Verdorven conducteurs (misbruik maken met de macht op boetes uit te schrijven)

Ik ben er vandaag achter gekomen dat NS-conducteurs eigenlijk heel gemakkelijk misbruik kunnen maken van hun macht. Laat ik vooropstellen dat er onwijs vriendelijke en menslievende conducteurs zijn, maar er hoeft maar één verkeerde conducteur bij te zitten en dan gaat het dus mis. Precies wat ik heb meegemaakt. Echt wel het ellendigste wat je als abonnementhouder kan overkomen.
Het zat zo: ik ben een student, ik heb een studenten OV-chipkaart. Ik reis bijna elke dag van de week met de trein. Ik moet altijd in- en uitchecken. Ik heb altijd ingecheckt sinds ik met de NS reis. Laat het nou zo zijn dat ik op de dag dat ik naar Groningen reis, vergeet in te checken op de terugrit (ik woon zelf in Brabant). Vervolgens werd ik in de trein gecontroleerd door een conducteur. Hij constateerde dat ik niet was ingecheckt. Dit punt is kritisch. Een conducteur kan nu twee kanten opgaan: afgaan op zijn ego of op zijn gevoel. De conducteur waar ik mee te maken had, koos helaas voor zijn ego. Dit heb ik namelijk al te goed begrepen. Ik heb namelijk (onterecht) een boete gekregen, waar ik nu dus niks tegen kan beginnen. We hebben allemaal van tijd tot tijd onze dag niet, maar om dan niet het knopje te kunnen omdraaien van je privéleven naar je werk, is toch echt van den zotte. Vooral als je de macht hebt om een boete uit te delen. Maar goed, ik had een conducteur met de volgende elementen: onvriendelijk, 100% ego en mensenkennis 0% (dat blijkt uit wat ik heb meegemaakt).

Zie deze conducteur dan maar eens te overtuigen dat je echt zorg draagt om altijd in te checken en dat je deze keer gewoon incidenteel bent vergeten in te checken. Uiteindelijk verschool hij zich achter zijn macht; ik heb namelijk een boete gekregen, ondanks alle moeite. Ik heb de klantenservice gebeld voor een kwijtschelding en uiteindelijk een klacht ingediend over deze conducteur en over het feit dat ik een boete heb gekregen, omdat ik het er niet mee eens was met de manier waarop ik werd bejegend, maar beide keren kreeg ik als antwoord dat ze het advies volgen van de conducteur. Dezelfde conducteur die mij de boete heeft uitgeschreven en mij misschien wel heel vervelend vond. Dat werkt willekeur en ongelijkheid natuurlijk in de hand. Ondanks de tijd die ik heb gestoken in het bellen naar de klantenservice, het indienen van een klacht en het starten van deze topic, zoek ik nog steeds naar rechtvaardigheid, want hoe onrechtvaardig is het dat er alsnog van het advies van dezelfde conducteur wordt uitgegaan die de abonnementhouder een boete uitschrijft?

Een jaar geleden was dit ook gebeurd bij een vriend waarmee ik reisde. Hij was ook niet ingecheckt, maar die conducteur waar dit eerder bij was gebeurd, vond dit niet erg en vertelde ons dat we in principe geen boete kunnen krijgen omdat je al heb betaald voor je abonnement… Dat welbekende verhaal dat ook vaker op internet te lezen valt. Hoe kan het dan toch zo zijn dat een andere conducteur mij dan deze keer wel een boete uitschrijft? Er is dan toch gewoon geen gelijkgestemdheid onder conducteurs? Kan iemand mij dit uitleggen?

