beantwoord

Verschil in reis prijs

• 6 juni 2015
  • 3 reacties
  • 679 Bekeken

Ik werk in het buitenland en ga altijd met de trein van Coevorden naar Schiphol. Ik reis eerste klas. Het eerst deel van de reis gaat met Arriva en het tweede deel met de NS.
Volgens de NS site kost deze reis 38.55 euro. Nu word via mijn OV kaart echter 48.55 euro berekend. Heb via het omslachtige Eva systeem van de NS een mail gestuurd en daar in word gesuggereerd dat het het twee reizen zouden kunnen zijn. Dit is echter niet het geval want ik ren altijd van de eene trein naar de andere en check dus uit en direct weer in bij de andere vervoerder.

Mijn terug reis kost volgens de NS site 39.14 euro en dat word dan ook via mijn OV kaart berekend. Ook nu ren ik van trein naar trein en check ik eerst uit bij NS voor ik in check bij de andere vervoerder.

NU komen mijn twee vragen:
1 hoe kan het dat ik voor de reis van Coevorden naar Schiphol 10 euro meer betaal. (Volgens Arriva is dit een fout in het NS systeem)
2 Hoe kan het dat een reis naar Schiphol 38.55 euro kost en dat de retour reis 59 euro cent duurder is dat gaat er bij mij niet in

Heeft iemand hier verklaring voor of een idee hoe ik dit verder moet aanpakken wat de NS verwijst mij naar dit forum.
icon

Beste antwoord door Tochjo 6 juni 2015, 07:43

Het bedrag van 10 euro komt precies overeen met het instaptarief bij Arriva. Dat suggereert dat er iets misgegaan is bij het inchecken met Arriva, in die zin dat u daar ook hebt ingecheckt zonder uit te checken. Misschien hebt u bij de overstap in Zwolle uitgecheckt bij Arriva, daarna per ongeluk direct weer ingecheckt bij Arriva en toen ingecheckt bij NS?

Als u een account hebt op www.ov-chipkaart.nl, dan kunt u daar de OV-reishistorie inzien en kijken wat er gebeurd is. Als u nog geen account hebt, is dat geen optie, want er verschijnen alleen transacties vanaf het moment dat de account gemaakt is. Als u sindsdien nog geen andere reizen hebt gemaakt, dan kunt u bij een kaartautomaat van NS terecht om te zien wat de laatste tien transacties geweest zijn. Misschien valt dan een check-in bij Arriva zonder check-uit op.

Mocht blijken dat er inderdaad bij Arriva iets misgegaan is, dan kunt u bij een serviceloket ook een uitdraai van die laatste tien transacties op papier krijgen. Wellicht is Arriva dan wat meer genegen om dit uit te zoeken. Arriva verwijst mijns inziens hier te makkelijk naar NS.

Ik zag dat u dit topic al gevonden had met een uitgebreide uitleg over het verschil tussen heen- en terugreis met meerdere vervoerders en een voorbeeld berekening voor een ander traject. Is hiermee uw tweede vraag afdoende beantwoord?

Tot slot ben ik wel benieuwd wie bij NS u naar dit forum verwezen heeft. De laatste weken zijn moderators hier namelijk steeds meer bezig om vragenstellers door te verwijzen naar de telefonische klantenservice.
Bekijk origineel

3 reacties

Badge +3
Het bedrag van 10 euro komt precies overeen met het instaptarief bij Arriva. Dat suggereert dat er iets misgegaan is bij het inchecken met Arriva, in die zin dat u daar ook hebt ingecheckt zonder uit te checken. Misschien hebt u bij de overstap in Zwolle uitgecheckt bij Arriva, daarna per ongeluk direct weer ingecheckt bij Arriva en toen ingecheckt bij NS?

Als u een account hebt op www.ov-chipkaart.nl, dan kunt u daar de OV-reishistorie inzien en kijken wat er gebeurd is. Als u nog geen account hebt, is dat geen optie, want er verschijnen alleen transacties vanaf het moment dat de account gemaakt is. Als u sindsdien nog geen andere reizen hebt gemaakt, dan kunt u bij een kaartautomaat van NS terecht om te zien wat de laatste tien transacties geweest zijn. Misschien valt dan een check-in bij Arriva zonder check-uit op.

Mocht blijken dat er inderdaad bij Arriva iets misgegaan is, dan kunt u bij een serviceloket ook een uitdraai van die laatste tien transacties op papier krijgen. Wellicht is Arriva dan wat meer genegen om dit uit te zoeken. Arriva verwijst mijns inziens hier te makkelijk naar NS.

Ik zag dat u dit topic al gevonden had met een uitgebreide uitleg over het verschil tussen heen- en terugreis met meerdere vervoerders en een voorbeeld berekening voor een ander traject. Is hiermee uw tweede vraag afdoende beantwoord?

Tot slot ben ik wel benieuwd wie bij NS u naar dit forum verwezen heeft. De laatste weken zijn moderators hier namelijk steeds meer bezig om vragenstellers door te verwijzen naar de telefonische klantenservice.

Ik ben door verwezen door Willem van Olst. Dit komt waarschijnlijk omdat ik in het buitenland ben en niet kan bellen.
Het verschil van 10 euro, als dat het instap tarief is dan gaat het alleen mis als ik naar Schiphol reis en niet als ik terug reis. Het is dit jaar en vorig jaar elke keer gebeurt en dat is nu dus 7 keer achter elkaar.
Zou het kunnen zijn dat de klok in de paal van NS voor loopt op de klok van Arriva? dat zou kunnen verklaren waarom ik dan eerder zou inchecken bij NS dan ik uit check bij Arriva.Ik heb maar 5 min en moet met mijn koffer de trap op en weer af want als ik op de lift wacht dan haal ik de trein niet. Het uit checken en in checken gaat snel maar ik kijk altijd wel of het gelukt is.
Als ik het tarief opbouw goed begrijp zou ik het tweede deel van de reis de korting moeten krijgen en dat is dus van de NS. De terug reis verloopt goed daar krijg ik de korting wel en dat zou kunnen kloppen met het verschil in tijd van de NS en Arriva als dat de oorzaak is.

Ik ben wel een geregistreerde ov kaart gebruiker daar kan ik dus ook op zien dat het fout gaat. Maar hoe krijg ik nu mijn geld terug? Kan dit alleen via de telefoon of is er ook een mail adres waar ik dit regelen kan. Ik vind de hulp geweldig via dit forum maar vind het allemaal wel on persoonlijk naar mij toe van de NS. Bij Arriva kreeg ik gewoon een mail.
Badge +3
Ik ben wel een geregistreerde ov kaart gebruiker daar kan ik dus ook op zien dat het fout gaat. Maar hoe krijg ik nu mijn geld terug?
Als u kunt aangeven wat u precies ziet, dan is wellicht duidelijker of het teveel betaalde naar Arriva of naar NS gegaan is. Afhankelijk daarvan moet u bij Arriva of bij NS zijn.

Reageer