beantwoord

Verkeerde kant ingechecked, wel 10 euro afgehouden maar boete in trein.

• 2 september 2015
  • 12 reacties
  • 465 Bekeken

Beste NS,

Op 21/8 heb ik op Amsterdam CS aan de verkeerde kant ingechecked. Kreeg een bliep dat ik was ingechecked en zie via NS.nl ook dat er 10 euro van mijn kaart is afgehaald. In de trein vertelde de conducteur dat ik niet ingechecked was.
Ok dus ik vroeg meneer waarom ik danwel een groen signaal kreeg en waarom de poortjes niet gewoon gesloten zijn. Nee had hij niets mee te maken. Hij wilde zijn verhaal afmaken dat ik verkeerd was ingechecked, ok dat was mij wel
duidelijk. Dus ik vraag maar waarom krijg ik dan geen rode bliep net zoals ik krijg wanneer er te weinig saldo heb. Dat stond er los van wilde hij niet horen, ik ben fout klaar. Ok ik was fout.. maarja toch 10 euro afgeschreven,
lijkt mij helemaal dat ik dan ben ingechecked (ook al is het via de verkeerde kant, ? Bij een station amersfoort bijvoorbeeld kan je dus wel bij 1 paal in en uit checken, het is allemaal erg onoverzichtelijk).

Mocht van hem niet uitchecken (had ik denk ik beter wel kunnen doen dan was het waarschijnlijk een volledige transactie geweest). Nadat ik hem nog een keer vroeg op het perron of hij mijn punt niet snapte, zei ie dat ik fout was klaar.
Ik noemde hem, zeer onsympathiek. Waardoor hij zei dat hij een melding ging maken bij de klantenservice.

Nu krijg ik geen coulance ivm deze aantekening. Hele rare situatie dit allemaal. Ik check zogenaamd niet in, wordt wel 10 euro van mijn trouwe klantenpas ingehouden en krijg een
bekeuring thuis. Ik maak deze reis elke week zonder problemen, wellicht heb ik eerder aan de verkeerde kant ingechecked nog nooit iets van vernomen.

Op de terugreis vertelde ik een andere conducteur mijn verhaal, die bevestigde dat dit enorm kinderachtig was, "wellicht had de beste man zijn dag niet".

Nu 42 euro boete (35,- + 7 euro voor mijn reis), terwijl er al 10 euro is geincasseerd?

Ik snap dat het werk van een conducteur tegenwoordig geen lolletje is, maar waar gaat dit heen met de klantvriendelijkheid?!???!?!!!

Bedankt!

Groet,

Cees
icon

Beste antwoord door theofiel 2 september 2015, 16:55

Poortjes hebben een in- en een uitcheckzijde. Als u zonder dat u was ingecheckt uw pas scant aan de uitcheckzijde gaat NS er gemakshalve van uit dat u zojuist hebt gereisd zonder vervoersbewijs en brengt men daarvoor een instaptarief in rekening.
Nogmaals uitchecken op uw eindbestemming zou hierbij niet helpen. Bij een paaltje zou u dan juist pas inchecken, bij een poortje zou nogmaals het instaptarief in rekening worden gebracht.
Als u zich onredelijk behandeld voelt door de conducteur zou u een klacht kunnen indienen.
Bekijk origineel

12 reacties

Poortjes hebben een in- en een uitcheckzijde. Als u zonder dat u was ingecheckt uw pas scant aan de uitcheckzijde gaat NS er gemakshalve van uit dat u zojuist hebt gereisd zonder vervoersbewijs en brengt men daarvoor een instaptarief in rekening.
Nogmaals uitchecken op uw eindbestemming zou hierbij niet helpen. Bij een paaltje zou u dan juist pas inchecken, bij een poortje zou nogmaals het instaptarief in rekening worden gebracht.
Als u zich onredelijk behandeld voelt door de conducteur zou u een klacht kunnen indienen.
Beste Theofiel,

Dank voor je antwoord.

Inderdaad is dit inmiddels duidelijk (teminste voor Amsterdam CS) elders zijn enkele poortjes dus wel functioneel voor zowel in- als uitchecken.
Wellicht raadzaam voor de NS om de poortjes op Amsterdam CS (en vele anderen) te sluiten om misverstanden te voorkomen. Of het mogelijk te maken om zowel in als uit te kunnen checken.
NS is een landelijk bedrijf met een landelijk beleid, waarom lukraak op het eene perron dit en op het ander dat? Waarom kan het bij de GVB om in Amsterdam te blijven wel en bij de NS poortjes niet?
(het zal wel een domper worden voor de ondernemers die daar zitten, nu kan iedereen even een aankoop doen, straks slecht wanneer je met de trein reist maar daar zal over nagedacht zijn).

Maar het is toch zeer onredelijk dat je met je goede gedrag de reis wilt betalen, zoals elke keer wanneer ik met de trein reis en je wordt afgerekend om een domme fout wat een ieder kan gebeuren?
Een klacht hoeft van mij helemaal niet, hij deed gewoon zijn werk hij had slechts wat meer kunnen luisteren ipv doordrammen en oogkleppen op te zetten.

