beantwoord

Verschillende tarieven op hetzelfde traject met ovpay

  • 11 September 2023
  • 7 reacties
  • 378 Bekeken

Beste community, 

 

Weet er iemand waarom er met ovpay verschillende bedragen afgeboekt worden voor hetzelfde traject? Ik was m'n ov vergeten en heb op de bankpas gereisd tussen A'dam zuid en Lelystad, heen en terug. De heenweg was 14,96 en terug 11,60. De prijs voor het kaartje is volgens de NS app 11,60.

 

Rara, wie weet wat er hier aan de hand is? 

icon

Beste antwoord door danhub 12 September 2023, 09:16

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 5

Hoi Rosa K. De heenreis lijkt me wat duur. Heb je misschien nog van ander OV gebruik gemaakt?

Heb je ook al gekeken op je OV-pay reisoverzicht en wat staat daar precies?

De klantenservice van OVpay is bereikbaar op 0900-1433 (normale belkosten) of +31 10 892 50 63.

Badge +3

Het verschil tussen de heenreis en (correcte € 11,60) prijs voor de terugweg is € 3,36 en dat is niet te verklaren door een eerdere (NS) treinreis naar Amsterdam Zuid, want dan zou het een bedrag zijn dat op een 0 eindigt (2e klas voltarief).

Kijk inderdaad op het OVpay reisoverzicht, met name als het over twee verschillende reisdagen gaat.

Reputatie 7
Badge +3

Bij OV-pay worden alle kosten van een dag toch in één afschrijving verwerkt? Dan kan het natuurlijk ook een busreis o.i.d. zijn, die erbij opgeteld is. Ze geven op de site aan dat het ook nog iets van enkele dagen eerder kan zijn. Het hierboven genoemde reisoverzicht zou duidelijkheid moeten geven.

Reputatie 5

Bij OV-pay worden alle kosten van een dag toch in één afschrijving verwerkt? 

Dat was zo inderdaad, maar daarna is men overgestapt op een systeem waarbij dat verschilde per kaart/bank en of je met een fysieke kaart of mobiele telefoon betaaltlde. Hoe het op dit moment is, is mij niet duidelijk. De informatie op de website van OVpay is op dit punt de afgelopen maanden herhaaldelijk volledig gewijzigd.

Inmiddels is men zo te lezen overgestapt op een systeem met (meestal 4 of 20 euro) borg. Dit omdat reizigers van buitenlandse banken en creditcardmaatschappijen maandenlang probleemloos hebben kunnen reizen met verlopen kaarten, kaarten/rekeningen zonder saldo, kaarten waarbij contactless betalen uit was geschakeld en fysieke kaarten die meteen na het reizen zijn verwijderd. Zonder ooit een cent te betalen en zonder enige verhaalsmogelijkheid voor OVpay 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd. De laatste keren dat ik mijn fysieke bankpas van ASN heb gebruikt werd er per rit afgeschreven en bij ING in 1x 's nachts. Bij ING is dat nog steeds zo (gisteren gebruikt), zal ASN en Revolut eens uitproberen zodra ik daar de kans voor heb. Bij KNAB via Google Pay (fysieke passen werkten niet) werd altijd al per rit afgeboekt, maar dat kan ik niet meer uitproberen omdat ik geen KNAB meer heb.

 

Badge +3

Bij mijn weten hebben poortjes en paaltjes helemaal geen tijd om een ‘resevering’ op een bankpas te maken (zoals bij onbemande tankstations, u kunt voor X euro tanken).

Dus met een geblokkeerde of verlopen pas reizen gaat prima lukken (voor één reis, inclusief controle onderweg). Daarna weet het systeem wel dat je kaart wel dat die niet geldig is en staat die op de blacklist.

Dat het bij ASN (V PAY) werkt is prima, maar Revolut wordt bij mijn weten sowieso geblokkeerd (te riskant) en fysieke Triodos passen werken ook niet, maar die zouden dit kwartaal vervangen worden (info van Triodos zelf).

Toevallig net in in het traject om weg te gaan bij Triodos (wat nou 5 euro per maand voor een betaalrekening?).

Overstapservice (via ASN, daar had ik al jaren een rekening) volgens mij volgende week actief -voor zover bedrijven zich daar aan wensen te houden en anders weten ze me wel te vinden-

Bij Revolut zou een virtuele VISA pas (enkele weken geldig) eigenlijk ook gewoon moeten werken, een ‘wegwerp’ creditcard natuurlijk niet.

Off-topic: X (voorheen Twitter) accepteert Revolut ook maar heel beperkt.

Reputatie 5

Dat het bij ASN (V PAY) werkt is prima, maar Revolut wordt bij mijn weten sowieso geblokkeerd (te riskant) 

Ik weet niet waar je vandaan hebt dat Revolut niet zou werken, maar Revolut werkt bij mij gewoon met een virtuele VISA en Mastercard (nooit anders geweest ook) en ook met mijn fysieke Mastercard en Maestro heb ik nooit problemen gehad. 

En mijn ASN-pas werkt via Maestro en niet V-Pay.

 

Badge +3

Revolut werkt bij mij gewoon en mijn ASN-pas werkt via Maestro en niet V-Pay.

Blijft een beetje een doolhof wat werkt (en hoe, per transactie of per dag) maar voor de meesten zal het wel werken.

Maar als er voor @Rosa K. meer dan € 11,60 afgetikt is voor Asdz-Lls zal daar wel wat bus/tram/metro en zo bij zitten.

Reageer