beantwoord

Verschil tussen inchecken / poortje openen

Reputatie 1
Goedendag,
Jaartraject-, OV-Jaar- en Grensabonnement houders moeten (nog) niet inchecken om te voorkomen dat er onterecht saldo wordt afgeschreven, maar kunnen wel hun abonnement gebruiken als ‘sleutel’ om een poortje te openen.
Wat is het verschil tussen deze acties?
Kan er met de 'sleutel'functie geen saldo worden afgeschreven dan.
icon

Beste antwoord door Thom 25 juni 2014, 14:34

De sleutelfunctie komt wel meer voor, bij een begeleiderspas of een barcode op een e-ticket, bijvoorbeeld. Het is inderdaad een optie zonder dat er geld wordt afgeschreven.

Die mogelijkheid moet er ook zijn anders zou iemand die dat nodig heeft, alleen met een betalende begeleider kunnen reizen en dat is niet de bedoeling. Feitelijk werken e-tickets naar het buitenland ook zo. Verder zal de overgrote meerderheid uiteraard na inchecken en reizen geld kwijt zijn.

Strikt genomen is het inchecken en binnen een uur uitchecken iets anders want dan wordt er wel geld afgeschreven als je incheckt maar het wordt ook teruggestort als je weer uitcheckt. In de praktijk werkt het ook in zekere zin als sleutel dan, je kunt dan iemand uitzwaaien, bijvoorbeeld.
Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +4
De sleutelfunctie komt wel meer voor, bij een begeleiderspas of een barcode op een e-ticket, bijvoorbeeld. Het is inderdaad een optie zonder dat er geld wordt afgeschreven.

Die mogelijkheid moet er ook zijn anders zou iemand die dat nodig heeft, alleen met een betalende begeleider kunnen reizen en dat is niet de bedoeling. Feitelijk werken e-tickets naar het buitenland ook zo. Verder zal de overgrote meerderheid uiteraard na inchecken en reizen geld kwijt zijn.

Strikt genomen is het inchecken en binnen een uur uitchecken iets anders want dan wordt er wel geld afgeschreven als je incheckt maar het wordt ook teruggestort als je weer uitcheckt. In de praktijk werkt het ook in zekere zin als sleutel dan, je kunt dan iemand uitzwaaien, bijvoorbeeld.
Badge
Spoorfan, welkom op het forum. Zo te lezen heeft Thom al gereageerd. Met je abonnement kun je poortjes mee openen (sleutel) en er wordt inderdaad geen saldo afgeschreven. Dank voor je reactie Thom.
Reputatie 1
Goedendag,
Hoe weet het poortje dan of ik incheck of dat ik deze alleen wil openen met de 'sleutel'?
Reputatie 7
Badge +4
Met een barcode als sleutel wordt er geen geld afgeschreven. Dat is ook niet het geval als u het door u genoemde abonnement gebruikt om de poortjes te openen. Het poortje herkent dat en past de juiste actie toe. In mijn geval wordt met een weekendvrij in de daluren door de week tien euro afgeschreven en in het weekend 0,00. In uw geval kost het dus ook niks.

De software is mogelijk wat 'intelligenter' dan u denkt. Tussen aanhalingstekens want computers hebben geen intelligentie. Ze zijn goed geprogrammeerd of niet. En ik vind ze bepaald niet onaardig geprogrammeerd.
Reputatie 1
Goedendag, dank voor de reactie.
Dan snap ik niet waarom de ns meldt dat ik niet moet inchecken (met de alarmerende waarschuwing over onterecht afgeschreven saldo) terwijl de handeling gelijk is aan de 'sleutel'functie.
Of zie ik iets over het hoofd en zijn het wel twee verschillende handelingen?
Reputatie 6
Badge +2
Dan snap ik niet waarom de ns meldt dat ik niet moet inchecken (met de alarmerende waarschuwing over onterecht afgeschreven saldo) terwijl de handeling gelijk is aan de 'sleutel'functie.

Dat is inderdaad tegenstrijdig en verwarrend.

Wat er aan de hand kan zijn, is dat de software nu is aangepast en dat deze handeling is verandert. Voorheen gold die waarschuwing inderdaad, maar ik denk dus dat het moet zijn aangepast, anders klopt er iets niet.
Reputatie 2
Je opent een poortje bij de ingang van een station en loopt naar een kaartautomaat. Daarna voeg je naar een ander poortje om in te checken? Klopt dat beeld (zo ongeveer)?

