beantwoord

Vergeten uitchecken bij overstappen verschillende vervoerders (Hengelo Syntus+NS)

• 8 april 2015
  • 8 reacties
  • 3648 Bekeken

Reputatie 1
onderstaande vraag is opgelost omdat ik op het moment van reizen bij het loket op station Hengelo heb geïnformeerd tijdens mijn reis op. Mijn vraag is of de manier van handelen wat er op die dag is gebeurd juist is of dat ik echt van geluk mag spreken.

Tijdens mijn reis op Goede Vrijdag, 3 april heeft het volgende plaatsgevonden tijdens mijn reis van Dieren naar Enschede.

11:16 ingecheckt bij NS op station Dieren.
11:21 reis met de NS intercity naar Zutphen.
11:30 check uit bij NS en Check in bij Syntus (overstap)
11:34 - 12:17 reis met de Syntus trein naar Hengelo.

BELANGRIJKE TEKST BETREFT VRAAG:
Omdat ik slechts 1 minuut overstaptijd had in Hengelo heb ik de volgende fout gemaakt met mijn OV-Chipkaart.

12:17 Check in bij NS
*Dit heb ik gedaan zonder uit te checken bij Syntus.

Ik ben naar het Loket gegaan op station Hengelo, mijn aansluitende trein was immers net vertrokken en de volgende trein zou om 12:30 vertrekken.

Bij het loket werd gekeken naar mijn reis van afgelopen vrijdag.
Advies is uitchecken bij Syntus, omdat ik bij NS was ingecheckt hoef ik niet opnieuw in te checken.

Om 12:21 ben ik uitgecheckt bij Syntus.

Omdat er in Enschede poortjes staan i.p.v. paaltjes controleerde ik voor de zekerheid bij een NS paaltje.

12:24 uitgecheckt bij NS (check in was om 12:17)
12:25 check in bij NS (OV-Chipkaart paal laat zien: OVERSTAP) Deze melding was niet om 12:17 vermeld.

Ik had bij de kaartautomaat gekeken of alles goed is gegaan, er stond er vermeld dat er 10 euro is terug is gestort tussen 12:17 en 12:21 (dus na mijn foute incheck bij NS in Hengelo, maar wel voor het uitchecken bij Syntus)
Omdat ik te weinig tijd had voor de volgende trein van 12:30 kon ik niet navragen bij het loket hoe deze 10 euro is gestort.
Heeft de lokettiste dit gedaan of is dit van zelf (automatisch) gegaan omdat de OV Chipkaart zelf kon nadenken over mijn fout op station Hengelo (dubbele incheck, Syntus in Zutphen en NS in Hengelo).

Voor alle zekerheid had ik bij het instappen in de NS trein aangegeven wat er is gebeurd en kon ik mijn reis afmaken naar Enschede.

Ik reis met een voordeelurenkaart (40% korting)
Prijzen met 40% korting bij een juiste check-in en check-uit.
NS Dieren - Zutphen € 1,90 (normale reis)
Syntus Zutphen - Hengelo € 5,07 (prijs betreft incl. overstap)
NS Hengelo - Enschede € 0,80 (prijs betreft incl. overstap)
Totaal € 7,77

Terugreis: € 9,20
NS Enschede - Dieren € 9,20 (reis uitsluitend bij NS via Deventer) Inchecken in Enschede en uitchecken eindbestemming Dieren.
*Overstappen in Deventer

Verschil € 1,43 duurder (maar wel een fijne reis zonder opletten tijdens in/uitchecken in Hengelo en Zutphen)

VRAAG:
Als ik opnieuw dezelfde fout maak als op vrijdag 3 april wat kan ik dan het beste doen?
-naar het loket gaan? (ik weet nog steeds niet waar die € 10,- vandaan komt) :D
of:
kan ik bij een vergissing 😞 nog steeds uitchecken bij de oude vervoerder? :)

Juiste handeling is namelijk altijd:
bij overstappen EERST UITCHECKEN oude vervoerder, daarna INCHECKEN nieuwe vervoerder.

Borg: bij abonnementen en kortingen € 10,- en zonder korting € 20,-.