Wat mij tegenstaat is de boete, ik vind deze onredelijk. Nooit een boete gehad (betaal altijd netjes, vertraging of niet, ik klaag niet) en wil deze gewoon niet betalen. Is toch pure waanzin?

Groet
Cees
@Cees

Misschien dat een moderator u verder kan helpen. Waarschijnlijk pas morgen, dus wacht even af.
@Cees

Misschien dat een moderator u verder kan helpen. Waarschijnlijk pas morgen, dus wacht even af.

Dat denk ik niet. Moderators hebben hier al vaker aangegeven dat de klantenservice niet tot coulance mag overgaan als de conducteur een negatieve aantekening heeft gemaakt. Hun reactie laat zich derhalve raden: de boete zal bijtijds betaald moeten worden, anders wordt het bedrag verhoogd, Cees kan hooguit nog proberen om een brief te sturen naar de afdeling boetebeleid in de hoop dat zij het geld terugbetalen.
Reputatie 7
Badge +3
Op zich heeft deze conducteur gelijk wanneer hij zei dat u niet ingechecked was. Aan de verkeerde kant van een poortje "inchecken" betekent namelijk dat u uitcheckt. En het groene signaal wil dan alleen maar zeggen dat de uitcheck gelukt is, ook al was u niet ingecheckt.
Maar hij had wel klantvriendelijker kunnen zijn door het u uit te leggen.
U zult heus niet voor uw lol aan de verkeerde kant uitchecken en zo 10 euro kwijt zijn voor een reis van 7 euro.

Het kan ook anders, dat heb ik al weer een tijdje geleden meegemaakt in de sprinter van Den Haag naar Leiden. Een vrouw had blijkbaar ingechecked en gelijk ook weer uitgechecked omdat ze dacht dat het niet goed gegaan was. Zij werd gecontroleerd net voor Voorschoten (waar beneden aan de trap poortjes zijn) en de conducteur gaf haar de kans om bij het station erna (De Vink, waar paaltjes op het perron staan) even snel in te checken.
Het kan ook anders, dat heb ik al weer een tijdje geleden meegemaakt in de sprinter van Den Haag naar Leiden. Een vrouw had blijkbaar ingechecked en gelijk ook weer uitgechecked omdat ze dacht dat het niet goed gegaan was. Zij werd gecontroleerd net voor Voorschoten (waar beneden aan de trap poortjes zijn) en de conducteur gaf haar de kans om bij het station erna (De Vink, waar paaltjes op het perron staan) even snel in te checken.
Hoe vaak komt het voor, dat mensen in- en uitchecken om daarna de trein te pakken?
Reputatie 7
Badge +3
Geen idee hoeveel, misschien wel meer dan je denkt.
Maar dat is niet het punt hier, het was ter illustratie van de reactie dan de conducteur. Deze was vriendelijk en hoorde de klant aan ipv gelijk te zeggen "u bent fout".
Aantallen kan ik niet geven, maar het komt elke dienst zeker twee keer voor. Vaak bij bv Keuzedagen en aangezien dat afgekocht is vind ik het prima, zolang er een juiste activatie heeft plaatsgevonden.

Buiten TS zijn topic, wij horen vaak dezelfde argumenten en het is lastig nagaan of iemand eerlijk is, vandaar dat we het UVB moeten schrijven en aan klantenservice overlaten.
Verder ga ik mee met Momo.
Aantallen kan ik niet geven, maar het komt elke dienst zeker twee keer voor.
Dat getal lijkt mij mee te vallen. Mogelijk probeert men zo iets en komt erachter, dat men dan vervolgens weer bij de Klantenservice moet praten als Brugman om de boete bij een UVB te kunnen doorhalen 😉

Ik ben nu wel benieuwd hoeveel klanten je gemiddeld per dienst controleert 😉
Dat is lastig aan te geven. Mijn scanbundel gaat alleen naar beneden bij OV-chipkaarten en niet bij eenmalige. Geldt ook voor e-tickets en wat voor treinen heb je. Als ik veel op ic zit, controleer ik meer reizigers dan dat ik op een sprinter doe. Durf geen aantal te geven.
Beste ceesp1976,

Er kan natuurlijk een keer wat misgaan met het in- en uitchecken, en daar gaan we ook coulant mee om. De verkeerde check in kan de klantenservice ook altijd voor je rechtzetten. Alleen denk ik dat het in zo'n situatie geen zin heeft om heel lang te discussiëren bij de conducteur hierover. Je kunt even je verhaal uitleggen, maar als de boete eenmaal gegeven is dan zal deze ook eerst blijven staan. Ik snap dat je niet blij wordt van zo'n boete, maar je bezwaar kun je beter later aan de klantenservice uitleggen. Ik zou ook graag even voor je willen kijken wat de stand van zaken is. Zou je het boetekenmer (H123456) + OV-chipkaartnummer naar mij kunnen sturen in een privebericht? Een privebericht stuur je door op de naam van de moderator te klikken en vervolgens 'stuur bericht'.
Mensen dank het meedenken en alle reacties! Ik ga moderator een pm sturen. Alleen een fijn weekend vast
Grt
Cees

Reageer