beantwoord

Verdwijnen papieren kaartjes - Overgang 2 - 1

Reputatie 3
Badge
Even een apart topic aangemaakt, omdat het anders misschien ondersneeuwt in de verschillende andere topics waarin dit onderwerp ter sprake is gekomen (en soms ook beantwoord):

Het lijkt erop dat met het verdwijnen van de papieren kaartjes ook de Overgang 2-1 verdwijnt.

Daarvoor in de plaats komen Toeslag 2-1 Dag, Toeslag 2-1 Daluren en Toeslag 2-1 Weekend. Maar die gelden voor een hele dag.
Ook voor het tijdelijk omzetten van je klasse op bijvoorbeeld Dal Voordeel kun je geen upgrade doen voor een bepaalde reis: de tekst op de kaartautomaat luidt ook "Vandaag eerste klas", en niet "Volgende reis eerste klas" (wat de meest logische optie zou zijn).
De nieuwe toeslagen zijn daarmee duurder dan het duurste bestaande Overgangsbewijs, en op (niet eens zo) korte afstanden zelfs dan een volledig nieuw kaartje op een traject waarvoor je eigenlijk al een tweedeklaskaartje hebt (af)gekocht.

Als voorbeeld: met een nieuw eersteklaskaartje vol tarief van 25 euro kun je 87 tariefeenheden enkele reis of 39 tariefeenheden retour afleggen. Voor de daluren gelden dezelfde grenzen, in het weekend zijn ze iets gunstiger. Met andere woorden: voor reizen korter dan die afstanden kun je beter een heel nieuw kaartje kopen dan een toeslag; zelfs al heb je voor (een deel van) dat traject al een vervoerbewijs 2e klas.

Ander voorbeeld: ik heb nu Jaartraject Haarlem-Den Haag Centraal 2e klas. Als ik nu bij grote drukte in de ochtendspits een keer 1e klas wil reizen, kost me dat 5,60. Met het nieuwe systeem kost me dat 25 euro. Ik kan nu dus bijna een hele week upgraden voor de prijs waarvoor ik straks één toeslag kan kopen. . .

Als deze observaties allemaal kloppen, is dat een ernstige verslechtering van de voorwaarden. Ik merk dat ik zeker niet de enige ben die op een vast traject reist, maar bij grote drukte wel eens wil uitwijken naar de eerste klas om te kunnen zitten, of om rustig te kunnen werken. Maar dan niet per se zowel 's ochtends als 's avonds.

Dus concreet:
  1. Klopt het dat Overgang 2-1 verdwijnt? En is dat dan ook per 9 juli?
  2. Is NS van plan een optie te bieden om een overgang voor een bepaalde reis/traject te kopen (dus iets als "Volgende reis eerste klas" naast "Vandaag eerste klas")? Zo ja: wanneer mogen we die dan tegemoet zien? En zo nee: waarom niet?
  3. Klopt het dat de huidige houder van een Jaartrajectabonnement/Traject Vrij (en ook veel andere tweedeklas-abonnementen) met de nieuwe toeslagen in het algemeen veel duurder uit is dan in de huidige situatie?
  4. Klopt het dat het op de genoemde afstanden goedkoper is om een nieuw kaartje 1e klas te kopen voor een traject waarvoor je al een kaartje 2e klas hebt dan om een Toeslag Dag of Daluren te kopen?

Mocht het antwoord zijn dat de door mij gevreesde verslechtering van de voorwaarden inderdaad optreedt, dan weet ik in ieder geval dat ik geen goedkopere mogelijkheden over het hoofd zie. . .
icon

Beste antwoord door Marjan NS 22 mei 2014, 10:53

Hallo IskOV,

Het klopt inderdaad dat het papieren overgangsbewijs 2-1 verdwijnt per 9 juli, deze wordt vervangen door Toeslag 2-1 Dag, Toeslag 2-1 Daluren en Toeslag 2-1 Weekend. Als je voor een bepaalde reis je klasse wil wisselen kan je gebruik maken van een tijdelijke klassewissel. Wil je niet de hele dag gebruik maken van deze klassewissel dan kan je na je reis de klassewissel er bij de kaartautomaat weer afhalen.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

11 reacties

Hallo IskOV,

Het klopt inderdaad dat het papieren overgangsbewijs 2-1 verdwijnt per 9 juli, deze wordt vervangen door Toeslag 2-1 Dag, Toeslag 2-1 Daluren en Toeslag 2-1 Weekend. Als je voor een bepaalde reis je klasse wil wisselen kan je gebruik maken van een tijdelijke klassewissel. Wil je niet de hele dag gebruik maken van deze klassewissel dan kan je na je reis de klassewissel er bij de kaartautomaat weer afhalen.