Mijn bericht gaat uit naar alle studenten en andere abonnementhouders die hetzelfde meemaken. Ik heb deze topic daarom gestart. Om te laten weten dat jullie niet alleen zijn en ik weet hoe frustrerend het kan zijn om in hetzelfde geval als de mijne een boete te krijgen voor het vergeten in te checken en al helemaal als je later vraagt om een kwijtschelding, maar het dan alsnog afhangt van dezelfde conducteur die jou een boete heeft uitgeschreven. Verder gaat mijn bericht uit naar al het NS-personeel die mij hier misschien meer opheldering over kan geven. Dit is echt een maas in het beleid van de NS. Dat je echt op zo’n manier je gelijk probeert te zoeken, door eerst in het nauw gedreven te worden, is onvergetelijk en onvergefelijk. Al helemaal als je ook nog eens zo eerlijk bent om de conducteur die je op een vervelende manier bejegent, eerlijk te vertellen dat je van Groningen naar Noord-Brabant moet reizen, terwijl je dus ook kon liegen, door het eerst volgende station op te noemen. Maar gelukkig ben ik wel eerlijk tegenover mezelf en anderen. Maar daar hangt wel een prijs aan, namelijk €75. Niet dat dat mijn grootste probleem is, helemaal niet. Puur en alleen het feit dat er dus eigenlijk willekeurig boetes uitgedeeld kunnen worden en je er als consument machteloos tegenover staat, stoort me het allermeest. Dat dit weggegooid geld is kan me niet uitmaken, ook al mocht ik gratis reizen. Door deze – helaas schrijnende ervaring – ben ik er wel achter gekomen hoe het er bij NS aan toe kan gaan. Mijn beeld van de NS is echt veranderd: ongeregelde rotzooi.

Bedankt hè ene conducteur die waarschijnlijk zijn dag niet had. Al je collega’s mogen weten over wie ik het heb en hoe onrechtvaardig je te werk gaat. Het gaat om de volgende persoon met het volgende kenmerk: K693184.

Voor alle andere lieve conducteurs en conductrices (waar er gelukkig heel veel van zijn): wat maken jullie de NS toch nog een beetje mooi. Ik heb onwijs veel ontzag voor jullie!

51 reacties

Reputatie 7
Ik kan eigenlijk heel kort zijn - als je niet incheckt, ongeacht wat voor abonnement je hebt - ben je niet in het bezit van een geldig vervoersbewijs en kan daar een Uitstel van Betaling voor worden geschreven. Je mag met een abonnement met vrij reizen een aantal keer per jaar vergeten in te checken en dan wordt de boete kwijt gescholden.

Je kunt alles rustig even nalezen in artikel 3 van de Algemene Voorwaarden van NS.
Als ik bovenstaande tekst lees dan bent u aardig opstandig/geïrriteerd bij het schrijven van dit stuk en dan laten we even in het midden of dat terecht is of niet.

Vervolgens trekt u conclusies over het ego en priveleven van deze conducteur en dat geeft een hele draai aan uw verhaal en dan komt bij mij de vraag op of u ook zo opstandig/geïrriteerd op de hoofdconducteur heeft gereageerd kan dit natuurlijk een tegen reactie uitlokken.

Aangezien ik er niet bij ben geweest wil ik verder geen conclusies trekken maar dit was wel mijn gevoel bij het lezen van uw bericht.

En dan even ingaand op wat er eigenlijk speelt, u heeft vergeten in te checken op Groningen en dat is onderweg geconstateerd. Op het niet hebben van een geldig vervoersbewijs staat een boete/toeslag + het betalen van de eigenlijke ritprijs. De hoofdconducteur heeft deze d.m.v. een UVB aan u gegeven welke in dit geval terecht is opgelegd. Deze hoofdconducteur had er ook voor kunnen kiezen om u bijvoorbeeld op het volgende station te laten inchecken en u kunnen vragen dat dan bij hem te laten zien en dat had u liever gewild.

Aangezien u een geldig vervoersbewijs heeft (geeft u aan) kunt u volgens mij een coulance aanvraag doen bij/via de klantenservice en zou een en ander rechtgetrokken kunnen worden. U zult begrijpen dat als u een heel vriendelijk verzoek hiertoe doet dat dit eerder ingewilligd zal worden dan als u geïrriteerd/boos/ opstandig bent aan de telefoon. We hebben er een mooi spreekwoord voor, het is de toon die de muziek maakt.

