beantwoord

Verkeerde foto en naam op OV kaart kinderen


Ik heb 2 OV chipkaarten aangevraagd voor onze tweelingdochters (7jr) met Kids Vrij erop. Op de kaarten die ik ontvang staat op beide dezelfde foto van 1 dochter en de naam van mij staat eronder. Alleen zijn de geboortedata zijn correct.
Ik weet zeker dat ik 2 verschillende foto's heb geupload en dat ik bij de gegevens van de kaarthouder de juiste gegevens van de kinderen heb ingevuld (en zeker niet mijn naam). Ik heb mijn naam later moeten invullen als ouder omdat de kinderen minderjarig zijn. Ik heb geen bevestigingsmail gehad met welke gegevens er zijn ingevuld, dus ik heb dat niet op papier.
Ik heb met de NS gebeld en die sturen me door naar de OVchipkaart. Nu moet ik 11 euro per kaart gaan betalen om de gegevens te laten wijzigen.Nu wilde ik weten welke gegevens ik precies heb ingevuld, maar dat kunnen ze bij de OV chipkaart niet zien omdat ik het via de NS site heb aangevraagd. Wellicht gaat het mis met het sturen van de gegevens van de NS site naar OV chipkaart?
Ik heb al een Mijn NS account waarbij de kidsvrij passen gekoppeld zijn (dat gaat overigens automatisch omdat ik mijn gegevens als ouder ook moet invullen. Die waren blijkbaar wel juist) Nu moet ik ook weer een account aanmaken op de OV chip website zeiden ze aan de telefoon...?!?
Graag zou ik willen weten wat er mis is gegaan met mijn aanvraag. En 2 nieuwe kaarten voor mijn tweelingdochters... ;-)
(De aanvraag van onze oudste dochter (10 jr) voor een Kids Vrij en een OV chipkaart die ik een week eerder gedaan had is overigens wel goed gegaan...)
icon

Beste antwoord door Stijn NS 22 July 2019, 20:09

Bekijk origineel

67 reacties

Badge +3

.

In dat andere topic heeft Jouke ook aangegeven dat de NS een groot bedrijf is, met vele werknemers, waardoor er ook fouten gemaakt zullen worden. Deze situatie zal dan hoogstwaarschijnlijk ook veroorzaakt zijn door een menselijke fout.

Ik heb in ieder geval de benodigde gegevens ontvangen van de melder en heb dit doorgestuurd ter onderzoek als een potentieel datalek. Dit zal onderzocht worden en indien nodig doorgegeven aan de autoriteit persoonsgegevens. Meer kan ik er niet over terugkoppelen.
Vergeet niet een melding te doen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl. Heb zo'n vermoeden dat ook daar de NS laks mee is.

De veroorzaker, NS of Translink, dient zelf een melding te doen bij de autoriteit persoonsgegevens.

In een ander topic heeft Jouke gesteld dat de Persoonsgegevens bij NS in goede handen zijn. We moeten dus maar aannemen dat het nu aan Translink ligt

https://community.ns.nl/mijn-ns-53/mijn-ns-verkeerde-gegevens-38283/index4.html
Vergeet niet een melding te doen bij https://autoriteitpersoonsgegevens.nl. Heb zo'n vermoeden dat ook daar de NS laks mee is.
Zo te lezen is het de hoogste tijd dat Roger van Boxtel zelf eens bij Translink op bezoek gaat en met de vuist op het bureau slaat daar.
Als de heer van Boxtel dan toch wakker is, kan hij gelijk de klantenservice van NS onderhanden nemen. Dat is zo te lezen nog steeds 'n puinhoop en nog altijd even klantonvriendelijk.

Dit mag je hier alleen niet hardop zeggen 🤒. Tot over 2 jaar.
Ik zou daar niet van uit gaan Robert B. Ervan uitgaande dat ik de gevraagde informatie krijg kan ik dit enkel doorgeven zodat het onderzocht kan worden. In het beste geval mag ik de betreffende eigenaar op de hoogte stellen van de situatie, maar ik verwacht zelf geen verdere terugkoppeling van dat onderzoek.
Badge +3
Dan hoop ik dat @Stijn NS nog een terugkoppeling kan geven binnenkort.
Op die vernieuwde (wegens verlopen) staat zelfs nergens een NS logo, de nieuwe foto in zwart/wit (sepia filter) en ook niets over "Voor vragen over uw NS-abonnement kijkt u op ns.nl/klantenservice" en dergelijke.