Groet,
Marjan
Is de Toeslag 2-1 Dag / Daluren ook als papieren kaartje beschikbaar? Dat is mij namelijk niet zo duidelijk.

Op mijn business traject vrij kaart kan ik namelijk geen klassewissel toepassen volgens mij (gok dat de werkgever dat heeft uitgezet?) maar als ik een papieren 2-1 toeslag kaartje alsnog kan kopen is mijn probleem ook opgelost.
Reputatie 3
Badge

Dank aan Marjan voor haar antwoord. Maar die pagina dat bevestigt alleen maar mijn vermoeden.

De tijdelijke klassewissel gaat over een DAG van klasse wisselen. Dat staat althans helder en duidelijk op die pagina. Dus niet voor een bepaalde reis.
Maar wat heeft het voor zin om dat later op die dag weer ongedaan te maken?
Krijg ik dan een deel van mijn geld terug? En hoe werkt dat dan?

Misschien helpt een hele concrete vraag om het duidelijk te krijgen:

Als ik een Jaartrajectkaart Haarlem-Den Haag Centraal 2e klas heb, en ik wil eenmalig in de ochtendspits een keer 1e klas reizen (maar 's middags weer 2e klas terug), hoe doe ik dat dan na 9 juli op een zo goedkoop mogelijke manier en wat kost me dat?
En als ik straks Traject Vrij heb voor hetzelfde traject?
Reputatie 3
Badge
Overigens staat op die pagina over klassewissel ook nog iets raars. Ik lees:

"Dag van klasse wisselen met een Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Altijd Vrij of Grensabonnement

(...) Kies op het scherm voor ’Laden overige producten’ en kies voor een Toeslag 2-1 met de gewenste klasse. (...)"

Hoezo moet je daar een gewenste klasse kiezen? Welke optie zou je anders hebben dan de eerste klas?

Bedoelen ze dat je ook terug kunt gaan naar de tweede klas als je een eerste klas abonnement hebt?
Dat zou ik op zichzelf kunnen begrijpen. Stel ik heb Traject Vrij eerste klas. Dan zullen stukken buiten mijn vaste traject normaal gesproken ook eerste klas worden afgerekend. Maar als ik dat geld er niet voor over heb, moet ik dus tweede klas kunnen reizen, en ook het tweede klastarief betalen voor het deel buiten mijn traject. Het deel op mijn vaste traject heb ik nu eenmaal eerste klas afgekocht; daar krijg ik geen geld voor terug omdat ik tweede klas reis. Dat lijkt me allemaal heel redelijk.

Maar waarom moet je dan een toeslag kopen, terwijl je juist minder comfort verkiest? En waarom heet die toeslag dan "Toeslag 2-1"?

Hoe regel ik überhaupt zo'n tijdelijke 'teruggang' in klasse, waarbij ik dus ook het bijbehorende lagere tarief betaal?
Reputatie 6
Badge +2
Ik lees:

kies voor een Toeslag 2-1 met de gewenste klasse. (...)"

Dat is inderdaad raar gezegd. Je hebt 2e klas en wilt 1e klas, je kiest dus verder geen klasse. Je kan geen geld terugkrijgen als je maar beperkt van je abonnement gebruik wilt maken, dus ook niet als je 1e klas hebt, maar 2e klas wilt reizen.
Reputatie 6
Badge +2
Als ik een Jaartrajectkaart Haarlem-Den Haag Centraal 2e klas heb, en ik wil eenmalig in de ochtendspits een keer 1e klas reizen (maar 's middags weer 2e klas terug), hoe doe ik dat dan na 9 juli op een zo goedkoop mogelijke manier en wat kost me dat?
En als ik straks Traject Vrij heb voor hetzelfde traject?

Gek genoeg kan dat alleen door vol tarief 1e klas bij te betalen door op saldo te reizen met een andere kaart, of voor nog € 1 extra een los kaartje te kopen.
Reputatie 6
Badge +2
Wil je niet de hele dag gebruik maken van deze klassewissel dan kan je na je reis de klassewissel er bij de kaartautomaat weer afhalen.
De tijdelijke klassewissel gaat over een DAG van klasse wisselen. Dat staat althans helder en duidelijk op die pagina. Dus niet voor een bepaalde reis.
Maar wat heeft het voor zin om dat later op die dag weer ongedaan te maken?
Krijg ik dan een deel van mijn geld terug? En hoe werkt dat dan?