Wellicht helpt een gesprek zonder negatief doen over de hoofdconducteur u naar een betere afhandeling, simpel u was vergeten in te checken en had een geldig vervoersbewijs, heeft nu een UVB gekregen. Is het mogelijk om deze te vernietigen. Als het u niet geregeld gebeurt verwacht ik dat dit samen in goede harmonie met de klantenservice is op te lossen.

Succes.
Reputatie 7
Hallo Sammie123 en welkom in onze NS Community.

Allereerst bedankt voor het uiteenzetten van jouw verhaal en het stapsgewijs aangeven hoe deze ervaring op jou is overgekomen. Je legt zelf al veel nuances, wat jouw bericht goed te lezen en behapbaar maakt. Ik zal proberen jouw punten bij langs te gaan, om je van een zo compleet mogelijk beeld te voorzien. Wellicht dat we naar een oplossing kunnen toewerken, maar ik lees vooral veel onbegrip voor het beleid en deze manier van handelen.

Je geeft zelf aan dat je een student bent met een Studentenreisproduct. Bij alle producten op een OV-Chipkaart of een eenmalige (papieren) CT kaart, dien je in te checken bij vertrek en uit te checken bij het verlaten van een station. Dit hebben wij zo bepaald, om ervoor te zorgen dat reizigers zich op het station bevinden en reisproducten te 'lezen' zijn door ons personeel en onze Klantenservice. Wij kunnen (als voorbeeld) geen restitutie verlenen voor vertraging, als er niet bekend is welke reis er is gemaakt (check-in en check-out). Iedereen vergeet wel eens in te checken, daar is ons personeel waar wat goed van op de hoogte. Zij krijgen vanuit NS mee dat een niet ingecheckt reisproduct geen geldig vervoerbewijs is, waarbij zijn een boete uitschrijven. Hier zijn verschillende nuances in te bedenken, want elke situatie is immers anders. Wat altijd zal blijven: de beslissing van deze afhandeling ligt altijd bij ons personeel, die namens NS volgens de richtlijnen zal acteren. Wat ik hiermee wil aangeven, is dat de boete terecht is, hoe goed en kloppend de verklaring ook kan zijn.

Dan gaan we over naar het boetebeleid: een boete bestaat uit een wettelijke verhoging (€50,-) en de ritprijs (vol tarief) van de reis die jij aangeeft bij het personeel tijdens het uitschrijven van de boete. Deze boete vervangt het vervoerbewijs dat jij op dat moment niet had. Vervolgens kun je hiertegen in bezwaar gaan via onze Klantenservice, omdat er heel veel uitzonderingen zijn en mogelijkheden om een boete kwijt te kunnen schelden of coulance toe te passen (kwijtschelding €50,- wettelijke verhoging). Je geeft aan dat je de Klantenservice al hebt gebeld hierover: wat was het antwoord van de Klantenservice toen jij vroeg om coulance?

Tot slot geef je aan dat je het niet juist vindt dat abonnementhouders zo bejegend worden. Daar kan ik heel lastig een uitspraak over doen, omdat ik er niet persoonlijk bij was en dus geen goede afweging kan maken wat betreft het gedrag van deze conducteur. Je hebt een klacht ingediend via onze Klantenservice: dat was het juiste pad om te bewandelen. Deze klacht zal door de desbetreffende afdeling niet alleen meegenomen worden naar de Teammanager van de desbetreffende conducteur, maar zal ook ons beleid toetsen en waar nodig aanscherpen. Ik wil je aangeven dat ons personeel richtlijnen krijgt (zoals ik die hierboven heb beschreven) en binnen deze richtlijnen de vrijheid krijgen om hier een persoonlijke draai aan te geven. Dat is het mooiste van het beroep: het persoonlijke contact en de menselijke aard van onze conducteurs waar ik persoonlijk ontzettend van kan genieten. Het blijven echter mensen die in elke situatie anders kunnen reageren: die vrijheid is goed en die zal NS behouden. Er is zeker gelijkgestemdheid tussen ons personeel: deze heb jij ook ondervonden, namelijk het direct volgen van de richtlijnen. Geen geldig vervoerbewijs = uitstel van betaling (boete). Dat is de vervelende realiteit, maar ons personeel geeft altijd aan dat de mogelijkheid tot coulance geboden kan worden door onze Klantenservice.

