die bij andere vervoersbedrijven al bestaat). Mocht je telefoon het tijdens de reis begeven hebben, dan kan de controleur aan de hand van het telefoonnummer of je identiteitskaart kijken of je een geldig kaartje had.

 

Toegegeven: hoe dat met een check in en een check out moet gaan, weet ik nu ook even niet, maar met een e-ticket kan het gewoon. Kijkt u maar.

 

Lijkt me sterk als ik eerlijk ben. Aan je naam en geboortedatum is al genoeg informatie te zien over wie de pas is. 

Dat is praktisch niet te controleren, dan moet je bij iedereen ID's gaan controleren.

Voor reizen op een bankpas heb je dat probleem niet, daar maakt het financieel niet uit of iemand reist op andermans bankpas. Bij abonnementen is dat een heel ander verhaal.

In Zwitserland heeft de OV-pas die je op je telefoon kunt laten daarom ook een foto van de houder.

 

 

 

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

Beetje wereldvreemd. Het zegt misschien meer over jouw sociale netwerk. 

 

Lijkt me sterk als ik eerlijk ben. Aan je naam en geboortedatum is al genoeg informatie te zien over wie de pas is. 

Dat is praktisch niet te controleren, dan moet je bij iedereen ID's gaan controleren.

Voor reizen op een bankpas heb je dat probleem niet, daar maakt het financieel niet uit of iemand reist op andermans bankpas. Bij abonnementen is dat een heel ander verhaal.

In Zwitserland heeft de OV-pas die je op je telefoon kunt laten daarom ook een foto van de houder.

Ieder land doet het anders, maar toen ik in Japan was, was dat helemaal geen probleem, en kon je een abonnement gewoon op je anonieme PASMO of Suica zetten in de Tokyo omgeving en toevoegen aan Apple Wallet, en dit kan al jaren.

In Europese landen is je standpunt misschien valide, omdat hier sowieso meer een controleerdrang zit en de maatschappij zich helaas niet standaard aan de regels kan houden, zoals in Japan wel het geval is, maar ook dan moet het mogelijk zijn om dit te implementeren, aangezien je dit ook al hebt voor in Amerika voor de LA, San Francisco en als het goed is Washington DC regio met Clipper, SmarTrip en TAP.  

 

 

 

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

Beetje wereldvreemd. Het zegt misschien meer over jouw sociale netwerk. 

Was maar een meme bro, no stress:
https://www.instagram.com/reel/C3O1tHwIGZQ/?utm_source=ig_web_copy_link&igsh=MzRlODBiNWFlZA==

 

 

 

Ieder land doet het anders, maar toen ik in Japan was, was dat helemaal geen probleem, en kon je een abonnement gewoon op je anonieme PASMO of Suica zetten in de Tokyo omgeving en toevoegen aan Apple Wallet, en dit kan al jaren.

Ik heb zelf jarenlang in Japan gewoond en inderdaad zijn abonnementen daar zonder foto, dat was overigens al zo in de tijd van abonnementen op magneetkaarten (dus voor er pasjes kwam) die alleen geslacht (kleur van de kaart blauw of rose) en leeftijd bevatten.

Japan is een maatschappij gebouwd op gemeenschapszin waar fraude weinig tot niet voorkomt omdat men dat asociaal vindt. Totaal anders dan de Europese mentaliteit waar fraude wordt rechtgepraat met "dan moeten ze maar beter controleren". Daarnaast zijn op pasfoto's na alle eenvoudig te controleren kenmerken als geslacht en leeftijd in Europa taboe vanwege de privacywetgeving. 

In de VS is het systeem vaak ook wat meer lek maar daar krijg je dan ook gelijk een knuppel in je nek en handcuffs om als je gesnapt wordt.

Kortom vergeet maar dat je hier in de toekomst zonder foto op een abonnement kunt reizen. Daar gaan de bedrijven echt niet in trappen of jij dat nou wel of niet leuk vindt  

.

 

 

 

Ieder land doet het anders, maar toen ik in Japan was, was dat helemaal geen probleem, en kon je een abonnement gewoon op je anonieme PASMO of Suica zetten in de Tokyo omgeving en toevoegen aan Apple Wallet, en dit kan al jaren.

Ik heb zelf jarenlang in Japan gewoond en inderdaad zijn abonnementen daar zonder foto, dat was al zo in de tijd van abonnementen op magneetkaarten die alleen geslacht (kleur van de kaart blauw of rose) en leeftijd bevatten.

