verlopen kaart: geen restititutie

Heb indertijd op de lijn Rotterdam-Hoek van Holland tijdens de proef met ov chip, een anonieme kaart ovc gekocht. Op die kaart staat niet vermeld dat de kaart na verloop van tijd "verloopt" (ik heb er nog zo een). Op die kaart stond €33,72. Ik wilde het saldo er af halen. NS linkt door naar TLS daarvoor. Formulier ingevuld, kaart opgestuurd. TLS zegt nu dat ik geen geld terug krijg omdat de kaart al meer dan een jaar verlopen is. ER STOND GEEN DATUM OP!!! Bovendien hebben ze de kaart zonder mijn toestemming vernietigd, niet teruggestuurd. IK WIL MIJN GELD EN MIJN KAART TERUG!
Ik wil mijn geld terug! Want dit is diefstal. NS heeft mijn bij de koop van de kaart niet verteld dat de kaart beperkt houdbaar was (automaat). Het staat ook niet op die kaart (ik heb er nofg zo een).
Betreft kaartnummer 3528 0104 0116 7602

12 reacties

OV-chipkaarten worden uitgegeven en beheerd door Trans Link Systems (TLS) en niet door de vervoerders, zoals NS.
Voor alles wat met de OV-chipkaart zelf te maken heeft moet u toch écht bij TLS zijn.

Overigens heb ik hier nog 2 oude kaarten liggen, de ene dateert uit begin 2007 en de andere (persoonlijke) uit januari 2008.
Op beide kaarten staat wel degelijk "Geldig tot..."

Hoe dan ook, u zult - naar mijn mening - toch echt uw beklag moeten doen bij TLS.
Sorry, ik ben niet blind. Er is een serie kaarten indertijd uitgegeven waarop GEEN DATUM op staat. Wel even uw huiswerk doen hoor! Ik heb hier nog zo'n kaart liggen (gelukkig zonder saldo er op).
Verder: ik heb GEEN voorwaarden in de automaat gezien bij koop. Dus ook geen beperkende voorwaarden van geldigheid. Bovendien: ik heb de kaart NIET bij TLS gekocht,maar bij NS. NS is dus de leverancier van de kaart. Daar moet ik volgens het burgerlijk wetboek met klachten zijn dus. Niet bij TLS. Ik verwacht van NS dus een oplossing.
Mijn reactie aan u terug lezend geloof ik niet dat ik ergens heb geschreven dat u blind zou zijn.
Ik heb alleen maar - na enig "huiswerk" te hebben gedaan - opgemerkt dat ik hier nog 2 kaarten heb liggen waar wel een einddatum op staat, waarmee ik niet heb beweerd dat op de kaarten die u indertijd hebt aangeschaft ook een einddatum zou moeten staan.

Met opmerkingen als "blind" en "huiswerk" veegt u mijn vorige reactie van tafel.
Ik denk dat het daarom weinig zinvol is om verder op uw reactie van zoëven in te gaan.
Inderdaad: zinloze discussie als u geen oplossing weet. Maar NS is via email of site niet te bereiken (schande). Ik verwachtte hier professionele een NS reactie. Maar die zullen wel net zo duur zijn als de Fyra's
Beste intermezzo,

Wat vervelend dat je het saldo niet terug hebt ontvangen omdat je kaart al te lang verlopen zou zijn. Ik begrijp dat je deze OV-chipkaart hebt ontvangen bij een proef met de OV-chipkaart. Deze kaarten zijn na 5 jaar verlopen. Het OV-chipkaartbedrijf heeft deze kaarten geproduceerd en zij gaan ook over het uitkeren van het saldo op de kaart. Daarom wil ook ik je graag adviseren om conact op te nemen met het OV-chipkaartbedrijf.

