beantwoord

Vergeten check uit maximaal 5 vergoed

• 19 september 2017
  • 26 reacties
  • 337 Bekeken

Stel je komt op het station, je checkt in, gaat naar je perrron voor de trein en de trein is uitgevallen of heeft vertraging. Je neemt het besluit om op een andere manier je reis voort te zetten. Je checkt dus weer uit, dat kost je dus 10 euro. Volstrekte waanzin. Gelukkig kun je dat bedrag weer terug vragen via de servicedesk of klantenservice. a). wat doet de ns om dit verschijnsel bekend te maken aan iedere reiziger met een OV kaart? b. wat is de reden dat het maximaal 5 maal vergoed wordt?
icon

Beste antwoord door ravitsec 19 september 2017, 10:02

Stel je komt op het station, je checkt in, gaat naar je perrron voor de trein en de trein is uitgevallen of heeft vertraging. Je neemt het besluit om op een andere manier je reis voort te zetten. Je checkt dus weer uit, dat kost je dus 10 euro.
Dit is niet correct. Als je binnen een uur weer uitcheckt op hetzelfde station als dat je ingecheckt hebt, dan wordt je incheck geannuleerd en die 10 euro gewoon weer teruggestort op je kaart.
Bekijk origineel

26 reacties

Reputatie 4
Stel je komt op het station, je checkt in, gaat naar je perrron voor de trein en de trein is uitgevallen of heeft vertraging. Je neemt het besluit om op een andere manier je reis voort te zetten. Je checkt dus weer uit, dat kost je dus 10 euro.
Dit is niet correct. Als je binnen een uur weer uitcheckt op hetzelfde station als dat je ingecheckt hebt, dan wordt je incheck geannuleerd en die 10 euro gewoon weer teruggestort op je kaart.
Reputatie 7
Badge +4
U checkt in, er wordt een tientje afgeschreven. U checkt binnen een uur uit en het tientje wordt weer bijgeschreven. Kosten zijn dan nul euro.

Het is niet erg dat u iets niet weet, maar het gaat wel ver om er meteen een waardeoordeel aan te hangen. Natuurlijk is dit niet bekend bij iedere reiziger met een OV-kaart, domweg omdat het niet zo is. Het bedrag hoeft helemaal niet te worden teruggevraagd en u wordt op geen enkele wijze benadeeld. Het bedrag van vijf euro is zelfs volstrekt uit de lucht gegrepen. Niet in- en uitchecken is sowieso niet te rechtvaardigen, maar met deze gedachtengang al helemaal niet.

Ben-Jamin, de zoon van het geluk, kan even beter goed lezen voordat hij boos wordt. Dan maak je de betekenis van je naam waar. 😉
Badge +3
Welkom op het forum Benjamin,

Een paar onjuistheden. Als je incheckt en binnen 60 minuten weer uitcheckt wordt je incheck geannuleerd en kost het je niets. Een paaltje of poortje zal dat ook aangeven. Doe dit wel bij dezelfde vervoerder als waar je ingecheck hebt, dus niet bijv. in bij Arriva en uit bij NS, want dat kost je 2×10 euro inderdaad.

Vergeten uit te checken kan je in principe onbeperkt zelf corrigeren via www.uitcheckgemist.nl (of de klantenservice) maar na 12 keer vergeten uit te checken blokkeert je kaart. Deze blokkering kan je bij een balie laten verwijderen.

Een vergeten INcheck kan je 3 keer per jaar door de klantenservice laten corrigeren. Dit is omdat je in feite in overtreding was omdat je zonder geldig reisproduct gereisd hebt. Bij controle krijg je € 50,- boete bovenop de volle ritprijs.