Als moraal van het verhaal wil ik je het volgende meegeven, vanuit mij als persoon: maak grote problemen niet kleiner en maak kleine problemen niet groter dan ze zijn. Een vervelende situatie kan zich altijd voordoen, het is aan ons als reizigers en personeel om hierin de balans te vinden en elkaars situatie te begrijpen. Dat begrip komt soms net iets meer van een kant dan van de andere kant, maar ons doel moet hetzelfde zijn: samen van A naar B te reizen op een makkelijke en leuke manier. In die geest wil ik graag naar jouw boete persoonlijk kijken, om te zien of ik iets daarin voor je kan betekenen, waarbij ik het advies van de conducteur zal meenemen. Laat je het mij weten of ik je daarmee kan helpen?
@Slidestops @JBa @Thomas NS

Kijk een op:

http://www.rechtspraak.nu/dossiers/onterechte-boetes-voor-ov-abonnementhouders/

https://forum.ns.nl/abonnementen-2/waarom-nog-steeds-boetes-bij-een-geldig-abonnement-18132/index1.html#post137052

Kan zijn dat de richtlijnen en instructies zijn aangepast, maar wees dan duidelijk NS. Of misschien dat de conducteur niet op de hoogte was van deze richtlijnen.
Dus zijn de instructies aangepast of niet?
https://nieuws.ns.nl/geen-boete-bij-vrij-reizen/

1. Ov-studentenkaart: Op een volledig afgekochte dag krijg je nooit een boete.
  2. Op wisseldagen moet gewoon ingecheckt worden.
Lijkt mij niet mis te verstane bewoording, toch @Thomas NS ? Is een officieel NS-kanaal dus daar mogen we waarde aan hechten. Als je als NS met zoveel woorden "dan krijg je NOOIT een boete" zegt, dan moet je je ook aan dat beleid houden, los van allerlei voorwaarden over in- en uitchecken.
@Henk_NL

Onze richtlijnen daarin zijn niet veranderd. Wat ik wel weet is dat een niet-ingecheckte Studenten Week OV op maandag op mijn MCLC een rode balk geeft dat de checkin ontbreekt. Rest van de dagen (dinsdag t/m vrijdag blauw "attendeer op inchecken"). Op maandag toont ie rood, omdat dit reisrecht op maandag tussen 00.00 en 04.00 geen vrij reizen heeft.
Kan er verder weinig aan toevoegen.
Nooduitgang, Henk_NL, Dat wordt naar mijn idee al meermalen aangegeven hierboven echter is dit het verhaal van 1 kant. Laat de klantenservice ook even kijken naar wat er op de UVB staat voordat er geoordeeld wordt. Thomas biedt ook zijn hulp aan aan de TS.

We weten niet wat er zich exact heeft afgespeeld in de trein vandaag dus kunnen ook niet (ver)oordelen
Ik snap je @Loes, ik vind er ook van alles van en zou persoonlijk erg voor een systeem zijn waarin waarschuwingen geregistreerd worden. Probleem is in mijn optiek dat NS hierin een heel duidelijk standpunt heeft aangenomen in een officieel persbericht, namelijk dat je NOOIT een boete krijgt in de 100% kortingsperiode als student. Als je als bedrijf zo'n standpunt inneemt, dan moet je dat ook consequent doen en heeft NS, lomp gezegd maar te zorgen dat iedereen daar intern van op de hoogte is.
Kan ook lezen JBa, maak je geen zorgen. Vond de reacties van Slidestops en jou nogal eenzijdig. Dat Thomas zijn hulp biedt lijkt mij logisch als sammie123 waarschijnlijk geen boete had mogen krijgen.
Reputatie 7
Elke situatie verschilt weer, maar ik begrijp heel goed waar je op doelt Henk_NL. Onze conducteur had hier ook anders kunnen handelen, waarbij ik er vanuit mijn eigen ervaring aanneem dat het gros van het rijdend personeel ook voor de coulantere optie had gekozen.
Het loopt bij mij juist een beetje mank op dat 'coulante'. Als je als NS met zoveel woorden zegt dat je "nooit" een boete krijgt, dan is er niks meer coulant aan, maar moet je daarin gewoon je beleid volgen. Zoals gezegd, ik snap goed dat inchecken nodig is en ben daar ook zeker niet tegen, maar je maakt nu als organisatie de keuze om zo'n standpunt in te nemen, dan moet je dat ook handhaven :)

