beantwoord

Verplicht in- en uitchecken bij gratis reizen?

• 15 april 2014
  • 6 reacties
  • 2629 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Hallo,

Afgelopen maandag zat ik als zo vaak in de trein, bezig met de terugreis naar huis. Toen ik gecontroleerd werd door de conducteur stuitte dit echter op een probleem. De conducteur wilde mij de trein uit zetten, omdat ik niet had uitgecheckt. Hij zei dat ik geen geldig vervoersbewijs bij me had. Ik reis met een ov-chipkaart student week abonnement. De conducteur kon goed zien dat ik de hele dag kan reizen zonder te betalen en dat ik ingecheckt was. Toen ik op hetzelfde traject terug reed zonder opnieuw in- of uit te checken leverde dit dus een probleem op.

Ik zie echter op de NS-website dat in- of uitchecken niet verplicht is in veel gevallen. Ik reis al ruim 2 jaar op deze manier, en dit is daadwerkelijk de eerste keer dat het een probleem oplevert. Tevens, wat nou in het geval dat ik in de trein stap, rondreis, maar nooit het station verlaat?

Met vriendelijke groet.
icon

Beste antwoord door Leny NS 16 april 2014, 14:51

Hallo Bongo, welkom op het forum. Ook al reis je met je studenten OV en je mag doordeweeks gratis reizen, dan dien je alsnog in- en uit te checken. Check je niet in of uit en je reist weer verder dan reis je op dat moment niet met een geldig vervoerbewijs.

Waarom moet ik in- en uitchecken?
Net als in de bus, tram- en metro heb je als student ook bij alle binnenlandse treinen nog maar één kaart nodig en reis je in het hele openbaar vervoer op één en dezelfde manier: met in- en uitchecken.
o Je hoeft niet meer in de rij voor een kaartje en hebt altijd een geldig vervoerbewijs.
o Het systeem berekent altijd de juiste prijs en de juiste korting voor je reis.
o Ben je een keer vergeten uit te checken of heb je recht op 'Geld terug bij vertraging', dan moet je een bewijs van in- en uitchecken kunnen overleggen.
o Door de poortjes voor het in- en uitchecken krijgen zwartrijders minder kans.
o In gebieden waar papieren vervoerbewijzen zijn afgeschaft, is alleen een ingecheckte OV-chipkaart een geldig vervoerbewijs.
Voor meer informatie, zie link Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘OV-chipkaart’. Vriendelijke groet, Leny
Bekijk origineel

6 reacties

Reputatie 6
Badge +2
Ook dan moet je uit- en inchecken op stations waar je route zodanig wordt dat dit vanaf je laatste incheckstation geen toegestane reisroute meer is.
Reputatie 2
Volgens mij is het wettelijk verplicht om met een chipkaart met abonnement (in dit geval studenten) in te checken, pas na het inchecken is het product geactiveerd.

Net als een kaartje pas geldig is met een datumstempel

Er staat ook het eea uitgelegd op: http://www.studentenreisproduct.nl/veelgestelde-vragen.aspx
Rotterdam Centraal - Breda is voor zover ik weet gewoon een toegestane route.

En ik ben ervan op de hoogte dat het verplicht is om in te checken, maar dit was ik dan ook. Ik had ingecheckt op Rotterdam Centraal, rees naar Breda, deed daar mijn ding, en ging vervolgens weer terug. Op aankomst bij Rotterdam Centraal checkte ik vervolgens weer uit.
Hoi Bongo,

Je mag volgens de regels ook niet terug reizen naar je incheckstation. De meeste conducteurs en ikzelf zullen een opmerking geven als we zien dat het om een afgekocht reisrecht gaat dat het niet mag of om er de volgende keer even op te letten.
Waar je wel direct hiermee in problemen komt is als je op dat moment in je betaalperiode zit. Vandaar dat alle OV-chipkaarten met alle abonnementen is afgesproken dat deze elke keer in- en uitgecheckt dienen te worden. Zo is het voor elke reiziger duidelijk en is de kans klein dat er verkeerd gereisd wordt en dat er een Uitstel van Betaling wordt geschreven met de wettelijke verhoging, want dat is het laatste wat wij willen.
Een andere achterliggende gedachte is dat als straks de poortjes dichtgaan bij de meeste grote stations, dan moet je wel inchecken, anders kom je er niet in. Geldt ook om eruit te komen, je zal moeten uitchecken om het station te mogen verlaten.

Ik hoop dat ik je iets meer inzicht heb kunnen geven.
Reputatie 6
Badge +2
Ik ben afgegaan op de gebruikelijke voorwaarden bij NS, maar ik moet zeggen dat ik niet eens voorwaarden heb gevonden van het studentenreisproduct waar dit in staat.
Badge
Hallo Bongo, welkom op het forum. Ook al reis je met je studenten OV en je mag doordeweeks gratis reizen, dan dien je alsnog in- en uit te checken. Check je niet in of uit en je reist weer verder dan reis je op dat moment niet met een geldig vervoerbewijs.

Waarom moet ik in- en uitchecken?
Net als in de bus, tram- en metro heb je als student ook bij alle binnenlandse treinen nog maar één kaart nodig en reis je in het hele openbaar vervoer op één en dezelfde manier: met in- en uitchecken.
o Je hoeft niet meer in de rij voor een kaartje en hebt altijd een geldig vervoerbewijs.
o Het systeem berekent altijd de juiste prijs en de juiste korting voor je reis.
o Ben je een keer vergeten uit te checken of heb je recht op 'Geld terug bij vertraging', dan moet je een bewijs van in- en uitchecken kunnen overleggen.
o Door de poortjes voor het in- en uitchecken krijgen zwartrijders minder kans.
o In gebieden waar papieren vervoerbewijzen zijn afgeschaft, is alleen een ingecheckte OV-chipkaart een geldig vervoerbewijs.
Voor meer informatie, zie link Ik heb je vraag verplaatst naar het topic ‘OV-chipkaart’. Vriendelijke groet, Leny

Reageer