beantwoord

Vergeten uit te checken traject vrij

• 2 augustus 2014
  • 11 reacties
  • 1266 Bekeken

Ik ben gisteren vergeten uit te checken met mijn traject vrij abonnement. Zijn hier kosten aan verbonden?
icon

Beste antwoord door Tochjo 2 augustus 2014, 13:35

Op deze pagina staat geschreven:

Als u vergeten bent uit te checken, kunt u op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Dit kan niet meer als u na het inchecken bij NS inmiddels al bij een andere vervoerder ingecheckt heeft. Bent u te laat of niet in staat om nog uit te checken op het station, dan kunt u maximaal 3 keer per jaar geld terug vragen via ‘Mijn Reishistorie’ in Mijn NS. Dit kan alleen voor reizen die u gemaakt heeft met NS. Als u vergeten bent uit te checken bij een andere treinvervoerder dient u contact op te nemen met de betreffende vervoerder.

Goed om te weten: als u niet heeft uitgecheckt, wordt een boete in de vorm van een correctietarief van € 10 in rekening gebracht. Om u nog even wat tijd te geven om te wennen aan het uitchecken, brengen we tijdelijk slechts € 0,01 euro in rekening. Die € 0,01 is noodzakelijk om de vergeten check uit wel op de factuur te kunnen tonen. Op die manier willen wij u erop te wijzen, dat u vergeten bent uit te checken.
Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3
Op deze pagina staat geschreven:

Als u vergeten bent uit te checken, kunt u op dezelfde dag tot 6 uur na het inchecken nog uitchecken bij een paaltje of poortje van NS. Dit kan niet meer als u na het inchecken bij NS inmiddels al bij een andere vervoerder ingecheckt heeft. Bent u te laat of niet in staat om nog uit te checken op het station, dan kunt u maximaal 3 keer per jaar geld terug vragen via ‘Mijn Reishistorie’ in Mijn NS. Dit kan alleen voor reizen die u gemaakt heeft met NS. Als u vergeten bent uit te checken bij een andere treinvervoerder dient u contact op te nemen met de betreffende vervoerder.

Goed om te weten: als u niet heeft uitgecheckt, wordt een boete in de vorm van een correctietarief van € 10 in rekening gebracht. Om u nog even wat tijd te geven om te wennen aan het uitchecken, brengen we tijdelijk slechts € 0,01 euro in rekening. Die € 0,01 is noodzakelijk om de vergeten check uit wel op de factuur te kunnen tonen. Op die manier willen wij u erop te wijzen, dat u vergeten bent uit te checken.
Beste t42n24t,
Welkom op het forum. Zoals Tochjo al zegt wordt er dan €0,01 afgeschreven. In de toekomst wordt dit €10, net als bij andere kaarten. In dit geval kun je het beste even contact opnemen met de klantenservice om dit te corrigeren.
Reputatie 1
Ik heb hier ook een vraag over: hoe lang duurt het voordat gegevens via Mijn NS in de Reishistorie zichtbaar zijn? Ik twijfel namelijk of ik heb uitgecheckt met mijn Traject Vrij Jaar kaart. Of hoe dat in te zien evt. op het station binnen die 6 uur?
En is er een mogelijkheid dit aan te geven ergens? Ik bedoel, ik twijfel of ik heb uitgecheckt oftewel ik ben me er van bewust. Wordt je dan toch alsnog gestraft als een crimineel met die boete?
Ja dan krijg je nog steeds een boete.
Bij een kaartautomaat kunt u de laatste transacties op uw kaart controleren, daar kunt u dus nagaan of u wel of niet bent ingecheckt. Ik vermoed dat een NS-medewerker op het station (indien aanwezig) dit ook voor u zal kunnen uitlezen op uw kaart.
Het mag dan in de NS-regeltjes staan, maar ik vind het ronduit bezopen om een boete op te leggen aan iemand die zijn reis heeft betaald (middels zijn abonnement). Ik beschouw dit als diefstal.
Ik weet dat de verzameldrift van gegevens langzamerhand bizarre vormen aanneemt, maar dit is wel één van de ergste.
Ja iedereen is een zwartrijder tot het tegendeel bewezen is.
Je kunt uiterlijk 24 uur na je gemaakte reis de reishistorie terugzien in Mijn NS. Als je twijfelt of je wel/niet bent vergeten uit te checken, kun je bij de kaartautomaat onder je laatste transacties direct zien of er een check-uit is geregistreerd. Mocht je in dat geval nog niet zijn uitgecheckt, dan kun je binnen 6 uur na check-in alsnog uitchecken. Als je een keer vergeet uit te checken, kun je via Mijn NS altijd achteraf een claim indienen onder "Mijn reishistorie".
Als je twijfelt of je wel/niet bent vergeten uit te checken, kun je bij de kaartautomaat onder je laatste transacties direct zien of er een check-uit is geregistreerd.

Dat geldt wel alleen voor een check-uit bij NS. De NS-kaartautomaten kunnen niet tonen of je bij een andere vervoerder bent ingecheckt, zelfs niet als de automaat op een station staat waar helemaal geen NS-treinen komen.
In mijn reis historie staat redelijk vaak dat ik niet uitgecheckt ben, maar nu ik dat weet let ik er op, maar de paal zegt dat ik uitgecheckt ben. Hoe kan dit? Het gaat om bijna niks 0,01, maar heel vaak 0,01 is ook een berg geld en blijkbaar levert het ook een boete op?
Hallo peter.staphorst, de reishistorie is vaak na 48 uur volledig bijgewerkt. Zie je na die termijn de € 0,01 in je reishistorie staan of zie je dit binnen 48 uur na je gemaakte reizen terug? Als je graag wil dat ik voor je controleer of alles al dan niet goed gaat met het uitchecken, kan ik dit voor je controleren. Zou je me in dat geval een privébericht met NAW-gegevens en ov-chipkaartnummer kunnen sturen?

Reageer