Verdorven conducteurs (misbruik maken met de macht op boetes uit te schrijven)


Ik ben er vandaag achter gekomen dat NS-conducteurs eigenlijk heel gemakkelijk misbruik kunnen maken van hun macht. Laat ik vooropstellen dat er onwijs vriendelijke en menslievende conducteurs zijn, maar er hoeft maar één verkeerde conducteur bij te zitten en dan gaat het dus mis. Precies wat ik heb meegemaakt. Echt wel het ellendigste wat je als abonnementhouder kan overkomen.
Het zat zo: ik ben een student, ik heb een studenten OV-chipkaart. Ik reis bijna elke dag van de week met de trein. Ik moet altijd in- en uitchecken. Ik heb altijd ingecheckt sinds ik met de NS reis. Laat het nou zo zijn dat ik op de dag dat ik naar Groningen reis, vergeet in te checken op de terugrit (ik woon zelf in Brabant). Vervolgens werd ik in de trein gecontroleerd door een conducteur. Hij constateerde dat ik niet was ingecheckt. Dit punt is kritisch. Een conducteur kan nu twee kanten opgaan: afgaan op zijn ego of op zijn gevoel. De conducteur waar ik mee te maken had, koos helaas voor zijn ego. Dit heb ik namelijk al te goed begrepen. Ik heb namelijk (onterecht) een boete gekregen, waar ik nu dus niks tegen kan beginnen. We hebben allemaal van tijd tot tijd onze dag niet, maar om dan niet het knopje te kunnen omdraaien van je privéleven naar je werk, is toch echt van den zotte. Vooral als je de macht hebt om een boete uit te delen. Maar goed, ik had een conducteur met de volgende elementen: onvriendelijk, 100% ego en mensenkennis 0% (dat blijkt uit wat ik heb meegemaakt).

Zie deze conducteur dan maar eens te overtuigen dat je echt zorg draagt om altijd in te checken en dat je deze keer gewoon incidenteel bent vergeten in te checken. Uiteindelijk verschool hij zich achter zijn macht; ik heb namelijk een boete gekregen, ondanks alle moeite. Ik heb de klantenservice gebeld voor een kwijtschelding en uiteindelijk een klacht ingediend over deze conducteur en over het feit dat ik een boete heb gekregen, omdat ik het er niet mee eens was met de manier waarop ik werd bejegend, maar beide keren kreeg ik als antwoord dat ze het advies volgen van de conducteur. Dezelfde conducteur die mij de boete heeft uitgeschreven en mij misschien wel heel vervelend vond. Dat werkt willekeur en ongelijkheid natuurlijk in de hand. Ondanks de tijd die ik heb gestoken in het bellen naar de klantenservice, het indienen van een klacht en het starten van deze topic, zoek ik nog steeds naar rechtvaardigheid, want hoe onrechtvaardig is het dat er alsnog van het advies van dezelfde conducteur wordt uitgegaan die de abonnementhouder een boete uitschrijft?

Een jaar geleden was dit ook gebeurd bij een vriend waarmee ik reisde. Hij was ook niet ingecheckt, maar die conducteur waar dit eerder bij was gebeurd, vond dit niet erg en vertelde ons dat we in principe geen boete kunnen krijgen omdat je al heb betaald voor je abonnement… Dat welbekende verhaal dat ook vaker op internet te lezen valt. Hoe kan het dan toch zo zijn dat een andere conducteur mij dan deze keer wel een boete uitschrijft? Er is dan toch gewoon geen gelijkgestemdheid onder conducteurs? Kan iemand mij dit uitleggen?

Mijn bericht gaat uit naar alle studenten en andere abonnementhouders die hetzelfde meemaken. Ik heb deze topic daarom gestart. Om te laten weten dat jullie niet alleen zijn en ik weet hoe frustrerend het kan zijn om in hetzelfde geval als de mijne een boete te krijgen voor het vergeten in te checken en al helemaal als je later vraagt om een kwijtschelding, maar het dan alsnog afhangt van dezelfde conducteur die jou een boete heeft uitgeschreven. Verder gaat mijn bericht uit naar al het NS-personeel die mij hier misschien meer opheldering over kan geven. Dit is echt een maas in het beleid van de NS. Dat je echt op zo’n manier je gelijk probeert te zoeken, door eerst in het nauw gedreven te worden, is onvergetelijk en onvergefelijk. Al helemaal als je ook nog eens zo eerlijk bent om de conducteur die je op een vervelende manier bejegent, eerlijk te vertellen dat je van Groningen naar Noord-Brabant moet reizen, terwijl je dus ook kon liegen, door het eerst volgende station op te noemen. Maar gelukkig ben ik wel eerlijk tegenover mezelf en anderen. Maar daar hangt wel een prijs aan, namelijk €75. Niet dat dat mijn grootste probleem is, helemaal niet. Puur en alleen het feit dat er dus eigenlijk willekeurig boetes uitgedeeld kunnen worden en je er als consument machteloos tegenover staat, stoort me het allermeest. Dat dit weggegooid geld is kan me niet uitmaken, ook al mocht ik gratis reizen. Door deze – helaas schrijnende ervaring – ben ik er wel achter gekomen hoe het er bij NS aan toe kan gaan. Mijn beeld van de NS is echt veranderd: ongeregelde rotzooi.

Bedankt hè ene conducteur die waarschijnlijk zijn dag niet had. Al je collega’s mogen weten over wie ik het heb en hoe onrechtvaardig je te werk gaat. Het gaat om de volgende persoon met het volgende kenmerk: K693184.

Voor alle andere lieve conducteurs en conductrices (waar er gelukkig heel veel van zijn): wat maken jullie de NS toch nog een beetje mooi. Ik heb onwijs veel ontzag voor jullie!

51 reacties

Bedankt @Loes voor deze uitleg.
Weer wat wijzer.

Reageer