Altijd braaf in- en uitchecken dus, dan is er niets aan de hand.
Reputatie 7
Badge
Het bedrag van vijf euro is zelfs volstrekt uit de lucht gegrepen. Niet in- en uitchecken is sowieso niet te rechtvaardigen, maar met deze gedachtengang al helemaal niet.Ben-Jamin, de zoon van het geluk, kan even beter goed lezen voordat hij boos wordt.
TS heeft het niet over 5 euro 😉 en ook niet over niet willen in-/uitchecken

Als je weet hoe het werkt, begrijp je het afschrijven van 10 euro, maar ook voor mij -
na jaren OV-chip gebruik - is het afboeken van geld, en later verrekenen met de reiskosten nog een lastig punt. Zeker als je op een reis vaak van vervoerder wisselt. Bij controle achteraf moet je dan telkens twee regels aan elkaar koppelen om het financiele gevolg van een stukje OV-reis te snappen.

Een wetenschapper (Erik Jagroep, UU) promoveert vandaag op de energiekosten van het internetgebruik... voor elke google-search kan je 17 seconden een lamp laten branden.
Hij stelt dat reizen met OV-chip (inclusief alle paaltjes en servers) duurder en milieu-onvriendelijker is dan reizen met papieren kaartjes 😃 Wat jammer van die strippenkaarten.
Reputatie 7
Badge +4
Het was natuurlijk vijf keer en ik kon het na een uur niet meer herstellen, rare regel hier ;-)
Ik vind het wel buiten iedere orde dat mensen die niet incecken en dus geen geldig kaartje hebben, anderen ter verantwoording roepen en dat lijkt me de omgekeerde wereld.
Wel grappig, ik had deze berekening nooit gezien. Het is wel een grappige constatering maar ik denk niet dat het iets aan het internetgebruik zal veranderen. Of het duurder is, is maar zeer de vraag. Ik zou de kostprijs en de belasting voor het milieu wel eens voorgerekend willen zien.
Dat de infrastructuur er voor duur is, staat buiten kijf. Wat mij betreft is de belasting voor het milieu ook niet bij voorbaat doorslaggevend. Dat we functioneren met een hoog energiegebruik en dito milieubelasting is een gegeven en het kritisch nadenken over hoe we dat kunnen blijven doen met een geringere milieubelasting lijkt me de uitdaging.
Een leven op Engelsmanplaat is niet erg milieubelastend maar voor niemand aantrekkelijk.
Energie is gratis. Kijk maar naar de zon. Niet te lang natuurlijk ;)

Typisch een menselijk trekje om alles naar geld om te rekenen. Een Google-search mag dan wat kosten, maar wat levert het eigenlijk op? Als je er een lamp meer dan 17 seconden mee kunt laten branden, is het toch de moeite waard.
Reputatie 7
Badge
Ik vind het wel buiten iedere orde dat mensen die niet incecken en dus geen geldig kaartje hebben, anderen ter verantwoording roepen en dat lijkt me de omgekeerde wereld.

Ik deel je mening. TS begint met "Stel..." en dat doet me fronzen. Zoals RobertB al aangeeft, heb je een uur de tijd om weer uit te checken, en binnen een uur is mij wel duidelijk of er een trein naar mijn bestemming rijdt.

De 10 euro wordt nl. ook berekend als je een reis heen en terug hebt gemaakt, zonder uit-/inchecken op je eerste bestemmingsstation. Dáárom is die grens van een uur getrokken.
Reputatie 7
Badge +4
Probleem is altijd verschillende grootheden te vergelijken en het uitdrukken in geld is maar één criterium. Het kost wel meer dan ik dacht. Ik heb het aan mijn energierekening nooit zo gemerkt maar het zal wel zo zijn.

Er zijn leugens, grove leugens en statistieken. Schijnexactheid moet je altijd bestrijden omdat veel mensen dat niet herkennen. 😉 Ok, ok, stokpaardje, lol.
Welkom op het NS Serviceforum, Benjamin.

