beantwoord

Vervangen verlopende OV-chipkaart.

• 1 september 2015
  • 35 reacties
  • 1779 Bekeken

• Anonymous
  • 0 reacties
Ik bezit een OV-chipkaart die op 10-10-2015 verloopt. Op deze kaart staat nog een Voordeelurenabonnement. Van de klantenservice OV-chipkaart ontving ik een uitnodiging om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen. Voor de nieuwe kaart moet EUR 7,50 betaald worden. Ik had begrepen dat NS de OV-chipkaart bij doorlopende abonnementen gratis zou verstrekken. Waarom gebeurt dat niet?
icon

Beste antwoord door Anonymous 3 september 2015, 00:13

Ik bezit een OV-chipkaart die op 10-10-2015 verloopt. Op deze kaart staat nog een Voordeelurenabonnement. Van de klantenservice OV-chipkaart ontving ik een uitnodiging om een nieuwe OV-chipkaart aan te vragen. Voor de nieuwe kaart moet EUR 7,50 betaald worden. Ik had begrepen dat NS de OV-chipkaart bij doorlopende abonnementen gratis zou verstrekken. Waarom gebeurt dat niet?

Je kunt op www.ns.nl/nieuwekaart aangeven dat je automatisch een nieuwe OV‑chipkaart bij jouw NS abonnement wilt blijven ontvangen en toestemming geeft voor het hergebruik van je pasfoto.
Bekijk origineel

35 reacties

Dat is de procedure bij oude Voordeelurenabonnementen, bij nieuwe abonnementen via de webshop krijg je wel automatisch een nieuwe OV Chipkaart.

Al wordt er niet gecommuniceerd dat je recht hebt op restitutie van die 7,50 na aanschaf van je nieuwe OV chipkaart
Hoi Luchmacht. Ik snap dat dit onderwerp wat onduidelijkheid met zich meebrengt. Ik ben op dit moment ook bezig om het geheel wat duidelijker op papier te krijgen voor de klanten.

Het heeft ermee te maken of wij wel of geen pasfoto van jou hebben (welke gegevens wij hebben). In jouw geval hadden we deze gegevens (nog) en konden we je informeren over het verlopen van je kaart. Dit doen wij vanuit service. Je dient in feite zelf de kosten te voldoen. Je kunt bij Klantenservice een verzoek indienen om deze kosten terug te krijgen.
Ik ben niet door NS geïnformeerd, maar door de klantenservice OV-chipkaart. Er is dus geen service verleend door NS.
Dat wisselt inderdaad per abonnement. In dit geval was het vanuit TLS. Excuses!
Hoi Luchmacht. Ik snap dat dit onderwerp wat onduidelijkheid met zich meeneemt. Ik ben op dit moment ook bezig om het geheel wat duidelijker op papier te krijgen voor de klanten.

Het heeft ermee te maken of wij wel of geen pasfoto van jou hebben (welke gegevens wij hebben). In jouw geval hadden we deze gegevens (nog) en konden we je informeren over het verlopen van je kaart. Dit doen wij vanuit service. Je dient in feite zelf de kosten te voldoen. Je kunt bij Klantenservice een verzoek indienen om deze kosten terug te krijgen.

Een maand geleden vertelde je een ander verhaal. Dat is dus weer anders nu ?

Toen hing het af of je het abonnement via de webshop had besteld ja of nee.

Toen zei je, ik citeer

Ik ben even naar de procesmanager gelopen. Dan kan ik je wellicht beter antwoorden.

Wanneer jij je abonnement via de Webshop mét een nieuwe persoonlijke OV-chipkaart hebt gekocht, dan is NS in het bezit van je gegevens en de einddatum van je kaart. Alleen dan maakt TLS proactief een nieuwe kaart aan, ruim voor het verlopen van de oude, en worden de kosten bij NS in rekening gebracht, en niet bij jou als klant. Dit geldt dus alleen voor dit scenario, omdat wij anders niet weten wanneer je kaart verloopt.

