beantwoord

Vervaagde ov-kaart + id ook geldig?

• 10 maart 2019
  • 10 reacties
  • 364 Bekeken

• Op het juiste spoor
  • 0 reacties
Goededag,

De foto van mijn ov-kaart is erg weggevaagd. Laatst werd ik hier dan ook op aangesproken dat ik hiervoor een nieuwe kaart aan moer vragen. Ik snap dit in principe wel, behalve dan dat alleen de voorkant van de kaart lijkt te vervagen en de achterkant in takt blijft.

Dit is al mijn 3e kaart in minder dan 3 jaar, aangezien de kaarten steeds willekeurig kapot gaan. Check ik bij het ene station in, kan ik op mijn eindbestemming niet uitchecken omdat de kaart het niet meer doet 😕.

Dit keer doet de kaart het echter nog wel en heb ik geen zin om een 4e kaart aan te schaffen voor een kaart die het nog prima doet. Daarbij lijkt het meer op een fabricatiefout aangezien er op de achterkant blijkbaar wel een soort beschermlaagje zit, maar op de voorkant juist niet terwijl hier de belangrijke informatie op staat.

Mijn vraag is dan ook of het mogelijk is om met het tonen van mijn id en de naam op mijn kaart, toch de conducteur te bewijzen dat deze kaart tot mij toebehoord.

Alvast bedankt,

Benji
icon

Beste antwoord door Slidestops 10 maart 2019, 09:41

Een kaart die zichtbare beschadigingen heeft is formeel niet meer geldig. Alle gegevens erop moeten leesbaar zijn. Dit kun je inderdaad nog wel opvangen door een identiteitsbewijs te laten zien - maar dan moet er geen enkele twijfel zijn dat de kaart ook van jouzelf is. Met andere woorden; als de foto vervaagd is, maar de rest leesbaar is, dan kan het. Is alleen de naam vervaagd, maar de foto en de rest van de gegevens nog goed, dan kan het ook nog. Zodra er meerdere dingen vervaagd zijn en er dus twijfel kan ontstaan, is hij niet meer geldig.
Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Een kaart die zichtbare beschadigingen heeft is formeel niet meer geldig. Alle gegevens erop moeten leesbaar zijn. Dit kun je inderdaad nog wel opvangen door een identiteitsbewijs te laten zien - maar dan moet er geen enkele twijfel zijn dat de kaart ook van jouzelf is. Met andere woorden; als de foto vervaagd is, maar de rest leesbaar is, dan kan het. Is alleen de naam vervaagd, maar de foto en de rest van de gegevens nog goed, dan kan het ook nog. Zodra er meerdere dingen vervaagd zijn en er dus twijfel kan ontstaan, is hij niet meer geldig.
Reputatie 7
Badge +3
Als het een fabricagefout is heb je recht op een gratis nieuwe kaart. Ik zou het risico op een boete niet nemen en hem vervangen.

nb. Als je kaarten zo vaak kapot gaan, zou je kunnen kijken of een beschermhoesje o.i.d een optie is. 3 kapotte kaarten in 3 jaar lijken mij niet allen te wijten aan fabricagefouten.
Reputatie 7
Badge +4
Hoe dan ook, u bent zelf verantwoordelijk voor de staat van uw ov-chipkaart, en ook dat die geldig en uitleesbaar en werkend is. Als u een boete om die reden krijgt, kunt u zich niet beroepen op fabricageprocessen die in uw optiek de oorzaak zijn. Als u een ID-kaart nodig heeft om de geldigheid ervan aan te tonen, is de kaart sowieso niet meer bruikbaar en aan vervanging toe. Discussie of 'discussie' hierover is ook overlastgevend voor uw medereizigers. Uw kaart is nu gewoon niet geldig en wordt dat ook niet op deze wijze. Het kan hooguit een tijdelijke workaround zijn als de nieuwe aangevraagde kaart er nog niet is.
Discussie of 'discussie' hierover is ook overlastgevend voor uw medereizigers. Uw kaart is nu gewoon niet geldig en wordt dat ook niet op deze wijze. Het kan hooguit een tijdelijke workaround zijn als de nieuwe aangevraagde kaart er nog niet is.

