Verschillendevervoerdersoverlast

  • 26 september 2016
  • 26 reacties
  • 924 Bekeken

Reputatie 6
Badge +2
Indexpagina over de ongemakken van het feit dat er verschillende treinvervoerders zijn, en over eventuele oplossingen.

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/waarom-werkt-ns-niet-samen-de-andere-vervoerders-aanpassing-reisprincipevan-rit-naar-reis-27541

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/buiten-daluur-door-vertraging-27873

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/rit-naar-reis-25613 (het bestaan van verschillende treinvervoerders is in dit verband deels gunstig, deels ongunstig)

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/begin-nieuwe-reis-27277 (het bestaan van verschillende treinvervoerders is in dit verband deels gunstig, deels ongunstig)

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/pilot-valleilijn-niet-meer-per-vervoerder-in-uitchecken-5937

26 reacties

De topictitel is "Verschillendevervoerdersoverlast", maar alle gelinkte topics betreffen ongemak die wordt veroorzaakt door de OV-chipkaart en die met papieren kaartjes en zichtabonnementen niet zou bestaan, ook al heb je te maken met meerdere vervoerders.
Reputatie 6
Badge +2
Ja, het gaat over de overlast, gegeven de OV-chipkaart en bijbehorende reisproducten. bijdragevandennis 201609
Dat is natuurlijk een schoolvoorbeeld van framing. Dat er meerdere vervoerders op het spoor actief zijn is een gegeven. De later ingevoerde OV-chipkaart heeft de beschreven overlast veroorzaakt.
Reputatie 6
Badge +2
Voor bijvoorbeeld de reiziger die bij een uitstapje de keuze heeft, indexeert de pagina heel praktisch de nadelen van een uitstapje met meerdere vervoerders. Deze nadelen zijn overigens heel klein in het weekend, dus je zou de uitstapjes met meerdere vervoerders zoveel mogelijk in het weekend kunnen plannen. bijdragevandennis 201609
Reputatie 7
Badge +3
Hoezo overlast? Ik zie het probleem niet.
Reputatie 7
Badge +3
@Tamzin
Er zijn meerdere meldingen op het forum over het onhandige omchecken tussen NS en Arriva in Leeuwarden. Bijvoorbeeld deze melding:
https://forum.ns.nl/op-station-17/overstappen-ns-naar-arriva-vice-versa-27318

En dan is er natuurlijk nog het fenomeen dat het klantonvriendelijke omchecken kan worden uitgeschakeld wanneer het de vervoerders uitkomt:
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/omchecken-niet-nodig-tijdens-pinkpop-de-rest-jaar-overal-alle-vervoerders-24844

Zoals Pe_pe schrijft zijn dit niet zozeer problemen die ontstaan zijn door het feit dat er meerdere vervoerders op het spoor zijn maar door de manier waarop de OV-chipkaart is ingevoerd op het spoor. Ik heb zelf geen principiële bezwaren tegen het feit dat er meerdere vervoerders op het net rijden. De situatie met poortjes en palen van verschillende vervoerders op hetzelfde station vind ik echter een complete aanfluiting. Een situatie die bij mijn weten nergens ter wereld voorkomt, behalve in Nederland.
Reputatie 7
Badge +3
Als er te weinig paaltjes zijn moet je gewoon een paar paaltjes toevoegen. Overigens stappen er in Leeuwarden nou ook weer niet zo ontzettend veel mensen over van Arriva op NS v.v.
Reputatie 7
Badge +3
In Japan heeft iedere maatschappij zijn eigen poortjes en eigen tarieven. En op sommige stations in Tokyo zijn er wel 5 tot 10 verschillende maatschappijen.
Reputatie 6
Badge +2
Regelingen die in principe vervoerderoverstijgend zijn werken soms bij de ene vervoerder en regio wel en bij de andere niet , of ze werken verschillend. Informatie hierover ontbreekt vaak, of is verkeerd. Ook bij navraag kunnen vervoerders geen antwoord geven.

Zie ook:

https://forum.ns.nl/op-station-17/overstap-check-in-transactieoverzicht-op-ns-kaartautomaten-28093

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311

https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/samenreiskorting-verdwijnt-na-overstap-naar-ns-28528
Reputatie 6
Badge +2
Regelingen die in principe vervoerderoverstijgend zijn werken soms bij de ene vervoerder en regio wel en bij de andere niet , of ze werken verschillend. Informatie hierover ontbreekt vaak, of is verkeerd. Ook bij navraag kunnen vervoerders geen antwoord geven.

Zie ook:

https://forum.ns.nl/op-station-17/overstap-check-in-transactieoverzicht-op-ns-kaartautomaten-28093

https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/onterecht-reizen-op-saldo-28311

https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/samenreiskorting-verdwijnt-na-overstap-naar-ns-28528

Onder meer het wel of niet resetten van de begintijd van de reis voor de zesuursregel lijkt onbewust/toevallig in de software van elke vervoerder/regio terecht gekomen te zijn.

