beantwoord

Verlopen OV kaart met NS Traject vrij

• 14 februari 2020
  • 4 reacties
  • 162 Bekeken

Ik heb al gezocht op het forum maar zie verwarrende berichten. En na bellen met NS klantenservice is dat er niet beter op geworden.

Mijn OV-Chipkaart verloopt op 22 maart 2020.

Vanuit de NS heb ik hierover geen enkele mail of andere correspondentie van gehad.

Nu krijg ik een mail  (op 10 februari) van Translink (OV-Chipkaart) dat mijn kaart verloopt en een nieuwe aan moet vragen.

Ik heb hun gebeld en gevraagd of de NS dat niet gaat doen. Zij konden mij geen antwoord geven en verwezen mij naar de NS Klantenservice.

Vervolgens heb ik die gebeld. Na een lang proces van vele menu’s (waar er eigenlijk geen een duidelijk bij mijn vraag hoorde) kreeg ik iemand aan de lijn.

Maar dat gesprek was erg onduidelijk. Hij verzocht om nog te wachten. De NS zou voor het einde van de maand (februari dus) een verzoek doen voor een nieuwe pasfoto. En dan de nieuwe kaart verzorgen.

Maar op het forum word gesproken over dat de NS 8 tot 12 weken voor verlopen al een mail stuurt.

https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/verlopen-ov-kaart-51677

Wat klopt er nu. Het verhaal van de medewerker van de klantenservice of de verhalen op dit forum.

Als ik nu geen mail heb gehad (5 weken voor verlopen OV-chipkaart) moet ik dan zelf bij Translink een kaart gaan aanvragen a E 7,50 en dit daarna terug vragen, of wachten tot einde van de maand zoals de medewerker aangeeft.

Hopelijk kan iemand mij duidelijkheid verschaffen.

icon

Beste antwoord door Maxime NS 16 februari 2020, 15:04

Heb je dan nu een maandabonnement of een doorlopend abonnement? In principe is het heel duidelijk en krijg je de kaart van ons als je een doorlopend treinabonnement (met uitzondering van Kids Vrij) hebt. Mijn collega's zouden moeten kunnen zien of we nog een foto van je hebben, als dat het geval is dan zou de kaart automatisch vernieuwd moeten kunnen worden. Als we geen foto hebben dan had je al een mail met een verzoek om een nieuwe foto moeten hebben gehad (die moeten we uitelijk 8 weken voor het verlopen van de kaart aanleveren aan OV-chipkaart). Je mag mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres. Dan kijk ik graag even met je mee, peterhuibers.

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Als je een doorlopend NS (jaar)abonnement hebt krijg je inderdaad (als het goed is) een week of 10 voordat je kaart verloopt een mail van de NS met het verzoek om een nieuwe pasfoto aan te leveren. Er zijn uitzonderingen waarbij je zonder dat automatisch een nieuwe kaart krijgt, maar dat zou men bij de klantenservice moeten weten.

Verloopt je kaart binnen 6 weken (wat dus nu het geval is) dan zal je zelf een kaartvernieuwing moeten doen via TLS/OV-chipkaart, zoals de mail aangeeft.

Dat kost je dan € 7,50 maar als je een (jaar/doorlopend) abonnement hebt kan je die later terugkrijgen via de klantenservice. Bij Traject Vrij dat je zelf elke maand verlengt geldt dit niet.

Reputatie 5

Ik denk dat de fase dat het via NS gaat al voorbij en gedaan is. BTW: heb je Tr-vr per maand (in dat geval is het zeker via Ovchip) of doorlopend op jaarbasis?-in dat laatste zou NS inderdaad het hebben moeten aankaarten, maar er zijn legio berichten op dit forum dat er zeer vaak omissies in deze zijn. Vermoedelijk zat je qua plandatum daarvoor ook net in de week met de grote storingen van 2e helft jan-en is dit een ander gevalletje van helaas niet gelukt.

terzijde: als er ooit eens iemand bij NS wat extra tijd heeft-al is het maar een stageaire, om heel kritisch alle online info door te lezen en op overdedatum of anderszins strijdig met andere punten en vanuit het gewone gezichtspunt van een doorsnee klant te bekijken-pak dit dan ook mee. Mogelijk kan dat dan zelfs helpen om de servicemedewerkers beter te instrueren. Die DB/bahn daar in het oosten kan dat prima. Die kunnen ook zelfs zelf meteen vragen van klanten online beantwoorden.

Ik ga er van uit dat als ik nu een nieuwe kaart aanvraag bij Translink en die dan betaal, maar de NS toch in de komende week plotseling met een OV kaart komt aanzetten in mijn brievenbus ik mijn zelf betaalde OV-chipkaart evengoed vergoed krijg. Oftewel hoelang moet ik eventueel wachten met het aanschaffen met een OV-chipkaart bij Translink. Omdat ik er zeker van ben dat de NS nog niet met een nieuwe kaart komt.

En de helpdesk weet niets. Daar werd ik niets wijzer van. Er wordt in geen systeem gekeken en alleen maar algemene antwoorden gegeven. 

Maar ik denk er hard aan om nu maar een kaart te gaan bestellen bij Translink. Of iemand moet mij een hele goede reden geven dat niet te doen.

Mocht de 7,50 niet vergoed worden is dat ook niet het einde van de wereld.

Maar enige vorm van amateurisme lijkt mij hier wel op zijn plaats.

Heb je dan nu een maandabonnement of een doorlopend abonnement? In principe is het heel duidelijk en krijg je de kaart van ons als je een doorlopend treinabonnement (met uitzondering van Kids Vrij) hebt. Mijn collega's zouden moeten kunnen zien of we nog een foto van je hebben, als dat het geval is dan zou de kaart automatisch vernieuwd moeten kunnen worden. Als we geen foto hebben dan had je al een mail met een verzoek om een nieuwe foto moeten hebben gehad (die moeten we uitelijk 8 weken voor het verlopen van de kaart aanleveren aan OV-chipkaart). Je mag mij een privébericht sturen met je NAW-gegevens, geboortedatum en e-mailadres. Dan kijk ik graag even met je mee, peterhuibers.

Reageer