beantwoord

Verkeerde achternaam OV-chipkaart


  • Intercity
  • 28 reacties
Hallo,

Ik heb een ov chipkaart voor mijn kleindochter gekocht met een kidsvrij abonnement met erop.
Bedankt nog voor de snelle service.
Maar nu is haar achternaam niet goed.
In haar achternaam zit een é, maar jullie computer heeft er Ä en een copyright teken van gemaakt. (Het copyright teken heb ik niet eens op mijn toetsenbord, dus die kan ik nooit ingetypt hebben)
Deze kaart wil ik op haar vierde verjaardag geven, zodat ze ook kan reizen.
Maar zo wil ik haar kaart niet geven.
Wat moet ik nu doen?

Vriendelijke groetjes Anna
icon

Beste antwoord door Chiel NS 11 juni 2017, 11:30

Goedemorgen!



Ik snap dat je een OV-chipkaart niet aan iemand wil geven als de naam niet klopt, sneu dat hij zo geprint is. Ik zie dat er aangeraden is om contact op te nemen met de klantenservice van OV-chipkaart, én met die van ons. Ik wil je aanraden om eerst contact met de klantenservice van de OV-chipkaart op te nemen, zoals Ruud01 al aan gaf. Onze klantenservice kan geen nieuwe kaart voor je opsturen.



Mocht de klantenservice van de OV-chipkaart aangeven dat ze de naam zo aangeleverd hebben gekregen en de kosten toch in rekening willen brengen, zou je mij dan even een privébericht willen sturen door op mijn naam te klikken? Ontvang ik graag de volgende gegevens:



- Voorletters en achternaam van de besteller

- Postcode en huisnummer van de besteller

- Geboortedatum van de besteller

- OV-chipkaartnummer

- De juiste spelling van de naam die op de kaart moet staan
Bekijk origineel

40 reacties

En wie gaat dat regelen? De klant of de NS.
Er is vast een moderator die u wil helpen en het probleem wil en zal oplossen. Als ze daar niet toe in staat zijn, dan is dan een schamelijke reactie. Dus mom, wacht nog even af wat de moderators voor u kunnen betekenen.

Er zijn er al 3 die de klant hebben doorverwezen. Is het hopen dat een vierde wel wakker wordt en dit uitzonderlijke probleem op gaat lossen voor de klant, waar de schuld toch echt niet bij de klant zelf ligt.

NS heeft een speciaal team dat contact kan zoeken met TLS, ik vraag me serieus af wat die doen heel de dag....
Ik denk het snelste manier via Facebook, Twitter of anders via de Live Chat.
Reputatie 6
Badge +2
Helaas een bekend probleem dat een é door computers vaak vervangen wordt door (sterk verouderde) ANSI karakters. Zo zal een browser een spatie in een link ook vervangen door %20

Zie o.a. https://nl.wikipedia.org/wiki/ANSI-tekenset

Dan wordt een é inderdaad é omdat de computer (of printer) dat speciale teken niet herkent. Niet jouw fout maar van TLS dus.

Ik neem niet aan dat als je bij NS of TLS é opgeeft er altijd é wordt afgedrukt, dan zou je er wel meer over horen. Of de fout ligt aan de software (of hapering van de hardware) van de aanvrager is niet te zeggen, tenzij je vindt dat de software van NS/TLS altijd é zou moeten interpreteren als é, of zou moeten weigeren.

Het zou in ieder geval wel handig zijn als je weet welke tekens mogen voorkomen in de NAW-gegevens, en dat je bij de aanvraag na het opgeven van die gegevens ze als afbeelding gepresenteerd krijgt voor je de aanvraag bevestigt.

Een Chinees zal dan bijvoorbeeld ook kunnen zien of hij Chinese tekens mag gebruiken, en controleren of die goed overkomen.

Voor de technische kant van de omzetting zie http://www.weblogism.com/item/270/why-does-e-become-a[ .color=#FFFFFF]bijdragevandennis[/color]
Reputatie 6
Badge +2
Voor de technische kant van de omzetting zie http://www.weblogism.com/item/270/why-does-e-become-a. (De ''É'' in de titel van dat artikel moet overigens zijn ''é''.)

''11000011 10101001'' (C3 A9) is ''é'' in UTC-8 (http://www.utf8-chartable.de), maar ''é'' in ISO 8859-1 (ook Latin-1 genoemd, https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1). Er is dus blijkbaar de goede, moderne code voor ''é'' verstuurd, terwijl bij NS of TLS is uitgegaan van een kleinere tekenset waar ''é'' ook wel inzit, maar met een andere code (E9). bijdragevandennis
Voor de technische kant van de omzetting zie http://www.weblogism.com/item/270/why-does-e-become-a. (De ''É'' in de titel van dat artikel moet overigens zijn ''é''.)

''11000011 10101001'' (C3 A9) is ''é'' in UTC-8 (http://www.utf8-chartable.de), maar ''é'' in ISO 8859-1 (ook Latin-1 genoemd, https://nl.wikipedia.org/wiki/ISO_8859-1). Er is dus blijkbaar de goede, moderne code voor ''é'' verstuurd, terwijl bij NS of TLS is uitgegaan van een kleinere tekenset waar ''é'' ook wel inzit, maar met een andere code (E9). bijdragevandennis


Ik heb de naam Primée ingetypt, maar dit staat op de kaart
Reputatie 5
Als ov chip van dit soort vreemde, onmogelijke namen op een kaart zet wat is dan her nut van de naam op de kaart? Is zo een kaart wel geldig?
Reputatie 6
Badge
De computers die de namen registreren kunnen accenten vaak niet vertalen waardoor je dat soort rare tekens krijgt. Je hebt voor de kaart betaald en er staat een uniek kaartnummer op, dus hoe zou hij niet geldig moeten zijn?
Reputatie 5
Bij controle is de naam op de kaart niet gelijk met de naam op een ID kaart. Als dat in orde is zou iedereen op de persoonlijke kaart van iemand anders mogen reizen.
Reputatie 7
Badge +3
De computers die de namen registreren kunnen accenten vaak niet vertalen waardoor je dat soort rare tekens krijgt. Je hebt voor de kaart betaald en er staat een uniek kaartnummer op, dus hoe zou hij niet geldig moeten zijn?

De computers kunnen dat best. Maar ze moeten wel goed geprogrammeerd worden.
Reputatie 6
Badge +2
Ik heb de naam Primée ingetypt, maar [op de kaart staat Primée]
Je zou ook eens kunnen kijken welke naam in https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/contactgegevens.htm staat.

Wie een diakritisch teken in zijn naam heeft en geen gedoe wil kan bij het aanvragen van een kaart beter dat weglaten (in dit geval Primee als naam opgeven), zolang niet duidelijk is of het een eenmalig incident was of dat het voorlopig iedere keer verkeerd gedaan wordt.
Ik ben inmiddels gebeld door de klantenservice van de ov chipkaart.
Er is mij verzekerd dat ik een nieuwe kaart krijg voor mijn kleindochter.
Het lag niet aan de ns, maar aan de ov chipkaart.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt.
Bedankt voor het meedenken.
Groetjes en een fijne dag
Fijn dat het opgelost is !!!
Reputatie 7
Wat goed om te lezen mom. Wij waren graag van dienst.
Reputatie 6
Badge +2
UTC-8
Ik bedoel UTF-8. bijdragevandennis

Reageer