beantwoord

Vergeten in te checken - NS krijgt geld van mij (niet andersom)

• 6 September 2021
  • 9 reacties
  • 186 Bekeken

Ik heb een vraag die blijkbaar niemand anders stelt. Op ns.nl en ook niet op andere sites (zoals uitcheckgemist) kan ik het antwoord niet vinden. Ik heb vergeten in te checken, onderweg geen conducteur gezien (dat komt de laatste tijd, helaas, dikwijls voor) en pas op mijn eindstation kwam ik erachter dat ik niet ingecheckt was. Toen ik wilde uitchecken, kreeg ik de melding: “ingecheckt”. Logisch.

In mijn geval heb ik die incheck geannuleerd, omdat ik daarna de NS-bus (vervangend vervoer) inging en iemand zei dat je op het station eerst moest uitchecken en bij de chauffeur van de NS-bus weer opnieuw inchecken. Volgt u het nog…?

Enfin, NS krijgt echt geld van mij, maar als ze het niet willen hebben omdat ik dat heel lastig kan regelen, lijkt dat misschien wel oké of zo, maar zwartrijden is nooit mijn doel van het leven geweest…:wink: Wat moet ik doen?

icon

Beste antwoord door Erryt NS 6 September 2021, 18:16

Bekijk origineel

9 reacties

Dergelijke verzoeken krijgen wij inderdaad niet veel, maar ik heb ze wel eens gehad. Indien je echt voor de reis wilt betalen, wat wij uiteraard ontzettend waarderen, dan kan je altijd nog een e-ticket voor dit traject aanschaffen en er vervolgens geen gebruik van maken. :)

Badge +3

Voor treinvervangende bussen (in geval van geplande werkzaamheden) dien je inderdaad eigenlijk ingecheckt te zijn, maar dat kan niet bij de chauffeur.

Daarvoor gebruik je dan een paaltje/poortje op het station of een mobiel paaltje bij de bussen.

In dit geval (onbedoeld ‘zwart’ gereisd) zou ik er verder geen moeite voor doen om alsnog te betalen.

Reputatie 6
Badge +1

Die suggestie van erryt wordt zeer vaak gegeven op engelse fora met dito problemen: automaat stuk, of wilde jouw kaart niet slikken, conductor had geen zin zijn schrijfblok te pakken (dat is daar soms nog) en het schijnt een stukje typisch engelse opvoeding te zijn dat (dit speelt overigens vooral bij bussen, die vroeger vaak nog conducteurs hadden en geen tijd om 100+ paxen tot de volgende halte te bedienen) dit geen verlies ´for the company´ hoeft te betekenen door aldus je schuld te voldoen. Bij die dubbeldecksbussen was een soort richeltje waarop je je pennies kon neerleggen. En die stal de coinductor ook niet-hij telde en voor dat bedrag werden dan kaartjes gedraaid.

Interessant zeg. Ik heb in vele jaren misschien een handjevol van deze vragen gehad. De eerste keer was nog in mijn begin periode waarbij ik destijds te horen kreeg dat ik de reiziger mocht bedanken het te melden, maar hij/zij stond erop dat de reis alsnog werd betaald. Gezamenlijk kwamen tot deze oplossing. Misschien is Dick24 wel een Engelsman. :)

Je kan de notificaties aanzetten zodat je melding krijgt dat je in- en uitchecken is gelukt. Je kan ook de optie ‘extra’ instellen zodat je ritten automatisch gecorrigeerd kunnen worden bij vergeten uitchecken. 

Duidelijker definitie van dit topic is dus: “Onbedoeld zwart rijden". En nee, ik heb slechts één paspoort, dat van het Koninkrijk der Nederlanden. Conclusie is dus: er bestaat alleen een procedure voor leeches; niet voor feeding NS: de klant mag geld terug claimen als-ie vindt dat hij benadeeld is, maar het benadelen van de leverancier hoeft hij niet te compenseren. Klinkt klantvriendelijk, maar ik zie toch een principieel bezwaar…

Overigens kom ik achteraf tot de ontdekking dat ik recht zou hebben op “Geld terug wegens vertraging” - als ik was ingecheckt op mijn beginstation. Ik hield de reistijd niet bij, maar ik realiseer me nu pas dat-ie nogal is opgelopen: tussen 14:55 (af Utrecht CS) kostte het mij uiteindelijk vijf kwartier om in Alphen a/d Rijn te komen: omrijden met IC naar Gouda, NS/RNET-boemel naar Boskoop, vervangend vervoer naar Alphen. Door een seinstoring lag het treinverkeer plat tussen Bodegraven en Alphen, maar - wat ik pas in Gouda ontdekte - dus ook tussen Boskoop en Alphen.:disappointed:

Reputatie 7
Badge +3

Hoe meer stations er met poortjes worden afgesloten des te kleiner de kans dat je vergeet uit te checken. 

Het is mijn partner ook een keer overkomen toen ze naar Den Haag Centraal gereisd was. Er stonden toen nog geen poortjes.Helemaal vergeten om uit checken omdat ze snel naar de tram moest. Ze had geen tijd om binnen de 6 uur nog een keer terug te gaan om de uitcheck alsnog door te voeren. De enige conclusie was om het maar te laten zitten omdat NS geen procedure had om deze gemiste uitcheck te laten herstellen en het ten onrechte niet betaalde bedrag alsnog te betalen. De werkgever was wel blij met de lage kosten van de declaratie.

We hebben indertijd nog nagevraagd bij de servicebalie op station Hilversum en kregen daar te horen dat we bedankt werden voor het melden maar dat NS geen procedure had voor deze situatie. Zeker met het lage inchecktarief van €10 (abonnementhouder) kan zo'n vergissing voordelig zijn. Blijkbaar maakt bijna niemand misbruik van deze maas in het systeem. 

Hoi Mark, dank voor je uitleg. Om te beginnen: ook “Een klacht is een gratis advies” is een klassieker. Lijkt me Les 1 voor iedere callcenter-opleiding. 

Omdat ik ook vertraging heb opgelopen, laat ik het nu inderdaad maar zitten. Gisteren heb ik er ook al een hoop belminuten tegenaan gegooid; over het callcenter van NS gesproken… 

Tsja, in feite is dit toch niet echt een maas in het systeem. Het is concreet hoe het eerder is genoemd in dit draadje: “onbedoeld zwartrijden” (in gevallen dat je vertrekt van een poortjesloos station), dus je loopt kans om tegen te lamp te lopen. Zwartrijden (hetzij dom of kwaadaardig) is van alle tijden. Ik zou NS echt willen vragen om conducteurs geregeld hun ronde door de trein te lopen. Ook om andere redenen. We hebben immers ook nog de mondkapjesplicht? Velen zien die niet meer zitten, terecht of onterecht, daar blijf ik even buiten, en mensen doen die lap dus af, maar de regel bestaat nog wel. De conducteur laat zich te vaak niet zien. Dat is geen goede ontwikkeling.

Reputatie 7
Badge +3

Meer controleren in de treinen is een heel andere kwestie. Het specifieke geval van @Dick24 was een stuk duurder geworden wanneer hij gesnapt was op (onbedoeld) zwartrijden.

Reageer