beantwoord

Verschil OV chip en papieren kaartje

• 26 maart 2014
  • 10 reacties
  • 16741 Bekeken

Mij is het geheel onduidelijk of reizen met de trein nu goedkoper is met de anonieme OV chip of met een papieren kaartje.
Kan iemand mij, een leek op het gebied van openbaar vervoer,dat vertellen?
icon

Beste antwoord door Loes 26 maart 2014, 15:45

Mij is het geheel onduidelijk of reizen met de trein nu goedkoper is met de anonieme OV chip of met een papieren kaartje.

Hoi sjakkulientje,

Momenteel is het zo dat als je bij NS reist, het niet uitmaakt of je met een los kaartje of een anonieme OV-chipkaart reist. De tarieven zijn voor beiden exact hetzelfde.
Bij de andere regionale vervoerders kan er nog wel verschil optreden, dan kan een los kaartje goedkoper zijn dan een anonieme OV-chipkaart te gebruiken. Echter wordt op 2 april 2014 dit verschil rechtgetrokken en is de bedoeling dat ook in deze gevallen het papieren kaartje even duur zal zijn als het gebruik van een anonieme OV-chipkaart. Door andere tarieven die NS en de regionale vervoerders hanteren kunnen deze verschillen ontstaan, maar binnenkort worden de tarieven van de regionale vervoerders ook in het papier verwerkt.

Ik hoop dat ik je zo genoeg heb kunnen helpen, anders hoor ik het graag.
Bekijk origineel

10 reacties

Hoi sjakkulientje,

Momenteel is het zo dat als je bij NS reist, het niet uitmaakt of je met een los kaartje of een anonieme OV-chipkaart reist. De tarieven zijn voor beiden exact hetzelfde.
Bij de andere regionale vervoerders kan er nog wel verschil optreden, dan kan een los kaartje goedkoper zijn dan een anonieme OV-chipkaart te gebruiken. Echter wordt op 2 april 2014 dit verschil rechtgetrokken en is de bedoeling dat ook in deze gevallen het papieren kaartje even duur zal zijn als het gebruik van een anonieme OV-chipkaart. Door andere tarieven die NS en de regionale vervoerders hanteren kunnen deze verschillen ontstaan, maar binnenkort worden de tarieven van de regionale vervoerders ook in het papier verwerkt.

Ik hoop dat ik je zo genoeg heb kunnen helpen, anders hoor ik het graag.
Hallo Sjakkulientje,

Ik heb je vraag verplaatst naar het topic 'OV-chipkaart'. Loes heeft het juiste antwoord gegeven op jouw vraag.

Vriedelijke groet,
Marjan
Reputatie 6
Badge +2
Nog even een aanvulling. Bij een reis met meerdere vervoerders tegen vol tarief is een papieren kaartje nu goedkoper, en dat blijft voorlopig nog even zo. Aangekondigd is dat in de zomer de prijs van zo'n reis met OV-chipkaart gelijk gemaakt wordt aan de nieuwe prijs van een papieren kaartje.
Reputatie 6
Badge +2
Nog even een uitzondering. Bij een kriskrasreis of retourreis met NS waarbij je steeds korter dan 35 minuten buiten het station verblijft is de OV-chipkaart goedkoper dan papieren kaartjes of een papieren retourkaartje.
Nog even een aanvulling. Bij een reis met meerdere vervoerders tegen vol tarief is een papieren kaartje nu goedkoper, en dat blijft voorlopig nog even zo. Aangekondigd is dat in de zomer de prijs van zo'n reis met OV-chipkaart gelijk gemaakt wordt aan de nieuwe prijs van een papieren kaartje.

Dat is dan in tegenspraak van wat een HC van NS vertelt en ik ook elders in dit forum lees.
Zou je met verwijzingen of links kunnen onderbouwen waar je deze wetenschap vandaan hebt?

Ik vertrouw eerder de uitspraken die een HC doet op grond van "ambtsberichten" dan een mededeling als "Aangekondigd is...". Dan wil ik graag ergens lezen door wie dat is aangekondigd.
Nog even een uitzondering. Bij een kriskrasreis of retourreis met NS waarbij je steeds korter dan 35 minuten buiten het station verblijft is de OV-chipkaart goedkoper dan papieren kaartjes of een papieren retourkaartje.