*Ik weet dat ik geld terug kan reizen, maar die waren bij mij niet van toepassing. Dit was wel het geval als ik pas in Enschede achter kwam.
icon

Beste antwoord door Bart NS 9 april 2015, 13:19

Hallo Michael,

Ik hoop dat ik je verhaal goed interpreteer: de vraag is wat je het best kan doen als je al hebt ingecheckt bij de nieuwe vervoerder, als je nog niet hebt uitgecheckt bij de vervoerder waar je vandaan komt. Als je bij de nieuwe vervoerder al hebt ingecheckt, kun je nog wel gewoon uitchecken bij de oude vervoerder. Hierdoor zal je instaptarief ook terug op de kaart zijn gekomen. Overigens is het met het oog op langeafstandskorting en opstaptarief wel aan te raden om eerst uit te checken om vervolgens in te checken bij de vervoerder waarmee je verder gaat reizen. Ik wil voor de zekerheid nog wel je hele reis even nagaan, wat betreft de reisgegevens bij ons. Als je dat wilt, kan je me een privébericht sturen met je NAW-gegevens en je kaartnummer. Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens te klikken op 'stuur bericht'. Dit topic verplaats ik naar OV-chipkaart.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo Michael,

Ik hoop dat ik je verhaal goed interpreteer: de vraag is wat je het best kan doen als je al hebt ingecheckt bij de nieuwe vervoerder, als je nog niet hebt uitgecheckt bij de vervoerder waar je vandaan komt. Als je bij de nieuwe vervoerder al hebt ingecheckt, kun je nog wel gewoon uitchecken bij de oude vervoerder. Hierdoor zal je instaptarief ook terug op de kaart zijn gekomen. Overigens is het met het oog op langeafstandskorting en opstaptarief wel aan te raden om eerst uit te checken om vervolgens in te checken bij de vervoerder waarmee je verder gaat reizen. Ik wil voor de zekerheid nog wel je hele reis even nagaan, wat betreft de reisgegevens bij ons. Als je dat wilt, kan je me een privébericht sturen met je NAW-gegevens en je kaartnummer. Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens te klikken op 'stuur bericht'. Dit topic verplaats ik naar OV-chipkaart.
Reputatie 6
Badge +2
Totaal € 7,77

En was de prijs hieraan gelijk? Ik begrijp van Bart NS dat het door de fout iets duurder kan zijn geweest.
Reputatie 1
Totaal € 7,77

En was de prijs hieraan gelijk? Ik begrijp van Bart NS dat het door de fout iets duurder kan zijn geweest.

De prijzen zijn gelijk ondanks mijn vergissing met uitchecken oude vervoerder.

Ik heb dit ook gecontroleerd op station Enschede en toen ik weer thuis was op station Dieren (zowel bij de kaartautomaat als thuis op www.ov-chipkaart.nl

Wat de € 10,- betreft, deze stond wel bij de kaartautomaat vermeld als ''opgeladen € 10,-'' maar niet op internet van de OV Chipkaart.
Reputatie 1
[quote=Bart NS]Hallo Michael,

Ik hoop dat ik je verhaal goed interpreteer: de vraag is wat je het best kan doen als je al hebt ingecheckt bij de nieuwe vervoerder, als je nog niet hebt uitgecheckt bij de vervoerder waar je vandaan komt. Als je bij de nieuwe vervoerder al hebt ingecheckt, kun je nog wel gewoon uitchecken bij de oude vervoerder. Hierdoor zal je instaptarief ook terug op de kaart zijn gekomen. Overigens is het met het oog op langeafstandskorting en opstaptarief wel aan te raden om eerst uit te checken om vervolgens in te checken bij de vervoerder waarmee je verder gaat reizen. Ik wil voor de zekerheid nog wel je hele reis even nagaan, wat betreft de reisgegevens bij ons. Als je dat wilt, kan je me een privébericht sturen met je NAW-gegevens en je kaartnummer. Je stuurt een privébericht door op mijn naam te klikken en vervolgens te klikken op 'stuur bericht'. Dit topic verplaats ik naar OV-chipkaart.[/quote}

Bedankt voor je antwoord. Dan weet ik in het vervolg dat ik bij de volgende vergissing gewoon kan uitchecken bij de oude vervoerder als ik al ben ingecheckt.
Ik twijfelde ook of de lokettiste € 10,- had gestort of dat dit automatisch is gedaan na het verbeteren van mijn vergissing.

