beantwoord

Vergeten uit te checken - reis duurder dan 10 of 20euro

Bij vergeten uit te checken wordt door NS altijd gesproken over dat je geld terug kan vragen. Maar het kan ook voorkomen dat de reis duurder is dan 10 euro (met abonnement) of 20 euro (zonder abonnement). Vooral als je eerste klas reist kan dit voorkomen. Hoe handelt NS in zulke gevallen? Als er geen melding wordt gemaakt door de kaarthouder dan weet NS niet waar de treinreis is geƫindigd.
icon

Beste antwoord door Klaas-Jan NS 4 juli 2016, 19:30

Door op steeds meer stations de poortjes te sluiten gaan we dit tegen. Het mes snijdt in dat geval meerdere kanten op (als dat kan :D). De goedwillende reiziger die wellicht vergeet uit te checken, wat de ritprijs ook is, betaalt gewoon wat hij/zij dient te betalen, de dromerige reiziger die qua ritprijs onder het instaptarief blijft betaalt niet en reizigers die bewust niet uitchecken moeten uitchecken. Maar er zijn ook nog heel veel station zonder gesloten poortjes. We kunnen daar weinig tegen doen, anders dan het blokkeren van de ov-chipkaart. Dit komt soms voor, zoals Tochjo aangeeft.
Bekijk origineel

11 reacties

De reiziger kan natuurlijk ook expres vergeten uit te checken als de reis duurder is dan 20 of 10 euro. Wat kan NS hier tegen doen?
Badge +3
Inderdaad kan men beperkt financieel voordeel behalen door na sommige reizen niet uit te checken. Dit wordt onder meer tegengegaan door stations af te sluiten met poortjes, waardoor wel uitgecheckt moet worden. Daarnaast wordt na een aantal keer niet uitchecken de OV-chipkaart geblokkeerd.
Door op steeds meer stations de poortjes te sluiten gaan we dit tegen. Het mes snijdt in dat geval meerdere kanten op (als dat kan :D). De goedwillende reiziger die wellicht vergeet uit te checken, wat de ritprijs ook is, betaalt gewoon wat hij/zij dient te betalen, de dromerige reiziger die qua ritprijs onder het instaptarief blijft betaalt niet en reizigers die bewust niet uitchecken moeten uitchecken. Maar er zijn ook nog heel veel station zonder gesloten poortjes. We kunnen daar weinig tegen doen, anders dan het blokkeren van de ov-chipkaart. Dit komt soms voor, zoals Tochjo aangeeft.
En als de kaart geblokkeerd wordt, dan vraag je toch gewoon een nieuwe kaart aan? Dat kost 7,50?
Badge +3
Als de bakker even niet kijkt, neem je dan ook gewoon een brood mee zonder te betalen? Het uitgangspunt lijkt me dat je betaalt voor de dienst die je afneemt.
Lijkt mij ook Tochjo. Als iemand echt kwaad wil doen in deze wereld dan doet hij/zij dat wel jvleijden1980. Je loopt vanzelf tegen de lamp en dan is spijt wellicht te laat.
Als ik kwaad zou willen doen zou ik deze vraag niet hebben gesteld. Met foto. Dan had ik een anonieme account aangemaakt of zo.
Het was niet persoonlijk bedoeld :8
Reputatie 1
had ik laatst ook. ik moest in de spits weer terug van Schiphol naar Groningen. Vol tarief 1e klasse ingecheckt.
Ik heb bewust niet uitgecheckt, want anders was ik veel meer kwijt.
Slechts 10 euro betaald voor de hele reis :P

krijg ik een paar dagen later een mail dat ik vergeten was om uit te checken. Mooi niet op gereageerd 😛
Reputatie 6
Badge
Het is hetzelfde als een claim bij je reisverzekering indienen, die eigenlijk niet ingediend hoort te worden. Uiteindelijk betalen dan alle verzekerden cq reizigers de schade cq gemiste inkomsten.

Als je een dienst niet kan of wil betalen, zou je deze niet moeten afnemen. Maar goed, het ovchipkaart syteem maakt het wel mogelijk i.t.t. het vroegere treinkaartje.
Reputatie 1
Als NS reiziger moet je gewoon soms een beetje slim en creatief zijn om zo voordelig mogelijk te reizen.
Zo lang het nog kan...

Reageer