Mijn vervangende kaart vanwege het verlopen van de vorige kaart bevat ook gewoon NS-logo en -telefoonnummer en werd, net als de kaart uit de tweet waarnaar jij verwijst, op TLS-briefpapier afgedrukt.
Deze kaart was echter gewoon door NS besteld, vandaar mijn aanname dat het ook hier NS is die de verkeerde adres- of persoonsgegevens heeft doorgegeven aan TLS. Dat zou ook niet voor het eerst zijn.
Reputatie 7
Badge +3
Als ik het zo zie is de tweet ook niet naar TLS/OV-chipkaart gegaan, Niels heeft alleen #ovchipkaart #NS gebruikt en niet @OVchipkaart. Als Niels wil dat er iemand reageert is het handig om de twitternaam te naam te gebruiken en niet alleen maar een #
Ik zie dat hij de Tweet zelf ook niet aan ons had gericht, vandaar dat hij nog niet is opgepakt. Ik heb hem alsnog benaderd.
Badge +3
Niet zeker,

Een recent (juli) bestelde nieuwe kaart (met Flex) kwam op NS briefpapier.

De vervangende (2 maanden voor het verlopen van de vorige in de bus, pasfoto geüploaded via NS) volgens mij op TLS/OV-chip briefpapier.

Dat laatste weet ik dus niet meer zeker, want was in december 2018 (kaart verliep in februari 2019).

Alle kaarten zijn 'geel' maar hebben ieder een totaal ander logo. Op die vernieuwde (wegens verlopen) staat zelfs nergens een NS logo, de nieuwe foto in zwart/wit (sepia filter) en ook niets over "Voor vragen over uw NS-abonnement kijkt u op ns.nl/klantenservice" en dergelijke.

Bij een VDU (voorbeeld de brief hierboven) krijg je dus nog weer een andere, met het telefoonnummer erbij. Handig voor senioren, dat dan weer wel!
Er staat een ns logo (en abonnement) op de kaart, dus zij zullen deze kaart hebben besteld. De conclusie dat de blunder door tls is begaan lijkt me dus op zijn minst voorbarig.
Badge +3
De NS heeft helemaal (15:53) nog niet eens gereageerd via Twitter, maar dat kan ik me voorstellen want de oorspronkelijke tweet was richting TLS/OV-chipkaart (om 13:52).

Hier de bron @Stijn NS

https://twitter.com/broooi/status/1165592674726031361

Je mag dus zelf even contact opnemen met Niels of zo, voor verdere info en afhandeling.
Puur met de tot dusver gedeelde informatie kan en mag ik niets doen. Ik heb geen enkele verificatie van de persoon waar het om gaat, maar bovendien zal het onderzocht moeten worden waardoor de kaart naar een fout adres gestuurd is. Ik ben het er mee eens dat er hier iets goed fout gaat, maar zonder op zijn minst het adres waar het naartoe is gestuurd kan ik er niets mee. Het beste kan de melder contact op nemen met onze Klantenservice, maar gezien dit op Twitter is langsgekomen heb ik het idee dat dit al gedaan is.
Badge +3
Dat is inderdaad een zeer ernstige fout. Ik hoop dat nu toch 's goed uitgezocht gaat worden waar dit misgaat. (en dat het vervolgens ook opgelost wordt ...)
Tot nu toe is er veel te laconiek op gereageerd.

Dit dus... Heb de kaart even onderzocht (omdat het kan) en er staat wel iets interessants op.


Misschien dat een moderator kan regelen dat de juiste Beste heer Brooijmans (geboortedatum zal 04-01-1949 zijn) voorzien wordt van een nieuwe kaart, inclusief VDU en Keuzedagen?

De ontvanger van de kaart die het op Twitter postte is nog lang geen 60+
Reputatie 7
Badge +3
Dat is inderdaad een zeer ernstige fout. Ik hoop dat nu toch 's goed uitgezocht gaat worden waar dit misgaat. (en dat het vervolgens ook opgelost wordt ...)
Tot nu toe is er veel te laconiek op gereageerd.
Badge +3
Men blundert lekker verder (bij TLS denk ik in dit geval)...


Huh?! Ik krijg een nieuwe ov chipkaart opgestuurd voor iemand anders met dezelfde achternaam als ik... Ernstige fout.
Het is onduidelijk wat er precies is gebeurd bij de aanvraag van Nicolien. en de twee andere gebruikers die hun situatie hebben gedeeld in dit topic, maar er is genoeg indicatie dat er iets is misgegaan waardoor de naam van de contracthouder terecht is gekomen op de kaart van de kaarthouder. Dit probleem is doorgegeven zodat het verder onderzocht en opgelost kan worden.

