beantwoord

Verlopen anonieme OV-chipkaart

• 25 maart 2016
  • 1 reactie
  • 454 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Mijn anonieme chipkaart weigerde bij het inchecken, vervelend want de trein komt eraan. Kaart is verlopen. Raar waarom is dat en moet ik eerst een nieuwe halen en de trein missen? Ja, dus, gelukkig is er een loket op het station waar ik nu sta (Ede-Wageningen). Een nieuwe kaart kost mij geld, mijn saldo overzetten kan niet. Wat nu, waarom kan dat niet gewoon? Dat ik een chipkaart van GVB heb en bij een NS loket sta, dat kan natuurlijk niet. Hoezo??? Maar het blijkt nooit te kunnen? Maar wat nu?

Ik kan geld terug vragen met een uitgebreid formulier waarin ik naast mijn nam en rekeningnummer ook moet opgeven mijn woonadres, geboortedatum, telefoon, verklaring akkoord te gaan met de algemene voorwaarden. Ik verbaas me dat NS zoveel persoonlijke informatie vraagt die ik MOET invullen om mijn eigen geld terug te krijgen. Wat moet ik doen met dit formulier? Ja per post opsturen naar de klantenservice OV-chipkaart met het pasje bijgesloten. Maar op dat pasje staat veel geld! Mijn ervaring met de post is dat daar wel eens wat fout gaat en dat terwijl iedereen kan begrijpen dat in deze post een anonieme chipkaart zit (en dus kan achterhouden en zelf innen). Aangetekend opsturen zegt de medewerkster, oh ja natuurlijk maar wie draait voor die kosten op? Ik lees op het formulier nota bene dat ik ook nog administratie kosten moet betalen. Dat ik al jaren een basis saldo op de kaart moet hebben staan dat mij geld kost, ach daar ga ik niet over zeuren. Dit stapelt wel heel veel. Door de invoering van de OV-chipkaart bespaart de vervoerder kosten en mijn kosten worden alleen maar hoger terwijl ik nu de service aan een loket vaak moet ontberen, ik aan het loket niet geholpen kan worden en via formulieren moet werken. Gefrustreerd breekt nu mijn klomp.

Ik heb het laten rusten zodat bij mij de frustratie wat is gezakt. In Den Haag schrijven ze misschien gewoon het bedrag wel over, vast betere service dan in de provincie. Inderdaad wel beter, nu zie ik op het formulier voor teruggave geen administratie kosten. Pure winst dus, het wachten heeft geloond. Met een kaartje voor meer informatie ga ik naar huis, dan kan ik in ieder geval even bellen. Nauw dat dacht ik, ik krijg een ingesprektoon. Nee niet na één poging maar na vele pogingen steeds weer. Dag en nacht bereikbaar, ja, ja maar vandaag dan niet voor mij!

Het gegeven dat mijn kaart verloopt en ik voor veel problemen kom te staan is heel vervelend.
Dat ik mijn anonimiteit (en zelfs meer) prijs moet geven omdat ik anders mijn geld niet terug krijg is zacht gezegd vreemd.
Dat ik vervolgens de post moet aantekenen omdat er een hoog bedrag op de chipkaart staat stuit mij tegen de borst.

Waarom kan het bedrag niet aan het loket aan mij worden uitbetaald? Als het niet kan worden overgeschreven betaal mij contant en neem de chipkaart in. Dan kan de vervoerder de kaart eventueel zelf op de post doen. Ik vind dit niet erg respectvol naar de klant die kiest voor een anonieme kaart. Ik vind de service ondermaats dat ik niet simpel weg mijn geld overgemaakt of contant aan het loket terug krijg.

OV-CHIPKAART WAAROM?
icon

Beste antwoord door Thom 25 maart 2016, 15:27

Mogelijk valt het wat mee. Neemt u eens kennis van onderstaande link.

https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelf-regelen/wat-te-doen-met-een-verlopen-kaart.htm

Bedenk dat het teruggeven van geld dat op een anonieme kaart staat nu eenmaal wat meer waarborgen vereist. In uw geval had u ook het reissaldo gewoon op kunnen maken. Dan was uw privacy niet in het geding gekomen. Een service het geld direct aan het loket te kunnen krijgen, kan heel snel een service zijn aan mensen die wat andere opvattingen over de eigendomsverhoudingen hebben dan u.
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +4
Mogelijk valt het wat mee. Neemt u eens kennis van onderstaande link.

https://www.ov-chipkaart.nl/klantenservice/zelf-regelen/wat-te-doen-met-een-verlopen-kaart.htm

Bedenk dat het teruggeven van geld dat op een anonieme kaart staat nu eenmaal wat meer waarborgen vereist. In uw geval had u ook het reissaldo gewoon op kunnen maken. Dan was uw privacy niet in het geding gekomen. Een service het geld direct aan het loket te kunnen krijgen, kan heel snel een service zijn aan mensen die wat andere opvattingen over de eigendomsverhoudingen hebben dan u.

Reageer