beantwoord

Verlopen kaart

• 26 oktober 2015
  • 10 reacties
  • 724 Bekeken

Geachte NS,

Ik heb een lopend Dal-voordeel abonnement welke tot 13 november loopt, nu wil ik dit abonnement graag stopzetten, maar dit is niet mogelijk omdat mijn kaart is verlopen, dus ik moet eerst mijn kaart verlengen. tot mijn verbazing kost dit mij €7,50 om mijn ov-chipkaart bij jullie te verlegen. wat ik belachelijk vind, omdat ik dit verplicht ben te doen, terwijl jullie als bedrijf er alleen maar baat bij heeft als ik blijf reizen met een Ov-chipkaart.

Bovendien lees ik op jullie website dat ik automatisch een nieuwe kaart opgestuurd zou krijgen als hier een ns-abonnement op staat.

Waarom heb ik deze kaart niet opgestuurd gekregen?
Waarom heb ik geen melding gehad dat mijn abonnement verloopt?
Waarom moet ik €7,50 betalen om klant van jullie te blijven?
En waarom kan een abonnement wel automatisch verlengt worden op een verlopen ov-chipkaart, maar kan ik een abonnement niet stopzetten op een verlopen ov-chipkaart?

Dit klinkt mij als oplichterij in de oren.

Ik verwacht snel een passend antwoord.

Groet, Patrick Broch
icon

Beste antwoord door Sivan NS 26 oktober 2015, 12:46

Hoi Patrick, en welkom!

Hier een antwoord op jouw vragen. Ik zie dat Luchmacht je ook al goed heeft geholpen.

Had je de OV-chipkaart al toen je een abonnement ging bestellen? Zo ja, dan hebben wij geen gegevens over die kaart. NS stuurt sowieso nooit zelf een nieuwe kaart. Wel informeren wij de klant wanneer wij de gegevens hebben.

Deze melding zou je wel moeten hebben gehad, van NS of TLS.

Dat hoeft niet. Je kunt de kaart ook blokkeren zonder nieuwe kaart.

En waarom kan een abonnement wel automatisch verlengt worden op een verlopen ov-chipkaart, maar kan ik een abonnement niet stopzetten op een verlopen ov-chipkaart?
Verlengen staat los van de geldigheid van de kaart.
Bekijk origineel

10 reacties

De kans bestaat dat NS helemaal niet over gegevens beschikt over wanneer de OV-chipkaart verloopt.

Geen idee, ook niet in de spam-folder van je e-mail-account?

Die kosten kun je achteraf terugvragen via de klantenservice.

En waarom kan een abonnement wel automatisch verlengt worden op een verlopen
ov-chipkaart, maar kan ik een abonnement niet stopzetten op een verlopen ov-chipkaart?

Het abonnement wordt niet verlengd op een OV-chipkaart. Het abonnement loopt altijd door (volgens de info op de chipkaart tot 2029 ofzo), totdat het wordt stopgezet. Zelfs als er helemaal geen OV-chipkaart meer is, loopt het abonnement door.
NS beschikt natuurlijk wel over de gegevens wanneer hun eigen abonnement verloopt. Klanten horen daar een melding over te krijgen.
Reputatie 1
Badge
En dat krijgen ze inde regel ook, tenzij je je actuele adres/mail niet bij NS bekend is, daar zijn m.n. studenten notoir bekend voor. Rond de 6 weken voor vervaldatum-zodat je alsnog kan opzeggen.
ALS de kaart zelf verloopt-en het moet dus een persoonlijke zijn met ABO-dan krijg je dito bericht van OF NS OF OV-chipkaart-alleen al om het restsaldo over te boeken. Als je via chipkaart verlengt-en dat is nu echt nodig-dan worden alle lopende ABO's overgezet. DV kan je per maand opzegen-dus je verliest maar iets van 5 eur-maar je hebt wel die nog 4j11m bruikbare kaart voor noppes. EN-wat velen ook vaak vergeten-na opzeggen OOK nog afmelden aan de automaat-om de final use-by date te loaden.
Dus eht ziet er toch vooral naar uit dat je eerst eens bij jezelf te rade zou moeten gaan.
Hoi Patrick, en welkom!

Hier een antwoord op jouw vragen. Ik zie dat Luchmacht je ook al goed heeft geholpen.

Had je de OV-chipkaart al toen je een abonnement ging bestellen? Zo ja, dan hebben wij geen gegevens over die kaart. NS stuurt sowieso nooit zelf een nieuwe kaart. Wel informeren wij de klant wanneer wij de gegevens hebben.

Deze melding zou je wel moeten hebben gehad, van NS of TLS.

Dat hoeft niet. Je kunt de kaart ook blokkeren zonder nieuwe kaart.

Verlengen staat los van de geldigheid van de kaart.
Hoi Sivan,

Volgens "Eva" jullie computer van de klantenservice stuurt de ns wel een kaart op, 6 weken voor het verlopen.
EVA zegt:U krijgt automatisch, zes weken voor uw oude kaart verloopt een vernieuwde OV-chipkaart toegestuurd of een brief van Klantenservice OV-chipkaart om uw nieuwe kaart aan te vragen. Het resterende saldo op uw oude OV-chipkaart wordt teruggestort op het bankrekeningnummer waarvan het abonnementsgeld wordt afgeschreven. Heeft u nog geen nieuwe kaart ontvangen, neemt u dan contact op met NS-klantenservice.

Ik vind dit een beetje tweestrijdig, maar goed dit staat hier los van.

Betekend dit nu dat ik geen nieuwe chipkaart krijg, terwijl dit wel belooft wordt als je een lopend abonnement hebt?
Hoi Patrick. In de tekst die jij noemt staat nergens dat NS deze kaart stuurt, alleen dat dát er een nieuwe kaart of een brief wordt gestuurd. Dit is overigens alleen wanneer alle gegevens bekend zijn. Overigens zijn wij momenteel druk bezig met onze Eva, dus ook deze informatie wordt binnenkort onder de loep genomen.

Had je de kaart al toen je het abonnement bestelde?
Ja, ik heb deze kaart al 5 jaar, het abonnement pas 1 jaar
Dat betekent dat wanneer jij een NS-abonnement koopt, NS geen gegevens over jouw kaart krijgt. Deze gegevens heeft Klantenservice OV-chipkaart (TLS) wel, maar worden niet aan ons verstrekt. Wij kunnen dus niet proactief zorgen voor een vernieuwing van de kaart. TLS doet dit wel altijd, dus ik raad je aan contact op te nemen met hen via 0900-0980, om te vragen of en zo ja naar welk adres het bericht over het verlopen van je kaart is verstuurd.
Het is misschien verstandig om iets beter te communiceren binnen de organisatie, volgens de echte ns klantenservice heb ik namelijk wel recht op een nieuwe chipkaart. Gelukkig hebben zij me wel verder kunnen helpen.
Toch bedankt voor de moeite...
Hoi Patrick. Ik zit zelf ook bij Klantenservice. Ik ga er vanuit dat mijn collega je heeft geholpen met de te nemen stappen? Goed om te horen.

Reageer