Ik trek inderdaad enigszins voorbarig de conclusie dat TS in de 100% kortingsperiode zat, dat is zeker waar.
"Ik ben er vandaag achter gekomen dat NS-conducteurs ......
Het zat zo: ik ben een student, ik heb een studenten OV-chipkaart. Ik reis bijna elke dag van de week met de trein. Ik moet altijd in- en uitchecken. Ik heb altijd ingecheckt sinds ik met de NS reis. Laat het nou zo zijn dat ik op de dag dat ik naar Groningen reis, vergeet in te checken op de terugrit (ik woon zelf in Brabant). "

@Thomas NS

Beste Thomas,

Wat ben ik je dankbaar voor de tijd die je hebt gestoken in het schrijven van je bericht(en). Ik had eerlijk gezegd niet verwacht dat er echt tijd en begrip gestoken zou worden in mijn probleem. Ook voor alle anderen die hier iets hebben geplaatst; bedankt!

Maar even terug naar het probleem. Je vroeg mij wat de klantenservice antwoordde toen ik ze opbelde voor een coulance. Nadat ik het verhaal had uitgelegd, vertelde de operator dat ik mogelijk in aanmerking kom voor een coulance. Ik werd echter even in de wacht gezet, omdat ze me zou doorverbinden, maar dat is niet gebeurd. Vervolgens vertelde dezelfde operator, die ik als eerst aan de lijn had, dat ik toch niet in aanmerking kom voor een coulance, omdat ze uitgaan van het advies van de conducteur. De conducteur zegt namelijk dat ik hem heb aangevallen.

Het probleem is dat ik fel heb gereageerd. Dat geef ik toe. Mijn intentie was niet om de conducteur aan te vallen. God is mijn getuige. Integendeel, ik probeerde mezelf alleen maar te beschermen.

Maar wat denken jullie dat het met je doet als je van de ene conducteur hebt gehoord dat ze je absoluut geen boete kunnen geven (omdat je student bent, dus precies wat @Henk_NL zegt) en vervolgens van de andere conducteur zonder genade een boete krijgt? Dan verkeer je toch ook in een vlaag van verstandsverbijstering als je zoiets overkomt? Precies datgene wat mij dus is overkomen. Geloof me, als ik écht vind dat die boete op zijn plaats was, dan had ik nooit zo veel tijd gestoken in dit probleem. Maar ik zit hier echt mee. Het maakt me na dit tijdstip eerlijk gezegd ook niet meer uit of ik nou wel of geen coulance krijg. Dat is mij om het even. Ik vind het gewoon onwijs vervelend wat er is gebeurd en dat dit een ander niet mag overkomen.

Ik snap verder heel goed wat je bedoelt met: 'maak kleine problemen niet groter dan ze zijn'. Misschien heb je ook gelijk. Maar als ik nooit een klacht in had gediend en mijn klacht niet was afgewezen, dan was ik nooit deze topic gestart. Ik heb dankzij deze topic opnieuw gezien dat mijn situatie er wel degelijk toedoet.

Verder mag je van mij naar mijn boete kijken. Graag zelfs! Maar zoals ik al zei, werd er me aan de lijn en bij de tegenreactie van mijn klacht verteld dat ze uitgaan van wat de conducteur vertelt...

Sorry als ik je trouwens met 'je' aanspreek. Dat is namelijk ook een punt waar de conducteur boos om werd. Echt boos. Ik moest hem met u aanspreken. 'Je spreekt me gewoon met u aan, als je me aanspreekt!'. Echt schreeuwend zei hij dat. Ik werd er gewoon bang van.

