beantwoord

verlengen ov kaart

  • 20 June 2023
  • 9 reacties
  • 241 Bekeken

Is het normaal dat je een nieuwe ov kaart moet kopen als je je kaart alleen wil verlengen?

Ik moest mijn ov kaart verlengen. Dat kon heel gemakkelijk online zei NS. Ik heb met veel moeite een account aangemaakt(site is erg onvriendelijk), moest op een gegeven moment alleen nog een koppelcode krijgen. Helaas dat werkte niet. Zoals aangegeven op de site de klantenservice gebeld. Het kwam er op neer dat ik een nieuwe kaart moest kopen. Ik vind dit buitengewoon on-klantvriendelijk vooral ook omdat NS hier niets over zegt van te voren. Jammer.

icon

Beste antwoord door Erryt NS 20 June 2023, 20:26

Bekijk origineel

9 reacties

Hallo liliianendolly en welkom bij de NS Community,

 

Indien je een abonnement hebt van 2,20 euro of meer per maand dan behoor je deze gratis van ons te krijgen en zullen wij dat voor je regelen. In sommige gevallen vragen wij of de pasfoto nog actueel is. Indien wij daar geen gehoor aan krijgen dan sturen wij geen vervangende kaart. In dat geval kan je zelf een vervangende OV-chipkaart bestellen, maar de kosten daarvan kan je dan bij ons terugvragen. Deze zullen we dan overmaken. Over de website van de OV-chipkaart inclusief de koppelcode kan ik niets zeggen want dit is niet van ons.

Reputatie 7
Badge +3

Indien je een abonnement hebt van 5 euro of meer dan behoor je deze gratis van ons te krijgen en zullen wij dat voor je regelen. 

https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/ov-chipkaart-verlopen.html  geeft aan geen automatische kaartvernieuwing bij NS Flex Basis, een OV-fiets abonnement, Stallen op Rekening of Kids Vrij. Dus dan wel bij Flex Weekend Voordeel van minder dan €5?

 

En @Erryt NS Weet jij hoe het staat met de complexe storing die er sinds vorig jaar zomer is (of was) waarbij abonnementhouders geen verzoek krijg om een nieuwe foto te uploaden maar die wel hadden moeten krijgen, waardoor het hele proces van kaartvernieuwing niet in gang wordt gezetdoor NS en abonnementhouders dit maar zelf moeten doen? Is dat intussen al eens opgelost?

 

Verder voor @liliianendolly  een OV-chipkaart heeft een verloopdatum. Na die datum is die kaart niet meer te gebruiken, de kaart kan niet verlengd worden maar moet worden vervangen door een nieuwe kaart. Die kaart moet je zelf kopen en betalen, tenzij je zoals Erryt aangeeft een NS abonnement hebt, dan zou NS dit moeten regelen en betalen. 

Badge +3

Om een kaartvernieuwing aan te vragen heb je inderdaad een Mijn OV-chip account nodig.

Het is verstandig om die sowieso te hebben en je kaart(en) daar te koppelen, maar ja dan moet die koppelcode wel aankomen/werken. Check eventueel je spambox.

Kies op https://www.ov-chipkaart.nl/mijn-ov-chip/vervangen-of-beeindigen de 3e optie, want een kaartvervanging (€ 11,00) is iets anders dan een kaartvernieuwing (€ 7,50).

De € 7,50 kan je terugvragen bij NS als je een abonnement hebt (uitgezonderd Flex Basis of Kids Vrij), maar daar zal je wel recht op hebben anders sturen ze die mail niet.

Bij Weekend Voordeel hoor je ook een gratis vervangende kaart te krijgen. Bedankt voor de aanvulling! Ik kan niets vinden dat deze storing nog gaande is waarbij we geen verzoeken sturen voor een pasfoto. Deze worden dus gewoon weer verstuurd.

Badge +3

Verder voor @liliianendolly  een OV-chipkaart heeft een verloopdatum. Na die datum is die kaart niet meer te gebruiken, de kaart kan niet verlengd worden maar moet worden vervangen door een nieuwe kaart. Die kaart moet je zelf kopen en betalen, tenzij je zoals Erryt aangeeft een NS abonnement hebt, dan zou NS dit moeten regelen en betalen. 

Bij mijn weten kan je een kaart tot een jaar na de einddatum verlengen (incl. de producten op de kaart).

Dat klopt, Robert.

Reputatie 7
Badge +3

Onder verlengen versta ik een huidig iets (in dit geval de plastic OV-chipkaart) voorzien van een nieuwe eind/verloopdatum. Dat gebeurt niet bij de OV-chipkaart, je oude plastic kaart verloopt en die kan de prullenbak in en je krijgt een nieuwe plastic kaart met een nieuwe verloopdatum. 

Een verlopen OV-chipkaart vervang of vernieuw je, die verleng je dus niet. 

Goed punt. De OV-chipkaart heeft het zelf ook over vernieuwen.

Badge +3

Ja, ik bedoelde inderdaad vernieuwen 😅

Met een verlopen kaart kan je weinig meer (in ieder geval niet meer inchecken).

Reageer