beantwoord

Verschillende prijzen op hetzelfde traject

• 17 September 2021
  • 4 reacties
  • 140 Bekeken

Waarom betaal ik voor de heenreis andere prijzen dan voor de terugreis, zonder dat ik een abonnement met korting heb? Het is beide ook met dezelfde vervoerders.

icon

Beste antwoord door Robert B 18 September 2021, 18:35

Bekijk origineel

4 reacties

Badge +3

Dit komt doordat NS en Arriva ritprijzen beide op een eigen manier berekenen. Eenvoudig gezegd betaalt u een groter deel van de hele ritprijs aan de eerste vervoerder, omdat die vervoerder een starttarief krijgt. Maar de manier waarop de berekening plaatsvindt, verschilt dus tussen Arriva en NS en is vrij ingewikkeld.

In dit topic heb ik ruim zes jaar geleden de berekening toegelicht voor het traject Doetinchem-Heerenveen. Voor Zevenaar-Nijmegen geldt eenzelfde soort berekening, maar vanzelfsprekend met andere aantallen tariefeenheden en bedragen. Hoewel het om een ander traject gaat, geeft het wel een goed idee van de achterliggende systematiek.

(Bovenstaande geldt voor de treinreis. De busreis is niet in beide richtingen even duur omdat daar de afgelegde afstand meetelt, en de route van Erasmusgebouw naar Centraal Station is wat langer dan andersom.)

Badge +3

Welkom bij de NS Community!

@Tochjo heeft het (behoorlijk ingewikkelde) antwoord al gegeven, maar ik reken het graag later voor je uit als je dat wilt!

Een willekeurig voorbeeld en lees vooral ook dit topic. Uiteindelijk klopt het… voor retour!

Reputatie 6
Badge +1

Vervoerder 2 geeft een bepaald % korting na overstap-en dat % bedrag in geld varieert dus per afstand. Zelfs al zouden beide stukkies bvb precies 20 km zijn, dan nog is er een klein verschil in sentjes omdat Ns en ARV net iets andere tarieven hanteren in deze regio.

Het kan zelfs nog ingewikkelder; in Overijssel, bij Blauwnet (is ook deels ARRIVA) krijg je ook nog 99 ct korting als je vanaf hun bus direkt op treintje overstapt.

Badge +3

Voor een reis met NS + Arriva betaal je bij Arriva niet opnieuw het basistarief dus de terugreis naar Zevenaar is € 0,99 goedkoper (het landelijke basistarief voor bus/tram/metro) dan andersom. Dit geldt ook voor Arriva + NS maar dan wat ingewikkelder.

Voor de heenreis, zie https://www.ns.nl/binaries/_ht_1629101986334/content/assets/ns-nl/tarieven/ns-tarieven-2021.pdf pagina 6.

Zevenaar - Nijmegen is 33 TE (tariefeenheden/kilometer) en Zevenaar - Arnhem is 14 TE

De prijs voor Arnhem - Nijmegen is dan (wegens je rit met Arriva) het verschil tussen 33 TE (€ 7,10) en 14 TE (€ 3,60) dus € 3,50

Voor de terugweg betaal je (geen eerdere reis) 19 TE aan NS, dus € 4,60

Reageer