Ik hoop dat je na het lezen van de antwoorden een iets minder boos bent! :$

Samenvattend: Wanneer je binnen een uur in en uitcheckt ontvang je het instaptarief weer terug op je OV-chipkaart. Wanneer je langer dan een uur wacht met uitchecken wordt het volledige instaptarief ingehouden bij het inchecken, en de reis afgesloten bij het uitchecken (1x instaptarief ingehouden). Wanneer je een goede reden hebt waarom je op hetzelfde station bent uitgecheckt, kun je altijd contact opnemen met onze klantenservice om te kijken of je het volledige instaptarief kunt terugkrijgen. Je kunt contact opnemen met onze klantenservice via 030-7515155 of via Facebook / Twitter.
Badge +3
Ja, wat gebeurt er eigenlijk als je incheckt en langer dan 60 minuten op een station verblijft?

Ik vraag dit omdat je dan je incheck niet meer kunt annuleren (kosten € 10,-) én bovendien uitcheckt zonder bijbehorende incheck (zou ook € 10,- kosten).

Betekent dat je dan € 20,- armer bent of wordt de incheck dan toch afgesloten met een (te late) uitcheck?
Reputatie 7
Dat klopt Robert, op dat moment wordt er eenmalig het instaptarief ingehouden. Ook dit is in overleg met de klantenservice weer te herstellen.
Dat is wel een rare regel, op deze manier krijg je in feite 2x een boete.

Weet je het wel zeker, want hier is altijd gecommuniceerd dat als je incheckt om iemand uit te zwaaien bv je binnen het uur uit moet checken, omdat het anders 10/20 euro kost, maar in feite kost dat dan 20/40 euro ?

Dan is de reactie van Gabrielle ook niet correct (en alle andere reacties hierover)
Reputatie 7
Dit is een tekortkoming van het systeem, de inrichting zorgt ervoor dat een Uitcheck meteen wordt gezien als het einde van een reis zonder beginstation: instaptarief als minimum ingehouden. Het is niet zozeer een regel, maar een grens die opgesteld is om een maximum aan 'herstelcheck'-tijd in te voeren. Wat betreft de boete: het is meer een systeemfout die hersteld kan worden door onze medewerkers. Boete is dan wel een vrij heftige benaming ben ik van mening.
Badge +3
De achterliggende gedachte is wel duidelijk. Als je meer dan 60 minuten 'zoek' bent geweest wordt er aangenomen dat je een treinreis gemaakt hebt, en óók nog retour.

Omdat het onbekend is waar je dan (niet) naartoe geweest bent heb je 2 incomplete 'reizen' à € 10,- per stuk (of zelfs 2 × € 20,- zonder abonnement of met een anonieme kaart)!

Neemt niet weg dat ik met gemak binnen een uur bijv. van Eindhoven naar Strijp-S (zonder poortjes) zou kunnen reizen, daar bijv. een bloemetje kopen vlakbij het station en terug naar Eindhoven. Dan kost dat mij niets en bespaar ik € 3,- of zo, maar dan loop ik wel het risico op € 50,- boete als ik op de terugweg controle krijg.

Maar Bossche bollen (moorkoppen) halen in Den Bosch gaat niet lukken binnen een uur, vandaar die regel. Waarom zou je langer dan 60 minuten op een station moeten zijn als je toch niet met de trein gaat?

Terzijde, voor Eindhoven heb ik trouwens een passagepas waarmee je gratis het station in en uit kunt, maar natuurlijk niet mee kunt reizen.

Ik las wel ergens dat het op bepaalde stations mogelijk zou zijn/worden om een (gratis) uitzwaai/passage kaartje te kunnen krijgen, of dat als eenmalig product op een ov-chipkaart met onvoldoende saldo te zetten? Met een maximum geldigheid van 60 minuten natuurlijk.
Dan nog klopt de communicatie toch niet van NS als ze zeggen dat als je langer dan 1 uur verblijft op een station het 10/20 euro kost om uit te checken.

