beantwoord

verkeerde initialen op ov chipkaart

  • 11 February 2022
  • 27 reacties
  • 1860 Bekeken

Mijn naam is Amyna werkzaam bij vluchtelingenwerk Nederland. Onlangs een ovchipkaart aangevraagd voor een client. Helaas staan hier verkeerde initialen op. 
Wat nu?

icon

Beste antwoord door Rizana NS 11 February 2022, 22:06

Bekijk origineel

27 reacties

Badge +3

U(w client) kan een vervangende kaart aanvragen.

Daar was ik al over uit.. alleen zijn hier kosten aan verbonden en is het niet haar fout dat de initialen verkeerd staan beschreven

Hi Minaa en welkom bij de NS Community. 

Jammer dat het niet goed is gegaan met de initialen. Heb je de kaart via onze website besteld met een nieuw abonnement via onze website? Dan kan je het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dan kunnen we kijken waar het mis is gegaan en of we het kunnen oplossen.
Als je de kaart niet via ons hebt, dan kan je het beste direct contact opnemen met de klantenservice OV-chipkaart

Bedankt voor je reactie.

klantenservice verwijst door naar ov chipkaart klantenservice. Beide gesproken, zij geven aan niet verantwoordelijk te zijn voor de foute initialen en leggen de fout bij ons. De initialen kloppen helemaal niet, het zijn er 4 en niet af te leiden aan de naam van mijn client.

vandaar dat ik hier een berichtje op heb gezet…

De initialen moet je invoeren bij de aanvraag van een abonnement of aanvraag van een OV-chipkaart. Dus die worden niet afgeleid van de naam maar geef je zelf op. Weet je zeker dat dit niet verkeerd opgegeven is?

Reputatie 7
Badge +1

Veel vreemde nationaliteiten (voor ons dan wat vreemd) hebben niet eens iets als initialen. Als dat land ook nog een ander alfabet gebruikt is het vaak al helemaal zoeken. Al horen paspoorten wel altijd een vertaling in latijns alfabet te hebben.

Overigens is er op mijn nu ruim 3 jaar oude kaart met steeds een of ander ABO erop nog nooit precies gekeken. Maar ook dat is natuurlijk geen garantie en anderen kunnen daar heel andere ervaring mee hebben.

Overigens vraag ik me toch af hoe sterk geautomatiseerd dat verwerkingsproces bij die kaarten is. Zou bepaald niet de 1e x zijn dat hier rare meldingen worden gemaakt. Ook bvb foto op de kop e.d.

De initialen moet je invoeren bij de aanvraag van een abonnement of aanvraag van een OV-chipkaart. Dus die worden niet afgeleid van de naam maar geef je zelf op. Weet je zeker dat dit niet verkeerd opgegeven is?

Ja echt zeker we hebben het samen gedaan.

Veel vreemde nationaliteiten (voor ons dan wat vreemd) hebben niet eens iets als initialen. Als dat land ook nog een ander alfabet gebruikt is het vaak al helemaal zoeken. Al horen paspoorten wel altijd een vertaling in latijns alfabet te hebben.

Overigens is er op mijn nu ruim 3 jaar oude kaart met steeds een of ander ABO erop nog nooit precies gekeken. Maar ook dat is natuurlijk geen garantie en anderen kunnen daar heel andere ervaring mee hebben.

Overigens vraag ik me toch af hoe sterk geautomatiseerd dat verwerkingsproces bij die kaarten is. Zou bepaald niet de 1e x zijn dat hier rare meldingen worden gemaakt. Ook bvb foto op de kop e.d.

 

we hebben gewoon nederlandse letters ingevuld op een nederlands toetsenbord.

dat gaven ze bij de klantenservice ook aan dat er bijna niet naar de naam wordt gekeken alleen naar de foto, maargoed je weet het natuurlijk nooit.

klantenservice gaf inderdaad aan dat het allemaal automatisch gebeurd, maar hoe dan? 

Badge +3

Er gaat wel vaker iets mis met de gegevens op een kaart, zoals jouw naam op de kaart van een kind terwijl je alles netjes ingevuld hebt, of een heel andere foto dan welke je meegestuurd hebt bij de aanvraag dus bijv. een jongen die een kaart krijgt met de foto van zijn zusje er op.

Of dat door NS of OV-chipkaart komt is onduidelijk, het (geautomatiseerde) bestelproces is ook voor de Klantenservice een spreekwoordelijke ‘zwarte doos’, dus naar elkaar verwijzen is standaard. Of bestel maar een nieuwe (11 euro graag!) en hopen dat het dan klopt. :sweat:

Vor de rest ook mensen die hun voornaam invulden, met als gevolg de initialen B.E.R.T. of zoiets, terwijl dat A.J. (Albertus Johannes) zou moeten zijn. Dat wordt tegenwoordig afgevangen door het verplicht invullen van puntjes tussen de initialen (en zou dus op moeten vallen).

Je kunt het dus inderdaad laten voor wat het is, zolang de foto en achternaam maar kloppen. De geboortedatum staat ook op de chip in de kaart, dus dat is i.c.m. een identiteitsbewijs een prima match bij controle.

Hi Minaa en welkom bij de NS Community. 

