Vastlegging controle.

• 14 oktober 2017
  • 70 reacties
  • 1807 Bekeken

Toon eerste bericht

70 reacties

Uit mijn hoofd wordt op eenmalige kaarten niet eens een controle geschreven, omdat je beperkt bent tot 64 bytes aan ruimte.

Tot zover dit argument van doorgeven.
Overigens wordt doorgeven ondervangen door de regel dat binnen 35 min na incheck de reis moet beginnen.
Een incheck om 8:30 en een reis om 14:00 zou dan een tweede reis moeten verklaren.
Badge +3
Fijn idee Robert B 🆒
https://youtu.be/geJU53Opt4w

Tijd om die hc's een keer aan het werk te zetten...... :S

Check, double check, girocheque, Krajicek, body check! :)

Het is allemaal Big Data welkom in de trein. U wordt gevolgd hoor, ook met een papieren kaartje (e-ticket). Oh, uw telefoon staat uit en u gaat niet met de trein maar met de auto? Dan hebben we uw kenteken en weten het ook!

Wat de retentie is weet niemand...
Reputatie 4
Je wordt overal getraceerd. 1984 is allang werkelijkheid ?
Tot zover dit argument van doorgeven.
Ach, ook mifare ultralight heeft een UID, die zou je ook in een backend kunnen loggen natuurlijk met timestamp, wil je echt lekker data minen.
Badge +3
Je wordt overal getraceerd. 1984 is allang werkelijkheid
Ja, en als Johan dat zich ook realiseerde was dit topic er niet.

Het is gewoon al lang game over en een gepasseerd station.

Er is geen verschil tussen een stempel of gaatje in een kaartje of een registratie op een chipkaart die niet eens jouw eigendom is, ook al vind je dat de gegevens op die kaart persoonlijk zijn, en of dat ding een digitale omgeving is waar men zonder toestemming wijzigingen op kan aanbrengen.

Aan controle moet je meewerken, dus daarmee geef je al die toestemming kerel! Dat gaatje in je kaart of die stempel dus.
Des te meer reden om uiterst kritisch te zijn op overbodige registraties.
Maar een heel groot deel van de bevolking ziet helaas lijdzaam toe, denkt ten onrechte dat respecteren van de persoonlijke levenssfeer iets uit een ver verleden is en accepteert zelfs een gedrocht (zowel qua privacy als gebruiksvoorwaarden) als de OV-chipkaart dat extreem veel geven en nauwelijks nemen is.

Er is geen verschil tussen een stempel of gaatje in een kaartje of een registratie op een chipkaart die niet eens jouw eigendom is, ook al vind je dat de gegevens op die kaart persoonlijk zijn, en of dat ding een digitale omgeving is waar men zonder toestemming wijzigingen op kan aanbrengen.
Het verschil is dat een papieren kaartje met gaatje of stempel in het algemeen niet tot een persoon kan worden herleid en er met het knippen of stempelen ook geen gegevens worden opgeslagen. Bij het schrijven naar een chipkaart gebeurt dat wel.
De gegevens op die kaart kunnen tot een persoon worden herleid en zijn daarmee persoonlijk. En in een fatsoenlijke rechtsstaat is het gebruikelijk dat je expliciet toestemming geeft dat persoonlijke gegevens ergens worden opgeslagen. Ik heb even snel de voorwaarden van de OV-chipkaart doorgenomen, maar kan daar niks vinden over deze specifieke actie. Dus tenzij ik er overheen lees, is het op zijn minst onfatsoenlijk als het zonder toestemming van de chipkaarthouder gebeurt.

Aan controle moet je meewerken, dus daarmee geef je al die toestemming kerel! Dat gaatje in je kaart of die stempel dus.
Bij de voorwaarden "Reizen op Saldo" staat nog wel een stukje over de controle:
Bij een vervoerbewijzen-
controle bent u verplicht
om uw OV-chipkaart te
overhandigen. Bij de controle
worden die gegevens van de
OV- chipkaart gelezen die
nodig zijn om vast te stellen
of u beschikt over een geldig
vervoerbewijs. Op uw
verzoek kan eventueel
andere informatie gelezen
worden, zoals de op de OV-
chipkaart vastgelegde laatste
10 transacties.

Ik zie niets over schrijven naar de chipkaart, jij wel?
Des te meer reden om uiterst kritisch te zijn op overbodige registraties.
Maar een heel groot deel van de bevolking ziet helaas lijdzaam toe, denkt ten onrechte dat respecteren van de persoonlijke levenssfeer iets uit een ver verleden is en accepteert zelfs een gedrocht (zowel qua privacy als gebruiksvoorwaarden) als de OV-chipkaart dat extreem veel geven en nauwelijks nemen is.

Het verschil is dat een papieren kaartje met gaatje of stempel in het algemeen niet tot een persoon kan worden herleid en er met het knippen of stempelen ook geen gegevens worden opgeslagen. Bij het schrijven naar een chipkaart gebeurt dat wel.
De gegevens op die kaart kunnen tot een persoon worden herleid en zijn daarmee persoonlijk. En in een fatsoenlijke rechtsstaat is het gebruikelijk dat je expliciet toestemming geeft dat persoonlijke gegevens ergens worden opgeslagen. Ik heb even snel de voorwaarden van de OV-chipkaart doorgenomen, maar kan daar niks vinden over deze specifieke actie. Dus tenzij ik er overheen lees, is het op zijn minst onfatsoenlijk als het zonder toestemming van de chipkaarthouder gebeurt.