Heb zelf nog geen ervaring met ov-chipkaart, wel met een e-ticket (waarbij ik tot nu toe gewoon zo het station en het perron kon oplopen). Dat zal straks wel gauw anders worden.

Zo niet, dan zou het wel vreemd zijn? Want als je iemand alleen uitzwaait of gewoon "oversteekt", moet dit toch kunnen zonder gezeur om onvoldoende/geen saldo op de ov-chipkaart.
Reputatie 2
Goedendag,
Jaartraject-, OV-Jaar- en Grensabonnement houders moeten (nog) niet inchecken om te voorkomen dat er onterecht saldo wordt afgeschreven, maar kunnen wel hun abonnement gebruiken als ‘sleutel’ om een poortje te openen.
Kan er met de 'sleutel'functie geen saldo worden afgeschreven dan.

Er wordt met een JTK (JaarTrajectKaart) geen saldo afgeschreven als in inchecked, gaat reizen, en weer uitchecked.
Dit is behoorlijk fraudegevoelig, heb ik zelf gemerkt.
Ik heb zeker een 10tal reizen buiten mijn traject gemaakt, waarvoor ik uiteindelijk elke keer 0 euro heb betaald.
Ik heb namelijk autoreload op mijn kaart staan omdat ik deze ook gebruik voor de bus.
Ik ben toch zeker meer dan de helft gecontroleerd en is het goed bevonden. Een keer heeft men er wat van gezegd, en ik hoefde niet in en uit te checken. Verder niets, niet dat ik een kaartje moest kopen. Dat was zelfs het vreemde.

Uiteindelijk ben ik er maar mee gestopt, alhoewel je na 9 juli nog meer excuses kan gaan verzinnen om gratis te reizen.
overigens lijkt de tekst te zijn aangepast op de paal. Eerst stond er Check In JaarTrajactKaart, Prettige Reis en bij uitchecken, Tot Ziens E 0,00.
Dat "prettige reis" en "tot ziens" met afgeschreven saldo is nu weg ?

Het wordt steeds vreemder na 9 juli wat betreft de tussentijds overgangsfase voor de JTK houders.

Een 'digitaal' enkeltje of retourtje kopen en betalen aan de automaat. Deze op de kaart laden en dan niet hoeven en en uitchecken.

NS gaat natuurlijk niet aan de grote klok hangen dat we vooral NIET moeten reizen op de OV chipkaart op JTKpassen. Dat is natuurlijk wel de meeste idiote uitspraak.

"Je hebt 'm al in je portomonee, maar doe er vooral niets mee"
Beste spoorfan.

Het klopt dat de informatie een beetje tegenstrijdig is! Hopelijk maakt dit het iets duidelijker. Het verschil zit hem in een in/uitcheck PAAL of in/uitchecken POORT. Beide hebben andere software instellingen. Als je met een trajectkaart bij een paal in of uit checkt zal deze mogelijk onterecht saldo afschrijven, een poort is ingesteld op bij een trajectkaart open te gaan. Hopelijk voldoet dit aan je vraag.
Reputatie 6
Badge +2
Interessant. Ik dacht tot nu toe dat het enige softwareverschil is dat de ene kant alleen voor inchecken en de andere kant alleen voor uitchecken is.
Hoi Dennis.
Het is niet alleen de software maar ook de gegevens op de trajectkaart. Maar simpel gezegd herkend een poortlezer dat het om een trajectkaart gaat (of deze nu geldig op het traject is of niet), en zal dan enkel de poort openen. Zo zal een trajectkaart Groningen Assen, ook in Rotterdam centraal te gebruiken zijn voor de poortjes te openen.
Zoals Leny aangeeft, kun je met een jaartrajectkaart bij poortjes inchecken om deze te openen; er wordt geen saldo afgeschreven. De reden dat je hier moet inchecken, is dat je anders niet op sommige stations kunt komen.
Bij paaltjes werkt het anders; hier kan andere software op zitten, maar hier is het ook niet nodig om in te checken (ook zonder in te checken kom je op het station). Keesvanaalsbrug heeft het hierboven ook goed uitgelegd, hopelijk neemt zijn reactie in combinatie met deze reactie de onduidelijkheid weg. 🙂
Reputatie 1
Dag keesvanaalsburg, dank voor de toelichting over het verschil tussen PAAL en POORT.
Dag Stephan NS, zou je de reactie van keesvanaalsburg als antwoord kunnen markeren? Ik vind het duidelijker dan de reactie van Thom.

Reageer