beantwoord

Vergeten uit te checken

Hi,
Ik reisde afgelopen vrijdag van Amsterdam CS naar Sloterdijk en ben daar overgestapt op de metro. Op Sloterdijk staan de uitcheck paaltjes niet zo in het zicht dus ben ik vergeten uit te checken. Wel ingecheckt bij de metro poortjes.
Pas maandag wilde ik weer inchecken toen bleek mijn saldo erg laag. Hoeveel is er nu afgeschreven en hoe krijg ik het terug?
Grt C.
icon

Beste antwoord door Mike 23 april 2014, 17:31

Als je geen kortingsabonnement hebt, is de standaard borg €20,-. Zodra je uitcheckt, krijg je deze borg terug minus de prijs van de reis. In jouw geval is er dus €20,- afgeschreven van je OV-chipkaart.

Je kunt 24 uur na je de rit hebt gemaakt, het geld terug vragen dat je te veel hebt betaald. Dit kan via een Mijn NS account of je kunt contact opnemen met de klantenservice. Je kunt dit het beste doen door ze te bellen, 0900-2021163 (€ 0,10 p.m. ma t/m vr 8.00-22.00 uur en op zaterdag van 9.00-17.00 uur). Je kunt ze ook een e-mail of een brief sturen, maar in dit geval zal ik je dit niet aanraden.
Bekijk origineel

12 reacties

Als je geen kortingsabonnement hebt, is de standaard borg €20,-. Zodra je uitcheckt, krijg je deze borg terug minus de prijs van de reis. In jouw geval is er dus €20,- afgeschreven van je OV-chipkaart.

Je kunt 24 uur na je de rit hebt gemaakt, het geld terug vragen dat je te veel hebt betaald. Dit kan via een Mijn NS account of je kunt contact opnemen met de klantenservice. Je kunt dit het beste doen door ze te bellen, 0900-2021163 (€ 0,10 p.m. ma t/m vr 8.00-22.00 uur en op zaterdag van 9.00-17.00 uur). Je kunt ze ook een e-mail of een brief sturen, maar in dit geval zal ik je dit niet aanraden.
Hoi Mike, dank je wel voor je snelle reactie. Ik dacht al dat het 20 euro was. Ik vind het ronduit schandalig dat je binnen 24 uur geld terug moet vragen, wat jij??
Het concept van vergeten is dat je er pas later achter komt toch? 4 euro (zoals bij het GVB) vind ik nog te doen, maar 20 euro is idioot.

Wat adviseer jij, morgen klantenservice bellen of maar meteen een klacht sturen?

Alvast dank voor je reactie, groet Chantal
Hoi Mike, dank je wel voor je snelle reactie. Ik dacht al dat het 20 euro was. Ik vind het ronduit schandalig dat je binnen 24 uur geld terug moet vragen, wat jij??
Het concept van vergeten is dat je er pas later achter komt toch? 4 euro (zoals bij het GVB) vind ik nog te doen, maar 20 euro is idioot.

Wat adviseer jij, morgen klantenservice bellen of maar meteen een klacht sturen?

Alvast dank voor je reactie, groet Chantal

Ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, Chantal. Je moet 24 uur wachten voordat je een aanvraag kunt doen om het resterende bedrag terug te krijgen. Dit heeft te maken met de verwerkingstijd voor transacties, voor deze in een overzicht zichtbaar zijn, en dus ook voor NS terug te vinden zijn.

Je kunt dus gerust morgen naar de klantenservice bellen, en je geen zorgen maken over die 24 uur.

De € 4,- is inderdaad het standaard tarief voor bussen, omdat de ritprijs daar vaak niet boven dat bedrag uit komt, en bij de trein een rit al vaak meer dan €10,- kost.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is!
Oh mijn excuses! Verkeerd gelezen en me voor niets boos zitten maken. En ik zit nog wel in de trein 🙂

Nogmaals dank voor de snelle reactie en je hulp!
Oh mijn excuses! Verkeerd gelezen en me voor niets boos zitten maken. En ik zit nog wel in de trein 🙂

Nogmaals dank voor de snelle reactie en je hulp!

Geen dank en succes met het terugvragen van het geld. Als er nog iets is, dan horen we dat hier graag! 🙂
Hallo Chanti8,

Mike heeft het juiste antwoord gegeven op jouw vraag. Na 24 uur kan je een claim indienen voor de vergeten check uit. De claim kan je indienen via je Mijn NS account of bij de klantenservice.

Groet,
Marjan

Ik heb zojuist via mijn.ns teruggave gevraagd van een bedrag vanwege ‘vergeten uit te checken’, niet dat ik het echt vergeten was, maar blijkbaar werkte het apparaat niet goed.

Hoe dan ook, ik reis met korting en reisde buiten de spits. Nu kreeg ik na alles te hebben ingevuld de melding dat ik een bepaald bedrag terugkrijg, maar dat bedrag gaat uit van het volle reistarief. Ik zou 40% korting moeten krijgen.

Kan dit automatisch gecorrigeerd worden alstublieft?

Vriendelijke groet, 

Reputatie 7
Badge

Dus @mdvh je krijgt meer terug dan je recht op hebt ?

Reputatie 6
Badge +2

Volgens mij krijgt hij nu 'instaptarief - ritprijs vol tarief' terug en zou het 'instaptarief - 60% van de ritprijs vol tarief' moeten zijn. Dan zou hij dus te weinig terugkrijgen.

@AbbeyRoad @masd inderdaad ik krijg nu te weinig terug. 

Reputatie 6
Badge +2

Geen idee of iemand hier een andere oplossing voor heeft, maar ik zou zelf in dit geval gewoon contact opnemen met de klantenservice. Kan telefonisch, of via chat, Twitter of Facebook. Zij kunnen het vast wel corrigeren.

Je kunt inderdaad het beste een bericht sturen naar mijn collega's van Facebook (privébericht), Twitter (DM) of via de chat op onze website. Dan pakken we jouw gegevens erbij, en kijken we mee met wat er misgaat. 

Reageer