beantwoord

Verschil heen en terugreis

• 21 november 2015
  • 5 reacties
  • 553 Bekeken

Een reis zwolle -RAI kost 9,10 maar voor de terugreis RAI-Zwolle wordt 10,60 euro van mijn OVchipkaart ingehouden. Hoe kan dat?
icon

Beste antwoord door Pe_pe 21 november 2015, 23:40

Ommen-Zwolle is 23 tariefeenheden, Zwolle-Amsterdam Rai 110.

Op de terugweg hebt u tariefeenheid 1 t/m 110 bij NS betaald, dat kost €10,60 (tweede klas met 40% korting).

Op de heenweg had u tot Zwolle al 23 tariefeenheden afgelegd, dus betaalde u bij NS tariefeenheid 24 t/m 133. De lange-afstandskorting houdt bij NS in dat de tariefeenheden steeds minder gaan kosten naar mate ze oplopen, dus moest u op de heenweg minder bij NS betalen dan op de terugweg, namelijk €9,10.
Bekijk origineel

5 reacties

Kan het zijn dat u met Arriva van Ommen naar Zwolle bent gereisd? - Dan komt het prijsverschil door de zogenaamde lange-afstandskorting.
Kan het zijn dat u met Arriva van Ommen naar Zwolle bent gereisd? - Dan komt het prijsverschil door de zogenaamde lange-afstandskorting.
Ja, ik ben van Ommen naar Zwolle gereisd. Maar lange-afstandskorting kan toch niet tot hogere kosten leiden? Hoe zit dat?
Ommen-Zwolle is 23 tariefeenheden, Zwolle-Amsterdam Rai 110.

Op de terugweg hebt u tariefeenheid 1 t/m 110 bij NS betaald, dat kost €10,60 (tweede klas met 40% korting).

Op de heenweg had u tot Zwolle al 23 tariefeenheden afgelegd, dus betaalde u bij NS tariefeenheid 24 t/m 133. De lange-afstandskorting houdt bij NS in dat de tariefeenheden steeds minder gaan kosten naar mate ze oplopen, dus moest u op de heenweg minder bij NS betalen dan op de terugweg, namelijk €9,10.
Het is me iets duidelijker maar doorgronden doe ik het niet. Dat prijsverschil tussen heen en terugreis zie je in ieder geval niet als je 9292.nl bezoekt. Het is naar mijn mening ook absurd dat je door eerst kms te maken bij een ander vervolgens beloond wordt door ns en omgekeerd wordt gestraft. Zo jaag je de klant toch weg?!
Het prijsverschil tussen heen- en terugreis staat wel in 9292, maar daarvoor moet u natuurlijk wel naar het uitgebreide prijsadvies kijken waar de prijs is opgesplitst naar vervoerder:Hier zit u €9,10 staan en hier zit u €10,60 staan.

Voordat deze constructie er was, werden de reizen voor alle treinvervoerders apart berekend bij gebruik van de OV-chipkaart, terwijl het oude papieren kaartje de reis als één geheel zag en daardoor vaak goedkoper was. Nu is de totale prijsberekening van de reis vergelijkbaar met die van het oude papieren kaartje. Het paaltje van de eerste vervoerder waarmee u reist kan niet weten dat u daarna nog met een andere vervoerder gaat reizen, dus die brengt het losse tarief in rekening. Het paaltje van de volgende vervoerder kan wel zien dat u al bij een andere vervoerder hebt gereisd en verleent de lange-afstandskorting. Op de terugweg maakt u in omgekeerde volgorde gebruik van de twee vervoerders, dus wordt de lange-afstandskorting juist bij de andere vervoerder gegeven.

Stel dat u vanaf Meppel naar Amsterdam Rai was gereisd en in Zwolle uit- en meteen weer in had gecheckt bij NS. Dan had u ook achteraf kunnen zien dat Zwolle-Amsterdam Rai goedkoper uitviel dan Amsterdam Rai-Zwolle. Voor Meppel-Zwolle en Zwolle-Meppel geldt in dat geval precies het omgekeerde. De lange-afstandskorting maakt immers dat de prijs voor een los ritje Meppel - Zwolle duurder is dan een reis Amsterdam Rai - Meppel minus een reis Amsterdam Rai - Zwolle.

Reageer