Ik heb je topic verplaatst naar: OV-chipkaart.
Beste Femke,
Ik koop bij NS een kaart. Ik heb nu een klacht. Volgens het burgerlijk wetboek moet ik klachten indienen bij de winkel waar ik een het product koop. En dat is NS in dit geval. Ik heb nergens op de automaat gezien of kunnen lezen dat ik een TLS product kocht. Ik kocht een NS reis product. Ik verwacht dan ook van NS een oplossing. Dat NS tegen TLS zegt, los het op, prima. Maar de klant klant het bos in sturen? Not my style.

Verder: een kaart zonder vermelde houdbaarheidsdatum kan mijns inziens niet verlopen.
TLS heeft echter (zonder mijn toestemming) het bewijs vernietigd zeggen ze. Toevallig heb ik nog zo;'n kaart in huis. Uit dezelfde serie: zonder geprinte datum.
En de automaat heeft mij ook niet verteld dat de kaart na vijf jaar niet meer geldig was.
met groet

Fout, fout, fout.
Nee je koopt hem bij TLS en die hebben hem vernietigd. dat laatste is wel raar ja.

Al zou je bij NS klagen, dan heb je geen bewijs, hoe wil je dan dat NS je helpt ?
Nee je koopt hem bij TLS en die hebben hem vernietigd. dat laatste is wel raar ja.

Al zou je bij NS klagen, dan heb je geen bewijs, hoe wil je dan dat NS je helpt ?

De kaart heeft NS logo, NS olympische spelen afbeelding. Op de automaat NS afbeelding. Weet verder zelfs het transactienummer van de pinbetaling van de kaart: 2872380 Ontvanger: 1350045 NS-SCHIEDAM NWL.30>SCHIE. Lijkt me allemaal erg NS.
Beste intermezzo, ik zal via een privébericht contact met je opnemen zodat we spoedig voor een oplossing kunnen zorgen.
@Intermezzzo

Heel erg bedankt voor het stellen van deze vraag. Ik hoop dat ze je je saldo teruggeven, maar je hebt er mij in ieder geval alvast geld mee bespaard. Ik heb namelijk ook maar even de datum van een oude (persoonlijke) OV-chipkaart gecontroleerd en die bleek al maanden (maar gelukkig nog geen jaar) verlopen te zijn en ook nog saldo te bevatten.

Deze kaart is gekoppeld aan zowel mijn mijn-ns account als aan dat op OV-chipkaart.nl, maar kennelijk sturen zowel NS als haar 68,8%-dochterbedrijf TLS geen waarschuwing als een persoonlijke OV-chipkaart verloopt, dat je hem dus niet meer kunt gebruiken en dat ze kennelijk je resterende saldo inpikken als je dat niet binnen een jaar zelf terugvraagt. Ik begrijp dat dat voor anonieme OV-chipkaarten niet kan, maar voor persoonlijke OV-chipkaarten zou ik dat toch wel verwachten.

@NS

Zou het niet een kleine moeite zijn die de klant een groot plezier oplevert om wel even automatisch zo'n e-mailtje te laten sturen voor verlopende persoonlijke OV-chipkaarten die aan een mijn-ns account gekoppeld zijn?
Ik kreeg van mijn RET persoonlijke chipkaart wel een brief dat hij bijna verliep, van TLS of RET, dat durf ik niet te zeggen.
Ik kreeg van mijn RET persoonlijke chipkaart wel een brief dat hij bijna verliep, van TLS of RET, dat durf ik niet te zeggen.

Dat zal dan van TLS geweest zijn, want ik kreeg ook van TLS een brief (met formulier voor verlenging) enkele weken voordat de geldigheid van mij RET kaart zou verlopen.
Op zich ook logisch dat TLS dat doet, zij zijn de beheerder van alle OV-chipkaarten van alle vervoerders in Nederland.
En het saldo wat je op een kaart zet komt ook op de rekening van TLS te staan en niet ook de rekening van de vervoerder, welke automaat je ook gebruikt.

Reageer