beantwoord

Verschil in prijs: Eenmalige OV-chipkaart vs Persoonlijke OV-chipkaart

• 21 mei 2015
  • 6 reacties
  • 544 Bekeken

Goedenavond, met de OV-chipkaart kost een retour reis van Sneek Noord naar Wolvega 29,80. Maar wanneer je een eenmalige OV-chipkaart aanschaft en retour reist op deze trajecten, betaal je slechts 22,80. Vanwaar dit grote verschil van 7 euro? En kan dit ook anders?
icon

Beste antwoord door kamcon 21 mei 2015, 20:35

Doordat de reis met NS en Arriva gaat wordt het bedrag dat als je met een ov-chipkaart op saldo reist in 4 delen berekend:

Heen:
Sneek Noord - Leeuwarden 4,40
Leeuwarden - Wolvega 6,50 met afstandkorting (7,50 zonder afstandkorting)

Terug:
Wolvega - Leeuwarden 7,50
Leeuwarden - Sneek Noord 3,40 met afstandkorting (4,40 zonder afstandkorting)

Als je op de heen- en terugreis afstandkorting hebt gehad (minder dan 35 min tussen de check uit en check in) zou de totale reis dus 4,40 + 6,50 + 7,50 + 3,40 = 21,80 EUR moeten zijn.

Als je langer in Leeuwarden bent geweest en daarmee langer dan 35 min tussen de check uit en check in zit kan het maximaal 4,40 + 7,50 + 7,50 + 4,40 = 23,80 EUR kunnen zijn.

Dit zouden de kosten van de reis moeten zijn. Het bedrag van 29,80 EUR begrijp ik daarom niet. Is het mogelijk om de reiskosten per reisdeel op te vragen? Dit kan bij een NS automaat als de transacties nog bij de laatste 10 staan. Anders zul je dat via ov-chipkaart.nl of mijn NS moeten nakijken.

Daarnaast is een andere vraag hoeveel saldo je nodig hebt om te reizen. Ik vermoed dat je minimaal 16 EUR bij de NS en 6 eur bij Arriva bij inchecken nodig hebt. In dat geval moet het saldo bij vertrek ten minste voldoende kunnen zijn om weer in Wolvega in te checken. Dat is dan 4,4 + 6,5 + 16 = 26,90 EUR bij afstandkorting en 4,4 + 7,5 + 16 = 27,90 zonder afstandkorting. (N.b. deze bedragen kunnen anders zijn als het minimale saldo hoger is).
Bekijk origineel

6 reacties

Met de OV chipkaart kost de reis toch gewoon 21,80 ?

1 euro toeslag goedkoper dan met de eenmalige chipkaart.
Ik vermoed dat dit met Arriva te maken heeft en de verrekening van de lange afstandskorting, maar ik gok nu ff en weet dit absoluut niet zeker.
Reputatie 4
Badge
Doordat de reis met NS en Arriva gaat wordt het bedrag dat als je met een ov-chipkaart op saldo reist in 4 delen berekend:

Heen:
Sneek Noord - Leeuwarden 4,40
Leeuwarden - Wolvega 6,50 met afstandkorting (7,50 zonder afstandkorting)

Terug:
Wolvega - Leeuwarden 7,50
Leeuwarden - Sneek Noord 3,40 met afstandkorting (4,40 zonder afstandkorting)

Als je op de heen- en terugreis afstandkorting hebt gehad (minder dan 35 min tussen de check uit en check in) zou de totale reis dus 4,40 + 6,50 + 7,50 + 3,40 = 21,80 EUR moeten zijn.

Als je langer in Leeuwarden bent geweest en daarmee langer dan 35 min tussen de check uit en check in zit kan het maximaal 4,40 + 7,50 + 7,50 + 4,40 = 23,80 EUR kunnen zijn.

Dit zouden de kosten van de reis moeten zijn. Het bedrag van 29,80 EUR begrijp ik daarom niet. Is het mogelijk om de reiskosten per reisdeel op te vragen? Dit kan bij een NS automaat als de transacties nog bij de laatste 10 staan. Anders zul je dat via ov-chipkaart.nl of mijn NS moeten nakijken.

Daarnaast is een andere vraag hoeveel saldo je nodig hebt om te reizen. Ik vermoed dat je minimaal 16 EUR bij de NS en 6 eur bij Arriva bij inchecken nodig hebt. In dat geval moet het saldo bij vertrek ten minste voldoende kunnen zijn om weer in Wolvega in te checken. Dat is dan 4,4 + 6,5 + 16 = 26,90 EUR bij afstandkorting en 4,4 + 7,5 + 16 = 27,90 zonder afstandkorting. (N.b. deze bedragen kunnen anders zijn als het minimale saldo hoger is).
@iris201093
Hebt u uw transactieoverzicht al bekeken om te zien waarvoor u precies welk bedrag hebt betaald?
Beste mensen,

Allereerst mijn welgemeende excuus. Ik ben te snel geweest. Ik heb zonet de prijs nogmaals opgezocht voor de reis van Sneek Noord naar Wolvega, en het kost maar 10,90. Terwijl ik ervan overtuigd was dat er 14,90 stond.
Ik heb niet goed gekeken, sorry.

Wel wil ik jullie allemaal bedanken voor het meedenken/reageren, etc.

Nogmaals mijn excuses.

Groetjes, Iris
Reputatie 1
Badge
Dom, dom, dom. Je reist stukken foordealiger door gewoon met die ARRIVA bus met die pompebledde tot Het Frysk haagje=Hearenfen te reizen en dan pas met die trein-of met de Qbuzz verder door. Of scoor wat Blokker/AH etc kaartjes-rond de 15 euries.

Reageer