Reis is voor de rest goed verlopen.

Na het uitchecken bij Syntus had ik voor de zekerheid ook meteen daarna mijn OV-Chipkaart opnieuw langs de NS gehouden en gaf hij een Check uit aan. (Reis € 0,00. gebeurd ook bij het uitchecken op het zelfde station als een check-in)

Daarna opnieuw ingecheckt bij een andere paal van NS: ''Overstap OK'' (verklaring: overstappen van Syntus op NS.)

Omdat ik benieuwd was of alles goed was verlopen had ik na afloop gekeken op station Enschede na mijn reis en vervolgens ook in Dieren na mijn terugreis.
Reputatie 1
Hallo Michael,

Bij een overstap doe ik altijd EERST UITCHECKEN BIJ OUDE VERVOERDER en daarna INCHECKEN NIEUWE VERVOERDER. Ook fijn dat er sinds enkele jaren langeafstandskorting bestaat (bijv. vervallen basistarief andere vervoerders).

Andere vervoerders: Prijs basistarief + prijs per km, afgerond op 1 eurocent (dus € 0,01)
NS: Prijs bestaat uit tariefeenheden en is afgerond op 10 eurocent (dus € 0,10).

1 lange reis van bijv. 40km is goedkoper dan 2 enkele reizen van 20km (soort cadeau van vroeger, reis je verder krijg je korting van NS)
Hallo Michael,

Klopt dit wel wat je zegt ? Als je incheckt bij een andere vervoerder en je bent nog ingecheckt bij een andere, kan je niet meer uitchecken bij die andere, volgens mij betaal je dan opnieuw het instaptarief bij die andere vervoerder.

Dat is mij verteld, maar dat klopt dan weer niet ?
Reputatie 1
Hallo Michael,

Klopt dit wel wat je zegt ? Als je incheckt bij een andere vervoerder en je bent nog ingecheckt bij een andere, kan je niet meer uitchecken bij die andere, volgens mij betaal je dan opnieuw het instaptarief bij die andere vervoerder.

Dat is mij verteld, maar dat klopt dan weer niet ?

Het klopt inderdaad dat er dan (opnieuw) borg wordt ingehouden. Vandaar dat ik hulp zocht bij het loket.

Blijkbaar is het nieuw dat je het zelf nog kan oplossen als je op het station er nog achter komt.

Dus in mijn voorbeeld: als ik van Zutphen naar Hengelo reis met Syntus wordt er in Zutphen borg ingehouden.
Bij het uitchecken in Hengelo krijg je het verschil terug (tenzij de reis duurder uitvalt).

Als je incheckt bij een nieuwe vervoerder wordt er opnieuw borg ingehouden.
Nieuw is dus dat je bij een vergissing alsnog kan uitchecken bij de oude vervoerder... OP HETZELFDE STATION VOORDAT DE REIS BIJ DE NIEUWE VERVOERDER WORDT GEMAAKT!
*Heb ik in mijn geval ook gedaan*

Indien je pas tijdens de reis bij de nieuwe vervoerder (bijvoorbeeld als ik in de NS trein Hengelo - Enschede zit) achter komt dat je nog niet bent uitgecheckt bij de oude vervoerder heb je pech gehad maar dan kan je gelukkig wel geld terugvragen via een formulier.

De juiste handeling tijdens reizen is altijd:
Check in op begin station
bij overstappen eerst uitchecken bij de oude vervoerder en daarna inchecken bij de nieuwe vervoerder
Check uit op eindbestemming
Reputatie 6
Badge +2
Ik weet wel dat er een fout in de software zit waardoor er soms een oplaadtransactie in het geheugen van de kaart wordt gezet die niet werkelijk heeft plaatsgevonden.

Reageer