beantwoord

Verschil tussen het 'vroegere reizen met treinkaartje' en het huidige reizen met OV-chipkaart

• 4 september 2014
  • 5 reacties
  • 335 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 1 reactie
Voorheen reisde ik van Arnhem-zuid naar Utrecht, waarbij ik een tussenstop maakt op Arnhem-centraal (van ongeveer 2 uur). Ik kocht een dagretour van Arnhem-zuid naar Utrecht centraal en betaalde €22,80.
Nu ik met de OV-chipkaart reis, moet ik tijdens de 'tussenstop' in Arnhem-centraal uitchecken en betaal ik dus voor datzelfde traject:
Arnhem-Z >>> Arnhem-centraal: € 2.10
Arnhem-Centraal >>> Utrecht-centraal: € 10,20
Utrecht-Centraal >>> Arnhem-Z >>> € 11,40

In totaal dus: € 23,70 dit is een verschil van €1,10 t.o.v. wat ik eerder betaalde.
Stel dat ik op de terugweg dezelfde tussenstop nogmaals maak, scheelt het zelf € 1,80
icon

Beste antwoord door Hertog 4 september 2014, 12:41

Als u uw reis voor langer dan 35 minuten onderbreekt (tijd tussen uit- en weer inchecken) wordt dat gezien als 2 afzonderlijke reizen.
U zou dat kunnen ondervangen door te reizen op een e-ticket . Daarmee hoeft u niet in- en uit te checken.
Op stations met gesloten poortjes hoeft u slechts de (vierkante) barcode voor de scanner van het poortje te houden om dat te openen.
Bekijk origineel

5 reacties

Goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen R.M. Het antwoord van Hertog is inderdaad juist. Indien je je reis langer dan 35 minuten onderbreekt vervalt de langeafstandskorting en wordt de reis inderdaad gezien als 2 afzonderlijke reizen. Een e-ticket of een eenmalige OV-chipkaart voorkomt dit. Houd er bij de aanschaf van een eenmalige OV-chipkaart wel rekening met de eenmalige toeslag van € 1,00

Hmmm; toch bijzonder dat op deze manier de NS eraan 'verdient', dat het reizen met de OV-chipkaart op deze manier niet wordt gepromoot en dat je dus erg oplettend moet zijn wil je dit constateren...
Goed dat je het forum hebt gevonden om je vraag te stellen R.M. Het antwoord van Hertog is inderdaad juist. Indien je je reis langer dan 35 minuten onderbreekt vervalt de langeafstandskorting en wordt de reis inderdaad gezien als 2 afzonderlijke reizen. Een e-ticket of een eenmalige OV-chipkaart voorkomt dit. Houd er bij de aanschaf van een eenmalige OV-chipkaart wel rekening met de eenmalige toeslag van € 1,00
Reputatie 4
Badge
Dat laatste is niet eens nodig omdat je ruimschoots binnen de 6 uur na vertrek in Utrecht arriveert en een conducteur niet kan bewijzen dat je niet 2 uur lang binnen de chipkaart zone kopjes koffie en krantjes hebt gekocht.
Als u uw reis voor langer dan 35 minuten onderbreekt (tijd tussen uit- en weer inchecken) wordt dat gezien als 2 afzonderlijke reizen.

Een andere tip is, om (voorlopig) in Arnhem CS voor deze 2 uur niet uit te checken.
Wanneer je na 2 uur weer arriveert op station Arnhem, check je uit en direct bij een ander poortje weer in.
In dit geval wordt je reis van Arnhem Zuid naar Utrecht via Arnhem CS als één reis gezien.
U zou dat kunnen ondervangen door te reizen op een e-ticket . Daarmee hoeft u niet in- en uit te checken.
Op stations met gesloten poortjes hoeft u slechts de (vierkante) barcode voor de scanner van het poortje te houden om dat te openen.

Reageer