Idem voor het bij inchecken eventueel op de kaart zetten van ''Overstap'', of steeds ''Check-in''.

Noch NS, noch een andere organisatie coördineert zulke zaken blijkbaar.
Reputatie 6
Badge +2
Wat wel meevalt (als het klopt): voor Abellio kan je de paaltjes van NS gebruiken (http://pienheuts.nl/wp-content/uploads/2016/06/2015-april-NS-gaat-Triendiest-Alphen-Gouda-rijden-OV-M-16-april-2015.pdf). bijdragevandennis
Reputatie 7
Badge +3
Vreemd omdat NS altijd beweert dat de financiën van NS en Abellio strikt gescheiden zijn.
Reputatie 6
Badge +2
Ik zie nu dat NS zelf de treinconcessie Alphen aan den Rijn – Gouda heeft gewonnen. De treindiensten worden uitgevoerd door NS Reizigers in combinatie met Abellio Rail (http://www.ovpro.nl/trein/2014/04/07/ns-wint-treinconcessie-alphen-gouda). bijdragevandennis
Reputatie 4
Ik neem aan dat Abellio de dienst uitvoert omdat dat de enige mogelijkheid is voor NS om met eenmansbediening te kunnen werken. Als NS het zelf zou doen eisen de vakbonden vaste conducteurs.

De constructie is dan dat NS de exploitant is maar het uitvoeren van de diensten tegen betaling uitbesteed aan Abellio.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/ov-chipkaart-5/reizen-op-de-rand-de-spits-korting-29133
Reputatie 6
Badge +2
Wat wel meevalt (als het klopt): voor [de treindienst Apn - Gd] kan je de paaltjes van NS gebruiken (http://pienheuts.nl/wp-content/uploads/2016/06/2015-april-NS-gaat-Triendiest-Alphen-Gouda-rijden-OV-M-16-april-2015.pdf). bijdragevandennis
Dit is nu bevestigd, zie https://forum.ns.nl/treindienst-alphen-den-rijn-gouda-56/treindienst-alphen-den-rijn-gouda-29268. Het rijden onder de R-net vlag geeft hier dus geen verandering van de voorschriften en voorwaarden van het reizen met de OV-chipkaart met of zonder abonnement. bijdragevandennis
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/abonnementen-2/dalvrijabo-tussenkomst-arriva-29308

https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/overstappen-arriva-naar-ns-dalvrij-inchecken-buiten-spits-overstappen-binnen-spits-29344
Reputatie 6
Badge +2
Een aanverwant ongemak is dat delen van het spoorwegnet veranderen in tram en metro. Vooral houders van Dal Vrij en Weekend Vrij hebben hier last van, want er is niets soortgelijks voor btm als aanvulling. Zie ook https://forum.ns.nl/abonnementen-2/over-de-nieuwe-metroverbinding-tussen-rotterdam-hoek-holland-einde-reisrecht-voor-ns-abonnem-29536. bijdragevandennis
Reputatie 6
In Japan heeft iedere maatschappij zijn eigen poortjes en eigen tarieven. En op sommige stations in Tokyo zijn er wel 5 tot 10 verschillende maatschappijen.

Al die eigen poortjes zijn toch ontzettend inefficient en pure geldverkwesting, om over de 5 tot 10 backoffices, allemaal met teamleiders en managers, maar te zwijgen.
In London heeft geen enkele maatschappij eigen poortjes en eigen tarieven. En op somminge stations komen ook lijnen van verschillende maatschappijen samen.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/stel-vraag-14/arrivans-overstappen-rondom-dalspitsuren-tarieven-31000
Reputatie 7
Badge +3
@Bertus
Als er iets inefficient is en tot hogere kosten leidt zijn het wel monopolies.
Reputatie 3
Ik zie het probleem niet.
De poortjes staan naast elkaar.
en tuut tuut omgecheckt.
Die met het NS-logo is van de NS (de gele dus) en die met een andere logo of andere vorm van het paaltje en de andere kleur is van de andere vervoerder.
Reputatie 6
Badge +2
https://forum.ns.nl/de-trein-11/dalvoordeeluren-overstappen-31041
Reputatie 6
Badge +2
201805 22 13:56
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/dalkaartje-ns-overstap-arriva-nieuwe-reis-48591
Reputatie 6
Badge +2
201805 22 14:06 Alleen een timestamp en een link wordt door het systeem soms ten onrechte aangezien voor spam, vandaar deze extra tekst.
https://forum.ns.nl/overige-producten-6/dalkaartje-ns-overstap-arriva-nieuwe-reis-48591

Reageer