In alle andere gevallen moet je zelf een vervangende kaart regelen.
De verloopdatum van de OV-chipkaart staat gewoon in mijn 'Mijn NS'-account vermeld. Dan kan NS er toch gewoon voor zorgen dat ik een nieuwe OV-chipkaart ontvang?
Bij mij is precies hetzelfde aan de hand:
- Mijn OV-Chipkaart met NS Voordeelurenabonnement verloopt op 10-10-2015
- Van TLS ontving ik een e-mail dat mijn OV-chipkaart verloopt
- Ook ik moet €7,50 betalen

Ik vind dit echter zwaar klantonvriendelijk. Ik ben klant bij de NS, al sinds mijn 10e heb ik in enigerlei vorm een NS-abonnement en ineens moet ik betalen voor het vervangen van een kaart? Vroeger kreeg ik zelfs jaarlijks een nieuwe! Wat is dit?? Via de NS-chat krijg ik te horen dat ik hier niet onderuit kan, via dit forum lees ik dat ik de kosten kan declareren, maar soms ook niet? Dit is tegenstrijdig en onduidelijk.

Bovendien vind ik het onbegrijpelijk dat ik niet ook iets van NS hoor. In het account op Mijn NS staat ook de verloopdatum van mijn OV-chipkaart, de NS weet dit. Ik heb via de NS ooit dit abonnement aangevraagd, dus ik verwacht van hen iets te horen. Ik heb mijn administratie erop nagekeken, maar ik kan nergens vinden dat de NS mij er ooit op heeft geattendeerd dat ik na het verlopen van deze kaart €7,50 moet betalen.

Kortom, helemaal eens met 'De Luchmacht 2'. Ik was een tevreden NS-klant, maar door dit soort fratsen ben ik teleurgesteld. Graag hoor ik waarom ik niet gewoon gratis een nieuwe kan ontvangen.
ik krijg weliswaar keurig een bericht van de NS, maar mijn foto is zeker ouder dan 5 jaar. Ik wil hem dan ook graag updaten, maar dat lijkt dan weer niet tot de mogelijkheden te behoren.
Jammer dat Sivan verder geen helder antwoord wenst te geven.
Inderdaad, vreemd en erg jammer dat de NS geen antwoord geeft! Hopelijk morgen, misschien? Beste NS, mogen wij antwoord op onze vragen?
Hopelijk wel want ik kreeg een maand geleden duidelijk een ander antwoord en dat was nagevraagd bij de verantwoordelijke manager.

Het zou gewoon het makkelijkst zijn (en ook normaal) dat NS alles regelt, zowel de herinneringsmail als de nieuwe kaart (waarbij bij een oude foto om een nieuwe kan worden verzocht) en TLS daar helemaal buiten zou staan (net als bij andere passen die vervangen worden, waarbij er nooit contact is met de producent)

Je kunt op www.ns.nl/nieuwekaart aangeven dat je automatisch een nieuwe OV‑chipkaart bij jouw NS abonnement wilt blijven ontvangen en toestemming geeft voor het hergebruik van je pasfoto.
Dank Michiel! Maar helaas beweert die site van de NS dat ze mij niet kennen:

Door u ingevoerde combinatie van kaartnummer en geboortedatum kennen wij niet. Probeer het a.u.b opnieuw of neem contact op met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). NS Klantenservice is dag en nacht bereikbaar.

Dit is nogal vreemd, want mijn OV-Chipkaart én mijn geboortedatum staan gewoon in Mijn NS. Kortom, dit helpt ook niet.

Beste NS, ik wacht dus nog steeds op een antwoord op mijn vraag.
Reputatie 1
Het kan goed gaan;zoals ik al aangaf: Op mijn chipkaart staat het voordeelurenabonnement en het qbuzz product Altijd Voordeel Maand; Chipkaart verloopt 12-10-2015 en zie daar: Vorige week Woensdag kreeg ik in de brievenbus van NS Algemeen een nieuwe OV Chipkaart! Gratis! Op het nieuwe chipkaart staan beide abonnementen en de Chipkaart is gelijk te gebruiken. Automatisch opladen werkt. Bovendien staat de chipkaart al gelijk geregistreerd in Mijn NS Account; Keurig hoor. Zo moet het dus gaan. Veel succes allemaal
Inderdaad, zo moet het gaan. Heel vreemd dat de NS abonnementhouders ongelijk behandeld.
Hoi iedereen. Zoals aangegeven wil ik jullie graag meer duidelijkheid geven. Ik heb een vraag uitgezet om het beleid hieromtrent even goed in beeld te krijgen. Zodra ik dit heb, zal ik hierover een topic/sticky voor openen. Graag nog even geduld.
Dank Michiel! Maar helaas beweert die site van de NS dat ze mij niet kennen:

Door u ingevoerde combinatie van kaartnummer en geboortedatum kennen wij niet. Probeer het a.u.b opnieuw of neem contact op met NS Klantenservice op telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). NS Klantenservice is dag en nacht bereikbaar.