Dat is simpelweg niet waar (sorry onvolledig) dan en dan kloppen al die reacties niet Het volledige instaptarief wordt 2x ingehouden, niet 1x

. Wanneer je langer dan een uur wacht met uitchecken wordt het volledige instaptarief ingehouden. .
Reputatie 7
Dan pas ik dat aan, ik begrijp dat die zin verwarrend was.
Ik begrijp niet dat NS dit altijd zo heeft gecommuniceerd.

Ik kan nergens terugvinden dat er 2x een tarief wordt ingehouden

Waarom zou je langer dan 60 minuten op een station moeten zijn als je toch niet met de trein gaat?
. :D

Iemand uitzwaaien bv, wat eten bv.....
Weet je dit echt zeker Thomas NS ? Of is dit recent aangepast ?

Als ik terugzoek wordt er maar 1x instaptarief ingehouden.

Zie bv https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/in-en-uit-checken-bij-poortjes-station-zonder-reizen-25746 https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/op-de-koffie-met-de-ov-chipkaart-31315

Trouwens TS spreekt ook alleen maar over 10 euro.
Badge +3
Goede vondst MvG, maar weinig info verder in dat topic. Vandaar ook mijn vraag/reactie #10

Vind het ook vreemd dat iemand meer dan 60 minuten op Overvecht gaat rondhangen zonder te reizen. :?

Voor halve horeca- en winkelcentra zoals Amsterdam en Utrecht zou ik nog begrip kunnen opbrengen. Ik zou het eigenlijk een keer moeten proberen, als ik de garantie krijg dat ik mijn geld terug kan vragen, en oh ja een paar Kiosk bonnen voor koffie e.d. 😛
Ik ga ook geen uur rondhangen op een station, maar het zou best kunnen, bv als een trein eerst 15 min vertraging heeft, daarna 20, daarna onbekend bv.

In het tweede topic staat in het uitgebreide antwoord van Tochjo ( zeer gerespecteerd ) het volgende :

"Bij het inchecken wordt het instaptarief ingehouden. Dit is 20 euro als er geen NS-abonnement of kortingsproduct op de OV-chipkaart staat en 10 euro als er wel een abonnement of kortingsproduct op de OV-chipkaart staat. Als op het tijdstip van inchecken gratis gereisd mag worden, dan wordt geen instaptarief ingehouden.

Als op hetzelfde station wordt uitgecheckt als waar is ingecheckt en er meer dan een uur is verstreken, houdt NS dat instaptarief in. De aanname is namelijk dat er in die tijd wel een reis gemaakt zal zijn en het instaptarief kan niet verrekend worden met een ritprijs, omdat onbekend is welke reis gemaakt is"

Ik kan nog wel meer topics opduikelen, maar in alle topics hierover staat dat het maar 1x wordt ingehouden, niet 2x
Badge +3
Ah, die tweede link zag ik zo gauw niet. Bril niet op, die ligt nog in de auto (beter dan ergens in een trein) dus mijn excuses voor #20. 😉
Maakt niet uit hoor , het was later toegevoegd ook nog :D

Maar er zijn meer topics over natuurlijk, ook hier https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/10-euro-afgeschreven-na-in-en-uitchecken-op-utrecht-centraal-24083
Reputatie 7
Ik ben er vandaag lekker bij, ik ga mijn bericht even opnieuw neerzetten. Mijn oprechte excuses.

Bij het betreden van een station en het inchecken bij het incheckpaaltje wordt er standaard het instaptarief ingehouden (€10,- bij OV-chipkaarten met abonnement, €20,- bij OV-chipkaarten zonder abonnement). Als er vervolgens binnen 60 minuten uitgecheckt wordt, wordt dit volledige bedrag teruggezet op de OV-chipkaart. Als er ná die 60 minuten wordt uitgecheckt, dan wordt de reis afgesloten als zijnde 'Station A naar Station A - €10,-'. Dit bedrag kan worden gerestitueerd in overleg met onze klantenservice.
Kan gebeuren hoor Thomas NS, dan is het nu duidelijk 😃

Reageer