Japan is een maatschappij gebouwd op gemeenschapszin waar fraude weinig tot niet voorkomt omdat men dat asociaal vindt. Totaal anders dan de Europese mentaliteit waar fraude wordt rechtgepraat met "dan moeten ze maar beter controleren". Daarnaast zijn op pasfoto's na alle eenvoudig te controleren kenmerken als geslacht en leeftijd in Europa taboe vanwege de privacywetgeving. 

In de VS is het systeem vaak ook wat meer lek maar daar krijg je dan ook gelijk een knuppel in je nek en handcuffs om als je gesnapt wordt.

Kortom vergeet maar dat je hier in de toekomst zonder foto op een abonnement kunt reizen. Daar gaan de bedrijven echt niet in trappen of jij dat nou wel of niet leuk vindt  

.

Weetje, je spreekt wel facts maar naar mijn mening als Nederland zijnde is ons treinnetwerk best wel goed verbonden met elkaar in vergelijking met andere Europese landen mede natuurlijk ook omdat we zo'n klein land zijn, en zou het juist logisch zijn dat nieuwe tech zoals bijvoorbeeld een digitaal OV als eerste in Nederland uitgerold wordt.

 

 

 

 

 

Weetje, je spreekt wel facts maar naar mijn mening als Nederland zijnde is ons treinnetwerk best wel goed verbonden met elkaar in vergelijking met andere Europese landen mede natuurlijk ook omdat we zo'n klein land zijn, en zou het juist logisch zijn dat nieuwe tech zoals bijvoorbeeld een digitaal OV als eerste in Nederland uitgerold wordt.

Doel van OV-bedrijven (althans dat zou het moeten zijn) is vervoer bieden, tech is daarbij een middel ter ondersteuning en geen doel op zich. Uiteindelijk moet de afweging bij de introductie van nieuwe tech zijn: wat kost het en wat levert het op.

Bij de OV-chipkaart heb ik al vraagtekens. Er is destijds een behoorlijk duur systeem opgezet maar de toevoegde waarde ten opzichte van de vroegere papieren kaartjes is heel beperkt. De controle had grotendeels geautomiseerd kunnen worden maar omdat nog steeds driekwart van de stations geen poortjes heeft is er geen conducteur minder dan vroeger. Wel zijn er een gigantische centrale administratie, distributie en klantenservice bijgekomen voor allerlei vragen, correcties, verzending en andere gezeur.

Het enige is dat het een beter inzicht geeft in het aantal reizigers (inmiddels weer deels teniet gedaan door de introductie van etickets) en een betere verdeling van de opbrengsten tussen de vervoerders geeft. Maar of dat de kosten rechtvaardigt? Dat had je ook goedkoper kunnen oplossen.

Kortom, ik heb een beetje het gevoel dat er in het OV ook tech wordt geïntroduceerd om te laten zien van "hoe modern wij zijn" maar dat de zakelijke afweging daarachter vaak rammelt. Ook gezien de desastreuze financiële situatie van het OV denk ik dat een strikte kosten/baten afweging in de toekomst gewenst is.

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

@Sjek je hoeft je geestelijke beperking hier echt niet uit te dragen hoor. 

Woman detected, opinion rejected 😢

Hey @Sjek Je misogyne probleem is niet iets wat je hier hoeft te delen hoor. Er is vast en zeker een ander plaat(s)je op aarde waar je je wat prettiger voelt. 

Vraagje aan @Loes “Women detected, opinion rejected” 

Hoe vaak kom je dit soort figuren tegen? ;)

 

Inderdaad, niemand beweert dat je een iPhone zou moeten aanschaffen, maar als je aan een leuke meid haar telefoonnummer vraagt, en je trekt je Samsung Galaxy S7 uit je broek, knapt ze wel meteen af 😂

@Sjek je hoeft je geestelijke beperking hier echt niet uit te dragen hoor. 

Woman detected, opinion rejected 😢

Hey @Sjek Je misogyne probleem is niet iets wat je hier hoeft te delen hoor. Er is vast en zeker een ander plaat(s)je op aarde waar je je wat prettiger voelt. 

Vraagje aan @Loes “Women detected, opinion rejected” 

Hoe vaak kom je dit soort figuren tegen? ;)

 

🎣🎣🎣

Reageer