beantwoord

Verlopen OV-chipkaart met NS abonnement

Krijg ik bij verlopen OV-chipkaart met dal-voordeel abonnement gratis een nieuwe OV-chipkaart van NS?
icon

Beste antwoord door Marjan NS 30 mei 2015, 15:17

Hallo Gertjasink,

Als je OV-chipkaart verloopt krijg je automatisch een nieuwe OV-chipkaart of je krijgt een brief dat je zelf een nieuwe OV-chipkaart aan moet vragen. Wanneer er nog gegevens missen of er is een nieuwe pasfoto nodig dan krijg je bericht dat je via OV-chipkaart een nieuwe OV-chipkaart aan kunt vragen. De vervangende kaart kun je aanvragen op www.ovchipkaart.nl/verlopenkaart of je kunt telefonisch contact opnemen met klantenservice OV-chipkaart en vragen om de kaartvernieuwingsformulieren. Als je zef een nieuwe OV-chipkaart aan moet vragen bij OV-chipkaart dan betaal je eerst wel €7,50 maar deze kan je weer terugvragen bij NS.

Groet,
Marjan
Bekijk origineel

15 reacties

Voorheen stelde de NS dat dat inderdaad het geval was. Nu doet men er erg schimmig over en lijkt het erop dat men wil dat u zelf contact opneemt met hun dochterbedrijf en chipkaartleverancier TLS (www.ov-chipkaart.nl). Wel kunt u dan vervolgens de aanschafkosten (€ 7,50) terugvragen aan de NS, maar ook dat wordt volgens mij niet erg actief gecommuniceerd.
Hallo Gertjasink,

Als je OV-chipkaart verloopt krijg je automatisch een nieuwe OV-chipkaart of je krijgt een brief dat je zelf een nieuwe OV-chipkaart aan moet vragen. Wanneer er nog gegevens missen of er is een nieuwe pasfoto nodig dan krijg je bericht dat je via OV-chipkaart een nieuwe OV-chipkaart aan kunt vragen. De vervangende kaart kun je aanvragen op www.ovchipkaart.nl/verlopenkaart of je kunt telefonisch contact opnemen met klantenservice OV-chipkaart en vragen om de kaartvernieuwingsformulieren. Als je zef een nieuwe OV-chipkaart aan moet vragen bij OV-chipkaart dan betaal je eerst wel €7,50 maar deze kan je weer terugvragen bij NS.

Groet,
Marjan
Hallo Gertjasink,

Groet,
Marjan

In dit topic stelt Inge NS dat er zelden een vervangende kaart wordt gestuurd en dat er dus een nieuwe kaart moet worden aangevraagd omdat de pasfoto na 5 jaar is verouderd. Wat jij stelt in de eerste regel gebeurt dus zelden.

Wat is waar ?

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/abonnement-op-ov-chipkaart-binnenkort-verloopt-13104

In de meeste gevallen ontvang je van de klantenservice van OV-chipkaart een brief met daarin het verzoek om een nieuwe kaart aan te vragen. De pasfoto is na 5 jaar enigszins verouderd en daarom wordt er zeer zelden automatisch een nieuwe OV-chipkaart aangemaakt en opgestuurd
Hallo Macca728, Zoals aangegeven zijn er twee opties of je krijgt automatisch een nieuwe OV-chipkaart of je krijgt een brief met daarin het verzoek zelf een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen. Beide is dus waar. Groet, Marjan.
Dat vind ik raar, want Inge NS geeft duidelijk dat de pasfoto na 5 jaar verouderd is.

Dat is toch bij iedereen ? Dan krijgt iedereen toch een brief en niet automatisch een nieuwe OV chipkaart.

