beantwoord

Verlopen kaart met een Studenten OV

• 3 december 2014
  • 3 reacties
  • 676 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Beste NS,

Op mijn OV-chipkaart staat een studenten-weekend-vrij abonnement. Deze kaart is afgelopen weekend verlopen, ik had de datum niet in de gaten gehouden en ben ook niet via een andere weg gewaarschuwd. Zodoende heb ik nu pas een nieuwe aangevraagd en ik verwacht hem volgende week binnen te krijgen.

Ik heb intussen al wel twee kaartjes gekocht doordeweeks zonder korting (met 1 euro toeslag), en dit weekend wil ik graag weer op pad. In principe heb ik als persoon wel recht op 40% korting in de daluren en vrij reizen in het weekend. Krijg ik daarom deze kosten vergoed, als ik de eenmalige kaartjes bewaar en opstuur?

Mvg,

Daniel
icon

Beste antwoord door Gert-Jan G 3 december 2014, 17:16

Normaal gesproken krijg je die niet vergoed omdat je van NS maar 1 dag per jaar vergoeding krijgt voor reizen zonder abonnement.

Misschien kun je ondanks de verlopen kaart toch nog tijdelijk reisrecht op een anonieme (of persoonlijke) ov-chipkaart zetten via https://services.studentenreisproduct.nl/tsrp/desktop/index.php . Dan kun je een week lang weer gebruikmaken van je studentenreisrecht. Is je duplicaat langer onderweg dan kun je een nieuwe aanvraag voor een tijdelijk product doen.
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 4
Badge
Normaal gesproken krijg je die niet vergoed omdat je van NS maar 1 dag per jaar vergoeding krijgt voor reizen zonder abonnement.

Misschien kun je ondanks de verlopen kaart toch nog tijdelijk reisrecht op een anonieme (of persoonlijke) ov-chipkaart zetten via https://services.studentenreisproduct.nl/tsrp/desktop/index.php . Dan kun je een week lang weer gebruikmaken van je studentenreisrecht. Is je duplicaat langer onderweg dan kun je een nieuwe aanvraag voor een tijdelijk product doen.
NS is niet degene die je hoeft te waarschuwen wanneer je OV-chipkaart afloopt. Het Studentenreisproduct is namelijk geen product van NS, maar van DUO. Eventuele verzoeken om vergoeding van gemaakte reiskosten, moet je dus ook richten tot DUO en niet tot NS.
Hallo DAMAC,

Het Studenten OV krijg je aangeboden door de DUO, zij hadden je dan ook moeten waarschuwen dat je OV-chipkaart verloopt. NS heeft geen gegevens over de verloopdatum van jouw OV-chipkaart. Zoals Gert-Jan aangeeft is het mogelijk om een tijdelijk reisrecht aan te vragen bij de DUO, zodat je wel gebruikt kunt maken van je reisrecht. Bij NS kan je met je Studenten OV één keer per jaar gebruik maken van de geld terug bij vergeten abonnement regeling.

Groet,
Marjan

Reageer