Deze opmerking van Marjan gaat blijkbaar over op saldo reizen. Daar gaat http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/klassewissel.html ook over.
Reputatie 3
Badge

Deze opmerking van Marjan gaat blijkbaar over op saldo reizen. Daar gaat http://www.ns.nl/reizigers/ovchipkaart/reizen/klassewissel.html ook over.

O ja, dan werkt het voor voordeelabonnementen als volgt:
Stel je hebt Dal Voordeel en wilt een specifieke reis eerste klas maken.
Je loopt naar de kaartautomaat en kiest "Vandaag eerste klas".
Je checkt in, checkt ergens anders weer uit, en dan wordt een eerste klas reis afgeboekt.
Vervolgens zet je het weer terug naar de tweede klas.
Je volgende reis wordt weer gewoon tweede klas afgeboekt.

Dat is netjes.

Maar waarom worden de 'nog trouwere klanten' met de 'Vrij-abonnementen' dan afgescheept met een toeslag voor een hele dag? Of werkt daar die optie "Vandaag eerste klas" ook? In dat geval lijkt het me verwarrend dat er kennelijk een keuze is tussen "Vandaag eerste klas" en "Toeslag 2-1 Dag".
Reputatie 6
Badge +2
Maar waarom worden de 'nog trouwere klanten' met de 'Vrij-abonnementen' dan afgescheept met een toeslag voor een hele dag? Of werkt daar die optie "Vandaag eerste klas" ook? In dat geval lijkt het me verwarrend dat er kennelijk een keuze is tussen "Vandaag eerste klas" en "Toeslag 2-1 Dag".
Ik vrees dat je met een 'Vrij-abonnement' die keuze niet hebt. Inderdaad vreemd dat je dan zo wordt afgescheept.
Reputatie 3
Badge

Ik vrees dat je met een 'Vrij-abonnement' die keuze niet hebt. Inderdaad vreemd dat je dan zo wordt afgescheept.

Inderdaad. Helemaal omdat het in mijn ervaring helemaal niet gegarandeerd is dat je op een superdruk traject, zoals Amsterdam-Haarlem-Den Haag of Utrecht-Den Haag in de ochtendspits, in de eerste klas wél een zitplaats vindt (veel hogere ambtenaren van de ministeries hebben een eerste klas OV-kaart van de baas, volgens mij...).
Als ik dan incidenteel een keer 5,60 heb betaald en evengoed nog moet staan te midden van tweedeklas-reizigers die anders ook geen kant meer op kunnen, wil ik nog wel denken "nou ja, gegokt en verloren" (hoewel mijn humeur er natuurlijk niet beter op wordt).

Maar als ik zojuist 25 euro heb achtergelaten op de rekening van NS wordt het wel een ander verhaal. En ik vrees dat mijn ongenoegen dan niet gecompenseerd wordt door de wetenschap dat ik voor die 25 euro dan in ieder geval op de terugweg wél kan zitten omdat mijn toeslag de hele dag geldig is 😉 . Want 's middags is de spits kennelijk sowieso al meer gespreid en kan ik eigenlijk bijna altijd wel zitten, ook in de 2e klas; daar had ik die toeslag niet voor hoeven kopen.

Als het klopt wat wij denken, snap ik eerlijk gezegd deze hele keus van de NS niet. Het gaat toch om een zeer aanzienlijke groep reizigers (lijkt me): Altijd Vrij, Traject Vrij, Weekend Vrij, Dal Vrij, Grensabonnementen. Een flinke groep mensen die zich nu wel drie keer zullen bedenken voordat ze een incidentele upgrade doen, terwijl het voor NS toch weinig uitmaakt of die mensen nu gaan staan in de tweede klas of mogelijkerwijs gaan zitten in de eerste klas. Tenzij er structureel ook te weinig capaciteit is in de eerste klas, natuurlijk.

Met het Dal Vrij, Weekend Vrij, Traject Vrij, Altijd Vrij en Grensabonnement kan je nu gebruik maken van Toeslag 2-1 Dag, Toeslag 2-1 Daluren en Toeslag 2-1 Weekend. Met het verdwijnen van het papieren overgangskaartje 2-1 kan je deze inderdaad niet meer gebruiken i.c.m. één van de "Vrij"-abonnementen. Voor deze abonnementen geldt dan dat je middels een klassewissel het eersteklas reisrecht voor de gehele dag koopt.

Reageer