Met de gebruikers die dit probleem hebben ervaren is via privégesprekken contact geweest, ze hebben elk een passende oplossing en compensatie gekregen.

Indien je dit probleem zelf ook hebt meegemaakt, neem dan contact op met onze Klantenservice. of laat een reactie achter in dit topic.


Bedankt Stijn NS!
Het is onduidelijk wat er precies is gebeurd bij de aanvraag van Nicolien. en de twee andere gebruikers die hun situatie hebben gedeeld in dit topic, maar er is genoeg indicatie dat er iets is misgegaan waardoor de naam van de contracthouder terecht is gekomen op de kaart van de kaarthouder. Dit probleem is doorgegeven zodat het verder onderzocht en opgelost kan worden.

Met de gebruikers die dit probleem hebben ervaren is via privégesprekken contact geweest, ze hebben elk een passende oplossing en compensatie gekregen.

Indien je dit probleem zelf ook hebt meegemaakt, neem dan contact op met onze Klantenservice. of laat een reactie achter in dit topic.
Persoonlijk zal ik een bewering als dit nooit zomaar in twijfel trekken, waarom zou iemand contact op nemen als het niet waar is. Het is echter wel degelijk van belang om die bewering te kunnen controleren alvorens een volgende stap mogelijk is. Iemand die beweerd dat er een vertraging is opgelopen zal ook niet zomaar een compensatie krijgen zonder dat die bewering wordt gecontroleerd. Ik ga geen loze beloftes doen zonder iets ook werkelijk gecontroleerd te hebben.

Hoe dan ook, zoals ik vorige week al aangaf heb ik van alle drie inmiddels de gegevens gekregen en heb ik ze alle drie ook een passende oplossing dan wel compensatie geboden.
Ik vind toch een rare opmerking. Aangezien dit topic precies aangeeft dat de NS dit wel doet. De eerste (en tweede,derde etc) reactie van NS moderators was om de bewering van de klant in twijfel te trekken, eigenlijk nog erger om er vanuit te gaan dat de klant het wel fout gedaan zal hebben.

Ik snap best dat je er in eerste instantie vanuit gaat dat het systeem goed werkt en de klant het fout gedaan heeft, maar dan moet je niet achteraf zeggen dat jullie dat niet doen.


Ik heb ook niet gezegd dat niemand dit wel doet. Ik kan enkel voor mijzelf spreken en ik zal dit persoonlijk ook niet zomaar in twijfel trekken. Hoe andere collega's daar mee om gaan kan ik niet voor spreken. In een utopische wereld zou het liefst iedereen zo'n gedachtegang hebben, maar in de praktijk is dit niet zo. Wat ik om eerlijk te zijn ook niet heel raar vind. Het is uiteindelijk een geautomatiseerd proces, waarbij je er ook van uit gaat dat het werkt zoals het hoort te werken. En geloof me dat ik in al mijn jaren hier heb gemerkt dat het in 9 van de 10 gevallen bij zo'n bewering ook werkelijk een fout is geweest bij de klant. Het is dan ook niet realistisch om in elk van die situaties een uitgebreid onderzoek te starten om er uiteindelijk achter te komen dat de klant gewoon een foutje gemaakt heeft. Dat kost teveel tijd en in het verlengde, geld.

In dit geval vond ik het zelf opvallend dat ik in korte tijd vier verschillende gevallen van hetzelfde probleem ben tegengekomen. Dat vind ik een indicatie om zo'n onderzoek wél te rechtvaardigen. En ja, dat het zo ver moet komen zie ik zelf ook liever niet. Maar zelf kan ik daar weinig aan veranderen, behalve dan de verandering zijn die ik graag algemeen zie.

Nu duidelijk is dat de fout niet bij de klanten heeft gelegen, kan dan wellicht het antwoord dat nu gemarkeerd staat ook gewijzigd worden?
Done
Nu duidelijk is dat de fout niet bij de klanten heeft gelegen, kan dan wellicht het antwoord dat nu gemarkeerd staat ook gewijzigd worden?
Persoonlijk zal ik een bewering als dit nooit zomaar in twijfel trekken, waarom zou iemand contact op nemen als het niet waar is. Het is echter wel degelijk van belang om die bewering te kunnen controleren alvorens een volgende stap mogelijk is. Iemand die beweerd dat er een vertraging is opgelopen zal ook niet zomaar een compensatie krijgen zonder dat die bewering wordt gecontroleerd. Ik ga geen loze beloftes doen zonder iets ook werkelijk gecontroleerd te hebben.

