beantwoord

Verschil bedrag afschrijving site: mijn ns en site: mijn ov-chipkaart

Ik heb een maand traject kaart van Rotterdam Centraal naar Hoofddorp samen met een Intercity direct toeslag abonnement. En elke werkdag neem ik de intercity direct tussen Rotterdam Centraal en Schiphol en de stoptrein tussen Schiphol en Hoofddorp.

Alleen soms mis ik op de terugweg de stoptrein van Hoofddorp naar Schiphol en dan neem ik de bus van Hoofddorp naar Schiphol om toch de Intercity Direct te kunnen halen.

In dat laatste geval zegt Mijn NS dat ik dan voor de trein moet betalen van Schiphol naar Hoofddorp (iets meer dan 2 euro), omdat Schiphol buiten mijn traject valt. (want ik check nu pas bij Schiphol in bij de NS, in plaats van Hoofddorp, als ik wel de trein haal)
Maar op Mijn ov chipkaart staat dat ik alleen 1.67 euro betaal voor de bus (Hoofddorp - Schiphol) en dat ik 0 euro voor de trein heb betaald.

Nu heb ik drie vragen:
1) Heb ik nou wel of niet voor de trein betaald?
3) Hoe kan het dat Mijn ov-chipkaart andere bedragen weergeeft dan Mijn NS?
2) Ben ik legaal bezig door een traject kaart te hebben van Hoofddorp - Rotterdam Centraal (+ Intercity Direct toeslag), terwijl ik over Schiphol reis en dat, blijkbaar, Schiphol niet op mijn traject ligt.
icon

Beste antwoord door Tochjo 27 juli 2015, 16:11

U schrijft dat u niet hoeft in en uit te checken, maar omdat u uw bestemmingsstation voorbijgereisd bent en vervolgens weer terugrijdt in de richting van het station waar u bent ingecheckt, moet dat wel. Inderdaad is de route via Schiphol sneller, maar de kosten voor een kaartje zijn in het algemeen niet gebaseerd op reistijd, maar afgelegde afstand.

Veel conducteurs controleren alleen of u bent ingecheckt en vinden het dan prima. Maar volgens de regels bent u tussen Hoofddorp en Schiphol niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs.
Bekijk origineel

14 reacties

Badge +3
1. U hebt een Traject Vrij-abonnement. Reizen buiten uw traject worden daarmee achteraf afgerekend en per automatische incasso geïncasseerd. Op Mijn OV-chipkaart staat voor die reizen altijd een tarief van 0,00 euro, omdat ze dus niet worden betaald van het saldo op de kaart.

2. Omdat Mijn OV-chipkaart alleen de prijzen toont van ritten die betaald zijn van het saldo op de kaart. In Mijn NS worden in uw reishistorie ook de prijzen getoond van de reizen die u op rekening gemaakt hebt (althans, dat zou moeten, er is nu voor een aantal klanten een bug waardoor dat niet gebeurt). In Mijn NS vindt u aan het eind van de maand facturen met daarop precies welke reizen u gemaakt hebt en wat de prijs daarvoor was.

3. Checkt u bij uw treinreizen via Schiphol niet uit en weer in op Schiphol? Dat zou wel moeten. U mag namelijk niet "terugsteken", wat u wel doet als u via Schiphol reist. U hebt feitelijk geen geldig vervoerbewijs als u per trein van Schiphol naar Hoofddorp reist terwijl u in Rotterdam bent ingecheckt, want u mag niet reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt. U betaalt zo niet voor het traject Hoofddorp-Schiphol-Hoofddorp. Evenzo in omgekeerde richting.

Als u via Schiphol reist, moet u dus uitchecken en opnieuw inchecken in Schiphol. U betaalt dan ook voor Hoofddorp-Schiphol-Hoofddorp. Als u dit vaak doet, kunt u beter Traject Vrij Rotterdam Centraal-Schiphol aanschaffen, want die kleine stukjes zijn behoorlijk aan de prijs.
(Verwijderd, n.a.v. reactie Tochjo)
Op mijn eerste twee vragen heb ik nu een antwoord en snap ik ook.

Alleen op mijn derde vraag heb ik nu wel twee tegenstrijdige antwoorden. Daarop heb ik een reactie geplaatst bij Tochjo.

3. Checkt u bij uw treinreizen via Schiphol niet uit en weer in op Schiphol? Dat zou wel moeten. U mag namelijk niet "terugsteken", wat u wel doet als u via Schiphol reist. U hebt feitelijk geen geldig vervoerbewijs als u per trein van Schiphol naar Hoofddorp reist terwijl u in Rotterdam bent ingecheckt, want u mag niet reizen in de richting van het station waar u bent ingecheckt. U betaalt zo niet voor het traject Hoofddorp-Schiphol-Hoofddorp. Evenzo in omgekeerde richting.

Als u via Schiphol reist, moet u dus uitchecken en opnieuw inchecken in Schiphol. U betaalt dan ook voor Hoofddorp-Schiphol-Hoofddorp. Als u dit vaak doet, kunt u beter Traject Vrij Rotterdam Centraal-Schiphol aanschaffen, want die kleine stukjes zijn behoorlijk aan de prijs.

Ik check niet tussendoor in en uit, omdat niet hoef. Ik ga in Rotterdam de poortjes binnen en check ik in. Op schiphol stap ik over naar een andere NS trein en bij hoofddorp ga ik de poortjes uit en check ik uit. Omdat de Intercity Direct in 1x van Rotterdam naar Schiphol gaat en tussendoor niet stopt, schiet ik voorbij Hoofddorp en moet ik inderdaad 'terug steken'. Maar deze route is wel vele malen sneller dan de 'gewone' intercity van Rotterdam naar Hoofddorp. Tijdens het bestellen van dit abonnement wist ik niet dat Schiphol buiten mijn traject lag en omdat ik wel een Intercity Direct Toeslag abonnement bij bestelde, verwachte ik dat ik met de Intercity Direct via Schiphol mocht reizen. In een maand tijd ben ik nog maar 1x gecontroleerd op het stukje Hoofddorp-Schiphol en die conductrice heeft geen opmerkingen gemaakt dat ik iets verkeerds deed.