Het feit dat ik nu ook aan het tutoyeren ben, doet geen afbreuk aan mijn respect voor jou. Hetzelfde geldt ook voor de conducteur waarmee ik onenigheid had. En zo waren er nog een paar onderwerpen met de conducteur die leidden tot miscommunicatie. Het is gewoon heel lastig. Had ik het gesprek maar opgenomen... Nou is het echt mijn woord tegen zijn woord. Ik begrijp dan ook wel dat collega's elkaar steunen. Maar wie steunt mij?...
Voor de duidelijkheid allemaal. Ik heb vandaag een tegenreactie gehad op mijn klacht. Vandaar dat ik mijn verhaal begin met 'vandaag ben ik erachter gekomen dat...'' Dit voorval gebeurde namelijk vorige week maandag.

@Nooduitgang
Badge +3
Op een forum/community is tutoyeren sowieso geen enkel probleem.

Bij overduidelijk senioren (met Keuzedagen e.d. of als de leeftijd genoemd wordt) zeg ik wel vaak u.

Het probleem is dat de conducteur bij het uitschrijven van de UvB (of die terecht was of nooit uitgeschreven had mogen worden laat ik in het midden) blijkbaar een aantekening gemaakt heeft van -volgens hem- ongepast gedrag (vijandigheid, identiteitsbewijs niet op eerste verzoek tonen, etc.) en daarmee de mogelijkheid tot coulance meteen totaal vervalt, of in ieder geval ernstig beperkt wordt.

Een discussie aangaan in de trein (of op het station) is dus nooit een goed idee. Wellicht heb jij het voorbeeld van de vriend aangehaald die geen UvB kreeg, maar -ook al was de situatie gelijk- dat schept geen precedent, dus ook niet voor wat betreft coulance. Het blijft mensenwerk en vooral op maandagen ben ik ook soms wat norser/minder toegeeflijk dan op een dag als vandaag (ben geen conducteur overigens).

Ik neem aan dat je je alsnog kunt beroepen op wat Henk_NL heel terecht zegt, en bij Thomas_NS ben je sowieso in goede handen. Succes!
Badge +3
Voor de duidelijkheid allemaal. Ik heb vandaag een tegenreactie gehad op mijn klacht. Vandaar dat ik mijn verhaal begin met 'vandaag ben ik erachter gekomen dat...'' Dit voorval gebeurde namelijk vorige week maandag.
Zie de reactie van Loes dat de controle-apparatuur op maandag een andere melding geeft dan andere werkdagen, omdat je dan vóór 4:00 niet vrij kan reizen met een week-SRP.

Dit is uiteraard raar maar waar, en vóór 4:00 ga je als student niet op maandagochtend bewust zonder incheck in een trein vanuit Groningen zitten, want die zijn er niet 😛
Beste Robert,

Ik heb hier echt veel van geleerd. Het is een les voor het leven. Maar wij jongeren kunnen nou eenmaal impulsief zijn... Dat schept geen reden op om ons dat niet kwalijk te nemen. Integendeel, wij moeten het juist leren. Bij dezen heb ik ook geleerd hoe ik het beste kan handelen in dit soort situaties. Ik had inderdaad dat verhaal erbij aangehaald... Maar dat leverde dus niks op.

@Robert B
Dit is een klant helpt klant forum. Er zijn altijd klanten die meedenken. We waren er niet bij, maar als u van mening bent dat de hc onrechtmatig gehandeld heeft, kunt u ook verder gaan door een klacht tegen de hc als boa in te dienen. Deze wijkt af van de klacht tegen een toezichthouder. Zorg wel dat u alles goed kan onderbouwen.

Vooralsnog, ga ik ervanuit dat Thomas toch een oplossing weet te bedenken. 😁
Reputatie 4
Het is leuk als achtergrondinformatie, maar feitelijk doet het er niet toe of de conducteur zijn dag niet had of dat sammie zich wellicht opstandig gedroeg. Daar zullen we het ook nooit eens over worden, want de meesten van ons zijn geen getuige geweest van dit voorval.