Bij de voorwaarden "Reizen op Saldo" staat nog wel een stukje over de controle:
Bij een vervoerbewijzen-
controle bent u verplicht
om uw OV-chipkaart te
overhandigen. Bij de controle
worden die gegevens van de
OV- chipkaart gelezen die
nodig zijn om vast te stellen
of u beschikt over een geldig
vervoerbewijs. Op uw
verzoek kan eventueel
andere informatie gelezen
worden, zoals de op de OV-
chipkaart vastgelegde laatste
10 transacties.

Ik zie niets over schrijven naar de chipkaart, jij wel?

En zelfs als er een schrijfactie beschreven zou worden, dan heeft de vervoerder de noodzaak daarvan aan te geven. De noodzaak die ik hier als eerste gewoon vraag en die tot op heden niet gegeven wordt door welke officiele woordvoerder van de NS dan ook.
Reputatie 7
Badge +3
De noodzaak is dat de vervoerder inzicht wil hebben hoe vaak er gemiddeld gecontroleerd wordt. Dat is een normaal controleproces zoals ieder dienstverlenend bedrijf die heeft.
De noodzaak is dat de vervoerder inzicht wil hebben hoe vaak er gemiddeld gecontroleerd wordt. Dat is een normaal controleproces zoals ieder dienstverlenend bedrijf die heeft.

Maar voor DIE noodzaak hoeft er geen kenmerk in MIJN data(base) gezet worden en daarmee herleidbaar naar een natuurlijk persoon.
Reputatie 7
Badge +3

Maar voor DIE noodzaak hoeft er geen kenmerk in MIJN data(base) gezet worden en daarmee herleidbaar naar een natuurlijk persoon.

Het is helemaal jouw database niet maar de database van de vervoerder. Er is ook geen verschil met de registratie van in- en uitchecken.

Het is helemaal jouw database niet maar de database van de vervoerder.

Het is mijn data. Base staat tussen haakjes.
Het staat ook op de kaart in mijn beheer, wat dus wel mijn database dan is.
Het gaat om de houder van de kaart, niet om de eigenaar.

Maar ik lees enkel een reactie om mijn vraag onderuit te halen, maar geen antwoord op de vraag.
Daarvoor heeft het geen enkel nut iets naar de kaart te schrijven. En als je het om wat voor reden dan ook als bedrijf toch wilt, neem het dat dan ook op in de voorwaarden waarmee de gebruiker wel of niet akkoord kan gaan.
Oevrigens MAG deze controle niet eens bij TLS In de database.
TLS Is opgericht om de gelden van de reizen te verdelen over de vervoerders.
Dit gegeven is niet noodzakelijk voor de verdeling van de gelden en mag daarom niet daar in de
database komen. TLS mag niet te weten komen dat je gecontroleerd bent.
Het is een derde partij die dus inzage heeft in data zonder noodzaak/bevoegdheid ; datalekje?
Even een andere vraag. Hoe zit het met de "inspecties" die door Arriva en Veolia oa op de kaart werden of worden geschreven? Werken die hetzelfde als NS nu doet of werkt dat anders? Die inspecties kon ik gewoon met mijn railpocket destijds gewoon uitlezen overigens.
Zelfde manier als wat NS doet. Een actie heeft een bepaald type. Uit mijn hoofd 1=checkin, 2=checkout, 3=transfer en 4=inspectie. Het is dus simpelweg een actie 4 schrijven naar de kaart met een ander company id.

Zal het ff nazoeken straks als ik m'n laptop weer functioneel heb.

// Edit: Jup, m'n geheugen werkt nog, bovenstaande klopt.
Dat wordt al gelogd in de applicatie op de handscanner, geen schrijfacties naar de kaart voor nodig.
Dat wordt al gelogd in de applicatie op de handscanner, geen schrijfacties naar de kaart voor nodig.

Misschien moeten ze de applicatie eens aanpassen en laten rinkelen als er uur geen kaartjes gecontroleerd zijn.????
Moet je eens kijken hoe snel ze dan ontdekt hebben hoe je het geluid uit kunt zetten ;)

Net als in een kantooromgeving solitaire uitschakelen, die hebben ze zo weer gevonden ergens, haha.
Niet waar ik nu zit. Eén conductrice leest een boek en de andere vijf NS conducteurs hebben het erg gezellig. Ga zo wel ergens anders zitten. Het gesprek over hun 'pittige werkzaamheden' i.c.m. zwangerschap e.d. stoort me. Ik zit toch echt aan de andere kant van de coupé. Hé zijn zijn eventjes stil. ?
Je bent bij mij welkom in Rotterdam momenteel, moet je wel rap zijn, stap over een uurtje in de ICd. Eens kijken hoeveel hokjes er afgesloten zijn 😛

Reageer