beantwoord

Verlopen OV-chipkaart, geen nieuwe ontvangen

• 21 december 2014
  • 5 reacties
  • 954 Bekeken

De OV kaart van mijn vrouw verloopt eerdaags. toen ik bij vraag 12 op dit forum keek, zag ik dat vervangen van een verlopen kaart gratis is (aldus het antwoord van BART)
Mijn vrouw wil een nieuwe aanvragen en wordt doorgelinkt naar Ideal, om € 7.50 af te laten schrijven.
volgens mij gaat er iets niet helemaal goed!!
icon

Beste antwoord door Marjan NS 22 december 2014, 09:56

Hallo Omehenk,

Staat er een NS abonnement op de OV-chipkaart? Als je een NS abonnement op de OV-chipkaart hebt staan krijg je gratis een nieuwe OV-chipkaart. Heb je geen OV-chipkaart thuis gestuurd gekregen? Normaal gesproken krijg je de nieuwe OV-chipkaart 4 tot 6 weken voor het verlopen van de oude OV-chipkaart opgestuurd, mits alle gegevens aanwezig zijn om een nieuwe OV-chipkaart aan te maken. Missen er gegevens waardoor er geen nieuwe OV-chipkaart aangevraagd kan worden, dan krijg je hier bericht van en dien je de nieuwe OV-chipkaart zelf aan te vragen. Je betaalt dan eerst wel de €7,50, maar dat bedrag krijg je weer van ons terug.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

5 reacties

Als ze een abonnement heeft moet de NS die kaart gratis vervangen ja.

Echter dat is weer erg moeilijk om hun eigen fout toe te geven, dus zal ze eerst 7,50 moeten betalen, die ze later weer terug kan vragen aan NS.
Reputatie 7
Badge +4
Is de nieuwe kaart u niet automatisch toegezonden? Bij een abonnement is dat wel het geval. NS hoeft een OV-kaart niet gratis te vervangen als er niets van NS op staat. De ov-chipkaart is geen product van NS, al lijkt dat zo omdat NS de kaarten toezendt bij een abonnement.
Hallo Omehenk,

Staat er een NS abonnement op de OV-chipkaart? Als je een NS abonnement op de OV-chipkaart hebt staan krijg je gratis een nieuwe OV-chipkaart. Heb je geen OV-chipkaart thuis gestuurd gekregen? Normaal gesproken krijg je de nieuwe OV-chipkaart 4 tot 6 weken voor het verlopen van de oude OV-chipkaart opgestuurd, mits alle gegevens aanwezig zijn om een nieuwe OV-chipkaart aan te maken. Missen er gegevens waardoor er geen nieuwe OV-chipkaart aangevraagd kan worden, dan krijg je hier bericht van en dien je de nieuwe OV-chipkaart zelf aan te vragen. Je betaalt dan eerst wel de €7,50, maar dat bedrag krijg je weer van ons terug.

Groet,
Marjan
Beste Marjan,

Op deze OV kaart staat geen abonnement, maar wel een tegoed om met NS te kunnen/mogen reizen, immers de OV kaart is niet anders dan een soort portemonnee. Het is wel een bijzonder soort portemonnee, want het geld wat erin zit, kan ik niet gebruiken om bijvoorbeeld een brood te kopen, maar mag alleen ingewisseld worden bij de NS.
Dit omdat jullie van NS graag willen dat er geen losse treinkaartjes meer hoeven te worden verkocht.
Ik zie dit dus als een soort van waardebon, die ik kan inwisselen/ruilen voor een dienst (vervoer).
Echter om van deze dienst (een reisproduct) gebruik te mogen maken (het feit dat er een tegoed op de OV kaart staat betekent dus dat ik een soort product bij jullie denk af te gaan nemen) moet ik niet alleen de dienst betalen, maar tevens ook voor het recht om deze dienst te "Mogen afnemen".
Eigenlijk houdt dit dus in dat je bijvoorbeeld om een brood te kopen, eerst geld bij de bank moet halen en om een tientje te krijgen, daarnaast ook, omdat je een portemonnee hebt, je daarvoor elf euro van je rekening afgeschreven ziet worden.
Eigenlijk een rare gedachte als je dit vergelijkt met bijvoorbeeld een VVV bon. Ook hiermee kun je in de toekomst een product kopen maar voor een waardebon van bijvoorbeeld 10 euro hoef je echt maar 10 euro te betalen en betaal je niets extra voor de bon zelf.

Ik kan niet wennen aan de gedachte dat ik eerst een waardebon moet kopen en daarnaast ook nogmaals voor het product moet betalen.

Dit voelt niet goed (zacht uitgedrukt). daarnaast lees ik dat er gratis een OV kaart kan worden gegeven indien er een abonnement op de OV kaart staat.
waarom voor mijn vrouw dan een kostenpost van € 7.50?
De klantenservice van OV-chipkaart rekent €7,50 voor de productie van een nieuwe OV-chipkaart, die 5 jaar geldig is. Als je in het bezit bent van een NS abonnement nemen wij deze kosten (achteraf) voor onze rekening. Wil je geen kosten maken voor een nieuwe kaart, dan kan je bij ons ook eventueel gebruikmaken van een vol tarief e-ticket.

Reageer