Jammer dat het niet goed is gegaan met de initialen. Heb je de kaart via onze website besteld met een nieuw abonnement via onze website? Dan kan je het beste even contact opnemen met onze klantenservice. Dan kunnen we kijken waar het mis is gegaan en of we het kunnen oplossen.
Als je de kaart niet via ons hebt, dan kan je het beste direct contact opnemen met de klantenservice OV-chipkaart

Ik was je vergeten te taggen.. hopelijk kan je zo alsnog reageren op onderstaande berichten.

Wij kunnen helaas niets voor je doen. De gegevens die worden ingevuld die worden ook doorgegeven aan de klantenservice van de OV-chipkaart en deze worden op de kaart gedrukt. Ondanks dat enkele hierboven beweren dat het vaker verkeerd gaat en het niet de schuld van de klant is kan ik alleen aangeven dat dit allemaal automatisch gebeurt en het niet mogelijk is dat er andere gegevens op de kaart worden gedrukt dan die jezelf opgeeft. Daarnaast is de OV-chipkaart niet van ons en vanuit dat perspectief kunnen wij geen nieuwe OV-chipkaart opsturen.

Reputatie 7
Badge +3

niet mogelijk

 

Zeker weten?

Uiteraard.

Voor iemand met toegang tot het archief: Zie https://community.ns.nl/archief-43/verkeerde-foto-en-naam-op-ov-kaart-kinderen-57551

Dat ticket bleef de NS ook volhouden dat de klant het wel fout gedaan zou hebben en moest toen bakzijl halen.  Helaas kan ik alleen de link vinden en niet meer bij het topic zelf

Ik heb hem uit het archief gehaald. Je kan in dat topic lezen dat het daar ook altijd onduidelijk is gebleven, maar het vermoeden nog steeds daar is dat het niet mogelijk is aangezien het een automatisch proces is.

Er wordt in dat topic door Stijn duidelijk aangegeven dat hij in een andere casus al vastgesteld had dat de fout bij de NS lag.  Dus juist dat er in het automatische proces iets is misgegaan was, hij kan alleen nog niet vaststellen of dat ook bij de casussen gemeld op het forum zo was omdat hij die gegevens nog niet bekeken had. Dus ja ook in een automatisch proces kunnen zaken mis gaan. 

Niet dat ik daarmee claim dat dat in dit topic ook het geval is, maar een harde uitspraak dat het niet fout kan gaan omdat het een automatisch proces is niet waar. 

 

Het zal vast wel eens voorgekomen zijn dat het verkeerd is gegaan. In het topic waar naar verwezen wordt gaat het ook nog eens om een tweeling. Ik kan alleen zeggen in theorie kan het niet misgaan want het is een automatisch proces. 

Badge +3

Het zal vast wel eens voorgekomen zijn dat het verkeerd is gegaan. In het topic waar naar verwezen wordt gaat het ook nog eens om een tweeling. Ik kan alleen zeggen in theorie kan het niet misgaan want het is een automatisch proces. 

In dat topic staat ook nog een verwijzing naar een ander (archief) topic over hetzelfde.

 

Ik kan mij herinneren dat er ooit een een kleine periode was waarbij het mis was gegaan met de OV-chipkaart. Dat zal wel in die periode zijn geweest, maar om nu te stellen dat het altijd mis kan gaan lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Toch gek.. wij hebben deze letters niet ingevuld. En wie heeft er nou 4 voorletters.. automatische processen kunnen dus wel degelijk fout gaan blijkbaar

Ik wil je nergens van beschuldigen, maar zijn dit toevallig alle letters van de voornaam?

Nee zoals eerder benoemd het zijn letters die totaal niks met de namen te maken hebben ook geen andere volgorde ofzo…

Badge +3

Toch gek.. wij hebben deze letters niet ingevuld. En wie heeft er nou 4 voorletters.

Ik wil ze de kost niet geven in o.a. het katholieke zuiden (meestal met Maria in de naam, ook bij mannen).

Nogmaals, als de NS je niet tegemoet wil komen (€ 7,50 voor een nieuwe kaart of € 11,00 voor vervanging) en de achternaam en foto kloppen (de geboortedatum kan uit de chip uitgelezen worden) dan is er weinig aan de hand.

Reputatie 7
Badge +3

Toch gek.. wij hebben deze letters niet ingevuld. En wie heeft er nou 4 voorletters.. automatische processen kunnen dus wel degelijk fout gaan blijkbaar

Ik heb 4 voorletters... En niet alle automatische processen kunnen ze alle 4 kwijt.

Reputatie 7
Badge +3

Toch gek.. wij hebben deze letters niet ingevuld. En wie heeft er nou 4 voorletters.

Ik wil ze de kost niet geven in o.a. het katholieke zuiden (meestal met Maria in de naam, ook bij mannen).

Nogmaals, als de NS je niet tegemoet wil komen (€ 7,50 voor een nieuwe kaart of € 11,00 voor vervanging) en de achternaam en foto kloppen (de geboortedatum kan uit de chip uitgelezen worden) dan is er weinig aan de hand.

Je kunt niet stellen dat er weinig aan de hand is als voorletters niet kloppen. Je hoort op verzoek een geldige id te kunnen tonen naast jouw persoonlijke chipkaart. Als de voorletters niet overeen ken dan heb je kans op een boete. Vergelijk het met vkiegticket waarbij je je roepnaam hebt ingevuld en niet de voornaam volgens paspoort.

Reageer