Kun je mij uitleggen wat een "kriskrasreis" is?
En ook verklaren waarom reizen met korte onderbrekingen met een OV-chipkaart uiteindelijk goedkoper is?
Ook begrijp ik het verschil niet helemaal tussen een papieren kaartje en een papieren (retour) kaartje.
Een papieren kaartje impliceert toch ook al een retour kaartje? Of zie ik dat verkeerd?

Excuses voor al deze vragen, maar ik leer graag nog op mijn ouwe dag.
Reputatie 6
Badge +2

Dat is dan in tegenspraak van wat een HC van NS vertelt en ik ook elders in dit forum lees.
Zou je met verwijzingen of links kunnen onderbouwen waar je deze wetenschap vandaan hebt?

Ik vertrouw eerder de uitspraken die een HC doet op grond van "ambtsberichten" dan een mededeling als "Aangekondigd is...". Dan wil ik graag ergens lezen door wie dat is aangekondigd.

Hallo Hans,

Loes had het over een reis bij NS en over een reis bij een andere vervoerder, ik heb het over een reis met meerdere vervoerders. Het is dus niet in tegenspraak, het is een aanvulling.

Het betreft het systeem van langeafstandskorting (dat ook soms op korte afstanden de prijs beïnvloedt, maar dat even terzijde):

http://www.ns.nl/reizigers/klantenservice/klantenservice/tarieven/routekeuze.html ("later dit jaar")

https://www.veolia-transport.nl/limburg/kaarten-en-tarieven/treinkaarten/ ("zomer van 2014")

Je kan ook zien in de reisplanner dat het op 2 april nog niet geldt.
Reputatie 6
Badge +2

Hallo Hans,

Sorry dat ik het een beetje beknopt formuleerde.

Ik bedoel bijvoorbeeld van A naar B naar C naar A, waar je 3 enkeltjes voor nodig hebt of 3 keer moet in- en uitchecken.

En ook verklaren waarom reizen met korte onderbrekingen met een OV-chipkaart uiteindelijk goedkoper is?

Zie dit topic.

Ook begrijp ik het verschil niet helemaal tussen een papieren kaartje en een papieren (retour) kaartje.Een papieren kaartje impliceert toch ook al een retour kaartje? Of zie ik dat verkeerd?

Voor een retour geldt hetzelfde als kriskras, het is dan van A naar B naar A. Ik noemde het even apart omdat dat op 1 kaartje kan in plaats van meerdere.
Reputatie 6
Badge +2
Bij een reis met meerdere vervoerders tegen vol tarief is een papieren kaartje nu goedkoper, en dat blijft voorlopig nog even zo.

Dat is iets te absoluut gesteld. Een papieren kaartje (voor een reis vanaf 2 april 2014 tot de zomer met meerdere vervoerders) kan ook dezelfde prijs hebben als de kosten van reizen met de OV-chipkaart, en ook duurder zijn, maar dan zo te zien met een prijsverschil van niet meer dan € 0,17. In de gevallen waarin een papieren kaartje goedkoper is kan het verschil veel groter zijn.

Hallo Hans,

Sorry dat ik het een beetje beknopt formuleerde.

Ik bedoel bijvoorbeeld van A naar B naar C naar A, waar je 3 enkeltjes voor nodig hebt of 3 keer moet in- en uitchecken.

Zie dit topic.

Ook begrijp ik het verschil niet helemaal tussen een papieren kaartje en een papieren (retour) kaartje.Een papieren kaartje impliceert toch ook al een retour kaartje? Of zie ik dat verkeerd?

Voor een retour geldt hetzelfde als kriskras, het is dan van A naar B naar A. Ik noemde het even apart omdat dat op 1 kaartje kan in plaats van meerdere.

Begint me nu een beetje te dagen.
Als ik jouw betoog zo overzie, ben ik toch blij dat ik die "kriskras" reizen, zoals jij ze noemt, kan maken voor slechts €2,00 (eventueel €8,00 als ik 1e klas wil reizen).
Maar zoals gezegd, ik begin het een beetje te snappen.

Reageer