verschil tarief | NS Community
beantwoord

verschil tarief

  • 22 October 2022
  • 11 reacties
  • 228 Bekeken

Afgelopen vrijdag is mijn dochter om 13:34 gereisd van Enschede naar Zwolle. Van haar OV-kaart is 17,90 afgeschreven.

Maar als ze een kaartje had gekocht, had dat 13,89 gekost. Hoe zit dit? En kan ze het verschil terug krijgen?

icon

Beste antwoord door Tochjo 22 October 2022, 10:01

Bekijk origineel

11 reacties

Badge +3

Ik neem aan dat uw dochter de rechtstreekse trein van Enschede naar Zwolle nam. Dat is een trein die wordt gereden door Blauwnet. Daarvoor moet worden in- en uitgecheckt bij Blauwnet. Als dat gedaan wordt, dan wordt er 13,89 euro afgeschreven.

Het lijkt erop dat uw dochter heeft in- en uitgecheckt bij NS. Dan denkt het systeem dat er met NS gereisd is via Deventer, wat een langere route is, en daarom wordt hiervoor het hogere bedrag van 17,90 euro in rekening gebracht.

Het is niet eenvoudig dit te laten corrigeren. Uw dochter moet dan het betaalde bedrag terugvragen bij NS en vervolgens alsnog afrekenen bij Blauwnet. Ik weet niet of de klantenservice van NS hierin meegaat; in principe is het haar eigen verantwoordelijkheid bij de juiste vervoerder in en uit te checken. Maar ze zou rechtstreeks contact op kunnen nemen met de klantenservice van NS om een poging te wagen. Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55. Ze kan er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook. Houd bij online contact wel rekening met een reactietijd die kan oplopen tot enkele dagen.

Uw uitleg is helemaal duidelijk. Ze heeft inderdaad ingecheckt bij de toegangspoorten van het station en zich niet gerealiseerd, dat ze vervolgens weer moest uitchecken bij NS en inchecken bij Blauwnet.

 

Badge +3

Er zijn ook poortjes van Blauwnet, dus ze kan in het vervolg bij het passeren van de poortjes meteen inchecken bij de juiste vervoerder.

.Het is niet eenvoudig dit te laten corrigeren. Uw dochter moet dan het betaalde bedrag terugvragen bij NS en vervolgens alsnog afrekenen bij Blauwnet. Ik weet niet of de klantenservice van NS hierin meegaat; in principe is het haar eigen verantwoordelijkheid bij de juiste vervoerder in en uit te checken. 

Het probleem is dat dit niet te controleren is en vervoerders daarom niet zo medewerkend zijn in dit soort gevallen.

Beetje vreemd trouwens om bij NS in en uit te checken als je met Blauwnet reist.

Reputatie 7
Badge +1

Als ze gecontroleerd was onderweg was het natuurlijk wel aantoonbaar geweest, maar ja het woord "controle". 

In dit geval is het heel simpel te controleren: wegens onderhoud aan het spoor van en naar Deventer was het niet mogelijk om met de NS van Enschede naar Zwolle te reizen. Alleen met Blauwnet was dit mogelijk.

Mijn dochter moest trouwens naar Utrecht. En zonder het bovengenoemde onderhoud had ze helemaal niet met Blauwnet hoeven reizen en was ze met 7,60 (vanwege haar leeftijd) klaar geweest.

Reputatie 7
Badge +4

Als uw dochter incheckte bij NS en reisde met Blauwnet, reisde ze ook nog eens zwart, omdat uw dochter niet voor Blauwnet betaalde, maar er wel mee reisde. De boete/verhoging is standaard 50 euro. Er wordt echt voor bekeurd, hoe sneu ik het allemaal ook vind al met al. Dochterlief zat formeel helemaal fout, waarschijnlijk zonder het te beseffen. @Tochjo heeft het juist uitgelegd.

De privatisering, op deze wijze georganiseerd, is geen feest voor de consument.

Reputatie 7
Badge +1

In dit geval is het heel simpel te controleren: wegens onderhoud aan het spoor van en naar Deventer was het niet mogelijk om met de NS van Enschede naar Zwolle te reizen. Alleen met Blauwnet was dit mogelijk.

Mijn dochter moest trouwens naar Utrecht. En zonder het bovengenoemde onderhoud had ze helemaal niet met Blauwnet hoeven reizen en was ze met 7,60 (vanwege haar leeftijd) klaar geweest.

 

Ja er zijn natuurlijk werkzaamheden bij Enschede waardoor opeens allerlei stukken met Blauwnet gereisd dient te worden in plaats van met NS. Ik vind dat dat de situatie wel flink veranderd want normaliter reist u dochter gewoon met NS. 

Badge +3

Als je de reis Enschede - Utrecht met NS zou willen maken kan dat ook, maar dan krijg je te maken met busvervoer tussen Rijssen en Apeldoorn en ben je meer dan 3 uur onderweg. Een Jongeren Dagkaart was dan geldig geweest.

Die hele reis met NS kost (2e klas voltarief) € 23,30 maar als je met Blauwnet via Zwolle reist betaal je € 24,79 (€ 13,89 voor Blauwnet en € 10,90 voor NS).

Je zou kunnen proberen om via de Klantenservice het teveel betaalde bedrag terug te krijgen, omdat de Reisplanner je min of meer ‘dwingt’ om met Blauwnet te reizen.

Omdat er (bij NS) uitgecheckt is in Zwolle neem ik aan dat ze naar Utrecht (en terug) de Jongeren Dagkaart gebruikt heeft?

Ze had inderdaad een jongeren Dagkaart gekocht voor retour Enschede-Utrecht. Pas vrijdagochtend kwamen we erachter dat deze dagkaart niet geldig is voor de Blauwnettreinen. Dus daarom heeft ze de OV-kaart gebruikt voor Enschede-Zwolle. Want ze wilde niet het risico lopen om een boete te krijgen. De rest van de reis heeft ze met de jongeren Dagkaart gedaan. De terugreis ging tot Apeldoorn, want vanaf daar kon ze met iemand meerijden naar Enschede.

Badge +3

Ik zou (redelijk brutaal) die hele € 17,90 claimen omdat er aantoonbaar niet met NS gereisd is van Enschede naar Zwolle, want dat kon immers niet wegens de werkzaamheden bij Deventer.

Er is dus in feite betaald voor een niet geleverde dienst, al spreken de in- en uitcheck dat (helaas) tegen…

Dat Blauwnet er dan € 13,89 bij inschiet (gereisd zonder geldig vervoerbewijs, zijnde een Blauwnet incheck want de Jongeren Dagkaart was daar niet geldig) is niet het probleem van de NS… of juist wél?

https://twitter.com/oldschoolrobert/status/1583822794730528769

Reageer