Het lijkt mij dus dat het nooit beide waar kan zijn, want NS noch TLS kan pasfoto´s beoordelen of ze nog lijken.
Wanneer en in welke vorm gaan jullie de reiziger pro-actief wijzen op de mogelijkheid om de aanschafkosten van de chipkaart terug te krijgen?
Reputatie 1
Badge
Of daarvoor nog dat dit in orde is en dat OV-chip en NS elkaar niet in de wielen zitten te rijden?
Overigens is het al een sprong voorwaarts dat blijkbaar inmiddels de moderatoren van beide mogelijkheden weet hebben.
bij OV-chipkaart dan betaal je eerst wel €7,50 maar deze kan je weer terugvragen bij NS.
En het snelste regel je dat door te klagen op Twitter.
Helaas wel, communicatie van de NS is echt zo beroerd, je zou toch verwachten dat trouwe forumleden en NS klanten als mij en Theofiel weleens antwoord krijgen op de vragen die we terecht stellen.
Ben ook benieuwd naar reactie NS (via moderator Marjan NS?) naar communicatie over dit onderwerp en wijze (aanvraag) van teruggave betaling!
Marjan NS is blijkbaar ondergedoken of wil het antwoord niet geven ??? Na 26 dagen verwacht ik wel een antwoord...
Tijd om wat duidelijkheid te verschaffen. Ik begrijp dat de situatie wat ondoorzichtig is op het moment. Afhankelijk van de geldigheid van contracten gelden er verschillende regels met betrekking tot de bewaartermijn van pasfoto's (het is niet of 5 of 10 jaar) en dat systeem gaat bovendien binnenkort op de schop, in samenwerking met het CPB. We willen zelf ook graag eenduidige regels conform alle richtlijnen met betrekking tot privacy.
Reputatie 6
Badge
Mijn ovchipkaart verloopt volgende week. Even gebeld waar de nieuwe bleef. Er is geen vervangende kaart aangemaakt. Kan gebeuren, geen probleem.

Maar dat je er dan zelf achteraan moet om een nieuwe aan te vragen bij OV-chipkaart. Dan bel je daar naar toe, omdat NS dat zegt, maar dat kan dan niet, dat moet digitaal. Nieuwe foto moeten maken/uploaden, moet betalen en dan binnenkort NS nog eens bellen om die 7,50 terug te krijgen. Heel ingewikkeld zo.

Dit koste dus 30 minuten. Ik snap niet waarom er bij NS niet een knop is, dat de medewerker gewoon een nieuwe aanvraagt zonder dit gehannes.....

Dit was de tweede keer dat ik voor iets ovchipkaart moest hebben. Wordt daar ueberhaupt gelachen aan de telefoon.... 😞
Mijn ovchipkaart verloopt volgende week. Even gebeld waar de nieuwe bleef. Er is geen vervangende kaart aangemaakt. Kan gebeuren, geen probleem.

Maar dat je er dan zelf achteraan moet om een nieuwe aan te vragen bij OV-chipkaart. Dan bel je daar naar toe, omdat NS dat zegt, maar dat kan dan niet, dat moet digitaal. Nieuwe foto moeten maken/uploaden, moet betalen en dan binnenkort NS nog eens bellen om die 7,50 terug te krijgen. Heel ingewikkeld zo.

Dit koste dus 30 minuten. Ik snap niet waarom er bij NS niet een knop is, dat de medewerker gewoon een nieuwe aanvraagt zonder dit gehannes.....

Dit was de tweede keer dat ik voor iets ovchipkaart moest hebben. Wordt daar ueberhaupt gelachen aan de telefoon.... :(

Jammer om te lezen dat dit niet automatisch gegaan is. Omdat NS de OV-chipkaart niet produceert, is dit inderdaad de wijze waarop dit soort situaties worden opgelost. Let erop dat je bij OV-chipkaart wel een duplicaat aanvraagt en geen (blanco) nieuwe OV-chipkaart. Dan zorgen zij ervoor dat je abonnement wordt overgezet op de nieuwe. Bedoel je dat er om jou werd gelachen aan de telefoon of dat je op de achtergrond mensen hoorde lachen?
Reputatie 6
Badge
Dank voor de reactie. Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat dit proces dus niet goed is ingericht. Ik produceer die kaarten ook niet, maar toch kan ik het aanvragen. Dus als iets mis gaat, vind ik dat NS dat eigenlijk zou moeten doen. Het idee dat ik later weer moet gaan bedelen om 7,50 is toch ook weer een extra handeling zowel voor mij als voor jullie. Vind het gewoon niet logisch.

Mijn laatste zin was wat onduidelijk. Bedoelde eigenlijk dat ik 2x heb gebeld en dat die medewerkers nauwelijks kunnen lachen. Het was vrij 'zuur'. Maar goed, zo hebben we allemaal wel eens onze dag niet.

Reageer