beantwoord

Verschil in prijs

• 2 maart 2015
  • 4 reacties
  • 451 Bekeken

Ben afgelopen zaterdag van Heerenveen naar Zwolle gereisd met NS.
Na een half uur weer terug.
Waarom zijn er nu twee verschillende bedragen van mijn OV-Chipkaart afgeschreven ?
Terugreis bleek ineens € 8,90 te kosten, dat was minder dan de heenreis.
icon

Beste antwoord door Loes 2 maart 2015, 18:41

Dat komt, omdat u binnen 35 minuten weer hebt ingecheckt en dat wordt dan gezien als een overstap en als ik het me goed herinner is er geen sprake van een instaptarief, vandaar dat het dan goedkoper is. Misschien dat iemand anders het exact weet, zo zeker ben ik nu even niet van mijn zaak, wel dat het dus met de tijd ertussen te maken heeft.
Bekijk origineel

4 reacties

Dat komt, omdat u binnen 35 minuten weer hebt ingecheckt en dat wordt dan gezien als een overstap en als ik het me goed herinner is er geen sprake van een instaptarief, vandaar dat het dan goedkoper is. Misschien dat iemand anders het exact weet, zo zeker ben ik nu even niet van mijn zaak, wel dat het dus met de tijd ertussen te maken heeft.
Badge +3
Omdat u binnen 35 minuten na uitchecken hebt ingecheckt voor uw terugreis, is uw retour als één lange reis gezien. Dit is goedkoper dan twee losse reizen, want NS kent een zogeheten degressief tariefsysteem: hoe langer de reis, hoe goedkoper de prijs per kilometer.

De reis van Heerenveen naar Zwolle is 66 tariefeenheden lang. Hiervoor vraagt NS 11,70 euro (vol tarief). Dat hebt u betaald toen u uitcheckte na de heenreis. Voor een reis van 2 x 66 = 132 tariefeenheden vraagt NS 19,80 euro. Als het goed is, hebt u na het uitchecken voor de terugreis daarom 19,80 - 11,70 = 8,10 euro moeten betalen.
Hallo marcosi. De antwoorden van Loes en Tochjo zijn helemaal juist.

P.S. Ik heb je topic naar het subforum OV-chipkaart verplaatst.
Bedankt voor deze info !

Reageer