Vind je dit echt?
Wat een kleinerend gedoe!

Benji komt hier compleet terecht een voor hem relevante vraag stellen. Ik moet eerlijk zeggen dat de kwaliteit van die chipkaarten volledig onder de maat is. Ik hoor veel mensen in mijn omgeving er over klagen. Compleet terecht om dit aan te kaarten Benji, en ik hoop dat TLS de kwaliteit van de kaarten snel zal verbeteren (oh... sarcasme...). Tot die tijd kun je het beste je kaart in een mapjee bewaren waardoor de kaart leesbaar zal blijven en niet beschadigd raakt. (https://www.ovshop.nl/shop/shopov-chipkaart-accessoiresshopov-chipkaart-accessoirespvc-mapje-voor-pasjes/)

Kijk @Thom! zó help je iemand.
Reputatie 7
Badge +4
Een dergelijk waardeoordeel is buiten de orde en voor uw rekening. Het is niet meer dan een constatering wat ik schrijf. Ik vind echt dat de discussies bij dit soort zaken niet in de trein thuis horen. De medereiziger heeft hier alleen maar last van en helaas dragen veel 'discussies' over de geldigheid van een vervoersbewijs niet bij aan de rust in de trein en mensen voelen zich daar maar al te vaak onveilig bij. Ik vind dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben voor hun handelen en zaken niet mogen afwentelen op omstandigheden.

Dat meen ik inderdaad echt.
Een dergelijk waardeoordeel is buiten de orde en voor uw rekening. Het is niet meer dan een constatering wat ik schrijf. Ik vind echt dat de discussies bij dit soort zaken niet in de trein thuis horen. De medereiziger heeft hier alleen maar last van en helaas dragen veel 'discussies' over de geldigheid van een vervoersbewijs niet bij aan de rust in de trein en mensen voelen zich daar maar al te vaak onveilig bij. Ik vind dat mensen een eigen verantwoordelijkheid hebben voor hun handelen en zaken niet mogen afwentelen op omstandigheden.

Dat meen ik inderdaad echt.

Het lijkt er op dat je deze discussie wil kapen door je eigen ergernissen centraal te zetten.
TS heeft nergens iets over discussies in de trein geschreven. Het waarde oordeel wat ik over je reactie gaf is dus net zo niet-relevant als jouw bijdrage
Reputatie 7
Badge +4
Ik herken me helaas niet in uw mens- en maatschappijopvatting, noch in uw veronderstelde inzichten, dus u mag het laatste woord hebben. Waar zou de controle ervan overigens anders plaatsvinden? De enige plaats waar dat van belang is, is in de trein en daar vindt de 'discussie' dus altijd plaats. Ik vind het derhalve relevant.
dus u mag het laatste woord hebben.

Misschien beter om het laatste woord aan de TS te laten aangezien uw laatste woord wederom om uw eigen ervaringen met overlast in de coupe gaan

Hoi Slidestops

Dit is precies laatst bij mij gebeurd. Mijn ov-chipkaart is ingenomen en ik kreeg een boete. Ik heb mij netjes gelegitimeerd met mijn rijbewijs en op de ov-chipkaart was nog duidelijk mijn naam, geboortedatum, kaartnummer en alles te lezen (behalve de vervaagde foto). Ik heb geprobeerd te bellen met de NS klantenservice maar krijg alleen te horen dat het kwijtschelden niet mogelijk is. Ik was natuurlijk gewoon ingechekt dus ik vraag me af wat voor stappen ik nu kan nemen om de boete aan te vechten?

groet,

Dit hebben CHE-B5 en ik inmiddels besproken in dit topic. :)

Reageer