Ben ik dus werkelijk illegaal bezig? en zo ja, hoe kan je weten of een station wel of niet op je traject ligt, als via dat station reizen sneller is dan via de stations die wel op je traject liggen.
Op mijn eerste twee vragen heb ik nu een antwoord en snap ik ook.

Alleen op mijn derde vraag heb ik nu wel twee tegenstrijdige antwoorden. Daarop heb ik een reactie geplaatst bij Tochjo.

Ik had uw laatste vraag niet goed geïnterpreteerd en heb daarom (en omdat Tochjo reeds in een eerdere reactie uw vragen had beantwoord) mijn antwoord verwijderd. De reisplanner geeft geen reisroute tussen Rotterdam en Hoofddorp via Schiphol, daarom is het niet toegestaan om deze reis te maken zonder op Schiphol uit en weer in te checken.
Badge +3
U schrijft dat u niet hoeft in en uit te checken, maar omdat u uw bestemmingsstation voorbijgereisd bent en vervolgens weer terugrijdt in de richting van het station waar u bent ingecheckt, moet dat wel. Inderdaad is de route via Schiphol sneller, maar de kosten voor een kaartje zijn in het algemeen niet gebaseerd op reistijd, maar afgelegde afstand.

Veel conducteurs controleren alleen of u bent ingecheckt en vinden het dan prima. Maar volgens de regels bent u tussen Hoofddorp en Schiphol niet in het bezit van een geldig vervoerbewijs.
Reputatie 6
Badge +1
In een maand tijd ben ik nog maar 1x gecontroleerd op het stukje Hoofddorp-Schiphol en die conductrice heeft geen opmerkingen gemaakt dat ik iets verkeerds deed.
Dan heeft u mazzel gehad, en heeft de conducteur alleen gecontroleerd of u was ingecheckt of niet, zonder te kijken waar precies. U mag ook met een toeslagabonnement niet doen wat u doet, een abonnement Rotterdam-Schiphol is in dit geval een beter idee zoals Tochjo voorstelt. U kunt het afgekochte traject van uw trajectabonnement zelf via Mijn NS iedere maand wijzigen.
Ben ik dus werkelijk illegaal bezig? en zo ja, hoe kan je weten of een station wel of niet op je traject ligt, als via dat station reizen sneller is dan via de stations die wel op je traject liggen.

Die laatste vraag is in zijn algemeenheid vrij lastig te beantwoorden. Kort gezegd komt het erop neer dat reizen via een bepaalde route is toegestaan als deze route door de reisplanner wordt getoond voor uw traject. Dat u via een bepaalde route mag reizen, wil echter nog niet automatisch zeggen dat u ook zonder kosten op alle tussengelegen stations mag uitstappen.

Meer informatie hierover vindt u in dit document waarmee de NS na lang bidden en smeken door reizigers met Traject Vrij op de proppen gekomen. In dit topic wijkt de NS bij de berekening van de kosten voor 1 specifiek traject echter weer af van de rekenregels die in dat document staan beschreven, dus hoe het precies zit is op dit moment niet duidelijk.
Reputatie 6
Badge +2
De reisplanner geeft geen reisroute tussen Rotterdam en Hoofddorp via Schiphol, daarom is het niet toegestaan om deze reis te maken zonder op Schiphol uit en weer in te checken.
Maar wel als je als vertrekpunt het adres Stationsplein, Rotterdam invoert.
De reisplanner geeft geen reisroute tussen Rotterdam en Hoofddorp via Schiphol, daarom is het niet toegestaan om deze reis te maken zonder op Schiphol uit en weer in te checken.

Die optie geeft de NS reisplanner mij niet..
Reputatie 6
Badge +2

Die optie geeft de NS reisplanner mij niet..

Je kan kiezen tussen Station, Adres en Postcode.
Klopt, maar als ik adres doe, stad rotterdam, straat stationsplein, lopend naar station centraal krijg ik niet een treinreis via Schiphol aangeboden.
Badge +3

Ja, maar let op de prijs: die wordt dan 12,70 euro, en is niet 11,10 zoals bij Rotterdam-Hoofddorp. Je moet dus wel extra betalen als je via Schiphol reist. Met een OV-chipkaart moet je dus uit- en inchecken te Schiphol.
Reputatie 6
Badge +2

Ja, maar let op de prijs: die wordt dan 12,70 euro, en is niet 11,10 zoals bij Rotterdam-Hoofddorp. Je moet dus wel extra betalen als je via Schiphol reist. Met een OV-chipkaart moet je dus uit- en inchecken te Schiphol.

Dat is inderdaad een extra indicatie dat dit zonder omchecken niet de bedoeling is. Voorwaarden die refereren aan de reisplanner (zie https://forum.ns.nl/overige-producten-6/mag-e-ticket-omrijden-overstap-minder-hoeft-maken-12667/index1.html#post79515) zouden dan wel moeten aangepast.

In bijvoorbeeld http://www.ns.nl/binaries/content/assets/NS/tariefinformatie/2015/prijzen-traject-vrij-abonnement-2015.pdf staat nu "Het is van belang dat het vakje NS/OV Jaarkaart in de Reisplanner niet aangevinkt staat." Het is dan waarschijnlijk ook de bedoeling niet "Adres" maar "Station" te kiezen.

Reageer