Hoe dan ook, zoals ik vorige week al aangaf heb ik van alle drie inmiddels de gegevens gekregen en heb ik ze alle drie ook een passende oplossing dan wel compensatie geboden.

Ik vind toch een rare opmerking. Aangezien dit topic precies aangeeft dat de NS dit wel doet. De eerste (en tweede,derde etc) reactie van NS moderators was om de bewering van de klant in twijfel te trekken, eigenlijk nog erger om er vanuit te gaan dat de klant het wel fout gedaan zal hebben.

Ik snap best dat je er in eerste instantie vanuit gaat dat het systeem goed werkt en de klant het fout gedaan heeft, maar dan moet je niet achteraf zeggen dat jullie dat niet doen.
Persoonlijk zal ik een bewering als dit nooit zomaar in twijfel trekken, waarom zou iemand contact op nemen als het niet waar is. Het is echter wel degelijk van belang om die bewering te kunnen controleren alvorens een volgende stap mogelijk is. Iemand die beweerd dat er een vertraging is opgelopen zal ook niet zomaar een compensatie krijgen zonder dat die bewering wordt gecontroleerd. Ik ga geen loze beloftes doen zonder iets ook werkelijk gecontroleerd te hebben.

Hoe dan ook, zoals ik vorige week al aangaf heb ik van alle drie inmiddels de gegevens gekregen en heb ik ze alle drie ook een passende oplossing dan wel compensatie geboden.
Zoals gezegd> Ik vind het nog steeds jammer dat in twijfel wordt getrokken dat Nicolien, Skapie en Starjo81 de namen van hun eigen kinderen niet bij de juiste foto weten te plaatsen.

Daarom mijn verzoek aan jullie drie om mij een privébericht te sturen met de volledige naam, postcode, huisnummer en het geboortedatum van jezelf en het kind of kinderen waarbij de naam foutief op de OV-chipkaart is komen te staan. Indien dit ook werkelijk een fout is die bij ons is ontstaan, ga ik ook proberen om jullie te voorzien van een compensatie voor de extra kosten die nu gemaakt zijn bij het bestellen van een nieuwe kaart.

Zoals ik al heb opgemerkt. Ik had nu alvast maar mijn excuses aangeboden en een bloemetje gestuurd.
Ik zelf vind dit echt volkomen onlogisch ingericht. Ik en met mij velen gaan ervan uit dat het bij jullie één grote database is waar iedereen alle posts kan zien. Dat dit niet zo is, verbaast mij hogelijk. Het betekent immers dat als een medewerker langdurig ziek is topics weer helemaal opnieuw gevoerd dienen te worden. Lijkt mij niet echt handig.

Alle openbaar geplaatste berichten kunnen we inzien, net zoals jij dat kan. Daar worden echter geen persoonlijke gegevens in gestuurd. Dat gaat via een privébericht en die berichten zijn, zoals de naam ook al aangeeft, privé. Ik kan geen privéberichten inzien die gevoerd zijn tussen twee andere personen / accounts. Zonder dat ik die gegevens heb waarmee ik iemand kan opzoeken in ons klantenbestand, kan ik vervolgens ook niet inzien of die persoon contact heeft opgenomen via een ander kanaal. Puur aan de hand van een gebruikersnaam kan ik niet magisch inzien dat iemand gebeld heeft.

In het geval dat een Moderator langdurig afwezig is en een bepaald topic overgenomen moet krijgen, dan zullen we ervoor zorgen dat alle nodige gegevens gedeeld worden met de moderator die dat betreffende topic overneemt. Ja, ik had de betreffende gegevens van Nicolien. kunnen uitvragen bij Erryt, maar ik heb ervoor gekozen om deze opnieuw uit te vragen, omdat ik die gegevens ook nodig had van de andere twee gebruikers, plus om aan te geven dat we er alsnog mee bezig gaan. Ik heb inmiddels van alle drie ook gegevens ontvangen.

Als jij deze manier van werken onlogisch vind is dat prima, dat is een mening. Er zullen velen zijn die het wel logisch vinden. Je hebt echter wel conclusies getrokken gebaseerd op een aanname vanuit jouw logica en levert vervolgens kritiek op onze werkwijze gebaseerd op die onjuiste conclusie.

Reageer