Dit is nogal vreemd, want mijn OV-Chipkaart én mijn geboortedatum staan gewoon in Mijn NS. Kortom, dit helpt ook niet.

Het is interessant om te weten , waarom de NS jou niet zou kennen via www.ns.nl/nieuwekaart
Ik ben benieuwd, of er meer mensen zijn die een dergelijk probleem hebben.

Ondertussen heeft Sivan NS een half uur geleden aangegeven om ons hierover te informeren.
Als je haar toestemming geeft om met het e-mailadres waarmee je geregistreerd bij dit forum, te mogen kijken in Mijn NS, zou je misschien daar antwoord op kunnen krijgen.

Het is interessant om te weten , waarom de NS jou niet zou kennen via www.ns.nl/nieuwekaart
Ik ben benieuwd, of er meer mensen zijn die een dergelijk probleem hebben.

Ondertussen heeft Sivan NS een half uur geleden aangegeven om ons hierover te informeren.
Als je haar toestemming geeft om met het e-mailadres waarmee je geregistreerd bij dit forum, te mogen kijken in Mijn NS, zou je misschien daar antwoord op kunnen krijgen.

Ja, ik zag het bericht van Sivan, ik wacht af.

En Sivan, je mag gerust op basis van mijn e-mailadres uitzoeken wat er aan de hand is. Dit mailadres gebruik ik ook voor Mijn NS.
Hoi Elisabeth. De melding die jij noemt is bij ons bekend. Mijn collega is as we speak aan het kijken wat hiervan de oorzaak is en hoe we dit kunnen oplossen. Ik hou jullie op de hoogte.

Edit: ik heb begrepen dat dit probleem tot nu toe bij een handjevol klanten is voorgekomen. We vermoeden dat dit ligt aan de invoer van de geboortedatum. Wil je eens proberen het andersom te doen? Dus niet 12-05 maar 05-12? Het kan zijn dat je het of nu, of toentertijd bij het maken van de kaart andersom hebt opgegeven. Hopelijk lukt het zo wel. Laat je het weten?
Sivan. Ik heb via de link in de e-mail die ik van TLS ontving een nieuwe OV-chipkaart besteld. Kun jij ervoor zorgen dat ik de kosten daarvan vergoed krijg?
Hoi Luchmacht. Zodra jij de nieuwe kaart hebt, mag je mij een privébericht sturen met daarin het nieuwe kaartnummer en de gegevens van de betaling die je aan TLS hebt gedaan.
Hoi Elisabeth. De melding die jij noemt is bij ons bekend. Mijn collega is as we speak aan het kijken wat hiervan de oorzaak is en hoe we dit kunnen oplossen. Ik hou jullie op de hoogte.

Edit: ik heb begrepen dat dit probleem tot nu toe bij een handjevol klanten is voorgekomen. We vermoeden dat dit ligt aan de invoer van de geboortedatum. Wil je eens proberen het andersom te doen? Dus niet 12-05 maar 05-12? Het kan zijn dat je het of nu, of toentertijd bij het maken van de kaart andersom hebt opgegeven. Hopelijk lukt het zo wel. Laat je het weten?

Hoi Sivan. Van alles geprobeerd en inmiddels ken ik mijn OV-chipkaartnummer bijna uit mijn hoofd, maar helaas, het lukt nog steeds niet :-(

Verder vraag ik mij af wat ik moet doen, hopelijk komt dat Sticky topic er snel. Ik heb nog geen nieuwe kaart aangevraagd.
Erg vervelend, Elisabeth. Wil je een printscreen maken van de pagina waar je het probeert, met daarin ook de gegevens die je hebt ingevuld? Dit kun je sturen naar forum@ns.nl. Dan kijk ik ook even hoe het in ons systeem staat. Mochten we er dan alsnog niet uitkomen, dan ga ik persoonlijk contact opnemen met TLS en zorgen dat je alsnog een nieuwe kaart krijgt.
Dank, ik heb dit zojuist gedaan.
Beste Sivan,

Hoe kun je je restsaldo van de oude OV chipkaart terugkrijgen?
Kun je je saldo ook online zien?
Welke volgorde in stappen is dan handig aan te houden (ivm nieuwe kaart en geldigheid oude kaart met automatisch saldo)?

Reageer