Verschillende kosten voor dezelfde route, geen abonnement | NS Community
beantwoord

Verschillende kosten voor dezelfde route, geen abonnement

  • 11 January 2022
  • 7 reacties
  • 497 Bekeken

Hoi, mijn reis met de trein van Helmond Brandevoort naar Eindhoven (of terug) wordt soms gefactureerd op 1,90 en soms op 2,90 euro. De officiele prijs (volgens ns.nl) is 2,90 eur. Hoe kom soms betaal ik 1,90 eur??? Ik heb geen abonment en reis aleen met de trein. Bedankt voor jouw hulp!

 
icon

Beste antwoord door mrfreeze 11 January 2022, 11:14

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +3

Hoi piotr.syper,

NS werkt met een zgn. ‘instaptarief’ en bij een overstap wordt die niet opnieuw berekend. Helmond Brandevoort - Eindhoven Centraal is 10 tariefeenheden. Dat kost inclusief instaptarief € 2,90. Zonder dit instaptarief is het € 1,90. Als er € 1,90 wordt berekend, heb je dus waarschijnlijk daarvoor ook al een reis gemaakt. Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, wordt dit gezien als ‘overstap’.

 

Bedankt voor jouw antwoord. Dit betekent dat ik 1 eur per (terug)reis kan besparen zolang mijn trip naar Eindhoven kort is :smirk: Cool.

 

Over de gehele reis zal je uiteindelijk wel hetzelfde betalen.

Over de gehele reis zal je uiteindelijk wel hetzelfde betalen.

hi, Hier is een voorbeeld van een andere reis. Deze keer bleef ik langer in Eindhoven en de kosten waren 1 euro hoger (of normaal volgens de ns tarief op ns.nl). Ik reis ALLEEN tussen Eindhoven - Brandevoort en terug, geen overstap.

 

 

Reputatie 7
Badge +3

Bedankt voor jouw antwoord. Dit betekent dat ik 1 eur per (terug)reis kan besparen zolang mijn trip naar Eindhoven kort is :smirk: Cool.

Klopt helemaal. Zelf doe ik dit ook regelmatig, maar dan vanaf Helmond :wink:

Ik moet vanuit Den Bosch regelmatig stukken afgeven bij een notaris in Rosmalen die daar op twee minuten lopen van het station zit. Ik heb dan binnen tien minuten de trein weer terug als goedkope overstap. Ik ben dan minder dan €3 kwijt, een koerier vraagt €30-€40.

Badge +3

Hoi piotr.syper,

NS werkt met een zgn. ‘instaptarief’ en bij een overstap wordt die niet opnieuw berekend. Helmond Brandevoort - Eindhoven Centraal is 10 tariefeenheden. Dat kost inclusief instaptarief € 2,90. Zonder dit instaptarief is het € 1,90. Als er € 1,90 wordt berekend, heb je dus waarschijnlijk daarvoor ook al een reis gemaakt. Als je binnen 35 minuten na uitchecken weer incheckt, wordt dit gezien als ‘overstap’.

NS heeft niet echt een instap/basis/starttarief (zoals een bus waar je € 0,99 betaalt met daarbovenop een kilometerprijs) maar voor de rest klopt het dat je gewoon ‘verder reist’ als je binnen 35 minuten weer incheckt. Dit geldt ook voor bussen, die € 0,99 betaal je (binnen 35 minuten overstappen) maar één keer.

Verder betaal je bij langere afstanden met NS steeds minder voor de extra tariefeenheden (grofweg kilometers). Voor Helmond - Eindhoven is dat niet echt aan de orde.

Een reis van 20 TE kost € 4,80 maar omdat je voor het eerste deel (10 TE) al € 2,90 betaald hebt kosten de volgende 10 TE nog maar € 1,90 extra. Of je daarbij verder reist of terugreist naar je vertrekstation maakt daarvoor niet uit.

De eerste 8 TE kosten hetzelfde (€ 2,50) dus als je bijv. van Helmond Brandevoort naar Brouwhuis (4 TE) reist kost dat € 2,50. Check je binnen 35 minuten weer in voor de terugreis, dan is die gratis.

Reageer