Verlenging OV-Chipkaart | NS Community
beantwoord

Verlenging OV-Chipkaart

  • 15 November 2021
  • 4 reacties
  • 1569 Bekeken

Hoi,

 

Per email heb ik bericht gekregen van OV-chipkaart dat mijn kaart verloopt en dat ik actie moet ondernemen. Mijn kaart verloopt per 24-12-2021.

Toen ik dit wilde doen liep ik ertegenaan dat ik hiervoor moet betalen. Aangezien ik een Dal Voordeel abonnement heb (geldig tot 07-06-2022) vond ik dit vreemd. Bij een NS-abonnement zou ik een gratis OV-chipkaart moeten krijgen. (bron: https://www.ns.nl/reisinformatie/reizen-met-ov-chipkaart/reizen-verschillende-ov-chipkaarten.html )

Inmiddels heb ik contact gehad met de klantenservice van OV-chipkaart en van de NS.

Vanuit OV-chipkaart is mij, na het nodige doorvragen, het volgende verteld: Ik hoef niks te doen en krijg een nieuwe kaart van de NS toegestuurd.

Om dit te verifiëren heb ik toch ook maar contact opgenomen met de NS klantenservice. Na het nodige doorvragen is mij verteld dat ik een nieuwe foto moet uploaden bij OV-chipkaart en vervolgens moet wachten tot 2 weken voordat mijn kaart verloopt. Het uploaden van een nieuwe foto bij OV-chipkaart heb ik inmiddels gedaan door de verlengingsprocedure op te starten, maar niet af te maken omdat er een betalingsmuur in zit. 

Nu lees ik hier in de community het volgende: “Je krijgt dan 8 weken voor de vervaldatum bericht van ons met de nieuwe kaart.”. Dit bericht heeft mij in ieder geval niet bereikt. Hoe had ik dit bericht moeten ontvangen?

Dan mijn vraag: Moet ik momenteel nog actie ondernemen of loopt dit alles op rolletjes?

Graag hoor ik van u,

Groet,

Edwin

 

icon

Beste antwoord door Laura NS 15 November 2021, 13:10

Bekijk origineel

4 reacties

Welkom op onze NS Community, 15121327. Als je een Dal Voordeel abonnement hebt krijg je de nieuwe OV-chipkaart inderdaad van oNS, als de huidige bijna verloopt. Dit proces wordt vanuit oNS alleen 10 weken voor de verloopdatum gestart, niet 8. Als je nu dus nog geen bericht van ons heb ontvangen, dan is er iets misgegaan. Zou je dan even contact op kunnen nemen met onze klantenservice? Ze helpen je verder met een nieuwe kaart.

Reputatie 7
Badge +3

Na mijn ervaringen vorig jaar (Translink en NS? | NS Community) zou ik het niet moeilijker maken dan het is. 

Bestel zelf een persoonlijke OV-chipkaart bij OV-chipkaart - Home, declareer de €7,50 via NS Klantenservice en laat hun eventuele abonnementen overzetten.

Badge +3

Na mijn ervaringen vorig jaar (Translink en NS? | NS Community) zou ik het niet moeilijker maken dan het is. 

Bestel zelf een persoonlijke OV-chipkaart bij OV-chipkaart - Home, declareer de €7,50 via NS Klantenservice en laat hun eventuele abonnementen overzetten.

Als je nooit een verzoek van NS gekregen hebt voor een nieuwe pasfoto kan je er gerust vanuit gaan dat je niet vanzelf een nieuwe kaart krijgt.

Vanaf zes weken voor de einddatum kan je de kaart vernieuwen via OV-chipkaart, de NS kan daarin niets meer voor je betekenen anders dan de kosten (€ 7,50) later te vergoeden.

Je kunt eventueel nog wachten tot twee weken voor de einddatum, want (heel) soms stuurt NS inderdaad nog nieuwe kaarten (met hergebruikte foto). Maar ik neem aan dat de e-mail vanuit OV-chipkaart kwam, dus is er vanuit NS in ieder geval niets in gang gezet.

Zie het topic van @iMark. Bij een kaartvernieuwing via OV-chipkaart worden abonnementen overgezet, hooguit ontbreekt een los OV-fietsabonnement want dat staat niet als product op een kaart.

Reputatie 7
Badge +3

Je kunt eventueel nog wachten tot twee weken voor de einddatum, want (heel) soms stuurt NS inderdaad nog nieuwe kaarten (met hergebruikte foto).

Een nieuwe kaart met hergebruikte foto ontvang je zo'n 5 weken voor de verloopdatum van de oude kaart. In plaats van dat NS 10 weken voor de verlooptdatum de klant een verzoek tot nieuwe foto stuurt, geeft NS direct de opdracht tot kaartvernieuwing aan OV-chipkaart.nl zo'n 6 a 7 weken ervoor. Vanaf dat moment zie je in je OV-chipkaart account dat de status van de kaart is veranderd naar “vernieuwing aangevraagd” of iets dergelijks. De kaart heb je dan binnen een paar tot een week (afhankelijk van hoe druk het is) in huis. Mijn kaart verliep 1 juli 2019 en de nieuwe kaart had ik rond 28 mei in huis, met inderdaad een hergebruikte foto. Je krijgt wanneer NS het verzoek tot kaartvernieuwing in gang zet bij OV-chipkaart ook geen mail van OV-chipkaart dat je kaart verloopt, want er is dan al een verzoek tot kaartvernieuwing. Dus als je die mail wel krijgt is er niets in gang gezet door NS.  Ik zou dan het advies van iMark opvolgen.

Reageer