Feit is dat de conducteur in strijd met het vigerende beleid heeft gehandeld. De boete was onterecht en dient kwijtgescholden te worden. De aantekeningen die de conducteur bij de UVB heeft gemaakt mogen niet meegenomen worden in het kwijtscheldingsverzoek, aangezien de boete onterecht is opgelegd. De conducteur dient aangesproken te worden op zijn handelen en herinnerd te worden aan het NS-beleid bij vergeten in te checken met een afgekocht reisrecht.

Een UVB mag niet gebruikt worden als sanctie voor een, in de ogen van de conducteur, irritante of opstandige reiziger. Daar heeft een HC zijn BOA-bevoegdheden voor. Helaas wordt een UVB wel vaker voor dit soort gevallen misbruikt: een halfjaar geleden kwam ik een geval tegen waarbij een conducteur een UVB had uitgeschreven voor het plaatsen van voeten op de bank. Dat had een combibon moeten zijn.
Reputatie 7
Fijn dat je mijn aandacht waardeert Sammie. Persoonlijk vind ik de nuance in jouw bericht getuigen van karakter. Dat er soms vanuit emotie gereageerd wordt, is ons ook niet vreemd. Ik gun je die emotie, nu we het in alle rust erover hebben. Een conducteur in een hete/drukke/vertraagde trein kan heel anders in zijn/haar vel zitten, waardoor diens reactie als aanvallend of ongeïnteresseerd kan worden opgevat.

Stuur mij vooral een privébericht met jouw voorletters, achternaam, geboortedatum, postcode en huisnummer. Dan zal ik de boete opnieuw voor jou beoordelen. Ik ben er tot 22:00 uur, dus als je snel op mijn naam klikt en kiest voor 'stuur bericht', neem ik het contact in privéberichten over. Tot zo!
Thomas is een schat, daar twijfel ik geen seconde aan 😍 Maar in mijn optiek is het wel zaak om hier scherp te blijven, juist als leden zonder status kunnen we dat zonder druk vanuit de organisatie. Herinner NS vooral aan haar eigen persberichten.

Als het verhaal is zoals wij dat deels invullen, dan zou in mijn optiek een kwijtschelding niet af mogen gaan van het tellertje 'een keer en nooit meer coulant' van TS.
Reputatie 7
Badge +3
Er moeten blijkbaar een aantal NS-ers op herinstructie. Ze hebben het memo aangaande reizigers met afgekocht reisrecht die nooit een boete mogen ontvangen vanwege niet inchecken blijkbaar niet ontvangen of niet gelezen.

Wel wordt er weer om een geboortedatum gevraagd. Die moet en zal geregistreerd worden.
Reputatie 7
Inmiddels heb ik met Sammie privéberichten uitgewisseld en wilde ik de conclusie in dit topic delen.

Sammie heeft zich, volgens de conducteur, niet geheel netjes gedragen, maar ik merk dat hij spijt heeft van zijn acties en door dit topic ook genoeg tegenargumenten heeft kunnen lezen om over zijn acties na te denken. Omdat ik in mijn persoonlijke visie geloof in tweede kansen en berouw, heb ik besloten om coulance toe te passen op deze boete. Ik hoop niet vaker dit soort coulance te moeten toepassen; laten we elkaar, reiziger en treinpersoneel, met respect behandelen. Daar wordt reizen veel leuker van.
Badge +3
Fijn om dat te lezen dat het opgelost is.

Ik zat ook al met scenario's in mijn hoofd dat 'ie na een avond stappen of een voetbalwedstrijd in Groningen vergeten was in te checken of zoiets (daar poortjes of paaltjes?).

Maar ja, dan nog moet je toch wel redelijk op tijd terug als je nog helemaal naar Brabant wilt, dus zo laat kan het nooit geweest zijn eigenlijk?

Andere optie is dat de BOA geen conducteur maar een V&S medewerker was. Die nemen vaak wat minder tijd voor een praatje, want toevallig deze tweet van een uurtje geleden.

Reageer