beantwoord

verlopen van anonieme ov-chipkaart

• 1 maart 2015
  • 4 reacties
  • 682 Bekeken

Waarom verloopt een anonieme ov-chipkaart? Ik heb daar drie opmerkingen over:
1) Je wordt op die manier verplicht om een nieuwe kaart te kopen a 7,50 (geldklopperij!)
2) Je moet het saldo terugvragen (let op: op de NS-site staat dat dit niet kan en je het restant saldo niet terugkrijgt terwijl je via de ov-chipkaartsite gewoon je saldo kunt terugvragen mbv een formulier. Een inconsistentie waardoor mensen hun geld mislopen).
3) Het is niet duurzaam: de verlopen kaarten worden weggegooid terwijl ze nog prima zijn.
Graag reactie!
Groet, Leta
icon

Beste antwoord door ConradM 2 maart 2015, 06:53

Het gaat er inderdaad om 1) dat de kaart (schrijf acties chip is denk ik nieteens de belangrijkste oordzaak) een beperkte levensduur heeft, natuurlijk zijn de meeste kaarten langer bruikbaar, echter om problemen te voorkomen wordt er een kortere levensduur afgegeven. 2)5 jaar is een lange tijd in de wereld van IT, Beveiliging en elektronische sleutels. Door het afgeven van een kaart met een levensduur van max 5 jaar weet TransLink zeker dat eens in de 5 jaar ALLE kaarten vernieuwd zijn en beschikken over de volgende generatie beveiliging!!
Bekijk origineel

4 reacties

Waarom verloopt een anonieme ov-chipkaart? Ik heb daar drie opmerkingen over:
1) Je wordt op die manier verplicht om een nieuwe kaart te kopen a 7,50 (geldklopperij!)
2) Je moet het saldo terugvragen (let op: op de NS-site staat dat dit niet kan en je het restant saldo niet terugkrijgt terwijl je via de ov-chipkaartsite gewoon je saldo kunt terugvragen mbv een formulier. Een inconsistentie waardoor mensen hun geld mislopen).
3) Het is niet duurzaam: de verlopen kaarten worden weggegooid terwijl ze nog prima zijn.
Graag reactie!
Groet, Leta

Over punt 3: Het ligt wellicht aan de chip die niet zo vaak overschreven kan worden qua informatie en dergelijke. Elke in- en uitcheck is een schrijfactie voor de chip. En na 5 jaar (dagelijks) gebruik zal deze waarschijnlijk "versleten" zijn en worden schrijf acties onbetrouwbaar. Waardoor de kaart storingen kan vertonen.

Met vriendelijke groet, Natasha
Reputatie 1
Het gaat er inderdaad om 1) dat de kaart (schrijf acties chip is denk ik nieteens de belangrijkste oordzaak) een beperkte levensduur heeft, natuurlijk zijn de meeste kaarten langer bruikbaar, echter om problemen te voorkomen wordt er een kortere levensduur afgegeven. 2)5 jaar is een lange tijd in de wereld van IT, Beveiliging en elektronische sleutels. Door het afgeven van een kaart met een levensduur van max 5 jaar weet TransLink zeker dat eens in de 5 jaar ALLE kaarten vernieuwd zijn en beschikken over de volgende generatie beveiliging!!
Reputatie 1
Badge
@1. Er zijn in deze wereld inmiddels 1000en chipkaart_OVbetaalsystemen, en vrijwel allen hebben zo'n 5 jaar termijn. De enige die hier zo vaak genoemd wordt; LONdon, die het niet zou hebben heeft in de praktijk een nog veel klantOnvrindelijker system: af en toe worden oude kaartenserie ongeldig verklaard. Al kan dat soms pas na 6-7 jaar zijn. Bij anderen vervalt hij al als hij een bepaalde periode niet gebruikt wordt, bvb 6 mnd of 1 jaar.
@3: NS vindt dat de winkel van OV-chip waar je dan moet zijn, een geheel andere zaak is en totaal niet van hun. Wat trouwens alle busbedrijven (want daar worden anon. kaarten veel, veel meer gebruikt) ook vinden. En er is heel veel kritiek van privacybewakers dat je dan dus alsnog die privacy opgeeft.
Overigens hebben die kaarten een levenstermijn van rond de 5 jaar-omdat ze in stapels in automaten zitten en niemand dus weet wanneer ze precies verkocht worden, kan je geluk hebben en pech-van 4j9m tot 5j4m. de verval datum staat er wel heel erg duidelijk op.
Modimo, welkom op ons forum, ik vermoed dat je zo voldoende informatie ontvangen van de andere forummers. Ik wil nog wel melden dat TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart aanspreekpunt is voor vragen of klachten over de OV-chipkaart.

Reageer